Taxivervoer boeken en annuleren.
Ik had op 15 augustus j.l. een vlucht geboekt voor 17 okt. Ik regelde toen ook meteen een taxi naar Schiphol (heen en terug) bij Tinker. De volgende dag heb ik de vlucht kostenloos(!) geannuleerd en wilde ook taxi-vervoer natuurlijk annuleren. 24 uur voor vertrek kan dat geannuleerd worden met 10% kosten te betalen over het het bedrag.
Ik annuleerde binnen 7 dagen - binnen 1 dag dus. Nu krijg ik bericht dat ik van de kosten Euro 49,90 - Euro 15.00 kosten moet betalen over dit bedrag. Dat is volgens hen 10% met een minimum van 15.00 Euro.
Is het juridisch gezien dat een klant binnen 7 dagen bedenktijd kostenloos kan annuleren? met mijn vlucht kon dat wel.
Ik vind 15.00 Euro wel heel veel geld voor het annuleren van een taxi.
Iedere taxi ondernemer behoort een klachtenregeling te hebben.
Daarbij is naar mijn mening nadrukkelijk aan de orde dat het niet gratis kunnen annuleren binnen ca. één dag zeer onredelijk is waarbij u zeker ook hetgeen is geregeld bij koop op afstand wettelijk is geregeld. (Overeenkomst op afstand BW boek 7 art.art 46d (zie ook 46a en 46 c).
Of het nu binnen 1 dag of uiterlijk 24u van te voren is, het staat toch duidelijk in hun algemene voorwaarden,
Artikel 4 Wijziging, Annulering & Restitutie Ticketprijs
4.1 Consument heeft het recht de Overeenkomst met tevoren overeengekomen Ticketprijs te wijzigen of te annuleren.
4.2 Om in aanmerking te komen voor restitutie van de Ticketprijs, dient een annulering schriftelijk te geschieden en uiterlijk vierentwintig (24) uren voor de dag van de aanvang van het vervoer door Aanbieder ontvangen te zijn.
4.3 Bij ontvangst door Aanbieder van een annulering uiterlijk vierentwintig (24) uren voor de dag van de aanvang van het vervoer, zal binnen dertig (30) dagen restitutie plaatsvinden van de Ticketprijs, onder aftrek van 10% van de ticketkosten met een minimum van €15,- (zegge: vijftien euro) per ticket, als vergoeding voor de administratiekosten.
4.4 In het geval van een annulering binnen vierentwintig (24) uren voor de dag van de aanvang van het vervoer of in het geval van een Overeenkomst die tot stand gekomen is binnen vierentwintig (24) uren voor de dag van de aanvang van het vervoer, bestaat voor Consument geen recht op restitutie van de Ticketprijs (behoudens hetgeen is bepaald in artikel 4.5 van deze Algemene Voorwaarden).
Hallo zweefkip,
.....Ik vind 15.00 Euro wel heel veel geld voor het annuleren van een taxi......
Tja, maar je bent wel akkoord gegaan met de AV toen je je reservering plaatste en daarin staat dat minimum bedrag vermeld.
Jammer, maar het is niet anders.
Met vr.gr.
Annuleren kan dus wettelijk kosteloos binnen 7 dagen als de aankoop zoals bij u telefonisch of via tot stand is gekomen.
Bovendien zie ik zojuist dat bij stap 4 van de boekingsprocedure op de website van Tinker nadrukkelijk aangegeven staat dat annuleren binnen 24 uur kan en er verder geen kosten bij aangegeven staan (maar hoe dan ook in strijd met 'aankoop op afstand'.
Houd ook in gedachten dat er geen taxibedrijven bestaan die al dagen van te voren hun ritten organiseren. Zeker niet nu al voor een reis op 17 oktober. Kijk ook hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taxi/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-een-taxi.html
edrick3 schreef op maandag 17 aug 2015, 12:24: @gerritaltena,
Zou toch maar eens lezen wat 'koop op afstand' inhoudt.
Dat geldt NIET voor (o.a.):
reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
(Bron)
Met vr.gr.
tricky!
Hoe dan ook wordt bij het boeken uitsluitend aangegeven dat binnen 24 uur kan worden geannuleerd en worden verder geen annuleringsvoorwaarden genoemd. M.i. is dat voldoende bepalend al is het inderdaad juist dat art 7:46 c niet geld bij aankoop van reizen, wel zijn er voorwaarden dat o.a. de bedenktijd moet worden genoemd en dus ook als die er niet is of zou zijn. En voor alle duidelijkheid: de vlucht werd ook kosteloos geannuleerd.
Laat Tinker maar aantonen dat hun minimaal € 15,00 een boekingsvoorwaarde is en dat ook vooraf/tijdens het boeken duidelijk is gemaakt.
Ook hier kan gelden; voor een bedrag ad. € 15,00 begint men geen klachtprocedure.
Ik zou (vooralsnog) niet betalen en in plaats daarvan een klacht indienen.
Beste gerritaltena,
De reis had ik bij Arke geboekt. Zij adverteren ook met dit taxibedrijf voor vervoer naar Schiphol. Arke heeft keurig de vlucht zonder enige kosten geannuleerd. Het taxibedrijf is een andere organisatie. Staat los van Arke.
Het klopt dat in de overeenkomst staat dat je 10% moet betalen met een MINIMUM van 15.00 Euro.
Maar ik meende als consument recht te hebben op een bedenktijd. Ik annuleerde ruim twee maanden van te voren en binnen 7 uur na aankoop. Mijn vraag is eigenlijk, klopt het dat een consument bij een reservering van een taxi op het internet ruim van te voren geen recht heeft op bedenktijd zonder kosten te betalen?
De boeking kan alleen plaatsvinden als je meteen de volle ritprijs betaald. Wat ik al gedaan had via iDeal.
@zweefkip,
.....Mijn vraag is eigenlijk, klopt het dat een consument bij een reservering van een taxi op het internet ruim van te voren geen recht heeft op bedenktijd zonder kosten te betalen? .....
Nogmaals: JA!
Klik op de eerder gegeven link voor meer info.
@gerritaltena,
...... En voor alle duidelijkheid: de vlucht werd ook kosteloos geannuleerd......
Dat heeft NIETS met die taxirit te maken.
Het al dan niet kunnen annuleren van een vliegreis hangt van meerdere factoren af, maar heeft ook NIETS te maken met 'koop op afstand'.
Met vr.gr.
@zweefkip,
.....Ook hier kan gelden; voor een bedrag ad. € 15,00 begint men geen klachtprocedure.
Ik zou (vooralsnog) niet betalen en in plaats daarvan een klacht indienen......
Zou dit advies maar niet opvolgen, want dat is m.i. kansloos.
Je krijgt dan alleen maar een incassoprocedure aan je broek.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer