sm
door smitje-85 Oct 17, 2012 om 13:49
Huishouden & energie

Te hoge jaarafrekening NUON

Hallo,
Wij hebben altijd een "normaal" energieverbruik gehad die zo rond de 3000 kWh per jaar ligt.
In 2010 kregen wij in ene een jaarafrekening waarin stond dat ons verbruik in ene 15052 was dat jaar en of we even €2350.78 bij wilde betalen.
Dit bedrag hebben wij betaald maar wij hadden ook meteen al contact opgenomen dat het echt niet zo kan zijn dat ons verbruik x5 is gegaan!
En wij worden vanaf toen van het kastje naar de muur gestuurd.
Ons verbruik is trouwens dit jaar (2012) en vorig jaar gewoon weer rond de 3000 kWh per jaar.
Wij hebben al een aantal brieven gestuurd en gebeld met de klantenservice maar krijgen elke keer weer onbeschoft en onkundig personeel aan de telefoon.
Bijv. Volgens de Nuon moesten wij maar contact opnemen met een aantal bedrijven uit de buurt om onze meter na te komen kijken, wij die bedrijven gebeld en blijken ze helemaal niet aan die meters te mogen zitten want dat mag alleen Nuon zelf!
Wij hebben in ieder geval na de absurd hoge jaarafrekening een metertje gekocht om al onze apparaten te meten qua verbruik en die bleken gewoon normaal te zijn.
Het probleem is dat Nuon vind dat het onze fout is want wij zullen wel een verkeerde meterstand hebben doorgegeven (de meterstand is opgenomen door iemand van de nuon/liander zelf!!) en wij hebben ook gezegd dat onze meter al lang vervangen had moeten worden en dat wij denken dat daar het probleem zit maar volgens Nuon is het heel normaal dat bij een "normaal" gezin het verbruik x5 (lekke vloerverwarming maar die hebben we niet of een heel jaar lang, dag en nacht heel veel gloeilampen laten branden!) gaat en dan weer terug!
Wij willen heel graag overstappen naar een andere maatschappij maar zijn bang dat we dan helemaal kunnen fluiten naar ons geld.
Heeft iemand tips wat we kunnen doen?

4403 3 Rapporteer

sk
door skyjack - Oct 17, 2012 om 14:04
121 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al eens naar de afrekeningen van de jaren ervoor gekeken en deze naast de daadwerkelijke meterstanden gelegd. Het komt nog wel eens voor dat er geen meterstanden worden doorgegeven, of dat er ondanks doorgegeven meterstanden, door de energiemaatschappij gewerkt wordt met geschatte meterstanden.

Over een periode van enkele jaren kan het verschil tussen de geschatte en daadwerkelijke meterstanden behoorlijk oplopen met flinke naheffingen tot gevolg.

Heb je maandelijks je meterstanden bijgehouden en is daar iets in opgevallen?

jo
door jorisw - Oct 17, 2012 om 14:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Geeft de meter ook dat hogere verbruik aan? Zo niet dan moet de meterstand nu nog altijd lager zijn dan toen je in 2010 die rekening kreeg.

di
door digitalwater - Dec 1, 2012 om 17:52
7 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, check de meterstanden op de nota eens. Vaak staan daar verkeerde standen op.
Niet toevallig een cijfer achter de komma meegenomen?

1x per 3 jaar hoort er een meteropnemer langs te komen, om ervoor te zorgen dat er niet te lang met geschatte standen wordt gewerkt.

Overigens klopt het niet dat alleen Nuon aan de meter mag komen. Nuon mag dat als leverancier namelijk niet. Dat mag alleen de betreffende netbeheerder. Die is namelijk eigenaar van die betreffende meter. Dus kijk even aan wie u de netwerkkosten betaald. Of kijk eens op www.aansluitingen.nl