door winnifred_1 Sep 14, 2014 om 23:08
Huishouden & energie

Te hoge meterstand opgegeven door netbeheerder

In augustus 2013 ben ik overgestapt naar EON als energieleverancier. Aan hen heb ik de meterstanden doorgegeven.
Onlangs ontving ik de eindafrekening voor stroom door de vorige leverancier, NLE. Volgens hun administratie zou mijn eindstand 55939 betreffen. Aan Eon heb ik de juiste stand van 55390 doorgegeven. Na telefonisch contact met NLE zeggen zij dat ze niets voor me kunnen doen, aangezien de netbeheerder de door hun gehanteerde stand in het meetregister heeft gezet. De netbeheerder heeft daar met mij nooit contact over gehad en heeft nattevingerwerk toegepast. NLE verwijst me terug naar EON. EON neemt telefonisch contact met de netbeheerder op, maar krijgen daar nul op het rekest.
Op mijn dak liggen zonnepanelen die meer stroom opleveren dan ik zelf verbruik. De meter is een ouderwetse ferrarismeter. Het is dus niet zo dat ik die te hoge meterstand vanzelf wel inloop. Integendeel, de energieleverancier kan mijn terug geleverde stroom doorverkopen.
Ondertussen heb ik het afgeboekte bedrag dat ik NLE zou moeten betalen voor niet gebruikte stroom teruggeboekt naar mijn eigen rekening.
Daar heb ik ze in een mail over geïnformeerd.
Ik ontvang een mail terug dat mijn klacht niet in behandeling kan worden genomen omdat het verschil in mijn nadeel de 1000 kWh niet overschrijdt. Mij wordt geadviseerd het met de nieuwe leverancier op te lossen.
Ik bel opnieuw EON met dit bericht.
Zij beraden zich intern en maken vervolgens een onverwachte sprong: ze zeggen dat de door hun gehanteerde stand bij de overstap onjuist is geweest en dat die stand de te hoge eindstand van 55939 moet zijn. Ze zullen de gegevens in hun administratie aanpassen en daar in een volgende afrekening rekening mee houden.
Daar heb ik echter absoluut niets aan. Mijn meterstand komt ondertussen in de buurt van de 55100, en zal alleen maar verder dalen.
Na het eerste telefoongesprek met EON hebben ze mij in een mail hun beginstand van 55390 bevestigd om in de contacten met NLE als "bewijs" te kunnen gebruiken. Ik stuur NLE ook nog een foto van de meter met de huidige stand.
Dat baat dus nog niet en ondertussen wordt ik nog steeds geacht stroom bij NLE af te rekenen op basis van getallen die ik niet zelf heb verstrekt en waar ik volgens de instanties verder niets meer in te zeggen heb.

Wat zijn nu nog mijn mogelijkheden om de juiste cijfers gehanteerd te krijgen?
Kan ik ook een tweede keer een afboeking ongedaan maken. NLE heeft immers al aan mij verdiend door de door mij geleverde stroom. Ze weigeren de afrekening op nul te zetten. Ik voel me van het kastje naar de muur gestuurd. Deze handelswijze druist tegen al mijn principes in. Vooralsnog lijkt het erop dat ik bij deze "energiereuzen" simpelweg pech heb.
Wie weet wat me te doen staat?

824 2 Rapporteer

ph
door philip36 - Sep 15, 2014 om 00:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u dit al gelezen
https://www.consuwijzer.nl/energie/energierekening/eindafrekening/meterstanden-bij-verhuizing-overstap

Daarin staat dat u de meterstand door moet geven aan de nieuwe leverancier.
Deze meterstanden worden dan weer doorgegeven aan de netbeheerder.
Als u de meterstand (ook) heeft doorgegeven aan EON, dan heeft EON het niet goed gedaan.
De netbeheerder moet eens in de 3 jaar de meterstanden controleren.
In de tussentijd ontvangen zij de meterstanden of van de verbruiker of van de energieleverancier.
Hoe zij aan deze te hoge meterstand komen is echt een raadsel.
Lijkt me dat u bij uw nieuwe leverancier EON moet zijn om de zaak te laten corrigeren.
Hoop dat u de meterstand ook aan hun hebt doorgegeven.

nleservice
door nleservice - Sep 15, 2014 om 15:05
26 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer, mevrouw Winnifred,

Vervelend te horen dat het gelijk trekken van de stand van de overstap zoveel moeite kost. Wij gaan de gang van zaken graag nog eens na. Zou u uw klantgegevens willen insturen naar onlineklantenservice@nle.nl?

Met vriendelijke groet,
Klantenservice NLE