elso
door elso Oct 14, 2014 om 23:59
Huishouden & energie

Te weinig postzegels

ik krijg van post.nl een kaartje dat ik post had er waren te weinig postzegels geplakt moet ik dat betaalen of niet

40726 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat moet u zelf maar bepalen of u dat waard vindt. Ik die ditwel omdat het om kleine bedragen gaat en ik er niet wakker van kan liggen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 03:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het oud papier leggen. Niet op reageren. Gaan ze maar verhalen op de afzender en niet bij de geadresseerde. Werkt perfect!

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo elso,

Dat 'moet' niet; het is een verzoek omdat de afzender te weinig gefrankeerd heeft.

Ontvangt u binnenlandse post waarop geen of niet genoeg postzegels zijn geplakt? Als de afzender niet bij ons bekend is, dan vragen we ú daarvoor te betalen. Indien de afzender bekend is worden de kosten bij de afzender in rekening gebracht.

Altijd zal het poststuk worden verzonden. Dat doen we om vertraging van de post te voorkomen. U kunt ondergefrankeerde post weigeren. U hoeft dan de verschuldigde kosten niet te betalen.

Bron: PostNL

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die laatste zin van Post.nl is wel in tegenspraak met dat het niet "hoeft". Het "hoeft" alleen niet als men de ondergefrankeerde post weigert en terugstuurt.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

"U hoeft bij te weinig gefrankeerde poststukken niet de naheffing te betalen als u het poststuk weigert of u kunt het poststuk ook terugsturen".
Zo is althans het verhaal van Postnl. , maar de naheffing komt niet meer tegelijk met het poststuk maar enkele dagen later, de ontvanger heeft de brief of kaart reeds gelezen en meestal is deze al vernietigd en daarmee is ook het controlemiddel van de ontvanger verdwenen. Weigeren en/of terugsturen is dan ook niet meer mogelijk.
Postnl zal toch iets ander moeten verzinnen om aan te tonen dat een poststuk te weinig is/was gefrankeerd.
Zolang zij dat niet doen zal ik in ieder geval de naheffing niet voldoen.
Dat komt mogelijk asociaal over maar "wie eist bewijst" en daarin blijft Postnl in gebreke.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger zat die kaart van de post aan de brieg geplakt. Is dat niet meer het geval?

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 15 okt 2014, 11:45: Vroeger zat die kaart van de post aan de brieg geplakt. Is dat niet meer het geval?

Nee.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Echt "handig", voor het zelfde geld heb je de post niet ontvangen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tjeetje, dat wist ik niet. Van de week een verjaardags kaart ontvangen en bijna direct daarna een briefje van post.nl. Zat te weinig porto op en dat ik "moest "bij betalen. Totaal 1,92 was inclusief administratie kosten.

Maar wat gebeurt er dan als je niet betaald ??? Krijg je dan herinnerings kaartjes ?

ekiem

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ekiem schreef op woensdag 15 okt 2014, 15:48: Tjeetje, dat wist ik niet. Van de week een verjaardags kaart ontvangen en bijna direct daarna een briefje van post.nl. Zat te weinig porto op en dat ik "moest "bij betalen. Totaal 1,92 was inclusief administratie kosten.

Maar wat gebeurt er dan als je niet betaald ??? Krijg je dan herinnerings kaartjes ?

ekiem

U zult nog een keer een herinnering krijgen en daarna is het afgelopen.
Er gebeurt niets en uw post blijft u gewoon ontvangen.
Het is voor Postnl het gemakkelijkst om de geadresseerde om een bijbetaling te vragen (verzoeken) en daar, heel brutaal, ook nog eens "administratie kosten" bovenop te doen en dit terwijl de geadresseerde helemaal niets heeft fout gedaan of nalatig is geweest.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2014 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aha, zo zit het dus. Was de eerste keer dat ik dit mee maakte en had geen zin in gedoe. Had op de site gekeken en je kon met IDEAL, automatische incasso of d.m.v postzegels de "schuld " betalen. Het laatste heb ik dus gedaan.
En het is net zoals je zegt, de geadresseerde heeft niets fout gedaan maar mag wel "boeten ".

bedankt voor je antwoord, Ekiem

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Elso, als t jouw post is, staat er op die kaart een nummer, dat kun je vinden bij Post.nl , want dat poststuk wordt gescand en dan kun je precies zien wat je geplakt hebt.
Had het met een ansicht naar Australië, waar toch echt op de postzegel "wereld" stond.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een klein bedrag bijbetalen voor post die je hebt ontvangen vind ik nog niet eens zo erg, maar ergerlijk zijn vooral die administratiekosten inderdaad.

Dat los ik op door per abuis ongestempelde zegels weer van een brief te peuteren en opnieuw te gebruiken met wat pritstift. Zo is het evenwicht voor mijn gevoel dan een beetje hersteld.

Beide (strafportbrief of ongestempelde postzegel) komen ongeveer even vaak voor.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kreeg ook een porto kaartje voor 1,92€ en netjes betaald.
Toch zit het mij niet helemaal lekker want hoe vaak wij al post gemist hebben, een lenzensetje 20€, Veronica gids 1,65€, prijs postcode loterij 2 x 5€ en misschien nog wel meer waarvan wij niet weten.
daar vergoed de post niets voor. Maak je melding dan krijg je excuses, beloftes maar daar blijft het bij.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je post krijg bewaar je ook de envelop, als er geen postzegel op zit,
of je weegt de envelop even en controleert het gewicht, is deze goed,
gooi dan gewoon de envelop weg of geef deze aan een postzegel verzamelaar die je kent,
gooi je deze weg, verscheur dan ook de envelop,
zodat je adres gegevens niet door andere kunnen worden misbruikt.

Als je weet van wie het poststuk is, maar er staat geen afzender op, schrijf je gewoon de afzender erop met postcode aan de achterzijde, plak de kaart van de strafporto vast met doorzichtig plakband en zet achter op de envelop: retour afzender - geweigerd. Klaar.

Maar maak altijd je post zorgvuldig en netjes open, zodat je ze ook met doorzichtig plakband aan de bovenzijde kunt sluiten.
(Dat doe je ook als de post per abuis verkeerd is ingeworpen). Dan sluit je hem weer netjes met plakband en gooit hem opnieuw op de POSTNL brievenbus en de post zal hem opnieuw bezorgen (veelal in een plastic envelop, geschonden post).

Als je zegt, ik betaal geen strafporto, ze kunnen de pot op,
POSTNL zal je daarna nog een aantal keren verzoeken om de strafporto te betalen,
die kan oplopen qua bedrag.

Blijf je weigeren,
zul je plotseling geen post meer ontvangen,
tot het moment dat je de strafporto hebt betaald.
POSTNL weigert je haar diensten aan te bieden, omdat je bij haar in het rood staat.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik betaal niks ieder mens weet hoeveel postzegels hij moet plakken is mijn verandwoording niet vind ik

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik ook gehad. Even een mailtje naar Post.nl gestuurd dat ik het er niet mee eens was. De afzender is verantwoordelijk voor de porto. Antwoord van Post.nl; gooi maar weg. U hoeft het niet te betalen.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee niet betalen dat zou te makkelijk zijn voor post.nl
Laat ze zelf maar uitzoeken wie moet betalen.
Jaren geleden kreeg je als je niet betaalde de mededeling dat je op de zwarte lijst kwam.
Ze doen maar.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

marann schreef op vrijdag 17 okt 2014, 13:29: Nee niet betalen dat zou te makkelijk zijn voor post.nl
Laat ze zelf maar uitzoeken wie moet betalen.
Jaren geleden kreeg je als je niet betaalde de mededeling dat je op de zwarte lijst kwam.
Ze doen maar.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Postduif54

Blijf je weigeren,
zul je plotseling geen post meer ontvangen,
tot het moment dat je de strafporto hebt betaald.
POSTNL weigert je haar diensten aan te bieden, omdat je bij haar in het rood staat.

Meen je dit bovenstaande echt serieus ,want juist om dit soort geintjes te voorkomen heb ik die 1,92 " straf " porto betaald. Ik had geen zin in herinneringen e.d.
Het voelde niet eerlijk omdat een ander te weinig postzegels op de kaart had gedaan. Daarbij vond ik die administratie kosten gewoon belachelijk hoog en niet in verhouding staan met de te weinig aan porto.

Oja, en het hergebruiken van per abuis ongestempelde zegels, dat doe ik natuurlijk al jaren.

Ekiem

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind betalen voor diensten wel zo netjes. De postbode moet ook betaald worden.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom moet ik portokosten betalen als iemand mij ondergefrankeerde post stuurt?

U betaalt de portokosten van onvoldoende gefrankeerde post wanneer de adresgegevens van de afzender niet op de post staat gemeld. Als u de portokosten niet wilt betalen, dan kunt u de portokaart met de bijbehorende post weigeren.

Verwijder de sticker met uw adresgegevens van de portokaart
Zet een kruis door uw adres op de post
Schrijf ‘Geweigerd’ op zowel de portokaart als op de post
Doe de portokaart en de post los van elkaar in de brievenbus.

Bron is uiteraard gewoon de Post.nl, klik-> Hier
Niks geen fantasieverhelen, gewoon zoals het is.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

iljaha schreef op vrijdag 17 okt 2014, 14:05: Ik vind betalen voor diensten wel zo netjes. De postbode moet ook betaald worden.

Postbodes zijn allemaal ontslagen en mochten terugkomen als postbesteller, uiteraard voor veel minder salaris.

Persoonlijk vind ik dat dan weer niet zo netjes..

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo lang het postbedrijf er niet in slaagt alle aan mij gerichte post correct te bezorgen moet men niet aankomen met verzoeken, c.q. veronderstelde verplichtingen, de door verzender te weinig betaalde porto aan te vullen inclusief administratiekosten. Ik moet regelmatig bij mij bezorgde post weer terug stoppen in de brievenbus, omdat die post niet voor mij was bestemd. Post met hetzelfde huisnummer maar de verkeerde straat breng ik meestal zelf even naar het betreffende adres als het niet al te ver weg is. Maar of anderen dezelfde service verlenen als mijn post bij hun is bezorgd weet ik natuurlijk niet.
Ik stuur die kaartjes altijd voorzien van wat leerzame tekst terug naar het postbedrijf.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

hipppo schreef op vrijdag 17 okt 2014, 14:54: Ik stuur die kaartjes altijd voorzien van wat leerzame tekst terug naar het postbedrijf.

Beter direct naar het HQ sturen, t.a.v. Raad van Bestuur + Commissarissen.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja , ik kan er boeken over schrijven. Het komt helaas vaak voor en meestal stuur ik het retour afzender.
Geeft wel te denken omdat je inderdaad niet weet wat je zelf niet ontvangen hebt !!

Ben geneigd te denken " het is maar goed dat je tegenwoordig zoveel digitale post krijgt ". Die komt teminste altijd aan.

Maar ja, ik vind " papieren " post vaak wel zo leuk. Moet dan echter wel aankomen.

Ekiem

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunnen wij als ontvangers de Post.nl niet op de zwarte lijst zetten?

Door het kopen/gebruiken van een postzegel ontstaat er een overeenkomst, ik betaal porto d.m.v de geldige postzegel, Post.nl dient voor 100% vakkundige bezorgen zorg te dragen. Als dat laatste niet gebeurd (komt veel te geregeld voor), dan houdt Post.nl zich niet aan de overeenkomst. Een vergoeding? Kan je naar fluiten. Mijn muren hangen 4 lagen dik vol door het hele huis aan excuses.

Geef mij nu eens één goede reden om post.nl strafport te betalen ...........

(lang leve e-mail en of fax)

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geef je helemaal gelijk hoor Mahadma. Ik heb die strafport betaald maar dat was,vrees ik, de eerste en de laatste keer.

Ekiem

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij bezorgklachten is het standaard antwoord van post.nl: uw klacht is naar de betreffende afdeling doorgestuurd en daar zal uw klacht in de evaluatie worden meegenomen.
Op een verzoek om postzegels bij te plakken antwoord ik: uw verzoek is naar de betreffende afdeling doorgestuurd en daar zal uw verzoek in de evaluatie worden meegenomen.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ooit zo'n kaartje van PostNl ontvangen. Via de site kon je zien waar het om ging. Je kreeg dan een afbeelding te zien van het poststuk met de afmetingen erbij. Het ging in dit geval om een Kerst/-nieuwjaarskaart. Later nog een herinnering gekregen. Op beiden niet gereageerd. Trouwens: Ik ben er nog steeds niet achter wie mij deze kaart heeft gestuurd.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2014 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

En hoe betaal je € 1.92 met postzegels waar geen Euro's op staan, alleen een 1 of 2?

ve
door verwijderd - Oct 18, 2014 om 03:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

ekiem schreef op woensdag 15 okt 2014, 15:48: Tjeetje, dat wist ik niet. Van de week een verjaardags kaart ontvangen en bijna direct daarna een briefje van post.nl. Zat te weinig porto op en dat ik "moest "bij betalen. Totaal 1,92 was inclusief administratie kosten.

Maar wat gebeurt er dan als je niet betaald ??? Krijg je dan herinnerings kaartjes ?

ekiem

Neen! Geen herinneringkaartje! Bij de gemeente waar ik ambtenares ben, gaan die kaartjes linea recta naar het ronde archief heeft men mij verteld. Is ondoenlijk om het te verifiëren met al die poststukken.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2014 om 03:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

jimmysmith schreef op vrijdag 17 okt 2014, 23:51: En hoe betaal je € 1.92 met postzegels waar geen Euro's op staan, alleen een 1 of 2?

3 x € 0,64 of € 1,92 bij een postagentschap. Dan krijg je die € 0,02 er gratis bij - leve de afronding!

ve
door verwijderd - Oct 18, 2014 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed begrijp komt de strafportkaart niet tegelijk met het betreffende poststuk aan? Dat is merkwaardig, want hoe kun je dan weten over welk poststuk het gaat en wat je eventueel weigert te ontvangen? Ik vraag me af wat ze bij PostNL met dit kaartencircus willen bereiken. Volgens mij kost het meer dan het oplevert, omdat veel mensen die dingen over hun hoofd gooien. Volgens mij volkomen terecht, zeker als je zo'n kaart krijgt als je de ontvanger van het poststuk bent. De afzender is verantwoordelijk voor de juiste frankering, niet de ontvanger. PostNL moet dus bij de afzender zijn om de centen op te halen.

Wat PostNL zou moeten doen: onvoldoende gefrankeerde stukken retour afzender sturen. Dat lukt heel even, namelijk totdat wij allemaal besluiten om geen afzender meer op de envelop te zetten. Dan moeten ze het wel doorsturen. Ik denk dat het goedkoper is voor PostNL om hun verlies te nemen, want die kaarten en herinneringskaarten kosten ook een pak geld. Er is maar één manier om onderfrankeren te voorkómen: posttarieven die door de mensen nog als redelijk worden ervaren. Het is de laatste jaren de spuigaten uitgelopen met tariefsverhogingen, wat je tegenwoordig moet plakken is diefstal bij daglicht, niet normaal meer.
Hoe kan het zijn dat ik vanuit Frankrijk een aangetekende brief met handtekening voor ontvangst voor onder de 7 euro naar Nederland kan laten sturen en dat binnen het kleine Nederland, dus niet eens naar het buitenland, hetzelfde 11 euro moet kosten? Precies: La Poste is nog (grotendeels) een staatsbedrijf en postbezorging dus nog een publieke taak en zo hoort het ook.
Bij het geprivatiseerde PostNL zijn het personeel en de klanten er de dupe van dat de aandeelhouders steeds meer winst willen zien en daarvoor zitten jullie je groen en geel te plakken!

Ik heb die kaarten en herinneringen altijd weggemikt, nooit meer iets gehoord. Je maakt mij niet wijs dat ze bij PostNL niet weten dat heel veel mensen hetzelfde doen. Dus kunnen ze het beter afschaffen.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2014 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

jimmysmith schreef op vrijdag 17 okt 2014, 23:51: En hoe betaal je € 1.92 met postzegels waar geen Euro's op staan, alleen een 1 of 2?

Als u postzegels koopt dan betaald u daar tocht voor.
Het bedrag wat u betaald voor een postzegel is de tegenwaarde van een zegel met een 1 of een 2.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2014 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet op reageren!!
Kost hun meer door herinneringen te sturen.
Zijn toch al een stelletje zakkenvullers met de verhogingen de laatste tijd.
Er zit er weer een aan te komen,vandaar!!!!

ve
door verwijderd - Oct 26, 2014 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gratis posten via post.nl is altijd mogelijk. Gebruik de postcode van post.nl als afzender of de postcode van de instantie naar wie je de post stuurt. Veel overheidsinstanties vragen ook al om de port zelf te betalen. Gratis postzegels laten vangen door anderen als je ze toch al gebruikt altijd 1 op de rechterhoek te plakken en de rest van links naar rechts. Leuk toch zo'n kleine vriendendienst!