aronolideus
door aronolideus Mar 30, 2015 om 05:15
Huishouden & energie

Tegoed jaarafrekening energie

Volgens de jaarafrekening heb ik zo'n 1.600 kw/h minder gebruikt dan het geschatte jaarverbruik. Ik krijg zo'n € 400,- terug. Er zijn inmiddels 2 maanden verstreken en nog steeds hebben zij dit bedrag niet terugbetaald. Als ik 2 maanden de maandelijkse nota niet betaal, word ik acuut afgesloten. Heeft zo'n energiebedrijf niet een verplichting mij binnen een bepaalde termijn te betalen, of mogen zij dit oneindig lang in hun bezit houden: ik heb geen betalingsachterstand

2307 23 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Mar 30, 2015 om 06:26
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste aronolideus,

staat er op uw jaarafrekening niet vermeld wanneer men u die € 400,- terug betaalt of hoe men het gaat verrekenen ?
Voor zover mij bekend bestaat er geen wettelijke termijn waarin uw energiebedrijf u het geld terug moet betalen. Lees hier de informatie op consuwijzer en wat u kunt doen: klik hier.

Heeft u waarschijnlijk al meermalen gedaan, maar neem in ieder geval contact op met uw energiebedrijf. Ben met u van mening dat men dit in 2 maanden inmiddels al wel terug had moeten betalen. Ben benieuwd wat uw energiebedrijf als uitleg heeft om te verklaren dat u uw geld nog steeds niet heeft.

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2015 om 13:03
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wat staat er op de jaarafrekening?

Dit tegoed wordt met toekomstige maandvoorschotbedragen verrekend.

Dit te goed wordt U overgemaakt op rekening xxxxxxxx

Cookies
door Cookies - Mar 30, 2015 om 13:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zet even de naam van het energiebedrijf hier neer. Sommige energiebedrijven zijn hier nl actief.

rots92
door rots92 - Mar 30, 2015 om 13:43
157 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u online uw facturen al bekeken of heeft uw energiebedrijf deze service niet?
Is uw maandelijkse nota wel aangepast?
Het verschil tussen de schatting en de realiteit is erg hoog, heeft u volgens uw eigen informatie ook 1600 kWh minder verbruikt?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 30, 2015 om 13:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat is de moeite 1600 kw minder gebruikt. Is het niet zo dat u eerdere jaren teveel is opgegeven en dat het daarom lijkt of u nu dit jaar veel minder gebruikt heeft.

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 18:13
38 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Mensen,

dank voor al uw aandacht.

Overzicht gebeurtenissen in chronologische volgorde:

- Per 1 februari 2014 klant bij de betreffende energie leverancier.
- half januari 2015 ontvang ik een kaart om vóór 1 februari de meterstanden in te vullen en op te
sturen. Ik doe dit op 27 januari online: ik krijg direct een bevestiging met de juiste gegevens,
zowel de begin- als de eindstand staan hierop juist weergegeven.
- eindelijk krijg ik op 5 maart de jaarfactuur. Er staat op dat ik € 222,31 terugontvang.
Maar wat blijkt: de beginstand klopt niet en ik vraag om correctie hiervan.
- op 24 maart ontvang ik een nieuwe factuur, deze klopt wel en ik krijg nu € 405,87 terug.
- aangezien ik nog steeds niet die € 222,31 heb ontvangen, begin ik een chat, er wordt mij op
op 27 maart medegedeeld dat ik in totaal € 230,87 terug ontvang, er wordt namelijk € 175,-
incassokosten in mindering gebracht: zijnde 10 X € 17,50 wegens te late betaling maandnota, dit
bedrag schijnen ze binnen 5 weken in rekening te brengen, ook al ontvang je de aanmaning
later dan wanneer betaald hebt.

Er is gezegd dat ik voor de uitbetaling van die 230,87 euro op 3 april op de lijst sta, wat lijst ( !!! )... op die dag is het Goede Vrijdag en er is dan geen betalingsverkeer. Ondertussen gaan de maandnota's ad € 85,- gewoon door, die moet ik zelf betalen .... inmiddels is het straks met de Pasen al weer 70 dagen geleden, dat ik (op 27 januari) mijn meterstanden heb doorgegeven in de hoop de betaling snel zou plaatsvinden om nog tijdig de onder mijn pc liggende rekeningen van bv extra zorgkosten te betalen. De incassoafdelingen van vooral energiebedrijven houden alleen maar rekening met hunzelf ... zelfs een pover excuus voor gemaakte blunders kan er niet eens af

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 18:21
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op maandag 30 mrt 2015, 06:26]Beste aronolideus,

staat er op uw jaarafrekening niet vermeld wanneer men u die € 400,- terug betaalt of hoe men het gaat verrekenen ?
Voor zover mij bekend bestaat er geen wettelijke termijn waarin uw energiebedrijf u het geld terug moet betalen. Lees hier de informatie op consuwijzer en wat u kunt doen: klik hier.

Heeft u waarschijnlijk al meermalen gedaan, maar neem in ieder geval contact op met uw energiebedrijf. Ben met u van mening dat men dit in 2 maanden inmiddels al wel terug had moeten betalen. Ben benieuwd wat uw energiebedrijf als uitleg heeft om te verklaren dat u uw geld nog steeds niet heeft.

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 18:23
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op maandag 30 mrt 2015, 06:26]Beste aronolideus,

staat er op uw jaarafrekening niet vermeld wanneer men u die € 400,- terug betaalt of hoe men het gaat verrekenen ?
Voor zover mij bekend bestaat er geen wettelijke termijn waarin uw energiebedrijf u het geld terug moet betalen. Lees hier de informatie op consuwijzer en wat u kunt doen: klik hier.

Heeft u waarschijnlijk al meermalen gedaan, maar neem in ieder geval contact op met uw energiebedrijf. Ben met u van mening dat men dit in 2 maanden inmiddels al wel terug had moeten betalen. Ben benieuwd wat uw energiebedrijf als uitleg heeft om te verklaren dat u uw geld nog steeds niet heeft.

Bedankt voor de link ... de procedure duurt echter veel te lang. Ik denk erover voortijdig over te stappen naar een ander energiebedrijf

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 18:28
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 30 mrt 2015, 13:09]Zet even de naam van het energiebedrijf hier neer. Sommige energiebedrijven zijn hier nl actief.

bedankt voor deze tip, maar ik heb nu ff geen zin om me nog meer te ergeren aan hun mededelingen; ik heb al genoeg valse meldingen ontvangen

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u ook tien keer te laat betaald?

De definitieve afrekening hebt u nu één week. Dus zo erg is het allemaal niet.

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 18:36
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 30 mrt 2015, 13:56]Ja dat is de moeite 1600 kw minder gebruikt. Is het niet zo dat u eerdere jaren teveel is opgegeven en dat het daarom lijkt of u nu dit jaar veel minder gebruikt heeft.

Al een paar jaar hebben wij een zachte winter achter de rug, in het voorafgaande jaar van de overstap was de winter een stuk minder mild en voor de bepaling van het gebruik is men uitgegaan van mijn verbruik over juist die periode, die inderdaad bijna 5000 Kw/h bedroeg. Ook mijn al of niet aanwezig zijn in mijn woning kan het verbruik nogal doen schommelen van jaar tot jaar. Ik kan het geld nu goed gebruiken om de gatenkaas in mijn financiën te dichten, maar juist nu hapert de terugbetaling aan alle kanten

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 18:41
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 18:35]En hebt u ook tien keer te laat betaald?

De definitieve afrekening hebt u nu één week. Dus zo erg is het allemaal niet.

5 weken en 10 weken is nogal een verschil tijger 1, bovendien geloof ik ze niet meer, ik heb al 3 meldingen gehad dat er zou worden uitbetaald, zonder resultaat

komsja
door komsja - Mar 30, 2015 om 18:56
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@aronolideus
Als u (zoals in mijn geval)de eindafrekening via de wbv krijgt,dan mogen ze volgens de wet,1 jaar wachten tot eventuele uitbetaling van teruggave.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt op 5 maart de eerste, foutieve, jaarafrekening. Dus u overdrijft ern beetje. En welke energieboer is dat?

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 19:05
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=komsja schreef op maandag 30 mrt 2015, 18:56]@aronolideus
Als u (zoals in mijn geval)de eindafrekening via de wbv krijgt,dan mogen ze volgens de wet,1 jaar wachten tot eventuele uitbetaling van teruggave.

Sommigen willen "sparen" bij het energiebedrijf, nu blijkt dat je dat beter niet opzij kan zetten bij een energiebedrijf. Ik ben nu voornemens om het voorschot zo laag mogelijk bij te stellen, maakt het betalen bovendien een stuk makkelijker.

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 19:14
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 19:03]U krijgt op 5 maart de eerste, foutieve, jaarafrekening. Dus u overdrijft ern beetje. En welke energieboer is dat?

ja, de eerste de beste reeds, verwacht nog meer rommel van ze. Ze moeten bij de opgave van de meterstanden niet vermelden dat ie binnen 14 dagen verwerkt is.... is gewoon onzin

komsja
door komsja - Mar 30, 2015 om 19:26
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@aronolideus
Maar nogmaals: krijgt u de eindafrekening nou wel of niet via de wbv(woningbouw vereniging)

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 20:09
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=komsja schreef op maandag 30 mrt 2015, 19:26]@aronolideus
Maar nogmaals: krijgt u de eindafrekening nou wel of niet via de wbv(woningbouw vereniging)

Nee .... ken wel iemand en die krijgt het eventueel te veel betaalde terug met de aankondiging van de nieuwe huurprijs (incl. voorschot gasverbruik)

De wbv rekent echter elk jaar reeds per 1 januari af met het energiebedrijf.

Elke bewoner van de flat heeft een warmtemeter op de radiator, zodoende bepaald men de verdeelsleutel van de kosten per woning. De elektra moet men zelf afrekenen met het energiebedrijf, die eens per jaar afrekent in de maand volgend op de vaststelling van de meterstand

gompy2
door gompy2 - Mar 30, 2015 om 20:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aronolideus schreef op maandag 30 mrt 2015, 19:14][quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 19:03]U krijgt op 5 maart de eerste, foutieve, jaarafrekening. Dus u overdrijft ern beetje. En welke energieboer is dat?

ja, de eerste de beste reeds, verwacht nog meer rommel van ze. Ze moeten bij de opgave van de meterstanden niet vermelden dat ie binnen 14 dagen verwerkt is.... is gewoon onzin
Volgens mij wil je hier alleen maar mauwen...
Er is je al 2 keer gevraagd welke energieleverancier je hebt en je geeft totaal geen antwoord daar op.
Dat men je daar naar vraagt is niet voor niks.
Als je een oplossing wilt, maar dat vraag ik me dus af, dan moet je een naam noemen opdat er een webcare van die leverancier hier een reactie kan geven voor een eventuele toenadering.

[quote=carola.83 schreef op maandag 30 mrt 2015, 13:09]Zet even de naam van het energiebedrijf hier neer. Sommige energiebedrijven zijn hier nl actief.

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 20:33
38 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 30 mrt 2015, 20:10][quote=aronolideus schreef op maandag 30 mrt 2015, 19:14][quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 19:03]U krijgt op 5 maart de eerste, foutieve, jaarafrekening. Dus u overdrijft ern beetje. En welke energieboer is dat?

ja, de eerste de beste reeds, verwacht nog meer rommel van ze. Ze moeten bij de opgave van de meterstanden niet vermelden dat ie binnen 14 dagen verwerkt is.... is gewoon onzin
Volgens mij wil je hier alleen maar mauwen...
Er is je al 2 keer gevraagd welke energieleverancier je hebt en je geeft totaal geen antwoord daar op.
Dat men je daar naar vraagt is niet voor niks.
Als je een oplossing wilt, maar dat vraag ik me dus af, dan moet je een naam noemen opdat er een webcare van die leverancier hier een reactie kan geven voor een eventuele toenadering.

[quote=carola.83 schreef op maandag 30 mrt 2015, 13:09]Zet even de naam van het energiebedrijf hier neer. Sommige energiebedrijven zijn hier nl actief.

Helaas hapert hier de website nogal, ik probeer iedereen te antwoorden, maar moet het soms nog een keer doen, omdat het bericht niet wordt geplaatst. Ik heb hier bewust de naam van de energieleverancier achterwege gelaten, omdat ik graag algemene informatie wil, en geen informatie over juist die ene vennootschap. Je loopt dan ook de kans, dat je ten onrechte antireclame voor een bepaalde maatschappij verspreidt. Ik heb al voldoende aan de bel getrokken bij mijn leverancier, maar het resultaat is minimaal, dus vandaar dat ik mijn ervaringen deel met die van anderen, om uit te vissen welke mogelijkheden er nog meer zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft niets met haperen van de website van doen. Om een uur is aan u al om de naam gevraagd, en u hebt daarna verscheidene reacties geplaatst. U wilt dus blijkbaar gewoon alleen klagen, want u geeft ook geen antwoord op de vraag of u tien keer te laat hebt betaald.

aronolideus
door aronolideus - Mar 30, 2015 om 21:43
38 Antwoorden / 3 Vragen

En jij wilt alleen maar scoren Tijger, een deel van jouw vragen zit verwerkt in de antwoorden aan anderen ..... succes er mee!

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus zoals ik al dacht, u wilt alleen maar klagen.