mi
door mike884 May 4, 2015 om 17:10
Geldzaken & recht

Tegoed verrekenen met toekomstige bestellingen

Een leverancier stelt wel een creditnota op voor retourgezonden artikelen, maar keert dat niet uit.
Men houdt het bedrag aan en toekomstige orders worden met dit 'tegoed' verrekend.

Is dat correct?

Ik heb verder geen bestellingen bij dat bedrijf en die zullen er vermoedelijk ook niet komen.

=

2247 21 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 4, 2015 om 17:20
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Welke afspraken staan er in de Algemene voorwaarden van de leverancier en of zijn er gemaakt? Wie is het trouwens? Wat zijn de retour gestuurde artikelen? Graag enige duidelijkheid, zodat er een antwoord gegeven kan worden.

(voorbeeld: Vögele kleding kan je retour geven maar je krijgt geen geld terug, maar een kadokaart)
(voorbeeld 2: Als u een 'normale' internetorder terugstuurt moet de verkoper u geld terugstorten, als het een 'uitzonderingsartikel' betreft weer niet)

edrick3
door edrick3 - May 4, 2015 om 17:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mike884,

In z'n algemeenheid:
Als dit een webshop betreft en je hebt het artikel binnen de wettelijke termijn teruggestuurd, dan is dit niet correct.
Welke webshop, wat voor artikel?

zoekster
door zoekster - May 4, 2015 om 17:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, dit mag niet. Er zijn hier in het verleden klachten geweest over Bonprix die dit soort dingen uithaalde. Ze moeten echter het bedrag dat u tegoed bent terugbetalen, binnen 14 dagen nadat u aangegeven heeft dat de spullen retour gaan.

mahadma
door mahadma - May 4, 2015 om 18:00
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Voor een gefundeerd antwoord:

Een leverancier stelt wel een creditnota op voor retourgezonden artikelen, maar keert dat niet uit.
Graag duidelijkheid wie "een leverancier" is

voor retourgezonden artikelen
Welke artikelen betreft dit?

Men houdt het bedrag aan en toekomstige orders worden met dit 'tegoed' verrekend.
Hier is zonder de gevraagd informatie geen ja en geen nee op te zeggen

@ Zoekster: op welke grond geef je dit antwoord zonder de nodige info te hebben, ken je de TS?

ho
door hopetobehelping - May 4, 2015 om 19:20
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mike884,

in uw vraag lees ik 'retour gezonden artikelen', betreft het een aankoop via internet ? (verwacht ik wel, anders had u de artikelen waarschijnlijk zelf wel terug naar de winkel gebracht).

Als het geen aankoop via internet betreft kunt u mijn antwoord verder vergeten.

Bij een aankoop via internet heeft u een bedenktijd. Als u binnen de bedenktijd de koop ontbindt dan is de leverancier verplicht om u uw geld terug te geven (binnen 14 dagen), een tegoedbon mag dus niet. Meer informatie hierover vind u hier en hier.

zoekster
door zoekster - May 4, 2015 om 23:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 4 mei 2015, 18:00]

@ Zoekster: op welke grond geef je dit antwoord zonder de nodige info te hebben, ken je de TS?
Ja, ik ken de TS erg goed.

Zijn naam is Mike. (niet doorvertellen)

door 1953 - May 5, 2015 om 02:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Conform de Wet koop op afstand d.d. 13 juni 2014 dient het bedrijf onverwijld binnen 14 kalenderdagen het totale bedrag (inclusief verzendkosten, als alles is geretourneerd) terug te betalen.

Belbus?!

mi
door mike884 - May 5, 2015 om 07:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst dank voor de reacties.

Met opzet wilde ik de leverancier niet noemen, omdat die misschien via een zoekopdracht hier terecht zou komen, hetgeen ik juist niet wil. Ik weet ook niet of het er toe doet.

Het ging mij om het principe.

Zoals aangegeven, het zijn retourgezonden artikelen, m.a.w. ze zijn via Internet gekocht.

Bij een aankoop in de winkel (en mits retour binnen de gestelde tijd en onbeschadigd, ongebruikt, in originele verpakking, bla bla) hoef je niet akkoord te gaan met een tegoedbon.
Je mag gewoon geld terug verlangen.

Bij Internet: wanneer de leverancier een creditnota opmaakt, dan zie ik dat als een soort 'tegoedbon'. Wanneer de goederen binnen de gestelde periode geretourneerd zijn, dan zou men toch het bedrag gewoon moeten terugstorten en niet verrekenen met toekomstige bestellingen?

Lijkt mij althans.

Heb inmiddels een voorbeeldbrief gevonden op Consuwijzer
https://goo.gl/OV2aF1

Eens kijken hoe men reageert.

Overigens, ook wel interessant om te weten:
-stel- je koopt 3 artikelen bij 1 bedrijf (winkel, of Internet, maakt even niet uit)
Let wel - het is 1/één bestelling, er wordt 1 nota gemaakt.
Ik verzin maar wat: een jas, een paar schoenen en een broek.
De broek hou je.
De jas en de paar schoenen retourneer je, keurig in de verpakking, ongebruikt, binnen de periode.

Geldt de geld terug regel dan nog steeds?
Je bent 1 koopovereenkomst aangegaan voor 3 producten. De koopovereenkomst kan je ongedaan maken door alle 3 de producten te retourneren. Je zou dan in 2e instantie het eerste product (de jas) alsnog kunnen bestellen.
Maar, je hebt de jas al gedragen, de verpakking weggegooid. Het bedrijf gaat akkoord dat je de overige 2 artikelen retourneert.

Is op dat moment de koopovereenkomst dan ook ongedaan gemaakt (immers, die gold voor 3) en heb je recht op geld retour?

-

ho
door hopetobehelping - May 5, 2015 om 08:16
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mike884,

"Overigens, ook wel interessant om te weten:
-stel- je koopt 3 artikelen bij 1 bedrijf (winkel, of Internet, maakt even niet uit)
Let wel - het is 1/één bestelling, er wordt 1 nota gemaakt.
Ik verzin maar wat: een jas, een paar schoenen en een broek.
De broek hou je.
De jas en de paar schoenen retourneer je, keurig in de verpakking, ongebruikt, binnen de periode.

Geldt de geld terug regel dan nog steeds?
"

Ja de geld terug regel geldt dan nog steeds. Voor de artikelen die u retourneert uiteraard.
Zie ook de eerdere links.

mi
door mike884 - May 5, 2015 om 09:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op dinsdag 5 mei 2015, 08:16]

Ja de geld terug regel geldt dan nog steeds. Voor de artikelen die u retourneert uiteraard.
Zie ook de eerdere links
.

Ah, ik zie het staan inderdaad (op Consuwijzer)

Dank voor de tip.

Ik wacht af hoe men gaat reageren.

=

tijger1
door tijger1 - May 5, 2015 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mike884

In uw reactie van 7.58 uur schrijft u:

"Bij een aankoop in de winkel enz. enz.........Je mag gewoon geld terug verlangen".

U mag dan dat verlangen wel hebben, maar het hangt van de verkoopvoorwaarden van de winkel af, of u mag ruilen, terug brengen tegen een tegoedbon, of dat u geld terug krijgt.

mahadma
door mahadma - May 5, 2015 om 09:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Mike 884,

Bij een aankoop in de winkel (en mits retour binnen de gestelde tijd en onbeschadigd, ongebruikt, in originele verpakking, bla bla) hoef je niet akkoord te gaan met een tegoedbon.
Je mag gewoon geld terug verlangen.

Deze vlieger gaat alleen op als de stenen winkel ook retour geven en cash terugbetalen in de voorwaarden heeft staan. In een stenen winkel heb je geen automatisch recht op 'geld terug' en geld de regel koop=koop. Het is goodwill als de winkel je geld terug geeft.

Bij internet aankopen heb je te maken met de 14 dagen regel.

mahadma
door mahadma - May 5, 2015 om 10:15
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Let wel op, er zijn ook speciaal voor je bestelde artikelen, hygienische artikelen, van een naam voorzien en dergelijke vallen ook niet onder het retourrecht van internet aankopen. U wilt de verkopers naam niet noemen, maar wellicht iets zeggen over welke artikelen die retour gegaan zijn.

zoekster
door zoekster - May 5, 2015 om 10:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 5 mei 2015, 10:15]Let wel op, er zijn ook speciaal voor je bestelde artikelen, hygienische artikelen, van een naam voorzien en dergelijke vallen ook niet onder het retourrecht van internet aankopen. U wilt de verkopers naam niet noemen, maar wellicht iets zeggen over welke artikelen die retour gegaan zijn.
Als hygienische artikelen zijn die niet in aanmerking komen voor het herroepingsrecht, dan krijg je ook geen creditnota.

mahadma
door mahadma - May 5, 2015 om 10:35
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als hygienische artikelen zijn die niet in aanmerking komen voor het herroepingsrecht

Als het een aantoonbare foute levering is geweest gaat dit verhaal weer niet op, Zoekster.

zoekster
door zoekster - May 5, 2015 om 10:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 5 mei 2015, 10:35]Als hygienische artikelen zijn die niet in aanmerking komen voor het herroepingsrecht

Als het een aantoonbare foute levering is geweest gaat dit verhaal weer niet op, Zoekster.
Dan valt het niet niet onder herroepingsrecht, maar een non-conform product. In dat geval mag de verkoper het gevraagde artikel alsnog leveren. Het verkeerd bezorgde artikel moet dan kosteloos worden teruggestuurd.

Maar word je zelf niet moe van dat steeds zoeken naar problemen die er niet zijn? Als het een foute levering was had de vrager dat echt wel vermeld.

mi
door mike884 - May 5, 2015 om 10:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet dat het niet opgaat voor bepaalde artikelen, maar dit artikel kan gewoon weer in de 'schappen' van de 'Internetwinkel'. Bedrijf zal ook crediteren, maar dat vindt plaats middels verrekening van toekomstige bestellingen. Spullen zijn binnen de 14 dagen geretourneerd in de oorspronkelijke verpakking. Verpakking is niet eens open geweest.

De conclusie: als het goed zou men moeten terugbetalen. Niks verrekenen. Heb ze daartoe ook gemaand nu.

De spanning stijgt ten top.. ha!

-

ho
door hopetobehelping - May 5, 2015 om 11:09
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mike884 schreef op dinsdag 5 mei 2015, 10:52]Ik weet dat het niet opgaat voor bepaalde artikelen, maar dit artikel kan gewoon weer in de 'schappen' van de 'Internetwinkel'. Bedrijf zal ook crediteren, maar dat vindt plaats middels verrekening van toekomstige bestellingen. Spullen zijn binnen de 14 dagen geretourneerd in de oorspronkelijke verpakking. Verpakking is niet eens open geweest.

De conclusie: als het goed zou men moeten terugbetalen. Niks verrekenen. Heb ze daartoe ook gemaand nu.

De spanning stijgt ten top.. ha!

-

Beste mike884,

u heeft het goed gezien. Men is u wettelijk verplicht om u het geld terug te betalen.
Dit terugbetalen dient binnen 14 dagen te gebeuren.
Als het bedrijf zich daar niet aan houdt dan kunt u (zie ook eerdere link) een klacht bij Consuwijzer en ACM indienen.
Alle communicatie goed bewaren uiteraard, ook het aanbod van de 'tegoedbon' (kan als bevestiging van de ontvangst van de retour gestuurde spullen worden gezien).

Enige kink in de kabel zou kunnen zijn dat het een buitenlandse webshop betreft die niet onder deze regelgeving valt (bijvoorbeeld een Chinese website die vanuit China verscheept), anders had u het vast wel vermeld.
Hoop voor u dat u snel uw geld weer terug heeft.

mi
door mike884 - May 11, 2015 om 15:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ter afsluiting kom ik even melden: tegoed is verleden week keurig terugbetaald, was gelukkig geen probleem.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, weer een probleem uit de wereld. Bedankt voor het terugmelden.

alfatrion
door alfatrion - May 11, 2015 om 17:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 5 mei 2015, 10:15]Let wel op, er zijn ook speciaal voor je bestelde artikelen, hygienische artikelen, van een naam voorzien en dergelijke vallen ook niet onder het retourrecht van internet aankopen.
Het herroepingsrecht geld ook voor producten die:
- speciaal besteld zijn; en
- om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen terug gevonden.

Het herroepingsrecht geld niet voor producten die:
- gemaakt zijn volgens specificatie van de consument of duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen terug gevonden en waarvan de verzegeling is verbroken;

Niet alle producten met een naam zijn duidelijk voor een specifieke persoon bestemd. Denk aan de blikjes coca cola van destijds.