Tegoedbon
Een klant komt terug met een kledingstuk, ze wil haar geld terug. Ben ik dat verplicht of mag ik ook een tegoedbon uitschrijven?
Het gaat er om waarom ze terugkomt met het kledingstuk. Is er iets mis met het kledingstuk, buiten de schuld van de klant, dan kunt u haar hetzelfde kledingstuk aanbieden, maar dan in goede staat. Is dat niet mogelijk dan heeft ze recht op geld terug.
Maar als de klant het kledingstuk niet meer wil hebben zonder dat er wat mis is met het artikel geldt koop =koop. U hoeft in principe niets terug te nemen.
Wel kan een klant rechten ontlenen aan wat u op de bon, of bij de kassa heeft vermeld. Dat zijn dan de voorwaarden waar u zich als verkoper aan dient te houden.
Sommige winkels geven geld terug, bij sommige mag je ruilen, een ander geeft weer een tegoedbon en er zijn winkels waarbij geldt koop=koop en verder afgelopen.
Dat mag u als winkel zelf bepalen, mits het artikel op zich goed is.
Bij koop op afstand is dat anders, dus als u naast de gewone winkel er ook nog een webwinkel op na houdt, dan gelden er weer heel andere regels.
Als je een tegoedbon uitschrijft ( als dat van toepassing is- zie bovenstaande) vergeet dan niet duidelijk een ( redelijke) geldigheidstermijn hierop te zetten en ook je klant hier op te wijzen, mits je niet wilt dat zoiets eeuwig geldig blijft.
Dat mag u zelf uitmaken, volgens mij zijn hier geen wettelijke rechten voor.Als er niets aan mankeert hoeft u helemaal niets terug te nemen, misschien uit coulantie.
Bij een aankoop in een winkel heeft u als verkoper alle optie's in eigen hand. Ruilen binnen de termijn die u er aan stelt, een tegoedbon die de waarde van de aankoop vertegenwoordigd of het aangekochte ter reparatie in nemen. Ruilen of een tegoedbon is een gunst die u verleend maar geeft de koper geen recht dit ook te eisen, de enige uitzondering is aanspraak op garantie die moet u wel verzorgen.
Het lijkt me verstandig als TS een opleiding gaat volgen over het hoe en wat van winkeltje spelen. Ik vrees dat als er vragen zijn op dit niveau dat er nog veel meer potentieele problemen op de loer liggen.....
@jorisw, lijkt mij dat je eerst de ins en outs weet (in ieder geval de basiskennis) voor je je eigen toko begint. Dus eerst een eventuele opleiding en dan....Ga je wel echt onvoorbereid een winkel beginnen als je een vraag op een consumenten forum gaat zetten.
Even ter duidelijkheid : ben geen ondernemer, maar verkoopster in winkel! Klant kwam met berichtgeving dat ik zeker geld terug moest geven omdat dat laatst bij vara kassa was geweest.
[quote=kymorene schreef op zaterdag 9 feb 2013, 19:20]Even ter duidelijkheid : ben geen ondernemer, maar verkoopster in winkel! Klant kwam met berichtgeving dat ik zeker geld terug moest geven omdat dat laatst bij vara kassa was geweest.
Was dan vast een ander geval......ligt zoals gezegd dus aan aantal dingen.
In de normale winkel heeft de koper niet het recht om het product terug te brengen en het geld terug te vragen. In de winkel geldt: koop=koop.
Als de verkoper toch besluit om producten terug te nemen is die niet verplicht om het geld terug te geven, maar mag dat ook in de vorm van waardebonnen doen.
Veel mensen denken dat ook in de normale winkel de verkoper verplicht is om een product terug te nemen en het geld terug te geven. Zij denken immers dat die zeven dagen bedenktijd ook in de normale winkel van toepassing is. Dat is echter niet zo.
Is er iets mis met het product, dan dient de verkopende partij eerst voor te zorgen dat het probleem wordt opgelost. Dat kan door middel van reparatie of vervanging.
Pas als reparatie of vervanging niet mogelijk is, dient de verkoper de koop ongedaan te maken en dient de koper het defecte product bij de verkoper in te leveren en dient de verkoper het gehele aankoopbedrag aan de koper te retourneren.
Toch duidelijk dacht ik zo.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer