ky
door kymorene Feb 9, 2013 om 14:43
Geldzaken & recht

Tegoedbon

Een klant komt terug met een kledingstuk, ze wil haar geld terug. Ben ik dat verplicht of mag ik ook een tegoedbon uitschrijven?

1960 20 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 9, 2013 om 15:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het gaat er om waarom ze terugkomt met het kledingstuk. Is er iets mis met het kledingstuk, buiten de schuld van de klant, dan kunt u haar hetzelfde kledingstuk aanbieden, maar dan in goede staat. Is dat niet mogelijk dan heeft ze recht op geld terug.

Maar als de klant het kledingstuk niet meer wil hebben zonder dat er wat mis is met het artikel geldt koop =koop. U hoeft in principe niets terug te nemen.

Wel kan een klant rechten ontlenen aan wat u op de bon, of bij de kassa heeft vermeld. Dat zijn dan de voorwaarden waar u zich als verkoper aan dient te houden.
Sommige winkels geven geld terug, bij sommige mag je ruilen, een ander geeft weer een tegoedbon en er zijn winkels waarbij geldt koop=koop en verder afgelopen.
Dat mag u als winkel zelf bepalen, mits het artikel op zich goed is.

Bij koop op afstand is dat anders, dus als u naast de gewone winkel er ook nog een webwinkel op na houdt, dan gelden er weer heel andere regels.

stacey
door stacey - Feb 9, 2013 om 15:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als je een tegoedbon uitschrijft ( als dat van toepassing is- zie bovenstaande) vergeet dan niet duidelijk een ( redelijke) geldigheidstermijn hierop te zetten en ook je klant hier op te wijzen, mits je niet wilt dat zoiets eeuwig geldig blijft.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 9, 2013 om 15:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat mag u zelf uitmaken, volgens mij zijn hier geen wettelijke rechten voor.Als er niets aan mankeert hoeft u helemaal niets terug te nemen, misschien uit coulantie.

Cookies
door Cookies - Feb 9, 2013 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit is trouwens een forum voor consumenten, niet voor ondernemers.

ro
door ron530 - Feb 9, 2013 om 15:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bij een aankoop in een winkel heeft u als verkoper alle optie's in eigen hand. Ruilen binnen de termijn die u er aan stelt, een tegoedbon die de waarde van de aankoop vertegenwoordigd of het aangekochte ter reparatie in nemen. Ruilen of een tegoedbon is een gunst die u verleend maar geeft de koper geen recht dit ook te eisen, de enige uitzondering is aanspraak op garantie die moet u wel verzorgen.

jo
door jorisw - Feb 9, 2013 om 17:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me verstandig als TS een opleiding gaat volgen over het hoe en wat van winkeltje spelen. Ik vrees dat als er vragen zijn op dit niveau dat er nog veel meer potentieele problemen op de loer liggen.....

tenormin
door tenormin - Feb 9, 2013 om 18:48
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@jorisw, lijkt mij dat je eerst de ins en outs weet (in ieder geval de basiskennis) voor je je eigen toko begint. Dus eerst een eventuele opleiding en dan....Ga je wel echt onvoorbereid een winkel beginnen als je een vraag op een consumenten forum gaat zetten.

ky
door kymorene - Feb 9, 2013 om 19:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Even ter duidelijkheid : ben geen ondernemer, maar verkoopster in winkel! Klant kwam met berichtgeving dat ik zeker geld terug moest geven omdat dat laatst bij vara kassa was geweest.

stacey
door stacey - Feb 9, 2013 om 19:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=kymorene schreef op zaterdag 9 feb 2013, 19:20]Even ter duidelijkheid : ben geen ondernemer, maar verkoopster in winkel! Klant kwam met berichtgeving dat ik zeker geld terug moest geven omdat dat laatst bij vara kassa was geweest.

Was dan vast een ander geval......ligt zoals gezegd dus aan aantal dingen.

ikbenik
door ikbenik - Feb 9, 2013 om 19:54
2845 Antwoorden / 27 Vragen

In de normale winkel heeft de koper niet het recht om het product terug te brengen en het geld terug te vragen. In de winkel geldt: koop=koop.

Als de verkoper toch besluit om producten terug te nemen is die niet verplicht om het geld terug te geven, maar mag dat ook in de vorm van waardebonnen doen.

Veel mensen denken dat ook in de normale winkel de verkoper verplicht is om een product terug te nemen en het geld terug te geven. Zij denken immers dat die zeven dagen bedenktijd ook in de normale winkel van toepassing is. Dat is echter niet zo.

Is er iets mis met het product, dan dient de verkopende partij eerst voor te zorgen dat het probleem wordt opgelost. Dat kan door middel van reparatie of vervanging.

Pas als reparatie of vervanging niet mogelijk is, dient de verkoper de koop ongedaan te maken en dient de koper het defecte product bij de verkoper in te leveren en dient de verkoper het gehele aankoopbedrag aan de koper te retourneren.

Toch duidelijk dacht ik zo.

tenormin
door tenormin - Feb 9, 2013 om 20:00
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kymorene schreef op zaterdag 9 feb 2013, 19:20]Even ter duidelijkheid : ben geen ondernemer, maar verkoopster in winkel! Klant kwam met berichtgeving dat ik zeker geld terug moest geven omdat dat laatst bij vara kassa was geweest.

Dan vind ik het nog vreemder. De eigenaar/eigenaresse van de winkel zal je dan toch wel terdege instructies hebben gegeven hoe te handelen. Snap hier niet veel van, eerlijk gezegd.

ky
door kymorene - Feb 9, 2013 om 20:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin : klopt, maar ik wilde gewoon zwart op wit iets hebben van vara kassa dat ik gewoon in mn recht sta! Ze blijft maar door gaan over die vara kassa aflevering! Ben een nette verkoopster en wens niet afgesnauwd te worden door een klant die zelf ook in een winkel werkt! Dat moet ze maar met haar eigen personeel doen! Dus dit was eigelijl een soort kleine revange! Maar goed, weet dat ik in mn recht sta en daar is eigelijk ook de kous mee af! Maar iedereen bedankt voor de reacties. Groetjes

ikbenik
door ikbenik - Feb 9, 2013 om 20:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kymorene schreef op zaterdag 9 feb 2013, 14:43]Een klant komt terug met een kledingstuk, ze wil haar geld terug. Ben ik dat verplicht of mag ik ook een tegoedbon uitschrijven?
Je bent het niet verplicht en je mag een tegoedbon uitschrijven.

[quote=kymorene schreef op zaterdag 9 feb 2013, 20:07]Ze blijft maar door gaan over die vara kassa aflevering!

Als er niets mis is met het product, heeft de koper niet het recht om het product terug te brengen en het geld terug te eisen.

Zo simpel is het nu eenmaal.

Koop=koop.

stacey
door stacey - Feb 9, 2013 om 20:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=kymorene schreef op zaterdag 9 feb 2013, 20:07]T maar ik wilde gewoon zwart op wit iets hebben van vara kassa dat ik gewoon in mn recht sta!
Ze blijft maar door gaan over die vara kassa aflevering!

Je hebt nu overigens niet echt iets zwart op wit van kassa,
op dit forum zitten enkel vrijwilligers.

Weet je welke uitzending het betrof ?
Kunnen we het eens bekijken, mensen horen en zien meestal alleen wat ze willen horen of draaien het verhaal zo dat het in hun straatje past, zelfs als hun eigen geval niet overeenkomt.......

ky
door kymorene - Feb 9, 2013 om 20:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ stacy . Weet niet over welke uitzending ze het steeds heeft, maar ik print wel iets uit van de site van de consumentenbond of rechtswinkel ofzo. Dat moet denk ik wel voldoende zijn en dat er bij mevrouw ook een lichtje gaat branden! Ondanks alles vind ik toch dat je in zo'n situatie toch netjes en volwassen moet blijven tegenover je klanten. Maar ze heeft me toch boos gemaakt en daarom wil ik haar dat zwart op wit laten zien!

ikbenik
door ikbenik - Feb 9, 2013 om 21:10
2845 Antwoorden / 27 Vragen

In de winkel is: koop=koop.

De koper heeft niet het recht om het product terug te brengen en het geld terug te eisen als er niets mis is met het product.

In de winkel bestaat er geen bedenktijd van 7 dagen (veel mensen denken van wel).
Alleen als men bij een webshop op internet een product koopt, kan men binnen 7 werkdagen het zonder opgave van reden het product terugsturen en het geld terug te vragen.
In de normale winkel is dat niet het geval en kan de koper het product niet terugbrengen en het geld terugeisen.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

stacey
door stacey - Feb 9, 2013 om 21:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=kymorene schreef op zaterdag 9 feb 2013, 20:59]@ stacy . Weet niet over welke uitzending ze het steeds heeft, maar ik print wel iets uit van de site van de consumentenbond of rechtswinkel ofzo. ![/quote

Jammer, was nu wel nieuwsgierig, kijk zelf nooit naar uitzendingen :-)

Neem je deze om te printen -> -Klik Hier -

Succes,

ky
door kymorene - Feb 9, 2013 om 21:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ stacy : Dit had ik haar al laten lezen voordat ik uberhaubt hier mn vraag opgezet had, maar mevrouw zei toen doodserieus dat iedereen dit wil op internet gezet kon hebben! Ik zei dat dit van de consumenten wijzer was en dus gewoon rechtsgeldig! Gewoon niet geloven en weer haar kassa vara verhaal!!! Ongeloofelijk dat zoiemand werkt in een winkel!

ikbenik
door ikbenik - Feb 9, 2013 om 21:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik kan het niet vinden bij uitzending gemist: dus dat de koper in de normale winkel het recht heeft om een product terug te brengen en dat dan de verkoper verplicht is om het geld terug te geven. Is ook onzin trouwens.

stacey
door stacey - Feb 9, 2013 om 21:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=kymorene schreef op zaterdag 9 feb 2013, 21:18] Ongeloofelijk dat zoiemand werkt in een winkel!

Misschien geven ze daar bij haar gewoon geld terug ( dat mag als winkelier daar zelf voor kiest ) en denkt ze daardoor dat het overal zo werkt.

Ik zou zeggen stuur haar naar het Juridisch Loket als ze consumentenpagina op internet niet geloofd ;-)