ho
door houtenw Jun 20, 2015 om 10:22
Computers & telefonie

Tele2 hoge factuur voor dataverbruik € 1,- per MB!

Normaal krijgen we een factuur van 3,- per maand voor ons mobiele abonnement. Nu ineens van ruim € 78,-! Het bleek om dataverbruik te gaan op vooral 3 dagen. Nu is er niets aan de instellingen van de smartphone gewijzigd, en wordt er al helemaal niet geinternet via het mobiele net, alleen via WIFI. Het dataverkeer via 3G staat altijd uit, dus kan er niet eens geinternet worden via het Tele2 netwerk.

Heel verbaasd en geschokt dus door deze hoge rekening die onterecht lijkt te zijn.

Gebeld met Tele2 klantenservice maar die houdt voet bij stuk en we moeten gewoon betalen. Het uitzoeken willen of kunnen ze niet. Wel gemakkelijk. Ook het tarief voor dataverbruik is schrikbarend hoog namelijk € 1,- per MB! Dat is bij andere providers ook zonder een internetbundel soms maar € 0,15.

Tele2 denk niet echt mee met de klant zijn probleem lijkt het. De hoge rekening voor ons zijn natuurlijk inkomsten voor Tele2. Daar komt bij dat oude klanten zonder internetbundel een hoger tarief betalen van € 1,- per MB en ook geen waarschuwing als er een datalimiet bereikt wordt.

Op de Tele2 website valt op te maken dat nieuwere klanten die ergens na een datum in 2015 klant zijn geworden beter worden behandeld door Tele2 en wel die waarschuwing krijgen bij het bereiken van een datalimiet.

Erg jammer dat Tele2 nieuwere klanten beter behandeld dan de oude klanten. Op internet hebben we ook gelezen dat diverse klanten hoge facturen van Tele2 hebben gekregen voor onverwacht hoog dataverbruik.

Sommigen hiervan is Tele2 wel tegemoet gekomen met een lagere factuur. Dat alleen nadat ze in het openbaar op internet hun klacht hadden gezet. Dat is natuurlijk geen goede reclame voor Tele2. Ben benieuwd of we een reactie van Tele2 mogen verwachten en of ze iets aan deze hoge rekening willen doen.

Inmiddels is het abonnement bij Tele2 al opgezegd en een prepaid genomen elders met slechts € 0,15 per MB kosten voor dataverbruik i.pv. de € 1,- per MB van Tele2.

4328 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 20, 2015 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt overal goudgeld voor internet als u geen bundel hebt. Niet alleen bij Tele2.

En omdat u geen bundel hebt, hoeven ze u ook niet te waarschuwen.

U moet toch echt iets aan uw mobiel gewijzigd hebben.

ho
door houtenw - Jun 20, 2015 om 11:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat internetten zonder bundel duur is via de telecom provider is ons bekend. Daarom is dataverkeer op de smartphone uitgezet door ons en internetten via op de mobiel alleen via WIFI. Gaat al jaren goed, tot deze ene hoge rekening van Tele2. Er is met niets veranderd aan de mobiel de maand van de hoge factuur of apps geinstalleerd.

Neemt ook niet weg dat Tele2 ook klanten die wel een abonnement hebben maar geen internetbundel kan waarschuwen als ze een hoog afwijkend dataverbruik hebben. Als je al een jaar alleen € 3,- abonnementskosten hebt voor je mobiel en dan ineens € 78,- aan kosten dataverkeer hebt, mag Tele2 zich wel actief opstellen en de klant eerder waarschuwen en niet wachten totdat ze hun hoge factuur kunnen sturen.

We gaan er overigens van uit dat de factuur van Tele2 foutief is omdat we zoals gezegd dataverkeer via 3G altijd uit hebben staan. Tele2 wil of kan dat niet uitzoeken zeggen ze bij de klantenservice. Zelf kunnen we dit ook niet achteraf.
Als Tele2 coulant zou zijn zouden ze op zijn minst een lager tarief per MB kunnen berekenen. Waar je elders voor € 0,15 per MB mobiel kan internetten zonder internetbundel, zou dat bij Tele2 toch ook moeten kunnen... Zeker als het dataverbruik sterk afwijkend is van normaal verbruik, wat nihil is.

Cookies
door Cookies - Jun 20, 2015 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Waar je elders voor € 0,15 per MB mobiel kan internetten zonder internetbundel.......

En bij welke provider is dat dan wel? Je instellingen ook nog maar eens goed nakijken.

ho
door hopetobehelping - Jun 20, 2015 om 12:03
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste houtenw,

tele2webcare is actief op het forum van kassa, dus waarschijnlijk gaan ze nog wel reageren op uw vraag.
U bent niet de enige die dit overkomt, zie ook de volgende vraag van een paar dagen geleden, klik hier.
Bij alle providers bent u overigens de sigaar bij bellen of internetten buiten de bundel, alleen bij de een meer dan bij de ander.

De € 1,- per MB vind ik ook belachelijk hoog, maar het mag wel. Onbegrijpelijk eigenlijk vind ik omdat het maximum tarief buiten Nederland en binnen de EU € 0,20 (ex BTW, dus € 0,24 incl. BTW) is (regels kosten mobiele telefoon).
Ik zou als ik u was proberen een compromis met Tele2 te bereiken. Een maximum tarief buiten Nederland en binnen de EU van € 0,24 kunt u wellicht nog als argument gebruiken.

aurora1
door aurora1 - Jun 20, 2015 om 15:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u automatisch updaten en synchroniseren/op de achtergrond synchroniseren wel uit staan en ook in Google Play het updaten uitgezet?

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 20, 2015 om 16:24
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 20 jun 2015, 11:37]........Waar je elders voor € 0,15 per MB mobiel kan internetten zonder internetbundel.......

En bij welke provider is dat dan wel?
Simyo en bij Kruidvat zelfs 9 cent. Overigens beide nog te duur. Heel sporadisch zou ik mobiel internet willen gebruiken, dan is die 15 cent goed te doen wanneer het om enkele kb's gaat, echter durf ik het niet in te schakelen.

@TS het beste schakel je aan de kant van de provider internet uit, dan kan het nooit misgaan. Android is 'n beetje eigenaardig systeem, daarmee wil ik zeggen dat je 'data' wel uit kunt schakelen maar gewoon opeens weer aan kan staan..

Cookies
door Cookies - Jun 20, 2015 om 17:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op zaterdag 20 jun 2015, 16:24][quote=carola.83 schreef op zaterdag 20 jun 2015, 11:37]........Waar je elders voor € 0,15 per MB mobiel kan internetten zonder internetbundel.......

En bij welke provider is dat dan wel?
Simyo en bij Kruidvat zelfs 9 cent. Overigens beide nog te duur. Heel sporadisch zou ik mobiel internet willen gebruiken, dan is die 15 cent goed te doen wanneer het om enkele kb's gaat, echter durf ik het niet in te schakelen.

Zie toch echt 0,15 cent per MB staan bij Simyo KLIK

crewmember
door crewmember - Jun 22, 2015 om 15:59
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Je ben niet de enige:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/tele2-rekening-1/?vHash=c749c73j&cHash=bcbfbecd4a28e61686da15fd895c7510

Ik denk dat we TELE2 maar aan het lijstje: "Algemeen af te raden telecomproviders" kunnen gaan toevoegen.

Hudige status:
"Algemeen af te raden telecomproviders" :
Vodafone
Tele2

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2015 om 16:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 20 jun 2015, 17:55]
Zie toch echt 0,15 cent per MB staan bij Simyo KLIK

Hij zegt toch bij Simyo in antwoord op je vraag: En bij welke provider is dat dan wel?

En bij Kruidvat zelfs 9 cent.

Je stelde die vraag overigens op een uiterst onvriendelijke manier aan de ts. Alsof het niet klopte van die 15 cent.

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2015 om 17:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 22 jun 2015, 16:23][quote=carola.83 schreef op zaterdag 20 jun 2015, 17:55]
Zie toch echt 0,15 cent per MB staan bij Simyo KLIK

Hij zegt toch bij Simyo in antwoord op je vraag: En bij welke provider is dat dan wel?

En bij Kruidvat zelfs 9 cent.

Je stelde die vraag overigens op een uiterst onvriendelijke manier aan de ts. Alsof het niet klopte van die 15 cent.

Hoe ik mijn vragen formuleer, is niet jouw zaak!

En bij Simyo is het geen 9 cent, zoals te zien bij mijn link.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2015 om 18:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je begrijpt het nog steeds niet.

Nog een keer

ts .Waar je elders voor € 0,15 per MB mobiel kan internetten zonder internetbundel.......

Carola.83 En bij welke provider is dat dan wel? (die 15cent)

antwoord Akkerdistel: Simyo (die 15 cent)

En zelfs bij Kruidvat zelfs 9 cent.....

Snappie?

tele2webcare
door tele2webcare - Jun 23, 2015 om 15:28
366 Antwoorden / 0 Vragen

Beste houtenw,

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je niet blij wordt wanneer een factuur hoger uitvalt dan gebruikelijk. Uit jouw verhaal maak ik op dat deze kosten gemaakt zijn voor datagebruik buiten de bundel; het is niet mogelijk dat er kosten gemaakt worden voor datagebruik wanneer 'mobiele data' uitgeschakeld staat, dus op één of andere manier heb je toch via 3G/4G mobiel internet gebruikt. Vanwege privacywetgevingen, hebben wij als telefoonprovider geen inzage waaraan je de data precies verbruikt. Wel kun je via jouw MijnTele-account zien wanneer en hoeveel data je verbruikt hebt.

Via https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/abonnement/tips-dataverbuik/ kun je tips nalezen om je datagebruik te beperken. Ook kun je via de mobiele app of via jouw MijnTele2-account inzien hoeveel data je nog hebt. Mocht je deze bijna verbruikt hebben, kun je een extra tijdelijke bundel aanschaffen. Dat is vele malen goedkoper dan de situatie die nu ontstaan is.

Groet,

Jefta

zoekster
door zoekster - Jun 23, 2015 om 15:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tele2webcare schreef op dinsdag 23 jun 2015, 15:28]Beste houtenw,

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je niet blij wordt wanneer een factuur hoger uitvalt dan gebruikelijk. Uit jouw verhaal maak ik op dat deze kosten gemaakt zijn voor datagebruik buiten de bundel; het is niet mogelijk dat er kosten gemaakt worden voor datagebruik wanneer 'mobiele data' uitgeschakeld staat, dus op één of andere manier heb je toch via 3G/4G mobiel internet gebruikt. Vanwege privacywetgevingen, hebben wij als telefoonprovider geen inzage waaraan je de data precies verbruikt. Wel kun je via jouw MijnTele-account zien wanneer en hoeveel data je verbruikt hebt.

Via https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/abonnement/tips-dataverbuik/ kun je tips nalezen om je datagebruik te beperken. Ook kun je via de mobiele app of via jouw MijnTele2-account inzien hoeveel data je nog hebt. Mocht je deze bijna verbruikt hebben, kun je een extra tijdelijke bundel aanschaffen. Dat is vele malen goedkoper dan de situatie die nu ontstaan is.

Groet,

Jefta

Al die adviezen maken niet meer uit, houtenw is al bij Tele2 vertrokken.

ho
door houtenw - Jun 25, 2015 om 09:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Dat Tele2 op geen enkele wijzen tegemoet willen komen om deze hoge factuur te verlagen vinden wij erg jammer. Tele2 zegt dat jullie niet kunnen controleren waaraan de mobiele data is verbruikt. Zelf hebben wij die mogelijkheid ook niet en moeten dus maar vertrouwen op Tele2 dat die mobiele data ook daadwerkelijk gebruikt is. Het zou bijvoorbeeld ook een fout in de facturering van Tele2 kunnen zijn. U gaat er zondermeer vanuit dat de mobiele data is gebruikt en klopt met de factuur. Niets is echter volmaakt en factureringssystemen al helemaal niet.

Dat is door ons echter niet te controleren. Alles wat we weten is dat mobiele data uitstond op de smartphone.

Het dataverbruik is overigens maar een kant van het verhaal. U gaat namelijk in het geheel niet in op het hoge tarief wat jullie zelf hanteren van € 1,- per MB. Mocht de data al gebruikt zijn dan heeft Tele2 verzuimd om ons als klant hier tijdig voor te waarschuwen. Dit terwijl het verbruik sterk afweek van het normale dataverbruik, dat is namelijk nihil.

Klanten met een internetbundel hebben wel inzage in hun dataverbruik en ontvangen wel een sms bij het bereiken van een limiet. Naar onze mening heeft Tele2 ook een zorgplicht voor andere klanten die geen internetbundel hebben. U zou bij overschrijving van een bepaalde limiet deze klanten ook een sms kunnen sturen.

Heeft een klant per ongeluk het dataverbruik niet uitgezet, zouden ze dus zomaar verrast kunnen worden met een hoge factuur van Tele2 a € 1,- per MB. Dat kan dus al ook in de honderden euro's lopen. "Gelukkig" is de schade bij ons slechts € 109,- voor 109 MB.

We kunnen zelf niet controleren of deze 109 MB echt door ons gebruikt zijn, of dat er misschien sprake is van een fout in de factuur. Neemt niet weg dat het tarief van € 1,- per MB veel te hoog is in vergelijking met enkele andere Telecom providers met tarieven van € 0,09 en € 0,15 per MB zonder internetbundel.

In die zijn zou u ons tegemoet kunnen komen door in ieder geval dit tarief per MB te verlagen. In soortgelijke gevallen bent u wel klanten van Tele2 tegemoet gekomen. Graag zouden wij willen weten waarom u deze klanten wel tegemoet bent gekomen met een lager tarief en ons niet?

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2015 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Klanten met een bundel hebben net zo veel, of net zo weinig, inzage in hun verbruik als u.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 26, 2015 om 08:21
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@houtenw gewoon de factuur niet voldoen. Laat Tele2 maar naar de rechter stappen voor zijn geld, daarvoor zullen ze bewijs moeten leveren, dat kunnen ze simpelweg niet.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2015 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op vrijdag 26 jun 2015, 08:21]@houtenw gewoon de factuur niet voldoen. Laat Tele2 maar naar de rechter stappen voor zijn geld, daarvoor zullen ze bewijs moeten leveren, dat kunnen ze simpelweg niet.

"Verstandig" advies, maar zou er niet allang geincasseerd zijn?

ho
door houtenw - Jul 5, 2015 om 12:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hier nog een update. Het heeft wel de nodige moeite gekost maar uiteindelijk is Tele2 ons tegemoet gekomen en hoeven we alleen € 30,- van de € 109,- datakosten te betalen. Dit omdat we volgens de mevrouw van Tele2 die ons belde, bij € 15,- dataverbruik per maand een sms van Tele2 hadden moeten krijgen. Deze hadden we niet gehad, dat konden ze zelf zien. Vandaar dat de kosten werden beperkt tot € 15,- per maand over 2 maanden. We vinden het een redelijke oplossing.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2015 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, bedankt voor het terugmelden.

tele2webcare
door tele2webcare - Jul 5, 2015 om 15:38
366 Antwoorden / 0 Vragen

Beste houtenw,

Ik kan goed begrijpen dat je graag duidelijk wilt hebben waar deze kosten vandaan komen. Op de betreffende factuur kun je zien waar deze kosten buiten de bundel vandaan komen. Dit kan bijvoorbeeld door een abo op betaalde sms-diensten, bellen of internetten in het buitenland enzovoort.

Vanwege de privacy kunnen en mogen wij niet opzoeken waar dit bedrag precies vandaan komt. Je ziet op je factuur wel de datum en tijd waarop bedragen in rekening zijn gebracht.

We verhelderen het één en ander graag via ons forum: (www.forum.tele2.nl) of via Twitter of Facebook. We zien je berichtje daar graag tegemoet.

Groetjes, Heleen van Tele2

diumenge
door diumenge - Jul 5, 2015 om 15:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tele2webcare schreef op zondag 5 jul 2015, 15:38]Beste houtenw,

Ik kan goed begrijpen dat je graag duidelijk wilt hebben waar deze kosten vandaan komen. Op de betreffende factuur kun je zien waar deze kosten buiten de bundel vandaan komen. Dit kan bijvoorbeeld door een abo op betaalde sms-diensten, bellen of internetten in het buitenland enzovoort.

Vanwege de privacy kunnen en mogen wij niet opzoeken waar dit bedrag precies vandaan komt. Je ziet op je factuur wel de datum en tijd waarop bedragen in rekening zijn gebracht.

We verhelderen het één en ander graag via ons forum: (www.forum.tele2.nl) of via Twitter of Facebook. We zien je berichtje daar graag tegemoet.

Groetjes, Heleen van Tele2

Misschien handig om in het vervolg alle reacties te lezen alvorens te reageren...

ho
door hopetobehelping - Jul 5, 2015 om 16:13
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste houtenw,

wat fijn dat het is opgelost voor u, dank u wel voor het terugmelden.

De laatste reactie van tele2 vind ik wel hilarisch. Het geeft wel aan misschien waar de schoen wringt.
Men leest en luistert onvoldoende en doet maar wat lijkt het wel. Zonder enige gene of inlezen zet Heleen van tele2 een standaard bericht weg, laten we het er maar op houden dat ze bevangen is door de hitte.
Hoop voor anderen wel dat het signaal bij tele2 is aangekomen (en dat men er iets mee doet) dat een prijs van € 1,- per MB buiten de bundel binnen Nederland toch echt absurd is. Dat maakt internetten op uw mobiel buiten de bundel binnen Nederland bijna 4x zo duur als internetten buiten de bundel in de EU (buiten Nederland).

ni
door nieko47 - Oct 21, 2015 om 16:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, het kan nog veel gekker. Onlangs hebben wij een factuur ontvangen voor datagebruik in het buitenland a 10 euro per MB. Mijn vrouw was op familiebezoek en maakt dan altijd gebruik van een lokale provider. Toen ze mij met spoed nodig had heeft ze haar Tele2 SIM gebruikt om mij te bellen. Naast een paar euro gesprekskosten kwam er een rekening van bijna 140 euro voor nog geen 14 MB data. Omdat haar telefoon ingesteld was om foto's te uploaden naar dropbox is de telefoon waarschijnlijk automatisch wat foto's gaan uploaden toen zij haar Tele2 SIM gebruikte. Het ongewenst uploaden van 3 a 4 foto's kost dus zo'n 140 euro.

In reactie op telefonisch contact en een formele klacht krijgen we de nuchtere reactie: het staat zo in onze voorwaarden / tarieven, dus u had het kunnen weten. Het gaat er om dat er ONBEWUST data wordt verbruikt. Geen enkele coulance, geen voorstel tot vermindering van de factuur, slechts een bulshit verhaal dat Tele2 nu eenmaal ook de buitenlandse provider moet betalen.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2015 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan was uw vrouw dus buiten Europa. En als men naar het buitenland gaat moet alles wat automatisch gaat worden uitgezet, anders zit men met de gebakken peren.

crewmember
door crewmember - Oct 21, 2015 om 18:09
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nieko47 schreef op woensdag 21 okt 2015, 16:51]n van 3 a 4 foto's kost dus zo'n 140 euro.

In reactie op telefonisch contact en een formele klacht krijgen we de nuchtere reactie: het staat zo in onze voorwaarden / tarieven, dus u had het kunnen weten. Het gaat er om dat er ONBEWUST data wordt verbruikt. Geen enkele coulance, geen voorstel tot vermindering van de factuur, slechts een bulshit verhaal dat Tele2 nu eenmaal ook de buitenlandse provider moet betalen.

Je mag het dan wel Bullshit vinden, maar dit is waar. Europa als een geheel is al jaren bezig om deals en maximum tarieven te krijgen voor data en bellen buiten en binnen europa.

Binnen europa kunnen ze de providers forceren om mee te werken en dat lukt ook goed. maar erbuiten zijn er nog zat providers die express 10€ met mb voor hun data vragen om zoveel mogelijk geld te verdienen aan buitenlanders.
China is hier een mooi voorbeeld van.

Als TELE2 niet die 10€ per MB betaald aan de netwerkbeheerder in China worden voortaan alle TELE 2 simkaarten geweerd. Dan hebben ze een nog groter probleem.

Duurdere providers als KPN ofzo hebben hier vaak nog wel wat veiligheden voor ingebouwd, of betere deals met dit soort landen. Maar de prijsvechters (TELE2/Telfort) niet. Het enige wat ze echt kunnen doen is je de standaard info sms sturen met: Data 10€/MB.