fa
door faki May 2, 2007 om 15:01
Geldzaken & recht

Telefonische overeenkomst bindend/of niet

Mijn man is telefonisch benaderd om voor een jaar de gegevens van zijn bedrijf op het internet te zetten om zo door nieuwe klanten te worden gevonden. Het zou om maandelijkse bedragen gaan van 18 euro. Nu krijgt hij een rekening van 266.56 euro wat in een keer betaald moet worden. Na verschillende telefoontjes hier over waar steeds gezegd wordt dat je later terug word gebeld.(wat niet gebeurd). Krijgen we naar een herinnering nu een aanmaning. Mijn vraag is: Is deze telefonische overeenkomst bindend. We hebben nooit andere papieren gekregen in de vorm van b.v. een jaarcontract bij dit bedrijf.

11158 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 2, 2007 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker makkelijk geld verdienen voor die lui. Ik zou zeggen laat ze het maar bekijken ook als al niet duidelijk is om wat voor soort website het eigenlijk gaat.

Maak er zelf eentje dan heb je meer kans op bekendheid en het hoeft nagenoeg niets te kosten.

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn weten is eern telefonische overeenkomst dezelfde als een mondelinge overeenkomst.U hebt toegestemd. Wij hebben op zo'n manier bijna een nieuwe auto gekocht. Via jurididsch advies en het niet nakomen van de levering zijn we de dans ontsprongen. U bent zelf op deze manier in zee gegaan met deze man. Het is dus geen colportatie. Ik hoop voor U dat U er onderuit komt. Vraag hetr advies van een jurist, dat kost U wat geld. Kort samenvatten, dat scheelt. Heeft U een rechtbijstandsverzekering? Dat hebben wij sindsdien gedaan anders wordt procederen een heel dure aaangelegenhe

Succes en vriendelijke groeten

A.Bruil-Swart

a.bruil;-swart@kpnplanet.nl

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

hmm 12 X 18,- = 216. Ik denk dat er btw ofzo bijkomt en administratiekosten. Hebben ze zeker niet gemeld?

Maar hoe kom je er achter waavoor je overeenkomst bent aangegaan? Misschien ene transcript vragen van het gesprek,

ik geloof dat ze dat moeten bewaren.

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit valt onder colportage, zie voor info onderstaande link

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354

NIET BETALEN DUS!

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alhoewel ik niet op de hoogte was van het feit dat kleine zelfstandigen ook beschermd worden door de Colportagewet (weer wat geleerd!), is bovengenoemd geval echter geen colportage.

Coloprtage is en blijft uitsluitend van toepassing op een fysiek bezoek en heeft geen betrekking op telefonische verkoop.

Een beroep doen op de Colportagewet zal m.i. dan ook zinloos zijn in dit geval.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi. Als je telefonisch benaderd word en je gaat akkoord met de aanbieding, is het verplicht om een "telefonische opname" te doen. Tijdens die opname moet het bedrijf herhalen wat er is afgesproken, prijzen de geldigheidsduur etc etc en u moet daar een duidelijke ja op antwoorden. het bedrijf is daarna verplicht die opname een aantal jaren te bewaren. Tevens moeten ze op die opname vertellen hoe het betaald gaat worden en of het per maand of per kwartaal etc is. Die opname kunt u ten alle tijden opvragen, hebben zij die opname niet, dan is er geen bewijs van een overeenkomst. het is dan u woord tegen het hunne.

Ik weet dit omdat ik zelf jaren op een call-center heb gewerkt en het er bij ons ingestampt werd die opnamel goed te doen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is echter wel algemeen bekend dat malafide bedrijven nog wel eens willen "knippen" in de opnames.......

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je, zoals je zegt, een bedrijf(je) hebt dan heb je tyoch ook wel een rechtsbijstandsverzekering? Die unnen je haarscherp uit de doeken doen wat wel en niet kan. Succes V

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Varatje,

Een rechtsbijstandverzekering is voor particulieren en niet voor bedrijven of bedrijfjes. Het is en blijft een hardnekkig misverstand dat een rechtsbijstandverzekering een pleister is, die op alle wonden past.

Vladja

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iedereen vanaf nu geen koop of andere overeenkomsten sluit via de telefoon, zoals al bij vele was en is aan deze deur wordt niets gekocht. Dan zijn we binnen een mum van tijd van deze narigheid af.

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is colpertace dus niet bindend mits u het binnen 7 dagen schrifrelijk ontbind!!!
Anders helaas.

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Alflierman,

Nogmaals:

Colportage is en blijft uitsluitend van toepassing op een fysiek, persoonlijk bezoek en heeft geen betrekking op telefonische verkoop.

Een beroep doen op de Colportagewet zal m.i. dan ook zinloos zijn in dit geval.

Gaarne geen feitelijke onjuistheden plaatsen, a.u.b.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helaas niet met u eens de colpertage wet is hier duidelijk genoeg dacht ik.
Anders is het Burgelijkwetboek er ook nog.
Vriendelijke groeten

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmmmmmmm......'ns even kijken.....Colportagewet....... wat staat hier ook al weer.....?

Artikel 1, lid 1c)
colporteur: degene die in de uitoefening van een beroep of bedrijf door
persoonlijk bezoek
dan wel door of in samenhang met de aanprijzing van
een goed of een dienst in een groep van ter plaatse van de aanprijzing
aanwezige personen, tracht een particulier te bewegen tot het sluiten
van een overeenkomst, strekkende tot het aan deze verschaffen van het
genot van een goed, het aan deze verlenen van een dienst of het door
deze als kredietnemer deelnemen aan een goederenkrediet.

Je hoeft het dan wel niet met me eens te zijn, de wet is het gelukkig wel met me eens. :-)

Mvgr - B

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas ik nu ook met U.
Sorry

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geeft niets... :-) ik heb hierboven ook weer wat bijgeleerd......

Mvgr - B

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Faki is er vaag over of en zo ja, hoe haar man heeft ingestemd met het aanbod. Kassa heeft al eerder aangetoond hoe mensen door dit soort bedrijven er via suggestieve vragen en halve antwoorden worden ingeluisd. Misschien is er niet eens een overeenkomst gesloten. Dus: band opvragen!

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

LS Regelmatig worden wij tijdens de maaltijden gestoord met telefonische "aanbiedingen"Naar mijn mening moet dat verboden worden omdat over het tfn besprokene gemakkelijk onenigheid kan ontstaan en de consument dan weinig bewijs in handen heeft.Eigenlijk zouden wij allemaal als consumenten deze tfncolportage moeten boycotten en daar nooit op in moeten gaan.Dan houdt het in de korste keren op!

ve
door verwijderd - May 4, 2007 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet
betalen! Er is gesproken van 18 euro p/m en uw man krijgt een factuur van 266,56
euro. Dat is misleiding en maakt de koop nietig.

Bovendien moet de colporteur ook bewijs hebben dat hij een opdracht heeft
gekregen van een beslissingsbevoegd persoon. Daartoe moet een schriftelijke dan
wel uitgebreide telefonische (zie de reactie van Bas van Doorn) rechtsgeldige
overeenkomst zijn gesloten. Mèt naderhand een schriftelijke bevestiging van de
telefonische overeenkomst en mèt een bedenktijd van 8 dagen.

Het
is Niet zo dat een overeenkomst die door een persoonlijk bezoek wordt
afgesloten de consument dan wel kleine ondernemer beter beschermt dan een
lukraak telefoontje. Het maakt ook niet uit of je dat colportage noemt of niet.
Ook de rechter is het daar ook mee eens, zie de link http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354
van Petry.

Nogmaals: niet betalen, laat die colporteur eerst maar eens met
deugdelijke en wettige bewijzen van een rechtsgeldige overeenkomst komen.

ve
door verwijderd - May 5, 2007 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een rechtsbijstandsverzekering heb je een wachttijd van 3 maanden.

Met vriendelijke groet,

Maneschijn.

ve
door verwijderd - May 5, 2007 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

het kwaad is denk ik al geschied en in het vervolg nóót meer op een mondelinge of telefonische aanbieding ingaan maar een schriftelijke offerte vragen.

ve
door verwijderd - May 5, 2007 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zucht..... eris al eerder gemeld dat de colportagewet hierop niet van toepassing is! Verwijs er dan ook niet naar. Lees eerst eens het hele topic  alvorens te reageren met lariekoek, apekool en onzin!

ve
door verwijderd - May 5, 2007 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

geen overeenkomst.

brief sturen en vragen naar schriftelijke overeenkomst met uw handtekening. als men die niet kan overleggen hebt u geen overeenkomst. punt uit.

ve
door verwijderd - May 5, 2007 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bever500; Helaas! Als het gesprek opgenomen is en er is op cruciale momenten ja gezegd, dan heb je dus wél een overeenkomst! Dat moet de aanbieder dan wel kunnen bewijzen.