r.
door r.snoeker Nov 18, 2015 om 10:45
Computers & telefonie

Telefoongebreken

ik heb ik mei een nieuweSamsung Galaxy A5 gekocht met 2 jaar garantie bij the GSM Store in Alphen a/d Rijn.
Tijdens een gesprek valt soms het geluid weg.
Op advies van de leverancier heb ik het Sim-kaartje vervangen. Dat hielp niet. De telefoon moet nu naar Samsung worden opgestuurd. Ik ben de telefoon dan 2 weken kwijt.
Als ik het wel heb is de leverancier volgens Kassa wettelijk verplicht een een leentoestel of een vervangend nieuw toestel te verschaffen gedurende de reparatieperiode. De leverancier weigert dit en gelooft niet dat dit in de wet staat.
Kunt u mij zeggen waar ik de wettekst kan vinden en adviseren wat ik moet doen?

Dank U

366 4 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 11:07
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Op advies van de leverancier heb ik het Sim-kaartje vervangen. Dat hielp niet. De telefoon moet nu naar Samsung worden opgestuurd. Ik ben de telefoon dan 2 weken kwijt.
Als ik het wel heb is de leverancier volgens Kassa wettelijk verplicht een een leentoestel of een vervangend nieuw toestel te verschaffen gedurende de reparatieperiode. De leverancier weigert dit en gelooft niet dat dit in de wet staat.

U heeft alleen recht op een leentoestel als: dit bij het abonnement is opgenomen in het contract, of als de verkoper u dit heeft toegezegd of als u een verzekering heeft daarvoor.
Er staat wel een richtlijn dat als er onoverkomelijke lange duur is er wat gedaan moet worden bij consumentenvoorwaarden. Echter 2 weken zonder telefoon (inclusief transport van verkoper naar reparatie en retour) is bepaald niet echt lang, u bent niet de enige met een probleem en waarschijnlijk heeft u vast wel ergens een "voorganger" liggen. Klik eens HIER.

Dan hebt u recht op een gratis reparatie óf een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Kunt u mij zeggen waar ik de wettekst kan vinden en adviseren wat ik moet doen? Die wettekst bestaat dus niet, gewoon inleveren/insturen, GOED VERPAKT en met bewijs dat u het in goede conditie verstuurt, film het!!!, en 2 weken met een ouwetje doen.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 11:08
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Er staat dus letterlijk: De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. En niet MOET.

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2015 om 11:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die wettekst is er wel als het gaat om een richtlijn.

art 7:21 lid 3

De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

Het gaat er dus om wat een redelijke termijn is en hoe ernstig de overlast is die u van de 2 weken zonder uw telefoon. Dat is discutabel.

(De verplichtingen uit lid 1 is de reparatie overigens)

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2015 om 11:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

correctie..
die u van de 2 weken zonder uw telefoon ondervindt.