blok
door blok Sep 9, 2014 om 17:02
Elektronica & tv

Telefoontjes Microsoft

ik krijg telkens telefoontjes vanuit het buitenland (in het engels) van Microsoft.
zeg dan dat ik dit niet meer wil.
maar ze blijven bellen. (met tussen pozen van een week of enkele weken.)
wat kan ik daar aan doen ?

7023 38 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 9, 2014 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Weinig. Het is niet Microsoft die belt tenslotte. Eerder zijn hier tips gegeven om met een fluitje hard in de hoorn te fluiten.

mahadma
door mahadma - Sep 9, 2014 om 17:09
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Aannemen, zeg in je paasbeste engels: "do you have a moment", wacht geen antwoord af, leg de telefoon ernaast, laat de verbinding bestaan, ga koffie/thee zetten, ga na een minuut of 5 a 10 even terug, is de verbinding nog in stand: zeg in je paasbeste engels: "do you have a moment", wacht geen antwoord af, leg de telefoon ernaast, laat de verbinding bestaan, is het gesprek verbroken, leg de hoorn er weer gewoon op. Als het weer gebeurd: zie het begin van dit antwoord. Een voetbalfluitje dichtbij de microfoon van je telefoon wil ook wel eens helpen om de nee kracht bij te zetten.

edrick3
door edrick3 - Sep 9, 2014 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo blok,

Weinig!
Is een bekend verschijnsel.
Hoorn op de haak!

Lees/kijk hier.

Met vr.gr.

me
door mein33 - Sep 9, 2014 om 17:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit is de firma List en Bedrog en ze zullen het blijven proberen zolang u op de één of andere manier reageert.
Opnemen, niets zeggen en weer neerleggen en het gebel zal naar verloop van tijd stoppen.

diumenge
door diumenge - Sep 9, 2014 om 17:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik dat soort telefoontjes nooit krijg ;-)

pi
door pieterwolters - Sep 9, 2014 om 18:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 9 sep 2014, 17:09]Aannemen, zeg in je paasbeste engels: "do you have a moment", wacht geen antwoord af, leg de telefoon ernaast, laat de verbinding bestaan, ga koffie/thee zetten, ga na een minuut of 5 a 10 even terug, is de verbinding nog in stand: zeg in je paasbeste engels: "do you have a moment", wacht geen antwoord af, leg de telefoon ernaast, laat de verbinding bestaan, is het gesprek verbroken, leg de hoorn er weer gewoon op. Als het weer gebeurd: zie het begin van dit antwoord. Een voetbalfluitje dichtbij de microfoon van je telefoon wil ook wel eens helpen om de nee kracht bij te zetten.

En dan belt de computer na een tijdje gewoon weer het nummer.... Je lost daarmee het probleem niet op, je krijgt er hoogstens een goed gevoel bij.

gompy2
door gompy2 - Sep 9, 2014 om 18:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een paar gesprekken, kan men zich er vast op voorbereiden en ervaren hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Het zal wel niet de laatste keer zijn dat deze vraag/melding op kassa-vara zal komen denk ik.

Klik-> Oplichters 'Microsoft' op band vastgelegd (2)

Klik-> Oplichters 'Microsoft' op band vastgelegd (1)

Cookies
door Cookies - Sep 9, 2014 om 19:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 9 sep 2014, 17:52]Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik dat soort telefoontjes nooit krijg ;-)

Zet je telnr maar even hier neer;-)

valerius-2
door valerius-2 - Sep 9, 2014 om 19:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit is al zo vaak langs geweest en ook in de pers en op tv behandeld dat u dit allang had kunnen weten dat dit een truc is om u gegevens te pakken te krijgen en daar misbruik van gaan maken.

costnix
door costnix - Sep 9, 2014 om 22:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een door één van de forumleden gedane suggestie zal hier goed bij helpen. Koop een scheidsrechtersfluitje en fluit er mee hard door de telefoon!

mahadma
door mahadma - Sep 9, 2014 om 22:05
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ook een idee is, ga als je een dialect spreekt of een andere vreemde taal (niet engels) juist die taal/dialect spreekt. Anders gedacht: ikke nie begrijp nie.

door 1953 - Sep 10, 2014 om 02:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zijn geen telefoontjes van Microsoft, dit is een criminele organisatie die zich voordoet als zijnde Microsoft.

U bent niet de enige en ook niet laatste die lastig werd, of wordt, gevallen door criminelen.

crewmember
door crewmember - Sep 10, 2014 om 11:57
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 9 sep 2014, 18:01][quote=mahadma schreef op dinsdag 9 sep 2014, 17:09]Aannemen, zeg in je paasbeste engels: "do you have a moment", wacht geen antwoord af, leg de telefoon ernaast, laat de verbinding bestaan, ga koffie/thee zetten, ga na een minuut of 5 a 10 even terug, is de verbinding nog in stand: zeg in je paasbeste engels: "do you have a moment", wacht geen antwoord af, leg de telefoon ernaast, laat de verbinding bestaan, is het gesprek verbroken, leg de hoorn er weer gewoon op. Als het weer gebeurd: zie het begin van dit antwoord. Een voetbalfluitje dichtbij de microfoon van je telefoon wil ook wel eens helpen om de nee kracht bij te zetten.

En dan belt de computer na een tijdje gewoon weer het nummer.... Je lost daarmee het probleem niet op, je krijgt er hoogstens een goed gevoel bij.

Tot nu toe lijkt het alsof ze je na een tijdje uit het systeem verwijderen. Het kost ze immers wel geld om de verbinding open te laten.

blok
door blok - Sep 10, 2014 om 12:45
79 Antwoorden / 8 Vragen

bedankt voor de reakties allemaal.

tuurlijk weet ik dat dit oplichting is, dat was mijn vraag dus niet. mijn vraag was hoe dit te kunnen stoppen.

het nummer (buitenland) stond (want onmiddellijk gewist) op mijn nummermelder.
ik vraag me af of ik op de een of andere manier - net zoals met e-mails - een afzender kan blokkeren.
weet iemand dat misschien ?

mahadma
door mahadma - Sep 10, 2014 om 12:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als je het nummer weer ziet, gewoon niet opnemen of wel opnemen en ernaast leggen en niets zeggen. Sommige telefoon hebben een blokkade functie, kijk in je instructie.

pv
door pvanbaak - Sep 10, 2014 om 12:49
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier ook regelmatig last van .
Dit is inderdaad geen Microsoft want die doet dit niet per telefoon.
Het is een criminele organisatie (waarschijnlijk uit Afrika) die je computer gegevens afhandig proberen te maken door slinkse vragen.
Trap nooit in de vraag om even aan te loggen op je computer.
Als ze bellen en ik hoor in het Engels of ik ook Engels spreek druk ik meteen het nummer weg.

blok
door blok - Sep 10, 2014 om 12:56
79 Antwoorden / 8 Vragen

bedankt mahadma, nee ik heb geen blokkadefunktie helaas.

be
door bel_1 - Sep 10, 2014 om 12:56
26 Antwoorden / 7 Vragen

Bij zulke telefoontjes van Microsoft, Italiaans eten en zo, zeg ik: interesting, give me your phone number and I'll call you back. Antwoord: tuut-tuut-tuut. Klaar. Het stopt wel na een tijdje hoor.

ro
door roosleander - Sep 10, 2014 om 12:56
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik spreek ineens geen woord Engels, ga er mijn best ook niet voor doen en word ook niet weer gebeld. Ik doe het op m'n werk en zou het privé ook doen, maar ja, dan bellen ze natuurlijk niet.

ka
door kassafamke - Sep 10, 2014 om 13:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Heb duidelijk de naam van de medewerker gevraagd en daarna gezegd dat zijn telefoonnummer in beeld is, het gesprek werd opgenomen en alles werd overgedragen aan de politie voor onderzoek. Nooit meer iets van gehoord.

ma
door marleenvanh - Sep 10, 2014 om 13:21
451 Antwoorden / 1 Vragen

Is al een tijdje bekend! Ze willen jouw computer 'overnemen'. Er wordt je verteld dat jouw computer door anderen 'gebruikt' wordt en door je -via hun aanwijzingen- door een programma te laten loodsen zou je dat kunnen oplossen. Het was geen computer die belde maar een boefje zelf. Hij zat in Djibouti (heb het landnummer opgezocht) en zijn nummer was zichtbaar..... Sprak beroerd engels, dus was duidelijk NIET van Microsoft. Ik zei dus dat ik hem wel terug zou bellen omdat ik nu geen tijd had want zijn nummer stond op mijn scherm..... Hij hing ijlings op en ik heb geen last meer gehad. Maar die van do you have a moment en hem dan laten wachten vind ik ook een hele goeie. Gewoon in het Nederlands blijven praten zal ook helpen lijkt me.

js
door jsolleveld - Sep 10, 2014 om 13:25
9 Antwoorden / 2 Vragen

Toevallig kreeg ik vanochtend zo'n telefoontje maar was nog niet op de hoogte dat dit allang speelt.Gelukkig ben ik niet zo naief om er in te trappen, maar heb wel n raar gevoel van zoiets.Moet je daar nou mee naar de politie dat uitgezocht wordt wie dit zijn of niet?Hoe komen ze aan je nummer?Vind het toch niet prettig.

ge
door gerriede - Sep 10, 2014 om 13:27
7 Antwoorden / 2 Vragen

Als ze mij bellen en vragen "do you speak English" zeg ik nae. betekent nee en dan ophangen. Heb al weken geen last gehad"afkloppen"

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2014 om 14:31
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jsolleveld schreef op woensdag 10 sep 2014, 13:25]Toevallig kreeg ik vanochtend zo'n telefoontje maar was nog niet op de hoogte dat dit allang speelt.Gelukkig ben ik niet zo naief om er in te trappen, maar heb wel n raar gevoel van zoiets.Moet je daar nou mee naar de politie dat uitgezocht wordt wie dit zijn of niet?Hoe komen ze aan je nummer?Vind het toch niet prettig.

lees hier. En telefoonnummers laat men 'gewoon' door computers zoeken. Denk niet de Politie er iets mee kan. Heeft u de film (link) van Gompy2 al gezien? Best grappig eigenlijk als het niet zo sneu zou zijn dat er nog steeds daadwerkelijk mensen intrappen.

zo
door zoeker - Sep 10, 2014 om 15:53
78 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Blok, bij een aantal providers (oa UPC) kun je in ieder geval telefoontjes van "nummer onbekend" blokkeren. Misschien is dat bij uw provider ook wel mogelijk met een exact telefoonnummer. Het zou de navraag in ieder geval waard zijn.

Verder, maar dat is achteraf praten, goed nadenken voor je je telefoonnummer bij een bedrijf afgeeft. Dit soort organisaties werkt niet alleen met computers die random nummers bellen, maar ook met gestolen informatie van organisaties waar wij onze gegevens afgeven. En die organisaties brengen echt niet altijd naar buiten dat er iemand in de adresgegevens heeft zitten rommelen, want dat zien ze als minder belangrijk dan rommelen in bv de bankgegevens.
Zo probeert mijn bank ING al een tijd mijn telefoonnummer en mailadres te pakken te krijgen en ik zie de noodzaak niet om dit te geven. Als ze me nodig hebben, is er een berichtenmelder in internetbankieren en ze hebben mijn adres...

jo
door jokuip - Sep 10, 2014 om 17:58
14 Antwoorden / 14 Vragen

ik heb hier ook weken lang last van gehad. Nooit heb ik opgenomen, nummermelder liet vaak nr's zien die met oo beginnen.
Laatste week geen last meer van gehad.
Maar voor afschrikking heb ik een rookmelder liggen die ik indruk bij het telefoontje van deze boeven!

blok
door blok - Sep 10, 2014 om 17:59
79 Antwoorden / 8 Vragen

bij de verwijzing van Edrick3 heb ik een linkje gevonden naar de Fraudehelpdesk. daar een mailtje heen gestuurd.
en zij antwoorden mij nu het volgende:

Goedemiddag,

Bedankt voor uw melding. Dit soort telefoongesprekken worden ook wel ‘Microsoft-telefoontjes’ genoemd. De beller beweert namelijk werkzaam te zijn voor Microsoft of een aan Microsoft gelieerde onderneming. Bij dit soort fraude zegt de beller te kunnen helpen bij het oplossen van computerproblemen, maar in werkelijkheid wordt geprobeerd geld afhandig te maken. Wij adviseren dan ook de beller geen toegang tot uw computer te verlenen, geen programma te installeren en op geen enkele wijze uw (bank)gegevens te geven.

Deze fraudeurs zijn wereldwijd actief en bijzonder hardnekkig in hun benadering. Houd er dan ook rekening mee dat u vaker door de oplichters kunt worden gebeld.

Helaas is het technisch niet mogelijk de valse telefoonnummers die zij gebruiken te blokkeren. De telefoontjes worden via internet gepleegd. Het nummer dat wordt meegezonden bij deze oproepen is niet het nummer dat door de criminelen in gebruik is. Dit wordt spoofing genoemd.
Microsoft vindt het zeer vervelend dat hun naam wordt misbruikt. Het bedrijf heeft dan ook op de eigen site informatie staan over de werkwijze van de criminelen.

Wij hopen u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.

Zie ook onze website.

Met vriendelijke groet,

Fraudehelpdesk

js
door jsolleveld - Sep 10, 2014 om 18:16
9 Antwoorden / 2 Vragen

Als je nou gewoon zegt dat je geen computer hebt dan zullen ze je toch niet meer bellen denk ik.

blok
door blok - Sep 10, 2014 om 18:17
79 Antwoorden / 8 Vragen

hahaa ook een goeie.
jullie zijn wel kreatief vind ik.

js
door jsolleveld - Sep 10, 2014 om 18:18
9 Antwoorden / 2 Vragen

Nou ik ben meer woedend om zulke praktijken. Heb hele dag al maagpijn want maak me er erg druk om.

audb
door audb - Sep 10, 2014 om 18:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Windows? no sorry i use a appel :-)
Of
Windows? no I use a stable operating system
Which one? Linux the best there is.
Maar de vraag is wel hoe ze aan je nummer komen.

diumenge
door diumenge - Sep 10, 2014 om 18:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, daar kan je natuurlijk op wachten. Vroeger of later komt er een Windows basher.

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2014 om 18:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jsolleveld schreef op woensdag 10 sep 2014, 18:18]Nou ik ben meer woedend om zulke praktijken. Heb hele dag al maagpijn want maak me er erg druk om.

Waarom zou U maagpijn hebben. U schrijft eerder dat u er niet bent ingestonken. Dat u boos bent over dit soort praktijken: ik ben bang dat dit in de toekomst gewoon door zal blijven gaan. Heb vandaag alweer, ander onderwerp, zelfde probleem, 8 mails verstuurd naar mijn bank. Dat is alles wat men daar kan doen: bij Microsoft "neptelefoontjes" is niets aan te doen. Gewoon: oogjes op en snaveltje toe, niet woedend worden, gewoon aan meneer de Uil denken. (Niet die Den Uyl). ?

costnix
door costnix - Sep 10, 2014 om 21:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@dimenge
Hoezo windowsbasher? Ik heb een keer zo'n "Microsoft-medewerker een kwartier letterlijk aan het lijntje gehouden door alles wat hij vroeg in te typen op mijn onder Linux draaiende extra computer. De man snapte er niets van. Uiteindelijk heb ik hem uit zijn lijden verlost. Het vriendelijkste wat hij toen zei was "shit" :-D

wi
door wilter - Sep 10, 2014 om 21:46
20 Antwoorden / 14 Vragen

Ook ik heb in het verleden last gehad. Bij één van de keren antwoorde ik wat het probleem was en dat hij belde met de plaatselijke politie. De reactie was zodanig dat hij kennelijk schrikte. Nadien heb ik nooit weer last gehad van de engles sprkende man. Misschien ook iets voor u om op die manier te reageren. W.Terpstra '

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2014 om 21:54
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wilter schreef op woensdag 10 sep 2014, 21:46]Ook ik heb in het verleden last gehad. Bij één van de keren antwoorde ik wat het probleem was en dat hij belde met de plaatselijke politie. De reactie was zodanig dat hij kennelijk schrikte. Nadien heb ik nooit weer last gehad van de engles sprkende man. Misschien ook iets voor u om op die manier te reageren. W.Terpstra '

Doe ik al jaren als ik nummer zie en neem op met: Federal Police The Netherlands, can I help you. Nooit verder daarna van dat nummer last gehad. Maar ja, ze hebben zo veel nummers.....

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 12, 2014 om 11:14
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 9 sep 2014, 17:52]Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik dat soort telefoontjes nooit krijg ;-)

jij zou maar wát graag op zo'n fluitje willen blazen hé? hahaha

ma
door malie - Sep 13, 2014 om 01:00
29 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kreeg tot voor kort soms 3 x per dag zo'n telefoontje van het nummer 00557. De laatste keer heb ik opgenomen met: Cyber Security Control Center..can I help you? Oeps.....dat was schrikken aan de andere kant. Ook ff afkloppen, maar sindsdien geen last meer gehad.
Groetjes, Malie