fl
door floris22 Aug 3, 2015 om 18:50
Huishouden & energie

Termijnbedrag waterverbruik blijf gelijk bij gehalveerd gebruik

Het termijnbedrag van het water blijft gelijk ondanks het feut dat het verbruik is gehalveerd.
Bij het waterbedrijf Oasen zeggen ze dat dit komt door belasting en transportkosten.
Als dit zo zou zijn maakt het dus niets uit hoeveel je verbruikt.

737 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 3, 2015 om 19:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is toch ook min of meer zo?

Het gemiddelde verbruik van een tweepersoonshuishouden is zo'n 90 M3 ofwel zo'n 105 euro, het vastrecht is daarbij 81 euro.

getty
door getty - Aug 3, 2015 om 19:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De kosten van een kuub water zijn zo laag, dat u echt een grootverbruiker moet zijn om daar wat van de merken. En de vastrechtkosten zullen voor het komende jaar vast wel stijgen, dus daarom zal het termijnbedrag gelijk blijven. Die paar euro die u dan teveel mocht betalen, komen dan wel weer terug, maar dit zal echt een tientje of 2 maximaal zijn.

ltmvz
door ltmvz - Aug 3, 2015 om 21:10
949 Antwoorden / 18 Vragen

Via uw termijnbedrag werkt u mee aan de financiering van heel wat werkgelegenheid.

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2015 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard maakt het wat uit hoeveel u verbruikt.

Kijk maar eens op uw afrekening. En vermenigvuldig het echte verbruik met twee of drie en kijk dan eens wat het termijnbedrag had moeten wezen.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel u voorheen gebruikte, dus ook niet wat de helft daarvan is. Maar u zult de volgende periode niet weer de helft minder gebruiken.

door 1953 - Aug 4, 2015 om 02:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U zult bij de volgende eindafrekening kunnen zien of u of Oasis gelijk heeft gehad.

"To be or not to be, that's the question"!

mahadma
door mahadma - Aug 4, 2015 om 10:06
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Als u ipv met 3 personen nu met 2 personen water gebruikt zal dit weinig verschil in gebruik(meterstanden) opleveren. In geval van 2 naar 1 persoon kan je niet rekenen dat als je eerst (voorbeeld) 50 m3 gebruikte je nu 25 m3 gaat gebruiken. Het zal zeker iets zakken maar niet de helft.

mahadma
door mahadma - Aug 4, 2015 om 10:07
11540 Antwoorden / 51 Vragen

P.s. Het termijn bedrag zal mogelijk gelijk blijven, maar je zal eerder meer terug krijgen op de jaarafrekening.

me
door mein33 - Aug 4, 2015 om 10:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het termijnbedrag is een maandelijks voorschot over het geschatte jaarverbruik van het lopende contractjaar.
Aangezien maar één maal per jaar de meterstand wordt opgegeven is het tussentijds wijzigen van het termijnbedrag niet mogelijk.
Met een, naar schatting, termijnbedrag van ongv. € 22.00 p.mnd zou een tussentijdse wijziging van het termijnbedrag maar om een Euro of twee/drie gaan en dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Aan het einde van het lopende contractjaar wordt de eind afrekening van het gebruik en bijkomende kosten opgemaakt over dit jaar.
U zult, in uw geval, waarschijnlijk teveel hebben betaald en dat bedrag krijgt u terug of het wordt verrekend met het dan ingaande verbruiksjaar.
Tevens zal er dan n.a.v het gebruik in het huidige jaar een nieuw termijnbedrag worden vastgesteld.

jo
door jorisw - Aug 4, 2015 om 10:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs als je niets zou verbruiken maar wel de mogelijkheid wilt hebben om water te kunnen gebruiken heb je kosten. Theoretisch zijn de kosten per liter dan oneindig hoog. Maar er moeten kosten worden gemaakt voor de infrastructuur. Die kosten zou je natuurlijk ook kunnen versleutelen in de m3 prijs zodat je bij een laag gebruik substantieel minder betaalt, maar dan gaat de prijs per m3 wel omhoog.

zoekster
door zoekster - Aug 4, 2015 om 11:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij mij wordt de factuur altijd aangepast aan de hand van de laatste jaarafrekening met opgenomen meterstanden. Lijkt me ook logisch.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2015 om 11:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zal bij de Ts ook beslist gebeurd zijn. Maar als hij heel weinig water gebruikt, weegt de halvering van de gebruik niet echt door als het vastrecht en zo weer stijgt.

Er is natuurlijk een verschil als je verbruik daalt van 200 m3 naar 100 m3, maar voor het termijnbedrag maakt het niet veel uit als je daalt van 50 m3 naar 25 m3.