k.
door k.luiting5 Aug 16, 2014 om 14:24
Geldzaken & recht

Terug betalen cursusgeld

Ik heb een 2-jarige cursus (IG) in de thuiszorg met succes afgerond en wil nu mijn ontslag nemen om de VP-opleiding te gaan volgen.
Nu zegt mijn leidinggevende dat ik na het behalen van mijn diploma nog 3 jaar moet blijven of de opleidingskosten moet terug betalen.
Toen ik de cursus ging volgde liep ik bij deze instelling stage en deze toen ook betaalde, omdat ze toen moeilijk aan personeel konden komen ben ik gevraagd om 16 uur op papier te gaan werken, er is toen nooit over terugbetaling gepraat als ik na het behalen van mijn diploma weg zou gaan.
Nu willen ze dat ik het terug betaal en het verrekenen met mijn vakantie of plus uren en de rest op mijn salaris in houden kan dat zo maar?

1502 11 Rapporteer

alfatrion
door alfatrion - Aug 16, 2014 om 14:32
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De kosten van een opleiding mogen alleen (gedeeltelijk) op je worden verhaalt indien dit in je arbeidsovereenkomst staat en er een duidelijke afbouw in zit. Als dit niet met jou is afgesproken dan is het inhouden van betalingen onrechtmatig.

Na een bepaalde periode heb je recht op een opslag van 50%. Als je op dat moment zelf een incassotraject start kun je het totaal nog eens met 15% (over de eerste 2500 euro, daarna 10% over de volgende 2500, 5% over de volgende 5000 euro ect.) verhogen. Vervolgens kun je bij een rechter de betaling hiervan afdwingen.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2014 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent 16 uur op papier gaan werken? Werkte u dan niet of kreeg u dat niet betaald?

Als er in uw arbeidsovereenkomst of stagecontract niets staat over het terugbetalen van die opleidingskosten, hoeft u dat natuurlijk niet terug te betalen. Ook mogen zij dat niet inhouden.

Dus kijk uw contract na.

Stel uw vraag ook op Rechtswinkel.nl, daar geven ook arbeidsrecht juristen, gratis, antwoord en zij kunnen u zo zeggen wat u moet doen.

edrick3
door edrick3 - Aug 16, 2014 om 15:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo k.luiting5,

Als hier niets over is afgesproken en/of op papier staat (arbeidsovereenkomst), dan kunnen ze niet zomaar tot terugvordering/inhouding overgaan.

.....Nu zegt mijn leidinggevende dat ik na het behalen van mijn diploma nog 3 jaar moet blijven of de opleidingskosten moet terug betalen.....
Waar baseren ze dit op? Waar staat dat. Had je dit moeten/kunnen weten?

Informeer ook eens bij het juridisch loket; klik hier.

Suc6

ro
door ron530 - Aug 16, 2014 om 15:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Aan het volgen van een opleiding die door de werkgever bekostigd wordt hangen natuurlijk voorwaarden. De werkgever investeert in u en wil daar uiteraard ook iets voor terug. Die 3 jaar clausule zal ook in het studiecontract staan waarvoor u getekend heeft voor aanvang studie. Het arbeidscontract staat er volledig los van want die is voor de primaire en secondaire arbeidsvoorwaarden van toepassing.

zoekster
door zoekster - Aug 16, 2014 om 19:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ook als er wel schriftelijke afspraken zijn gemaakt, kan het onredelijk zijn als u alles moet terugbetalen, omdat u eerder vertrekt.

klik HIER

en HIER

Lees goed de beweegredenen van de rechter door.

mahadma
door mahadma - Aug 16, 2014 om 21:14
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Is er vooraf de cursus een (extra) overeenkomt getekend, waarin staat dat er een kostenpost ontstaat als je vóór een bepaalde periode vertrekt?

ekiem
door ekiem - Aug 17, 2014 om 11:24
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ik weet niet wat u heeft afgesproken maar uit ervaring weet ik dat er veel tijd, geld, aandacht en begeleiding gaat zitten in het volgen van een opleiding. Vooral cursussen gericht op het werken in de zorg.

Het kan dan toch niet zo zijn dat een werkgever uw opleiding, tijd , aandacht, begeleiding e.d betaalt en dat u dan meteen vertrekt.

Mijn ervaring is/ was dat de werkgever alles betaalde en dat als ik binnen een jaar weg ging dat ik dan de helft van alle kosten moets terug betalen.
Een heel redelijke afspraak vind ik.

Ekiem

costnix
door costnix - Aug 17, 2014 om 16:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als u van baan wilt veranderen, kunt u aan uw nieuwe werkgever vragen of hij de kosten wil overnemen. Wel verplicht u zich bij die die nieuwe werkgever voor een bepaalde tijd te blijven. Mocht u door uw nieuwe werkgever ontslagen worden vervalt deze plicht.

sg
door sgrootje - Aug 17, 2014 om 17:52
12 Antwoorden / 1 Vragen

Een opleiding kost veel geld, dus logisch dat (als je zelf opstapt) de werkgever deze investering terug wilt zien.

Echter, de werkgever moet dat wel van te voren kenbaar maken. Kijk je contract en studieovereenkomst nog eens goed door of vraag aan je werkgever inzage in je personeelsdossier waarin hij kan aantonen dat je op de hoogte was van de eis tot terubetaling als je eerder zou vertrekken. Het is overigens wel zeer gebruikelijk dat iemand zich voro een x aantal jaar verbind bij een werkgever als er een studie wordt aangeboden (en zeker in de deze tijden een win-win voor beide partijen).

Verder moet je altijd de kleine letters lezen op iets dat je tekent. Het leuke deel ('werkgever betaalt de studie...') staat vaak op bladzijde 1, maar de plichten ('werknemer verplicht zich tot...') vaak op latere pagina's.

pi
door pieterwolters - Aug 17, 2014 om 18:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sgrootje schreef op zondag 17 aug 2014, 17:52]
Verder moet je altijd de kleine letters lezen op iets dat je tekent. Het leuke deel ('werkgever betaalt de studie...') staat vaak op bladzijde 1, maar de plichten ('werknemer verplicht zich tot...') vaak op latere pagina's.

Die staan allemaal in de paragraaf "Opleidingen".... Maar de meesten zullen dit waarschijnlijk net zo lezen als advertenties met het woord "gratis er in.

sg
door sgrootje - Aug 17, 2014 om 18:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 17 aug 2014, 18:18][quote=sgrootje schreef op zondag 17 aug 2014, 17:52]
Verder moet je altijd de kleine letters lezen op iets dat je tekent. Het leuke deel ('werkgever betaalt de studie...') staat vaak op bladzijde 1, maar de plichten ('werknemer verplicht zich tot...') vaak op latere pagina's.

Die staan allemaal in de paragraaf "Opleidingen".... Maar de meesten zullen dit waarschijnlijk net zo lezen als advertenties met het woord "gratis er in.

Ik mis de Like button ;)