bl
door bloempje40 Jan 22, 2015 om 01:47
Geldzaken & recht

Terug betaling

mijn vader van 90 heft door een fout van een verzekeringsmaatschappij onterecht geld op zijn betaalrekening gekregen hij had er geen erg in en wij kwamen er na enkele maanden erachter via de bank. Ik heb toen contact gezocht met zijn bank en verteld dat mijn vader onbewust het geld heeft uitgegeven .Nu kan hij het niet in 1 keer terugbetalen. Ik wil dit correct afhandelen. Maar zoals gezegd wel in termijnen andere mogelijkheden heb ik niet. Kan de verzekeringsmaatschappi dat weigeren terwijl ik echt mijn best doe om dit netjes af te handelen voor mijn vader.

3959 32 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat kan die verzekeringsmaatschappij zeker niet weigeren.

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 09:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bloempje40,

De fout is gemaakt door de verzekeringmaatschappij.
Het is dan dus wel zo netjes om een (terug)betalingsregeling aan te bieden cq te accepteren.
Heeft de bank al op je 'schikkingsvoorstel' gereageerd?

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 10:44
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Ze mogen blij zijn, dat er terugbetaald wordt, ondanks het uitgeven van het geld. U wilt het netjes afhandelen.

uwjurist
door uwjurist - Jan 22, 2015 om 13:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het is in dit geval niet meer dan redelijk dan dat de veroorzaker van het probleem (de verzekeraar) akkoord gaat met een betaling in termijnen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2015 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 22 jan 2015, 10:44]Ze mogen blij zijn, dat er terugbetaald wordt, ondanks het uitgeven van het geld. U wilt het netjes afhandelen.

Hoezo ze mogen blij zijn? Dat geld is ten onrechte uitgegeven, dus hoort weer terug gestort te worden.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 22, 2015 om 14:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zal dan wel een vriendelijk verzoek aan de de gene die deze fout heeft gemaakt. Zo alos ik nu lees dat hij dit niet in de gaten had, zou ik in de toekomst zijn financieel zaken zeker goed in de gaten gaan houden.

zoekster
door zoekster - Jan 22, 2015 om 14:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uw vader heeft geen recht op een betalingsregeling. Maar stel het gewoon voor aan de verzekeraar, vertel hoe het is gelopen, dat uw vader al erg oud is en 'een beetje dom was' door het geld uit te geven als was het zijn eigen geld. Dan zouden ze niet moeilijk moeten doen. Tenzij het een flinke smak geld is die in zeer kleine bedrage over een lange termijn wordt terugbetaald.

Misschien kunt u hier vertellen over welke verzekeraar het gaat. Kan helpen ;-)

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 14:13
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Carola,

Hoezo ze mogen blij zijn? Dat geld is ten onrechte uitgegeven, dus hoort weer terug gestort te worden.

Lees mijn woorden aub in de juiste context, je gaat direct "een vorm van in de aanval".

Ik bedoel met blij zijn, dat er meteen, ondanks dat het geld ten onrechte uitgegeven is, er DIRECT een serieuze poging gedaan wordt, om terug te betalen. Maar omdat dat niet in één keer kan voorgesteld wordt in termijnen. Of moeten we nu met een "zielige verzekering" rekening gaan houden en dat ze nu door hun eigen fout de bonussen van hun directeuren en aandeelhouders niet kunnen uitbetalen ........

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 14:23
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Recht hebben op een betalingsregeling van een 90 jarige, die een fout heeft gemaakt, is geen moeten van de verzekering. De kinderen grijpen in, geef ze een kans, want als ze iets willen claimen van een 90 jarige zullen (mogelijk) niets of praktisch niets terug zien.

pi
door pieterwolters - Jan 22, 2015 om 14:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 22 jan 2015, 14:13]Of moeten we nu met een "zielige verzekering" rekening gaan houden en dat ze nu door hun eigen fout de bonussen van hun directeuren en aandeelhouders niet kunnen uitbetalen ........

Waarom meet je met 2 maten? Als hier iemand komt klagen die geld naar een verkeerde rekening heeft overgemaakt vinden zo'n beetje iedereen het stom dat die persoon z'n geld niet direct terugkrijgt van de begunstigde. Of het nu een particulier is of een bedrijf maakt natuurlijk niets uit. Of je vindt dat degene die een fout maakt op de blaren moet zitten of je vindt dat er terugbetaald moet worden.

En die opmerking over bonussen en aandeelhouders maakt je betoog nog zwakker. Teveel onderbuik.

getty
door getty - Jan 22, 2015 om 14:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kunt u aangeven hoe hoog het verkeerd gestorte bedrag is geweest?

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 15:00
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Iets uit zijn verband trekken is ook een vak. (OT)

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Bijna niemand vindt het stom dat dat geld terugmoet. Maar een beetje clementie tov de verkeerde ontvanger kan geen kwaad. En dan maakt het zeker uit wie de zender van het geld is. Een verzekeraar kan het wel even lijden als hij wat langer op zijn geld moet wachten voordat het totale bedrag terug is, dan dan een particulier.

Ik ben er een tegenstander van dat vaak op fora wordt gedaan of ouderen allemaal dement zijn en van niks niet meer weten, maar dat nu een kind de terugbetaling ter hand moet nemen, betekent toch wel dat de vader het niet helemaal goed meer ziet.

bl
door bloempje40 - Jan 22, 2015 om 21:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat pm ongeveer €2500,- na 4 maanden werd er pas via.mijn vaders bank asn de bel getrokken die vond ern ook dat het een grove fout was van de verzekeringsmij

getty
door getty - Jan 22, 2015 om 21:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sorry, maar €2500 geef je niet maar zo onbewust uit.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw vader het geld eventueel uitgedeeld heeft dan ook maar terugvragen aan de ontvangers. Of heeft hij er grote aankopen van gedaan?

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 21:15
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Na de post van donderdag 22 jan 2015, 21:06 lijkt het mij duidelijk.

Ja, er is een betalingsfout gemaakt door de verzekeringsmy.
En ja, dat geld behoort terug te komen.
En ja, het is door de 90 jarige uitgegeven.
En nee, de 90 jarige kan het waarschijnlijk niet terug betalen, dus doen de kinderen dat, vrijwillig.
Maar dat kan alleen in termijnen, niet iedereen heeft even dat bedrag "zomaar" vrij.
Dus is het alleszins redelijk te verwachten, dat de asn accoord gaat met een termijn betaling.
Uiteindelijk zijn zij degene die in eerste aanzet voor een foute betaling gezorgd hebben.
En van het bedrag, € 2500 zullen ze zeker niet wakker liggen of failliet gaan.

Het zou mij zwaar tegenvallen als ze hier niet mee accoord gaan, als asn gebruiker sprekende.

Ik hoop dat de vraagsteller het verloop hier ook schrijft.

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2015 om 21:19
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Om € 2.500 in 4 maanden uit te geven kom je aan € 600 per maand, en als de kinderen niets gehad hebben en pa het sluipenderwijze uitegeven heeft zonder wetenschap van de kinderen, niet alle ouderen leggen hun bankafschriften op tafel als er een kind komt, toch?

Misschien heeft hij wel in een loterij gespeeld en gedacht dat hij een prijs gewonnen had.

Hij weet het zelf het beste.

zoekster
door zoekster - Jan 22, 2015 om 21:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als ASN de bank is en niet de verzekeraar, dan staat die hier helemaal buiten. ASN is dan slechts een doorgeefluik en kan zelf geen betalingsregeling treffen.

Je moet met de verzekeraar in contact treden en daar een regeling mee zien te treffen. Als u de naam van de verzekering noemt, dan heeft u kans dat men het online oppikt, dan zijn ze vaak wat coulanter.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens moj was "asn" een tikfoutje van de Ts en moest er gewoon "aan" staan.

deexpert
door deexpert - Jan 23, 2015 om 14:27
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 22 jan 2015, 13:48]Het is in dit geval niet meer dan redelijk dan dat de veroorzaker van het probleem (de verzekeraar) akkoord gaat met een betaling in termijnen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Wat ben ik blij dat er iemand op dit forum adviezen geeft die er toe doen. Als dan nu al die anderen niet gehinderd door enige kennis nu eens even niet meer schrijven, lijkt me top.

Dit moest ik even kwijt.

Monique top !

Groet,

Expert (met een knipoog)

labren
door labren - Jan 23, 2015 om 14:29
862 Antwoorden / 0 Vragen

een man van 90 jaar , moet die nog wat gaan terug betalen ??????, stel voor in termijnen van 25 euro per maand hahahahahahaha, zit die er 10 jaar aan vast hahahahahahaha , gewoon laten kwijt schelden !!!!!!!!!! want dat terug betalen van het hele bedrag gaat echt niet lukken hoor met die minimale uitkeringen van tegenwoordig

labren
door labren - Jan 23, 2015 om 14:34
862 Antwoorden / 0 Vragen

fout van een verzekerings maatschappij , die hebben geld zat , ik verwacht niet dat ze heel erg moeilijk gaan doen

ma
door marbella10 - Jan 23, 2015 om 15:05
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt wel Monopoly; foutje van de (verz.) bank, u ontvangt DFL 200,--.
Die waarde in guldens komt zo'n beetje overeen met het bedrag in Euro's. (inflatie)

1paul
door 1paul - Jan 23, 2015 om 15:30
3138 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bloempje40 schreef op donderdag 22 jan 2015, 21:06]Het gaat pm ongeveer €2500,- na 4 maanden werd er pas via.mijn vaders bank asn de bel getrokken die vond ern ook dat het een grove fout was van de verzekeringsmij

als ik goed lees gaat het dus in totaal om 10.000 euro, p.m 2500 eurox4 mnd is dan 10.000.

lijkt me geen foutje om over het hoofd te zien en ik vermoed dan ook dat er iets "gedeeld" is of zo, om dan nu achter de rug van pa te gaan verschuilen vind ik ook weer zo wat.

in ieder geval moet het geld wel terug en als het niet anders kan in termijnen, moeten ze maar niet zo dom zijn om verkeerd over te maken al kunnen fouten altijd gemaakt worden...

mahadma
door mahadma - Jan 23, 2015 om 15:33
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik het lees zie ik:

Het gaat pm ongeveer €2500,-.
Na 4 maanden werd er pas via.mijn vaders bank asn de bel getrokken die vond ern ook dat het een grove fout was van de verzekeringsmij

Alleen even een punt en een hoofdletter gebruikt.

Anders had er toch wel € 10.000 gestaan en in 4 delen gestort.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 23, 2015 om 15:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=getty schreef op donderdag 22 jan 2015, 21:10]Sorry, maar €2500 geef je niet maar zo onbewust uit.

Of hij moet ermee geholpen zijn.

eclipse
door eclipse - Jan 23, 2015 om 16:16
1561 Antwoorden / 370 Vragen

2500 euro per maand ? waar geeft zo `n "oude"man dat nu aan uit he ? dan heb je het over een onverschuldigde betaling van 10.000 euro , sorry hoor maar hier gaat geen oude man van 90 even shoppen zonder dat anderen dat zien. het is de vraag niet maar leg nu eens uit waaraan een "oude"man die normaal leeft pensioentje aow tje dit zou moeten uitgeven , dat deze man NIET weet dat hij het heeft uitgegeven ken meerdere oorzaken hebben, iets van familie die z n zaakjes beheert en nu dacht hééééé kassa mocht de beste man overlijden, dan zou ik zeker geen recht doen op de erfenis, uiteraard is er de mogelijkheid de erfenis van te voren in te zien en dan ja of nee ..maar als familie/ vrienden de rekening beheren zou IK als verzekering er alles aan doen deze "oude "man te sparen en de opvreters aan te pakken.....
denk ,logisch he, "oude man, weduwnaar, leeft z n leventje "uit " , alle vaste kosten gaan automatisch, wie heeft er dan de dagelijkse boodschapjes gedaan ?? Als de verzekering als ervaringsdeskundige zijn werk doet, zou ik maar goed om me heen kijken naar nooit eerder geziene auto `s die er eerst niet waren of een fietser die wel erg vaak langs fietst .

eclipse
door eclipse - Jan 23, 2015 om 16:18
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 22 jan 2015, 21:11]Als uw vader het geld eventueel uitgedeeld heeft dan ook maar terugvragen aan de ontvangers. Of heeft hij er grote aankopen van gedaan?
@@ hallo tijger: er staat .....en verteld dat mijn vader onbewust het geld heeft uitgegeven , uitdelen doe je mi niet onbewust ?

eclipse
door eclipse - Jan 23, 2015 om 16:24
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 22 jan 2015, 21:15]Na de post van donderdag 22 jan 2015, 21:06 lijkt het mij duidelijk.

Ja, er is een betalingsfout gemaakt door de verzekeringsmy.
En ja, dat geld behoort terug te komen.
En ja, het is door de 90 jarige uitgegeven.
En nee, de 90 jarige kan het waarschijnlijk niet terug betalen, dus doen de kinderen dat, vrijwillig.
Maar dat kan alleen in termijnen, niet iedereen heeft even dat bedrag "zomaar" vrij.
Dus is het alleszins redelijk te verwachten, dat de asn accoord gaat met een termijn betaling.
Uiteindelijk zijn zij degene die in eerste aanzet voor een foute betaling gezorgd hebben.
En van het bedrag, € 2500 zullen ze zeker niet wakker liggen of failliet gaan.

Het zou mij zwaar tegenvallen als ze hier niet mee accoord gaan, als asn gebruiker sprekende.

Ik hoop dat de vraagsteller het verloop hier ook schrijft.

@@ Mahadma , wat is een verzekeringsmY ? en gaan failliet nee, maar het zijn anderen die premie s omhoog zien gaan, door waarschijnlijk gesjoemel van de gebruiker van de pas ( zie mijn schrijven ) vr gr .

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2015 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eclipse

Het gaat hier over € 2.500 in totaal. De brave man zou wat weggegeven kunnen hebben zonder dat zijn kinderen dit weten en zonder dat de brave man zich er bewust van was dat het geld niet van hem was.

besseldekker
door besseldekker - Jan 23, 2015 om 22:57
123 Antwoorden / 0 Vragen

De belangrijkste elementen lijken mij, als leek, de volgende:

1. De betaler (maatschappij) heeft een fout gemaakt, waardoor een "onverschuldigde betaling" is gedaan. Voor die betaling was met andere woorden geen rechtsgrond.
2. Maar daardoor ontstaat er wel een "verbintenis tot terugbetaling".
3. Maar vraagsteller vermeldt niet voor niets dat de ontvanger 90 jaar oud is, en dat hij geen erg had in deze onverschuldigde betaling. Dat lijkt mij niet onaannemelijk; je hoeft geen 90 te zijn om niet altijd zicht op je precieze saldi te hebben, maar als je 90 bent, kan het heel goed zijn dat dat zicht wat minder helder is geworden.
4. Daarbij komt dat het niet om een exorbitant bedrag was: een ton bijvoorbeeld zou veel meer zijn opgevallen. € 2500 kun je onder de omstandigheden wel degelijk onbewust uitgeven, dus zonder dat je er veel erg in hebt, lijkt mij.
5. Vraagsteller is van goede wil, en is bereid tot terugbetaling. Dat lijkt mij (samen met punt 3) een sterk argument om een regeling te bedingen.
6. Daarbij zou het nog helpen om te weten:
a. hoe men achter de onverschuldigde betaling is gekomen. Betekent "via de bank" dat die bank contact heeft opgenomen, of gaven de dagafschriften de informatie, of nog anders?
b. of vraagsteller uit eigen initiatief contact met de bank heeft gezocht; daaruit zou immers, nogmaals, goede wil blijken?