na
door natas8 Apr 16, 2014 om 22:35
Geldzaken & recht

Terugbetalen uitkering wegens onvoldoende bewijs

Hallo,

Een aantal jaar geleden heb ik een bijstandsuitkering ontvangen, deze ontvang ik al een hele tijd niet meer. Na een nieuwe controle eind vorig jaar moest ik opnieuw bewijzen welke rekeningen ik op dat moment in bezit had. Dit heb ik gedaan, maar nu wordt er door de Sociale dienst gezegd dat ik over een gekoppelde rekening beschikte die ik niet heb laten zien. Dit is niet het geval. Ze hebben kopieën van al mijn rekeningen uit die periode ontvangen. De rekening waar zij het over hebben bestaat niet. Ik heb daar al contact over gehad met de ING waar ik de rekening heb lopen waarbij ik hen vroeg om een bewijs van lopende rekeningen uit die periode, maar de ING wilt/kan mij niet helpen. Dit zeg ik zo omdat van de keren dat ik met de ING gebeld heb, ik de ene keer als antwoord heb gekregen dat dit niet hun probleem is, en de andere keer wilde de medewerker mij niet verder helpen omdat het bijna sluitingstijd was en mijn probleem te lang zou duren voor haar om op te lossen. Het enige wat ik volgens hen kan doen is een jaaroverzicht uitprinten via internetbankieren. Al deze documenten heb ik al eens overlegd met de sociale dienst, maar dat is blijkbaar niet genoeg bewijs voor hen, want ze zijn nu overgegaan tot een terugvordering van de uitkering die ik in die periode ontvangen heb.

Nu is mijn vraag hoe kan ik bewijzen dat deze rekening niet bestaat?
Ik zou denken dat de ING hier wel een verklaring van op zou kunnen maken waarin precies staat aangegeven over welke rekeningen ik in die periode beschikte zodat ik dat als bewijs aan kan voeren, maar dit doen zij niet. Waar kan ik anders terecht?

660 3 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Apr 16, 2014 om 23:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U moet een advocaat in de arm nemen. Ga daarvoor eerst langs bij het juridisch loket. Google er maar even op. Die advocaat kan dan voor u bezwaar aantekenen tegen het besluit van de gemeente.
De gemeente stelt dat u die rekening had, dus die zal dat moeten bewijzen. Bewijzen dat je iets niet hebt is eigenlijk niet te doen.

mo
door monica010 - Apr 17, 2014 om 09:48
71 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien zijn er in uw gemeente ook sociaal raadslieden, die schrijven gratis een bezwaarschrift voor u. Wilt u een advocaat, neem dan wel een advocaat die gespecialiseerd is in sociale zekerheidsrecht. Kijk voordat u naar het Juridisch Loket gaat even op de website van de VSAN.

Als ik u was zou ik nog een keer met ING bellen of een kantoor bezoeken. Als u weet over welk rekeningnummer de sociale dienst het heeft (als u dat niet weet kunt u bij de sociale dienst uw dossier gaan inzien om dit te bekijken), dan is het voor ING niet veel moeite om te verklaren of die op de datum die de sociale dienst noemt wel of niet op uw naam stond. Geef duidelijk aan dat u die verklaring nodig heeft, als u uw hele verhaal aan zo'n medewerker doet kan ik me voorstellen dat die denkt dat die niks voor u kan betekenen.

mo
door monica010 - Apr 17, 2014 om 09:50
71 Antwoorden / 0 Vragen

Houdt u wel de bezwaartermijn goed in de gaten. Op de brief of brieven die u van de sociale dienst heeft gekregen staat wanneer u bezwaar kunt maken. Waarschijnlijk moeten er meerdere bezwaarschriften ingediend worden (tegen terugvordering en tegen een opgelegde boete). Als u te laat bent is het einde verhaal, dan zult u echt moeten betalen.