ne
door netti Dec 21, 2012 om 20:33
Geldzaken & recht

Teruggaaf verdelen bij scheiding?

Mijn vriend en ik zijn een poosje uit elkaar. Van 2011 krijgen we nu toeslagen e.d. terug. Het wordt op mijn rekening bijgeschreven. Moet ik dit verdelen door twee?
Ik werkte in 2011 niet, nu inmiddels wel.

2901 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2012 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u in 2011 nog bij elkaar was en dat u, in ieder geval voor de toeslagen, door de fiscus als fiscale partners bent behandeld.

Dan heeft de nabetaling van die toeslag(en) betrekking op jullie beider inkomen. Om wat voor toeslagen gaat het?

Het lijkt mij wel zo netjes om het bedrag in tweeën te delen, en de helft aan hem uit te betalen.

ne
door netti - Dec 21, 2012 om 21:16
67 Antwoorden / 29 Vragen

Klopt, fiscale partners. Het gaat om kindgebonden budget.
Omdat ik toen niet werkte, dacht ik dat het helemaal naar hem overgemaakt moest worden. Ook niet 2/3 naar hem, 1/3 voor mij bv?

valerius-2
door valerius-2 - Dec 21, 2012 om 22:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja als u als had moeten betalen was u zeker naar u oude partner gegaan om zij deel te betalen.. Dus wees nu ook reel om het te delen, tenslotten is het over die tijd dat u samen was.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2012 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 21 dec 2012, 22:19]Ja als u als had moeten betalen was u zeker naar u oude partner gegaan om zij deel te betalen.. Dus wees nu ook reel om het te delen, tenslotten is het over die tijd dat u samen was.

Vraagstelster verkeerde juist in de veronderstelling dat zij alles aan de ex zou moeten overmaken.

@Ts

Ik neem aan dat u het kind hebt. Fiftyfifty lijkt mij heel redelijk.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 21, 2012 om 22:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 21 dec 2012, 22:35][quote=valerius-2 schreef op vrijdag 21 dec 2012, 22:19]Ja als u als had moeten betalen was u zeker naar u oude partner gegaan om zij deel te betalen.. Dus wees nu ook reel om het te delen, tenslotten is het over die tijd dat u samen was.

Vraagstelster verkeerde juist in de veronderstelling dat zij alles aan de ex zou moeten overmaken.

@Ts

Ik neem aan dat u het kind hebt. Fiftyfifty lijkt mij heel redelijk.
Vraagstelster verkeerde juist in de veronderstelling dat zij alles aan de ex zou moeten overmaken.
Dat staat er echt niet.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2012 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=netti schreef op vrijdag 21 dec 2012, 21:16]Klopt, fiscale partners. Het gaat om kindgebonden budget.
Omdat ik toen niet werkte, dacht ik dat het helemaal naar hem overgemaakt moest worden. Ook niet 2/3 naar hem, 1/3 voor mij bv?

@valerius

Zie hierboven. Beter lezen.

ne
door netti - Dec 21, 2012 om 23:23
67 Antwoorden / 29 Vragen

Klopt, ik heb zelfs vorige teruggaaf zorgtoeslag ook helemaal betaald. En ik wilde nu graag weten wat redelijk is.
Bedankt voor het advies.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 21, 2012 om 23:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 21 dec 2012, 22:59][quote=netti schreef op vrijdag 21 dec 2012, 21:16]Klopt, fiscale partners. Het gaat om kindgebonden budget.
Omdat ik toen niet werkte, dacht ik dat het helemaal naar hem overgemaakt moest worden. Ook niet 2/3 naar hem, 1/3 voor mij bv?

@valerius

Zie hierboven. Beter lezen.
U heeft gelijk maar dat komt omdat zij naderhand aanvullende feiten heefr gegeven waar ik dus niet meer naar gekeken heb.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2012 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u over 2011 zorgtoeslag hebt moeten terugbetalen, die voor u beiden was, dan zou ik die aanslag natuurlijk betrekken bij de aanslag van het kindgebonden budget. Het zou onzin zijn, dat u de ene aanslag helemaal voor uw rekening neemt en de teruggave zou delen.

Dus even een sommetje maken en kijken of de ex überhaupt, fatsoenshalve, nog iets tegoed zou hebben.

@valerius

Er staan slechts twee reacties voor de uwe en u reageert meteen na de aanvullende feiten, dus echt beter lezen.

ne
door netti - Dec 22, 2012 om 06:52
67 Antwoorden / 29 Vragen

De zorgtoeslag was een teruggaaf op mijn rekening die ik aan mijn ex heb betaald.

ne
door netti - Dec 22, 2012 om 06:55
67 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb trouwens twee kinderen, maar dat doet er denk ik niet toe.

ne
door netti - Dec 22, 2012 om 12:27
67 Antwoorden / 29 Vragen

Dat is nog eens een aardig advies!

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2012 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kindgebonden budget wordt altijd aan de moeder uitbetaald. Dat komt omdat de belastingdienst van de SVB doorkrijgt wie kinderbijslag ontvangt, die heeft recht op dat budget.

Als u de nabetaling zorgtoeslag uitbetaald hebt aan de ex, zou ik het restantje kindgebonden budget maar zelf houden.

Om zulke grote bedragen zal het niet gaan. Besteed het maar lekker aan de kinderen.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2012 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dank je wel voor je antwoord. Twee kinderen zijn al duur genoeg en dan met de feestdagen voor de deur is een extraatje nooit weg.

Fijne dagen.

ne
door netti - Dec 22, 2012 om 12:46
67 Antwoorden / 29 Vragen

Voor u ook!

wimmi20
door wimmi20 - Dec 25, 2012 om 00:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De vriend had een baan, en betaalde kennelijk het huishouden.
Netti heeft 2 kinderen te verzorgen waarvoor zij niet betaald werd.
Is dat dan geen baan ?
Zij hield zonder betaling het huishouden draaiende.
Hou lekker die poen !
Je hebt er onbetaald voor gewerkt Netti !

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2012 om 00:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 25 dec 2012, 00:03]De vriend had een baan, en betaalde kennelijk het huishouden.
Netti heeft 2 kinderen te verzorgen waarvoor zij niet betaald werd.
Is dat dan geen baan ?
Zij hield zonder betaling het huishouden draaiende.
Hou lekker die poen !
Je hebt er onbetaald voor gewerkt Netti !

Het zijn ook de kinderen van vraagstelster. Het kan alleen maar om een flutbedrag gaan. Het is in principe ook voor de kinderen bestemd.