ma
door mati Jul 29, 2015 om 20:33
Geldzaken & recht

Terugvorderen kinderopvangtoeslag

Ik heb onlangs een rekening gekregen dat ik kinderopvang moest terugbetalen. Helaas gaf mijn adviseur aan dat ik een verzoek tot kwijtschelding moest indienen wat een bezwaar had moeten zijn. Later bleek dat ze gewoon mijn stukken niet meer hadden, die ik overigens wel heb verstuurd, kopieën in mijn admin. Nu moet ik 11.000 euro terugbetalen, en wordt mijn bezwaar niet meer in behandeling genomen omdat deze te laat is. Heb al advocaat en nationale ombudsman ingeschakeld. Het is bekend dat de belastingdienst er een zooi van maakt, bij mij ook al jaren lang waardoor ik meerdere keren gedupeerd ben en met mij vele anderen. Ik kan en wil geen duizenden euro terugbetalen en het voelt onrechtvaardig. Bestaat er een belangenvereniging die dit juridisch aan wil aan wil pakken, landelijk en daarbuiten? Wellicht besteedt KASSA hier een keer aandacht aan, doet een oproep, zou ik deze uitzending dan bij kunnen wonen?

4127 14 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Jul 29, 2015 om 21:06
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mati,

voor contact met Kassa klik links onderin op de link 'Contact met kassa' of klik hier.

Hoop dat de nationale ombudsman u snel helpt en dat het allemaal snel goed komt voor u.

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2015 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de meeste kwesties met de belastingdienst wordt het bezwaar, ook al is dat te laat ingezonden, toch in behandeling genomen, als de bezwaarmaker tenminste gelijk heeft. U kunt de kopieën van die administratie altijd nog een keer opsturen.

U verwijt de belastingdienst dat zij er een zooitje van maken, maar ik zou daar eerder uw "adviseur" op aankijken.

En als die kinderopvangtoeslag al jaren fout liep, was ik maar eerder overgestapt naar een goede adviseur.

Dat u geen duizenden euro's wilt terugbetalen, is natuurlijk niet relevant.

ma
door mati - Jul 30, 2015 om 17:09
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie tijger1,

Ik heb mijn stukken ingezonden (recentelijk nogmaals) en ik heb gelijk, toch wordt mijn bezwaar niet inhoudelijk behandeld en word ik niet gehoord. Ook al heb ik een adviseur, toch ben ik uiteindelijk zelf verantwoordelijk.

Toch voelt het onrechtvaardig dat ik n.a.v. een kleine "fout" (die fout had ik niet gemaakt als de belastingdienst de stukken niet was kwijtgeraakt) zon groot bedrag moet terugbetalen, waardoor ik ernstig in de problemen kom. Ik verwijt de belastingdienst in deze dat ze niet zorgvuldig met mijn toegezonden stukken omgaan en ze voortdurend kwijt zijn maar daar wel een beslissing als grove nalatigheid vanuit mijn kant op durven te baseren, geen toelichting geven op de vordering die ze doen, en geen enkele contactpersoon mij kan vertellen hoe de berekening tot stand komt zodat ik geen inhoudelijk bezwaar kan formuleren.

Wanneer ik ga procederen, en dat ga ik doen, kan ik alleen afdwingen dat mijn bezwaar inhoudelijk wordt behandeld. Gaat dan een lang verhaal worden. Ik hoop echt dat je gelijk hebt en men op verzoek van de nationale ombudsman mijn casus/bezwaar alsnog vlug inhoudelijk behandelt.

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2015 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de terugvordering inderdaad onjuist is, wens ik u succes met de strijd. Mijn ervaringen met te laat bezwaar maken zijn juist heel gunstig. Er wordt dan ambtshalve beschikt.

ma
door mati - Jul 30, 2015 om 17:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je. Ik heb ook om ambtshalve behandeling verzocht, maar bij mij is dit niet toegekend. Ik zal tegen deze beschikking ingaan. Wel heel prettig te horen dat er soms wel gunstig wordt beoordeeld.

ro
door ron530 - Jul 30, 2015 om 18:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De "adviseur" direct de laan uit schoppen want hij/zij weet net zoveel van belastingzaken als een koe van stijldansen. Op elke beslissing die de belastingdienst neemt kunt u bezwaar indienen doet u dat niet binnen de daarvoor gestelde termijn dan is de beslissing definitief geworden. In uw geval vraagt u op "advies" kwijtschelding aan d.w.z. u betwist de beslissing niet maar u kunt het bedrag niet betalen. Wellicht loopt de kwijtscheldingsprocedure nog maar als u een toereikend inkomen heeft wordt kwijtschelding niet verleent.

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2015 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het bezwaar wordt afgewezen omdat het niet op tijd is ingediend.

Er wordt dan altijd wel in de beschikking vermeld dat het bezwaar niet ontvankelijk is, maar dan wordt het, zoals gezegd ambtshalve afgewikkeld.

Dus er moet iets anders aan de hand zijn.

ma
door mati - Jul 30, 2015 om 21:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie Ron530, ik zou willen dat ik me beter geïnformeerd had. Wat betreft de adviseur heeft u een punt. Voor nu kan ik nog bezwaar maken tegen de beschikking mijn bezwaar niet alsnog in behandeling te nemen.

Ik vraag me af wat u bedoelt, Tijger1. Als u aangeeft dat er iets anders aan de hand moet zijn, klinkt dat of u denkt dat ik, behalve het te laat reageren op een beschikking, op een of andere manier verwijtbaar ben bezig geweest in deze kwestie. Dit is niet het geval. Ik hoop dat ik alsnog dezelfde coulance mag ontvangen als u destijds.

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2015 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik bedoel te zeggen dat de belastingdienst ALTIJD een bezwaarschrift in behandeling neemt, ook al is het te laat ingediend.

Dus de beschikking die afgegeven wordt, waarin staat dat er niet tegemoet gekomen wordt aan het bezwaar, moet een andere motivatie hebben.

ma
door mati - Jul 30, 2015 om 22:57
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ok. Dat is mogelijk omdat men mij grof nalatig vindt, ik heb in mijn administratie wel degelijk kopieën zitten dat ik op tijd heb gereageerd. Ik heb gebruik gemaakt van 2 kinderdagverblijven. Ik heb info toegestuurd tav beëindiging kindplaats en maandstaten en bankafschriften dagverblijf 1. Daarna heeft men mij in 2011 verzocht om gg van dagverblijf 2 omdat men deze gg (nog?) niet had, ook deze heb ik toegestuurd. Mij verwijt mij dat ik hier niet op heb gereageerd, ik heb echter wel kopieën van jaarstaten en het ingevulde formulier in mijn administratie. Nu lijkt men dagverblijf 1 in rekening te brengen (het hoogste bedrag) vanwege het feit dat ik nalatig ben geweest tav de gg van dagverblijf 2. Het is een wat omslachtig verhaal, het komt er op neer dat de belastingdienst mijn gegevens kwijt is.

Daar heb ik een abonnement op bij de belastingdienst, vorig jaar, schrik niet, 6x 2 documenten (nodig voor verwerking btw aangifte, kvk uittreksel en bewijs bankreknr op mijn naam) toegestuurd waarvan 2 keer aangetekend met het verzoek beide documenten te verwerken, afwisselend was alleen docu1 dan wel docu 2 onvindbaar en kon men niet overgaan tot betaling. Overigens was het eerste kwartaal wel overgemaakt, toen had men de gg kennelijk nog wel (logisch wanneer je je inschrijft bij kvk moet je een rekeningnr overleggen, kvk geeft de gg door aan de belastingdienst).....Mijn bedrijfje heeft hier last van gehad, maar toon als startende ondernemer dat maar eens aan. Het is een eng gegeven dat relevante poststukken kwijt kunnen raken, je kunt het meerdere malen versturen, je kunt aangetekend versturen, het aan elkaar vastnieten met een briefje om het aub dit keer goed en volledig te verwerken, kopieën in je administratie bewaren, het voorkomt niet dat ze onverhoopt kwijt raken.....en je daar op enig moment op onnavolgbare wijze mee wordt geconfronteerd.

Overigens lijkt het helemaal niet zo dat de belastingdienst een bezwaar altijd in behandeling neemt, zeker niet als het te laat is, blijkende uit reacties uit mijn omgeving en op fora. Er zijn veel mensen in Nederland die als gevolg hiervan onterecht met grote schulden zitten. Ik denk echt dat u ongelofelijk mazzel hebt gehad. Maar hoop nog steeds dat u gelijk heeft en alles goed komt.

ro
door ron530 - Jul 31, 2015 om 16:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@mati, zoals ik het nu lees bent u als zelfstandig ondernemer werkzaam. Ik kan u enkel adviseren om het probleem aan een forum voor ondernemers voor te leggen want dit probleem is zo complex dat een consument hier geen oplossing kan aandragen. Maar els ex ondernemer kan ik u wel vertellen dat de belastingdienst voor ondernemers net zo flexibel is als een houten plank.

ma
door mati - Jul 31, 2015 om 19:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ron530, mijn vraag was wel een consumententopic, maar snap het bovenstaande de discussie wellicht te breed trekt. Het was niet mijn intentie om mijn onderneming specifiek ter sprake te brengen, maar breder te illustreren hoe onzorgvuldig de belastingdienst te werk gaat, welke bizarre vormen dit kan aannemen en dat deze gang van zaken mij niet vreemd is.

ho
door hopetobehelping - Jul 31, 2015 om 21:46
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mati,

ook mijn ervaring is dat bezwaarschriften (ook als de termijn al lang verstreken is) door de belastingdienst in behandeling worden genomen (was wel altijd privé).

Lees dat u ondernemer bent.
De keuze is aan u uiteraard, maar een goede accountant (adviseur) kost u wat meer per jaar, maar brengt zijn geld dubbel en dwars op en brengt u ook veel meer rust (de belastingdienst is dan geen zorg meer voor u). Daar zou ik als u was toch echt serieus werk van maken. Ik verwacht ook dat een goede accountant u verder kan helpen met uw afgewezen bezwaarschriften.

ma
door mati - Jul 31, 2015 om 23:00
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste hopetobehelping, dank voor uw reactie. Ik was echter geen ondernemer over het jaar waar de aanslag over gaat, nu ook niet. Dus dat is niet zo relevant. Wel ben ik het met u eens dat een goede accountant/adviseur zichzelf terugbetaalt en mogelijke vervelende situaties in de toekomst kan voorkomen. Momenteel word ik o.a. bijgestaan door een jurist.