door wieltje Jul 15, 2015 om 18:10
Geldzaken & recht

Terugvordering huurtoeslag

goedemiddag,
in 2014 heb ik mijn AOW leeftijd bereikt. Van de verschillende bedrijfsverenigingen kreeg ik een schrijven dat ik mijn pensioenrechten kon afkopen. Aangezien het om geen al te hoge bedragen ging heb ik ze afgekocht. Nou heb ik een schrijven van de belastingdienst gekregen dat ik mijn huurtoeslag over 2014 helemaal terug betalen moet. Het gaat over een bedrag van € 1160,=
Mijn vraag is kunnen ze de afkoopsommen mee berekenen bij de inkomsten over het jaar 2014?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Wieltje

1040 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principes telt elk inkomen mee voir de berekening van toeslagen. Maar er zijn gelukkig uitzonderingen.

Lees onderstaande link zorgvuldig door.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2014/voorwaarden_2014/bijzondere_situaties/bijzonder_inkomen

Als het al een definitieve beschikking is moet u bezwaar maken. Als de beschikking nog niet definitief is, kunt u het formulier gebruiken wat genoemd wordt.

(Kan helaas niet meer linken)

ro
door ron530 - Jul 15, 2015 om 18:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Afkoop van pensioenrechten wordt als inkomen gezien dus bij het totale inkomen opgeteld. Ik weet niet of het nog mogelijk is maar in een grijs verleden kon u de inspecteur verzoeken deze inkomsten buiten beschouwing te laten. Gelukkig kent de dienst toeslagen wel een soepele regeling want u mag het bedrag in 24 termijnen terugbetalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het web adres eventueel niet te kopieëren is' kunt u ook bij Google intikken:

Ik heb bijzonder inkomen huurtoeslag, en dan komt u op diezelfde pagina.

@ron530

Ook in 2014 is die regeling van toepassing.

Cookies
door Cookies - Jul 15, 2015 om 19:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Link van tijger1: bijzonder inkomen

valerius-2
door valerius-2 - Jul 16, 2015 om 00:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heel eenvoudig ja. Inkomen wordt dus berekent wat u binnen krijgt in 1 jaar en dat is voor de huurtoeslag de basis dus 1 jaar zonder en volgend jaar krijg u als u inkomen onder hetmaxium is weer gewoon huurtoeslag en eventueel ook u zorg toeslag naar het totaal van dat jaar.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2015 om 00:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius

Nee, dat is dus niet juist. Lee de link.