ro
door robhamerling Nov 18, 2014 om 14:30
Geldzaken & recht

Terugvordering teveel betaald geld

Toen mijn in 2009 nieuw gekochte auto bijna 2 jaar oud was ( 2011 dus) werd mij een extra (verlengde) garantie van 3 jaar aangeboden. Daarop ben ik ingegaan, maar onlangs kwam ik erachter dat ik bij aanschaf van de auto al een jaar had bijgekocht (als onderdeel van een uitbreidingspakket, wat mij toen is ontgaan). Ik heb dus 1 jaar dubbel betaald en de garage heeft dat erkend. De importeur heeft het dubbele geld ook ge-ind, maar wil niet terugbetalen "omdat er te veel jaren overheen is gegaan". En nu wil de garage ook mij niet onvoorwaardelijk terugbetalen. Is hier sprake van (mogen zij aanspraak maken op recht van) verjaring, na minder dan 4 jaar?
Alleen bij aanschaf van een nieuwe auto willen ze het bedrag compenseren als een soort korting, maar of ze daar slim aan doen is de vraag!

3401 5 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 14:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft onverschuldigd betaald. De verjaringstermijn daarvan is 5 jaar, die 5 jaar gaan in op het moment dat zowel degene die onverschuldigd heeft betaald als de ontvanger daarvan op de hoogte zijn. Dus nu.

U heeft daarom recht op al het geld terug, dat u te veel heeft betaald.

De algemene verjaringstermijn van een onverschuldigde betaling (niemand komt er achter) is 20 jaar.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 18, 2014 om 17:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Maar u zult dit toch echt van de garage terug moeten voor deren zij hebben het dus verkeerd gedaan. Als zij het niet van de importeur krijgen dan is dit geen reden om hun fout goed te keuren.

ro
door robhamerling - Nov 19, 2014 om 09:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nadat ik het antwoord van 'zoekster' bijna letterlijk aan de garage had doorgestuurd ontving ik kort daarna al van hun de toezegging dat het bedrag van de dubbele garantie zou worden teruggestort. Mijn dank is groot!

zoekster
door zoekster - Nov 19, 2014 om 09:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=robhamerling schreef op woensdag 19 nov 2014, 09:25]Nadat ik het antwoord van 'zoekster' bijna letterlijk aan de garage had doorgestuurd ontving ik kort daarna al van hun de toezegging dat het bedrag van de dubbele garantie zou worden teruggestort. Mijn dank is groot!

Dat is fijn voor u. Weer wat 'ruimte' met de feestdagen ;-)

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2014 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let wel op bij een volgende beurt aan de auto dat u niet "gesneden" wordt.