lizelotte
door lizelotte Sep 20, 2014 om 00:02
Geldzaken & recht

Testament

Mijn broer is onlangs overleden, nu wil ik achterhalen of hij een testament heeft opgesteld.
Weet iemand hoe ik daar echter kan komen bvd.

4203 28 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 20, 2014 om 00:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien komt u met deze klik hier informatie verder?

door 1953 - Sep 20, 2014 om 03:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In het landelijke centraal testamentregister, zie de links!

Link: Centraal-testamentregister
Link: Centraal testamentregister vanuit de overheid

door 1953 - Sep 20, 2014 om 03:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Nog gecondoleerd met het verlies van uw dierbare broer.

Waren er complicaties zijdens uw broer die mogelijk tot een testament rechtvaardigde?

Als er geen testament is bent u mogelijk de enige erfgenaam, die u naar gelang kunt verwerpen (bij enorme schuldenlast bijvoorbeeld), aanvaarden (met alle risico's van dien aard) en beneficiair aanvaarden ( en daar wordt veel gebruik van gemaakt).

marcel75
door marcel75 - Sep 20, 2014 om 08:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1953,
Beneficiair aanvaarden wordt in de praktijk niet veel gebruikt (met soms alle gevolgen van dien). Verwerpen is in de regel het meest slechte advies dat gegeven kan worden omdat daarmee de nalatenschap naar de volgende generatie schuift.

Lizelotte,
Om toegang te krijgen tot het Centraal Testamenten Register moet je wel een kopie van de akte van overlijden kunnen overleggen. Je krijgt dan een uittreksel uit het register. Daar kan dan op staan dat je broer iets geregeld heeft bij een notaris dat van belang kan zijn bij de afwikkeling van de nalatenschap. Dat betekent dat hij meer opgesteld kan hebben dan alleen een testament.

Je kunt dan ook zien bij welke notaris hij iets opgesteld heeft. Wat er dan opgesteld is, zie je dus nog niet.

Je kunt dan, als er wel iets is, contact opnemen met die notaris en vragen om inzage in dat stuk. Het is dan aan die notaris om inzage te geven of niet. Als je geen belanghebbende bent (bijvoorbeeld omdat je niet tot erfgenaam benoemd bent) zul je geen inzage krijgen.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2014 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat alles staat toch al uitgebreid in de link van Aurora1?

door 1953 - Sep 20, 2014 om 12:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Lizelotte, bij leven heeft je broer nimmer gesproken over een mogelijk testament o.i.d.?

Als er sprake is van een mogelijk testament dan wordt/worden de erfgenaam/erfgenamen middels de notaris op de hoogte gebracht van een testament, zonder de inhoud daarvan omschreven, met de opties die ik eerder weergaf.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2014 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

En hoe moet die notaris weten dat iemand dood is?

tenormin
door tenormin - Sep 20, 2014 om 14:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

De begrafenisondernemer zorgt toch voor originele overlijdensakte? Die stuur je dan als kopie door naar de gegeven link van aurora1. Krijgt u gelijk te weten of er al dan niet een testament was.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2014 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wil niet zeggen dat de Ts het uittreksel van overlijden heeft.

tenormin
door tenormin - Sep 20, 2014 om 16:11
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 20 sep 2014, 15:53]Het wil niet zeggen dat de Ts het uittreksel van overlijden heeft.

Nee, dat begrijp, de vraag is ook summier. Maar ga uit dat broer en zus goed door een deur konden. Als er nog iemand in de familie is zal de overlijdensakte toch wel overhandigd zijn?

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2014 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die uittreksel worden door de uitvaartondernemer overhandigd aan degene die de uitvaart heeft geregeld en betaald.

Kinderen? Echtgenote? Partner? Ouders? Een zus lijkt me niet de eerst aangewezene.

lizelotte
door lizelotte - Sep 20, 2014 om 22:31
22 Antwoorden / 5 Vragen

Dank jullie wel voor het beantwoorden van mijn vraag.
En nee Tijger 1 een zus is niet de aangewezene, maar er gebeuren op dit moment rare dingen met de nalatenschap van mijn broer met vermelding dat er een testament is ten gunste van... wat ik betwijfel vandaar mijn vraag. Ik tracht op te komen voor zijn kinderen uit een eerdere relatie

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2014 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik bedoelde te zeggen dat ern zus niet per se de eerst asngewezene is om die uittreksels te ontvangen. Maar kinderen, ook uit een eerdere relatie kunnen niet onterfd worden. Dat wilt ook niet per se zeggen dat zij hun erfdeel kunnen opeisen als er een nieuwe echtgenote is, maar zij hebben het recht kennis te nemen van het testament.

marcel75
door marcel75 - Sep 20, 2014 om 22:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger,
Kinderen onterven is niet zo moeilijk. Gewoon een testament laten opstellen waarin je je kinderen, uit welke relatie ook, onterfd. Het is dan dat kind om binnen 5 jaar een beroep op de legitieme portie te doen.

Als een kind onterft is, heeft het alleen recht op inzage op dat gedeelte van het testament waarin staat dat het kind onterft is. Ook mogen ze te weten komen wie tot executeur benoemd is. Verder niet. Het kan dus zijn dat ze een uittreksel krijgen. En geen volledige inzage.

Lizelotte,
Als de kinderen meerderjarig zijn, kunnen ze zelf contact opnemen met een notaris en vragen of er een testament is en wat de inhoud daarvan is. Dat kan bij iedere notaris in Nederland geregeld worden. U zult in dit geval geen enkele inzage krijgen in het testament als u niet tot erfgenaam benoemd bent (en de kans daarop acht ik klein).

lizelotte
door lizelotte - Sep 20, 2014 om 22:46
22 Antwoorden / 5 Vragen

Er is dadelijk niks meer voor de kinderen. Maar ik betwijfel of er wel een testament is.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2014 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

Dat weet ik. Maar ALS dat kind een beroep doet op de legitieme portie, zal ook vastgesteld moeten worden hoe hoog die is.en dan moet de erfgenaam die gegevens verstrekken.

marcel75
door marcel75 - Sep 21, 2014 om 14:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Lizelotte,
Aangezien je niet de ouder bent van de kinderen, kun je je, hoe moeilijk ook, het beste zo weinig mogelijk mee bemoeien. Ik weet niet hou de kinderen zijn, maar het is toch echt aan de kinderen om zelf aktie te ondernemen.

Tijger,
Als een kind onterfd is, is er in de regel in het testament ook een executeur aangewezen. De executeur moet dan openheid van zaken geven en de legitimaris moet ook bij de executeur aankloppen om zijn vordering in te dienen. Dus zeker niet bij de erfgenaam.

lizelotte
door lizelotte - Sep 21, 2014 om 22:16
22 Antwoorden / 5 Vragen

Marcel75, de kinderen zijn niet op de hoogte van hun vaders overlijden.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2014 om 22:50
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=lizelotte schreef op zondag 21 sep 2014, 22:16]Marcel75, de kinderen zijn niet op de hoogte van hun vaders overlijden.

Het was iets "makkelijker" geweest als u dit bericht in uw topic had opgenomen. Niet dat er veel verandert in de antwoorden, want de kinderen, ook al weten ze niet dat vader is overleden, er is nog steeds het legitieme deel waar ze wel (of niet) voor in aanmerking komen. Begrijp alleen niet dat ze niet op de hoogte zijn, aan de andere kant: tegenwoordig lijkt alles mogelijk. Bij overlijden van mijn vader "had ik er ineens - out of the blue - twee halfbroers bij. Laatste testament van vader bevatte geen uitsluiting andere kinderen. Ja, dat is hoe dingen waar je niet van weet, kunnen gaan. Wel triest dat de kinderen van niets wisten/weten?

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn die kinderen dan nog zo klein? Anders is een bericht van u toch voldoende om hen in kennis te stellen? Of hun moeder, die heeft wellicht ook nog belangen, bv pensioenrechten.

En als de kinderen jong zijn hebben ze ook nog eventueel pensioenrechten.

lizelotte
door lizelotte - Sep 21, 2014 om 23:12
22 Antwoorden / 5 Vragen

Ja zeer triest dat de kinderen het nog niet weten, mijn broers vriendin beroept zich op het testament en dat de notaris hun op de hoogte brengt, maar dan zegt ze dat ze de overlijdensakte nooit ontvangen heeft en dan heeft ze weer een ander vaag verhaal vandaar dat ik twijfel of wel een testament is.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel simpel. Bel uw nichten of neven, of hun moeder.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2014 om 23:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=lizelotte schreef op zondag 21 sep 2014, 23:12]Ja zeer triest dat de kinderen het nog niet weten, mijn broers vriendin beroept zich op het testament en dat de notaris hun op de hoogte brengt, maar dan zegt ze dat ze de overlijdensakte nooit ontvangen heeft en dan heeft ze weer een ander vaag verhaal vandaar dat ik twijfel of wel een testament is.

Was het "alleen maar" een vriendin of meer dan dat? Geregistreerd partnerschap o.i.d. Kan anders niet verklaren dat ze geen overlijdensakte heeft ontvangen om de eenvoudige reden dat ze alleen maar een vriendin was. Een niet geregistreerde "vriendin" krijgt n.l. ook geen inzage in een of ander.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dus binnen de kortste keren zelf klasrheid svheppen in die vage verhalen.

marcel75
door marcel75 - Sep 22, 2014 om 08:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is toch allemaal een taak voor de moeder van de kinderen als de kinderen minderjarig zijn. Zijn de kinderen meerderjarig, dan zullen ze zelf er achter aan moeten gaan.

mo
door mof - Sep 22, 2014 om 18:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

een officieel testament kan worden opgespoord via de notaris. HEt hoort namelijk door eennotaris te worden opgesteld en geregistreerd. Tenzij hij het in het buitenland heeft laten maken. Dan zit u alleen met de geldigheid in Nederland als het wordt ontdekt.

me
door mek1967 - Sep 22, 2014 om 19:50
10 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan kinderen niet ontverven. krijgen altijd hun legitieme deel. hebben wij zelf meegemaakt.

marcel75
door marcel75 - Sep 22, 2014 om 20:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Mof,
Een in het buitenland testament is in beginsel in Nederland ook gewoon geldig. Het kan alleen wel zijn dat de uitleg van het buitenlandse testament naar Nederlands recht moet gebeuren met als gevolg dat de uitwerking in Nederland anders kan zijn dan in het desbetreffende buitenland,

@Mek1967,
Kinderen onterven kan bij testament geregeld worden. Het is, zoals al aangegeven, aan het onterfde kind om een beroep te doen op de legitieme portie. Sinds 1 januari 2003 is een legitimaris niet meer dan een gewone schuldeiser. Voor 2003 werd een legitimaris na het inroepen van de legitieme portie ook mede-eigenaar van de goederen van de nalatenschap. Door deze wijziging in de wet, is onterving een stuk makkelijker en praktisch beter uitvoerbaarder geworden. Een kind krijgt dus (lang) niet altijd een legitieme portie.