sc
door scholten1950 Jan 26, 2015 om 11:10
Geldzaken & recht

Teveel betaalde belasting bij eenmalige uitkering pensioen

Mijn vrouw is op 02.03.2013 65 jaar geworden, dus de aow-gerechtigde leeftijd was 02.04.2013.
Op 01.03.2013 is een eenmalig klein pensioen van totaal €. 1749,63 bruto uitgekeerd waarover €. 647,36 loonheffing is ingehouden.
Eigenlijk had dit pas na 02.04.2013 uitegekeerd moeten worden tegen een lager belastingtarief.
Is het mogelijk om dit verschil nog terug te vorderen bij de belastingdienst.

796 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2015 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ingehouden bedrag is correct.

U vrouw kan over het jaar 2013 een aangifte inkomstenbelasting jnvullen en dan blijt vanzelf of zij nog iets tegoed heeft.

Als het pensioen op 2-4-2013 uitgekeerd was met een lager ingehouden tarief, had zij waarschijnlijk wat moeten nabetalen.

Ik neem aan dat zij over de eerste drie maanden de loonheffingskorting uitbetaald heeft gekregen.

ja
door janf43 - Jan 26, 2015 om 12:04
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=scholten1950 schreef op maandag 26 jan 2015, 11:10]
Eigenlijk had dit pas na 02.04.2013 uitegekeerd moeten worden tegen een lager belastingtarief.
Is het mogelijk om dit verschil nog terug te vorderen bij de belastingdienst.

De uitbetaling wordt belast in het jaar van uitbetaling. Als een latere uitbetaling voor u gunstiger geweest zou zijn is dat jammer. U krijgt daarvan van de belastingdienst niets terug.

fi
door fisbel - Jan 26, 2015 om 12:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het maakt voor de belastingheffing geen verschil wanneer het afgekochte pensioen in 2013 is uitgekeerd. Het zou wél verschil uitmaken als het afgekochte pensioen in 2014 of later zou zijn uitgekeerd. Maar dat is hier niet het geval.

Als u huurtoeslag heeft, kunt u nog even reageren. Voor de huurtoeslag is het afgekochte pensioen bijzonder inkomen. En kunt u verzoeken dit inkomen buiten beschouwing te laten voor de berekening huurtoeslag.

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2015 om 12:47
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=janf43 schreef op maandag 26 jan 2015, 12:04][quote=scholten1950 schreef op maandag 26 jan 2015, 11:10]
Eigenlijk had dit pas na 02.04.2013 uitegekeerd moeten worden tegen een lager belastingtarief.
Is het mogelijk om dit verschil nog terug te vorderen bij de belastingdienst.

De uitbetaling wordt belast in het jaar van uitbetaling. Als een latere uitbetaling voor u gunstiger geweest zou zijn is dat jammer. U krijgt daarvan van de belastingdienst niets terug.

Iets beter de vraag lezen. TS heeft het niet over een ander jaar, maar over een andere maand. Mocht er nu teveel inkomsten belasting zijn ingehouden, wordt dit met de normale belasting aangifte verrekend.

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2015 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel even aangifte doen.