un
door unaya75 Aug 15, 2014 om 15:16
Geldzaken & recht

Thoma Makelaars zeer slechte ervaring - wat nu?

Graag jullie hulp met deze kwestie.

Ik heb recent een zeer vervelende ervaring met Thoma makelaars gehad en ik weet niet wat ik er nu mee aan moet.

Samen met mijn vriend ben ik op zoek naar een huis in de regio Almelo/Hengelo.

We maakten een afspraak voor een huis bij Thoma Makelaars. We hebben al een paar bezichtigingen gehad bij andere makelaars en dat ging goed maar het perfecte huis was er nog niet bij. Maar deze bezichtiging ging helemaal niet goed.

De makelaar was te laat (dat is wel vaker) en leek een beetje geirriteerd dat we al op hem stonden te wachten aan de voordeur. Toen we eenmaal binnen waren werden we door het huis gejaagd. De rondleiding duurde op zijn hoogst 10 minuten. Op het einde wilde hij weer zo snel mogelijk richting voordeur, maar we vonden het huis wel leuk en vroeger of er al wat belangstelling was. Toen zei hij dat er wel redelijk wat mensen geweest waren, maar dat wij misschien toch beter ergens anders pasten.

We snapten hem toen echt nog niet, dus we vroegen waarom dit niet bij ons zou passen. Hij zei dat de meeste mensen van onze afkomst in een andere wijk woonden.

Toen hadden we pas in de gaten wat hij bedoelde. Onze ouders zijn allebei van Marokkaanse komaf, maar wij zijn allebei hier geboren en getogen. Dus we vroegen hem wat hij precies bedoelde met 'onze afkomst'. Hij stotterde wat, voelde zich duidelijk ongemakkelijk en zei dat hij het niet vervelend bedoelde maar dat hij slechte ervaringen had met buitenlandse kopers.

We zijn naar huis gegaan en hebben er nog even over gepraat. De dag erna heeft mijn vriend met hun kantoor gebeld om een klacht erover in te dienen, want het voelde voor ons erg ongemakkelijk. De secretaresse schreef het op en zou het doorgeven, maar er is nu een week voorbij en we horen niks.

Wat is nu verstandig? Wij gaan gewoon verder zoeken en vinden vast wel een huis, maar we hopen dat het geen huis bij Thoma is omdat 'ons soort' blijkbaar niet serieus wordt genomen. De klacht wordt niet opgepakt, dus we zitten er een beetje mee.

6151 5 Rapporteer

czar
door czar - Aug 15, 2014 om 15:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Probeer de verkoper zelf te achterhalen en confronteer hem met de fratsen van zijn makelaar.
Zijn makelaar heeft immers een mogelijke verkoop van zijn huis om zeep geholpen.
Dat zou voor mij een reden zijn de overeenkomst met die makelaar per direct te ontbinden op basis van wanprestatie (en vermeende discriminatie).

Welke woning was het precies?

czar
door czar - Aug 15, 2014 om 15:47
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Een andere mogelijkheid:

Ga naar de website van Thoma makelaars, KLIK
Kies bij Contact voor een vestiging en je vindt er pasfoto's van de makelaars werkzaam bij die vestiging. Dien vervolgens een klacht in over die makelaar (naam en toenaam noemen), direct bij de directeur via e-mail

directeur Jan Wassink
wassink@thoma.nl

costnix
door costnix - Aug 15, 2014 om 16:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

vind u een handleiding, wat u kunt doen naar aanleiding van deze discriminatie, want dat is het.

boppe1943
door boppe1943 - Aug 15, 2014 om 17:00
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Ik zou een combinatie van de eerste antwoorden doen. Thoma is uw eerste aanspreekpunt inzake klachten. Maar die heeft na de telefonische klacht (nog) niet gereageerd. Mogelijk heeft de secretaresse de klacht onder het kleed geveegd. Schrijf daarom een klachtenbrief die geadresseerd is aan de directie van Thoma. Schrijf de woorden "persoonlijk en vertrouwelijk" op de enveloppe, zodat de klachtenbrief bij de juiste persoon terecht komt. Wordt de klacht niet naar tevredenheid opgelost (een welgemeend excuus naar u toe is hier zeker op zijn plaats) kunt u contact opnemen met het Tuchtcollege Makelaardij Nederland of met de NVM (als Thoma bij de NVM is aangesloten). Maar zeker zou ik ook de eigenaren van dat leuke huis een brief schrijven. U weet het adres. Zij zullen echt balen! Succes met het vinden van een minstens even leuk huis via een correcte makelaar.

th
door thomagedupeerde - Aug 18, 2014 om 15:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zo. Het lijkt erop dat de crisis in veel makelaars het slechtste naar boven brengt. Ik ben een tijd terug ook gedupeerd oor Thoma makelaars. Ik wil iedereen waarschuwen voor deze mensen. Ik had interesse in een huis en ging in onderhandeling met de makelaar van Thoma; Hans Snijders. Bij het eerste bod lachte hij me uit, de standaard makelaarstruc om je meer te laten bieden. Ik hield voet bij stuk, herinnerde hem aan het feit dat we in een crisis zaten en dat het huis dat hij aanbood al meer dan een jaar te koop stond en ik vroeg hem om het bod door te geven. Dat zou hij doen.

Een week later maar eens gebeld. Hans Snijders was niet bereikbaar. Na twee dagen belde hij eindelijk terug. Ik moest maar een nieuw bod doen. Verkoper had geen interesse.

De dag erna een nieuw bod gedaan. We wilden het huis graag hebben, dus ik had weinig keus. Hij zou het weer doorgeven aan de verkoper. Vier dagen later ging ik maar weer eens bellen. De week erop wordt ik teruggebeld, door de secretaresse, met de boodschap dat ze al in onderhandeling zijn voor het huis. Ze praatte het recht door te zeggen dat we niet in onderhandeling waren, want er was nooit een tegenbod gedaan. Ik heb het nagevraagd bij de NVM en die zeiden hetzelfde. erg voorspelbaar.

Als het daarbij was gebleven was dat daar aan toe. Maar drie maanden nadat het huis op verkocht was gezet heb ik in Kadaster opgevraagd wat de verkoopprijs was. Ik wilde wel weten van wie ik verloren had en hoeveel ik er naast zat. Het huis was verkocht voor 5000 euro minder dan mijn tweede bod! Dus ik heb niet alleen naast het huis gegrepen op een dubieuze manier, maar hij heeft ook nog eens zijn klant voor veel geld benadeeld!

Na nog wat speurwerk heb ik ontdekt dat de koper een vriendje van Snijders was (Facebook en LinkedIn zijn jevriend) die wel vaker winkeldochters van hem koopt. Toen ik dit bij zijn kantoor aankaartte kreeg ik na de zoveelste poging te horen dat ik maar een klacht moest indienen bij de NVM en dat ze het met vertrouwen tegemoet zagen. Toen ik een klacht wilde indienen zag ik dat Hans Snijders in de commissie zit die klachten moet beoordelen de commissie lidmaatschapszaken. Drie keer raden wat er dus met die klacht gaat gebeuren.

Opgepast dus. Als koper heb je kans dat je op vriendjes moet wachten en heb je ook nog het kans gediscrimineerd te worden. Op Trosradar staan ze ook al waarbij ze sjoemelen met de vierkante meters. https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=17&t=97614