ne
door neodutchio Mar 24, 2015 om 07:49
Geldzaken & recht

Tijdelijk andere woonruimte

Ons huis is verkocht, maar het is ons nog niet gelukt een ander woonhuis te vinden. Wij willen verhuizen 100km verderop.
Om tijdelijk onderdak te hebben 'verhuizen' wij voor enkele maanden naar een chaletpark in de buurt van ons oude huis in een andere gemeente. Deze chalets zijn niet voor permanente bewoning, dus inschrijven op dit adres is niet mogelijk.
Volgens de wet is het verplicht om zich in te schrijven in de gemeente waar men woont en daar zit de crux.

In de gemeente waar we tijdelijk gaan wonen hebben we geen bekenden wonen waar we evt. ingeschreven zouden kunnen staan, op het oude adres moeten we uitgeschreven worden.

Als tip kregen wij al in laten schrijven bij ouders, maar beide wonen meer dan 100km verderop. Daarnaast kom je belastingtechnisch in de problemen lijkt mij, hoe zit het met toeslagen als je met meerdere personen op 1 adres woont?

Wie weet meer hierover?

22269 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat uw huis verkocht is voordat u een nieuw koopt. Dan hebt u daarover in ieder geval geen zorgen.

U hebt het over "ons" en "ouders". Dat betekent dat er in ieder geval twee gezinnen zijn.

Voor de fiscus ten aanzien van tieslagen geldt dan het volgende.

Voor de zorgtoeslag wijzigt er niets. Hebben de ouders die, dan blijft dat ongewijzigd en dat geldt voor uw gezin ook.

Hebben de ouders eventueel huurtoeslag, dan wijzigt, dus stopt, dat wel, want daarvoor telt het inkomen van medebewoners, dus uw gezin, wel mee.

Ook is de huurverhoging, niet die per 1 juli as, afhankelijk van het totale inkomen afhankelijk.

ne
door neodutchio - Mar 24, 2015 om 09:33
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Zorgtoeslag en huurtoeslag hebben we gelukkig niet mee te maken, wel met kinderopvangtoeslag (inkomensafhankelijk). Als wij op papier bij ouders staan ingeschreven zou dit effect kunnen hebben. Maar mag het juridisch ook, ingeschreven staan op een adres 100km verderop?

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 10:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is de link naar die site.

Klik hier

uwjurist
door uwjurist - Mar 24, 2015 om 10:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De oplossing zit in een briefadres: Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb.html.
Iemand die op een postadres/briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres. Als u twijfelt over eventuele gevolgen, bijvoorbeeld voor uitkering of toeslagen, dan kunt u het beste advies inwinnen bij de desbetreffende instantie.
Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb.html.
Met vriendelijke groet,
[edit, redactie]
mr. Monique Doomernik

ne
door neodutchio - Mar 24, 2015 om 13:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dank jullie wel Tijger en Monique, ik ga 's kijken.

mo
door monica010 - Mar 26, 2015 om 21:09
71 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een juridische opmerking: volgens de wet moet je je inschrijven op het adres waar je woont. Feitelijk woont u op dat chaletpark. Dit betekent dat u zich daar ook zou moeten inschrijven. Een briefadres is alleen bedoeld voor mensen die geen vast adres hebben - u behoort niet tot die categorie. Als u zich bijvoorbeeld bij uw ouders zou inschrijven, zou er sprake zijn van fraude. Dat is wel goed om te beseffen. Als de gemeente waar uw ouders wonen daarachter komt, kunt u gewoon uitgeschreven worden. Dat zou ook een vervelend probleem zijn.

U schrijft:
[quote]Deze chalets zijn niet voor permanente bewoning, dus inschrijven op dit adres is niet mogelijk.
Wat bedoelt u daar precies mee? Voor de gemeente zou het geen probleem moeten zijn als u laat weten dat u zich op dit adres wil inschrijven. Daar is veel jurisprudentie (rechtspraak) over. Zelfs als u in een pand met kantoorbestemming zou gaan wonen terwijl de gemeente dat niet wil, moet u daar wel worden ingeschreven omdat u daar feitelijk wel woont. Als het niet mag van het park zou ik de oplossing in die richting zoeken (gesprek aangaan met het park etc.).