sa
door saskia0510 Mar 27, 2015 om 17:47
Geldzaken & recht

Tijdelijk inwonen en uitkering

Ons huis is verkocht en ons nieuwe huis is nog in aanbouw. Ik wil tijdelijk inwonen bij mijn schoonmoeder met mijn gezin. Het zal voor een duur van ongeveer 8 maanden zijn. Nu is een maand geleden mijn schoonvader vrij jong overleden en het is nog niet zeker of mijn schoonmoeder ( die zelf 59 jaar is ) recht op een uitkering heeft ( ze heeft geen baan ) of dat ze weer moet gaan werken om naast het kleine pensioentje van mijn schoonvader genoeg inkomen te hebben om haar koophuis te kunnen betalen. Wat heeft het voor gevolgen voor haar wat betreft eventuele uitkering als wij tijdelijk, zonder huur aan haar te betalen, komen inwonen? Wordt ze dan gekort op haar uitkering of krijgt ze dan helemaal geen uitkering?

2704 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2015 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw schoonmoeder zal waarschijnlijk niet in aanmerking komen voor de ANW van de SVB.

Klik hier

Want zij is van na 1950, er zal geen kind jonger dan 18 jaar meer zijn, en zij is ook niet arbeidsongeschikt.

Dan blijft voor haar als enige mogelijkheid over, aanvulkende bijstand, naast haar pensioentje. Maar dat is ook niet zo simpel want zij heeft een koophuis.

Afhankelijk van de overwaarde in dat koophuis, is het niet hypotheekvrij na het overlijden van uw schoonvader, zal zij wellicht leenbijstand kunnen krijgen.

Dan wordt er door de sociale dienst vastgesteld welk bedrag zij per maand zou mogen interen/verteren. Als u daar met u gezin inwoont, is dat natuurlijk lager, want dan kunnen er kosten gedeeld worden.

Dus geen simpel antwoord te geven.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2015 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou u geen huur betalen/bijdragen in de lasten?

komsja
door komsja - Mar 27, 2015 om 18:28
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@saskia0510
Denk dat u deze vraag beter even aan de eventuele uitkering instantie kan stellen,dan weet u gelijk hoe het 1 en ander in zijn werk gaat.

sa
door saskia0510 - Mar 27, 2015 om 18:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

We gaan niet een vast huurbedrag betalen maar uiteraard wel aanvullen waar zij op gekort gaat worden en betalen wij ook de extra kosten die ze gaat maken voor gas/water/licht enz.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2015 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoog haar pensioentje is, en ook niet hoe hoog haar vermogen is naast het huis, maar zij zal normaal gesproken niets "krijgen", maar alleen kunnen lenen.

komsja
door komsja - Mar 27, 2015 om 18:41
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@saskia0510
Dat u uw schoonmoeder tegemoet wil komen in de kosten siert u,maar nogmaals lijkt het mij beter om bij de eventuele uitkering instantie te informeren hoe het allemaal gaat en wat de regels zijn.

sa
door saskia0510 - Mar 27, 2015 om 19:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik ga het verder proberen uit te zoeken bij de desbetreffende instanties.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2015 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De sociale dienst gaat u niet vertellen hoe hoog de uitkering eventueel wordt van uw schoonmoeder en ook niet wat zij eventueel gaan korten als zij niet alleen in haar huis woont.