le
door lence Jun 8, 2015 om 12:35
Elektronica & tv

Tijdklok en electronische dimmer

Als ik een tijdklok zet op een lamp met een electronische dimmer, ( deze schijnt meer of minder feller door op een knopje te drukken) dan gaat hij gelijk op 100% licht sterkte. Hoe los ik dit op? Dezelfde vraag ook voor de TV, met een tijdklok erop gaat hij wel aan, maar geeft geen beeld. De TV heeft ook geen menu om hem op bepaalde tijden tijdens mijn vakantie aan te zetten.

10516 13 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 8, 2015 om 12:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

IE10, Windows7, update. Wat heeft dit ermee te maken met de trefwoorden?

aurora1
door aurora1 - Jun 8, 2015 om 12:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zou de tv aangezet moeten worden tijdens uw vakantie?
Als u tijdens uw vakantie programma's wilt opnemen zou dat met het opneemapparaat moeten kunnen.
Als u af en toe lichten tijdens uw vakantie aan wilt hebben dan kunt u toch een andere lamp zonder dimmer met de tijdklok verbinden?

mahadma
door mahadma - Jun 8, 2015 om 16:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als u de tv inschakelt, gaat deze in de stand by stand. En dus geen start comando van de afstand bediening. Schakel een "oude" tv op die klok.

Cookies
door Cookies - Jun 8, 2015 om 16:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zet een gloeilamp met bijv. 20 watt sterkte in de lamp. Of zet een tijdklok op een ander (schemer)lampje. Heb je dat niet in huis: voor een paar euro te koop bij Action.

aurora1
door aurora1 - Jun 8, 2015 om 16:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt meerdere tijdklokken in verschillende ruimtes op verschillende tijden instellen met overal een lampje. Als u spaarlampjes heeft dan bent u al klaar met 5 of 10 watt per lamp.

gerbera
door gerbera - Jun 8, 2015 om 17:20
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Wat het lampje betreft, bij het uitschakelen is ook de dimmer spanningsloos en bij inschakelen moet u de lamp zelf dimmen. Dat werkt ook zo zonder tijdklok. U kunt dit ondervangen door een dimmer, met stopcontact, aan te schaffen die u in het stopcontact kan doen. Deze dimmer steekt u in het stopcontact van de schakelklok en de lamp in het stopcontact van de dimmer. De TV staat mogelijk ingesteld dat deze na bepaalde tijd, wanneer er geen kanaalwisseling heeft plaatsgevonden, in de standby schakeld. Dit kunt u, d.m.v. het menu, op de TV uitschakelen en de TV d.m.v. de hoofdschakelaar aan te zetten.

ph
door philip36 - Jun 8, 2015 om 17:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als de TV beeld van een zender heeft moet u de TV uitschakelen met de aan/uit schakelaarvan de TV of de stekker uit het stopcontact trekken.
Dus de TV niet eerst op standby zetten.
Als de TV daarna weer ingeschakeld wordt met de stekker of aan/uit svhakelaar zou het beeld weer terug moeten komen.
Bij lamp met drukdimmer weet ik niet of dit werkt maar u kunt proberen of bij een gedimde stand deze dimstand weer terug komt door de de stekker te gebruiken voor het uit en weer inschakelen van de lamp.

ro
door ron530 - Jun 8, 2015 om 17:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De elektronische dimmer zal zolang deze op het lichtnet is aangesloten de instellingen onthouden, een tijdklok is dus geen optie want bij het wegvallen van het lichtnet gaan deze instellingen verloren. De tv zal na lichtnet onderbreking waarschijnlijk in standby gaan maar daar is misschien iets tegen te doen door de tv van het lichtnet af te halen terwijl deze nog aanstaat met wat mazzel start de tv weer op met de zender waar deze op stond.

gerbera
door gerbera - Jun 8, 2015 om 23:03
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Ter info, de dimmer waarover ik schrijf is een normale draaiknop dimmer met stopcontact. Voor wat de TV betreft, is het een moderne TV (flatscreen) dan is het niet mogelijk deze op een tijdklok aan te sluiten. Deze hebben nml een electronische inschakeling die alleen met de aan/uittoets bediend kan worden. Dus stekkers uittrekken heeft geen enkele zin, kan voor een TV zelfs nog schadelijk zijn.

ph
door philip36 - Jun 9, 2015 om 07:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gerbera schreef op maandag 8 jun 2015, 23:03]Ter info, de dimmer waarover ik schrijf is een normale draaiknop dimmer met stopcontact. Voor wat de TV betreft, is het een moderne TV (flatscreen) dan is het niet mogelijk deze op een tijdklok aan te sluiten. Deze hebben nml een electronische inschakeling die alleen met de aan/uittoets bediend kan worden. Dus stekkers uittrekken heeft geen enkele zin, kan voor een TV zelfs nog schadelijk zijn.

Heb mijn flatscreen TV niet standby gezet maar uitgeschakeld met de aan/uit schakelaar op de TV.
Ook de aan/uit schakelaar aan gelaten en stekker uit stopcontact getrokken.
Beide keren komt de flatscreen TV terug met beeld op de zender waar hij opstond voor het uitschakelen.
Sommige moderne TV's hebben geen aan/uit schakelaar dus moet je hem wel geheel uitschakelen met de stekker eruit te halen.
Lees in de gebruiksaanwijzing helemaal niets dat het slecht voor de TV is om hem uit te schakelen door de stekker eruit te halen.
Lees wel dat als je wilt dat de TV helemaal geen stroom verbruikt je deze uit kunt schakelen met de aan/uit schakelaar.
Dit is natuurlijk makkelijker dan de stekker uit het stopcontact te halen, vooral als deze is aangesloten op een stekkerdoos.

De TS kan het gewoon met zijn TV proberen en wat betreft de touch dimmer op zijn schemerlamp, gedeeltelijk dimmen, even de stekker eruit en er weer in, en je weet of de schemerlamp gedimd of op 100% aan gaat.

gompy2
door gompy2 - Jun 9, 2015 om 13:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerbera schreef op maandag 8 jun 2015, 23:03]Voor wat de TV betreft, is het een moderne TV (flatscreen) dan is het niet mogelijk deze op een tijdklok aan te sluiten. Deze hebben nml een electronische inschakeling die alleen met de aan/uittoets bediend kan worden. Dus stekkers uittrekken heeft geen enkele zin, kan voor een TV zelfs nog schadelijk zijn.
Niet juist.
Ik heb een moderne Philips flatscreen TV van 3 jaar oud.
Als ik daar de stekker van uit het stopcontact trek terwijl het apparaat aan staat, en even later de stekker weer in het stopcontact steek, start de TV gewoon op met de zender waarop die ingesteld stond, en niet in de stand-by stand.
Een tijdklok doet dus exact hetzelfde, die schakelt ook de spanning ineens uit.
Dat wil niet zeggen dat dat voor andere TV merken ook zo is.
Of het ineens uitschakelen d.m.v. het uittrekken van een stekker of plotseling uitschakelen d.m.v. een tijdschakelaar schadelijk is weet ik niet, jij beweerd het, heb je ook een verwijzing of onderbouwing?

le
door lence - Jun 9, 2015 om 20:04
10 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik betwijfel of het goed is voor de TV , maar het werkt wel.met een tijdklok. De electronische dimmer gaat naar 100% , dat werkt dus niet. Dat wordt dus een gewone lamp.

gerbera
door gerbera - Jun 10, 2015 om 11:44
7359 Antwoorden / 14 Vragen

gompy 2 schreef; het uittrekken van een stekker of plotseling uitschakelen d.m.v. een tijdschakelaar schadelijk is weet ik niet, jij beweerd het, heb je ook een verwijzing of onderbouwing?

Ik heb het over het uittrekken van de stekker en niet over de tijdschakelaar.
Onderbouwing; vonkvorming, ontlading enz. Maar voor discussie is er een andere rubriek.