dj
door djokir Apr 3, 2014 om 11:00
Geldzaken & recht

Toekenning ouderdomspensioen

Van mijn pensioenfonds PME krijg ik per 1 september 2014 eenmalig netto 1.956,40 euro uitbetaald.
Ik heb het penioenfonds opgebeld en gevraagd dit bedrag 2 maanden later uit te betalen.Dit n.a.v.uw uitzending j.l. i.v.m. extra betaling aan belasting/SVB

Het pensioenfonfs wil de datum niet wijzigen.
Dit betekent dat ik over dit netto bedrag nog eens extra belasting moet gaan betalen.
De reden waarom niet geven ze niet.Ze zeggen alleen dat de datum per 1 september al is toegekend en willen dit niet aanpassen.
ik wordt 23 september a.s. 65 jaar
tel PMT 070 3160 860 gesproken met Natasja....
Hoe moet ik nu hier mee verder, om toch de datum aan te passen naar 1 nov. 2014
Het is voor hun toch alleen maar een datum aanpassen in hun syteem.
Gaarne Uw assistentie.
[Edit redactie: persoonlijke informatie]

506 4 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 3, 2014 om 11:12
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Dit is een opbaar forum, ik zal de redactie verzoeken uw privé gegevens te verwijderen.

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis. Het makt helemaal niet uit of het pensioenfonds dat bedrag op 1 september uitkeert of op 1 november.

Het kleine beetje teveel belasting wat ingehouden wordt, wordt eventueel recht getrokken met de aangifte 2014 die u volgend jaar moet invullen.

Zouden zij het wel per 1 november uitbetalen en dan dus een lager tarief aan belasting inhouden, dan moet u volgend jaar belasting nabetalen.

Het onderwerp over de SVB ging heel ergens anders over.

fi
door fisbel - Apr 3, 2014 om 17:53
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het maakt inderdaad niet uit of u het afgekochte pensioen laat uitbetalen per 1 september 2014 of 1 november 2014 U betaalt evenredig op grond van uw gboortedatum. En die verandert niet (zie antwood tijger1)

U moet derhalve 33,26% belasting betalen over het afgekochte pensioen. Als dit pensioen belast wordt in schijf 2 is dat 39,01% Vult u het inkomen maar in in de Vorlopige Aanslag 2014.

Wat u wel zou kunnen proberen is het tegenhouden (lees trainieren) van de uitbetaling afkoopsom.
U verstrekt geen rekeningnummer waarop de afkoopsom kan worden gestort. U reageert niet op de brief van de maatschappij. Of u maakt bezwaar tegen de afkoopsom zelf. Dit bezwaar heeft weinig kans, maar zal de uitbetaling mogelijk vertragen naar 2015. In dat jaar hoeft u minder belasting te betalen: zo'n 18% of 19% in schijf 1 of zo'n 24% in schijf 2. Dat scheelt toch zo'n € 400 belasting.

fi
door fisbel - Apr 3, 2014 om 17:57
851 Antwoorden / 3 Vragen

Als u huurtoeslag hebt, moet u ook nog even doorvragen.
Er is een mogelijkheid de afkoopsom buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag.
Indien van toepassing, googelt u dan op: bijzonder inkomen huurtoeslag of formulier verzoek bijzondere situatie huurtoeslag