iv
door ivv Jun 23, 2013 om 22:08
Garantie & verzekeringen

Toeslag AOW na 2015 ?

Dat de partnertoeslag per 1 januari 2015 afgeschaft gaat worden was al enige jaren bekend. Toch was het zo dat de toeslag bleef bestaan voor mensen die voor 1 januari 1950 waren geboren. M.i is er altijd gecommuniceerd dat ook als de partner na 2015 geen werk meer heeft en nog geen 65 jaar is, er partnertoeslag kon worden verkregen door de partner die voor 1950 geboren is.
Nu lees ik op de site van de SVB dat dit niet het geval is. Dit lijkt me er nog niet zolang op te staan.De partnertoeslag moet ingegaan zijn voor 2015 en zelfs als dat zo is en je eenmalig bv een extraatje krijgt, dit tot gevolg heeft dat de toeslag totaal vervalt als dat extraatje te hoog is.
Mocht dit kloppen zoals ik het lees, dan lijkt het me erg belangrijk dat iedereen hier ook van op de hoogte gesteld wordt, anders zouden de verassingen wel erg groot kunnen worden.
Ik heb de indruk dat de interpretatie van deze regels anders zijn dan een tijd geleden. Is dit ook kortgeleden veranderd?en onopgemerkt gebleven?of is dit altijd zo de bedoeling geweest en niet duidelijk gecommuniceerd?
Graag uw reactie

1554 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet waar u dat leest op de site van de SVB,

Dit staat er.

AOW-toeslag vervalt in 2015
Vanaf 1 april 2015 vervalt de toeslag. U kunt dan alleen nog toeslag krijgen als u:

voor 1 april 2015 al recht had op een AOW-pensioen, én
voor 1 januari 2015 gehuwd of samenwonend was.
Als u op of na 1 januari 1950 geboren bent, krijgt u geen toeslag meer. Bent u voor 1 januari 1950 geboren dan verandert er voor u niets als u voor 1 januari 2015 gehuwd of samenwonend was. U ontvangt de toeslag tot uw jongere partner AOW-pensioen krijgt.

Meer informatie over het afschaffen van de toeslag vindt u in de leaflet 'Toeslag AOW stopt in 2015'.

Daarnaast wil het kabinet de toeslag per 1 juli 2014 aanpassen. Als u samen met uw partner een inkomen heeft van meer dan € 50.000 (de AOW telt niet mee), stopt de toeslag. Dit geldt in ieder geval als u vanaf 1 juli 2014 voor het eerst AOW-pensioen krijgt. Hiervoor is een wetsvoorstel in voorbereiding.

Die partnertoeslag gaat in als degene die AOW gaat krijgen voor 1januari 1950 geboren is en uiteraard een partner heeft met geen of een gering inkomen. Het eventuele inkomen van de partner wordt per maand verrekend.

iv
door ivv - Jun 23, 2013 om 23:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het gevonden op de site van de SVB onder de kop

AOW-pensioen

Toeslag en de inkomsten van uw partner

etc., Ik kan er geen kopie van maken.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u de link kopiëren en die hier neer zetten?

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb het gevonden.

Eenmalig een hoger inkomen
Krijgt uw partner op of na 1 januari 2015 eenmalig een uitkering zoals een afkoopsom? En is de uitkering zo hoog dat de toeslag wordt stopgezet? Dan vervalt uw toeslag vanaf dat moment voor altijd. Dit geldt ook als het inkomen van uw partner gedurende 1 maand hoger is doordat uw partner die maand bijvoorbeeld extra uren heeft gewerkt.

Heel raar. Is volgens mij ook nieuw. En erg oneerlijk. Zeker voor mensen die werken, die moeten dan bijvoorbeeld het vakantiegeld per maand laten uitbetalen. Of als er een klein pensioentje afgekocht wordt door de verzekeraar, daar niet op reageren, zodat het niet uitbetaald kan worden.

Dit moet zeker iets nieuws zijn. Ik ken verscheidene mensen die een stukje toeslag krijgen en bijvoorbeeld in de maand mei niets, omdat de partner dan vakantiegeld krijgt.

iv
door ivv - Jun 24, 2013 om 07:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

In de derde alinea staat ook duidelijk, dat bij verlaging van inkomen na 1 jan. 2015 het niet meer mogelijk is toeslag te krijgen.

Uw partner gaat minder of meer verdienen
Als uw partner nog niet de AOW-leeftijd heeft, ontvangt u een toeslag op uw AOW-pensioen. Werkt uw partner, dan trekken wij de inkomsten gedeeltelijk van de toeslag af. Ook uw inkomsten spelen een rol bij de hoogte van de toeslag. Als uw gezamenlijk inkomen (uw AOW-pensioen telt ook mee) hoger is dan € 2.570,88 per maand verlagen wij de toeslag met maximaal 10%.

Als uw partner meer gaat verdienen, krijgt u minder toeslag. En andersom: als uw partner minder gaat verdienen of stopt met werken, kunt u een hogere toeslag krijgen. Krijgt u nu geen toeslag en gaat uw partner bruto minder dan € 1.303,73 per maand verdienen? Neem dan contact met ons op, dan zorgen wij ervoor dat u wel weer een toeslag ontvangt.

Gaat uw partner op of na 1 januari 2015 minder dan € 1.303,73 per maand verdienen? Dan is het niet meer mogelijk een toeslag te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2013 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ivv

U hebt volgens mij helemaal gelijk, dat dit onbekend is. Tegen die tijd zullen ongetwijfeld heel wat echtparen hiermee geconfronteerd worden en ik zie de processen al voor me.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2013 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou het ook nog eens kunnen aankaarten bij de redactie van Kassa. Wellicht kunnen zij er een item aan wijden.