melati
door melati Nov 10, 2013 om 17:39
Geldzaken & recht

Toeslag jongere partner AOW

Goedenmiddag.

Ik heb even een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Een familielid van mij heeft een man die sinds 2 jaar zijn AOW plus pensioen krijgt. Omdat zij niet meer werkt, krijgen ze de partnertoeslag voor jongere partner. (zij is 10 jaar jonger, dus van NA 1950.)

Nu gaat de regering die toeslag per 2015 afschaffen. Ik heb samen met haar de site van de SVB doorgespit, maar komen er niet goed uit. Geld die regeling nu voor iedereen, dus ook de bestaande gevallen,of alleen, zoals ook op de site staat, voor mensen met een inkomen van €46.000 en meer?

717 1 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 10, 2013 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo melati,

Je doelt hier op neem ik aan:

AOW-toeslag vervalt in 2015

In 2015 vervalt de toeslag. U kunt dan alleen nog toeslag krijgen als u:

geboren bent voor 1 januari 1950, én
voor 1 januari 2015 gehuwd of samenwonend was, én
voor 1 april 2015 een gedeeltelijke of hele toeslag ontving.

Als u op of na 1 januari 1950 geboren bent, krijgt u geen toeslag.

Meer informatie over het afschaffen van de toeslag vindt u in de brochure 'Toeslag AOW stopt in 2015'.

Daarnaast wil het kabinet de toeslag per 1 januari 2015 aanpassen. De aanpassing geldt voor AOW’ers met een inkomen vanaf € 46.000 per jaar (zonder AOW). Vanaf 2015 wordt de partnertoeslag in vier gelijke stapjes van 25% afgebouwd. In 2015 wordt de toeslag met 25% gekort, in 2016 met 50%, en in 2017 met 75%. In 2018 is er geen toeslag meer over. Als u nu al AOW ontvangt of als u voor 1 april 2015 AOW gaat ontvangen krijgt u met deze maatregel te maken. Het parlement moet het voorstel nog behandelen.

Als je dus al een toeslag krijgt wordt die afgebouwd volgens het laatste 'verhaal'.

Lees ook deze info door.

Met vr.gr.