ge
door gerriek Jan 24, 2015 om 20:21
Geldzaken & recht

Toeslagen belasting.

Voor de terug betaling van een zorgtoeslag aan de belasting 2013 ,heb ik een bezwaar aangetekend bij de belasting .
Hiervoor heeft de inspectie uitstel van behandeling gevraagd tot 23 jan 2015.
Nu vraagt de inspectie haar toestemming te geven de behandel termijn weer te verlengen.tot 15 juni 2015.IVM de grote drukte. Wat gebeurd er als ik geen toestemming geef????Ik moet dit middels een formulier voor 14 febr a.s bevestigen.
Nu vraagd de

2059 20 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2015 om 20:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Staat er niet in de brief wat de gevolgen zijn van niet akkoord gaan? De 23e januari is al voorbij, dus ze zijn sowieso al te laat.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 24, 2015 om 20:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat voor een reden heeft u om daar bezwaar tegen te hebben?

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft hier niet mee akkoord te gaan en u kunt eisen dat er binnen 14 dagen een beslissing wordt genomen. Doen zij dat niet dan kunt u door een ingebrekestelling een dwangsom eisen..
Lees hier.

ja
door janf43 - Jan 24, 2015 om 21:28
733 Antwoorden / 0 Vragen

"Wij moeten op tijd een beslissing nemen over uw bezwaar. Dit is binnen 12 weken na de datum van de beschikking waartegen u bezwaar hebt gemaakt. Wij kunnen deze termijn verlengen met 6 weken. U ontvangt dan een brief. Is onze beslistermijn van 12 of 18 weken verstreken en hebt u nog steeds geen reactie van ons gekregen? Dan kunt u in beroep gaan. U moet ons eerst in gebreke stellen."

Dit staat op de site van de belastingdienst. Ze vragen echter een verlenging van 6 maanden in plaats van 6 weken. U kunt de zaak op de spits drijven door geen toestemming te geven en te eisen dat de beslissing binnen de termijn van 18 weken wordt genomen. Als u zeker bent van de uitkomst zou u dat kunnen proberen. Indien u niet zeker bent heeft u in ieder geval nog een half jaar uitstel van betaling.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janf43

Er is al een keer een verlening gevraagd.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verlenging natuurlijk.

ja
door janf43 - Jan 25, 2015 om 00:11
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is er de mogelijkheid tot ingebrekestelling en evt een dwangsom. Maar je moet dan wel heel zeker zijn van de uitkomst.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2015 om 00:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom moet je heel zeker zijn van de uitkomst? Die ingebrekestelling en de eventuele dwangsom staan los van de uitkomst.

le
door lexdura - Jan 25, 2015 om 06:39
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 25 jan 2015, 00:23]Waarom moet je heel zeker zijn van de uitkomst? Die ingebrekestelling en de eventuele dwangsom staan los van de uitkomst.

Simpel. Dat is omdat je het risico loopt dat de reactie op zo'n ingebrekestelling de volgende is: binnen de termijn van twee weken wordt het bezwaar ongegrond verklaard, met eventueel een matige motivering. Maar er is in elk geval voldaan aan de beslistermijn. De bezwaarmaker rest nog slechts de gang van de rechter...

ro
door ron530 - Jan 25, 2015 om 08:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u er van overtuigd bent dat uw bezwaar gegrond wordt verklaart geen uitstel meer geven. Als het bezwaar de hoogte van uw jaar inkomen betreft is de kans om het bezwaar gegrond te krijgen nihil want de dienst toeslagen gaat uit van het inkomen die zij door de belastingdienst aangeleverd krijgen. Is dat het geval dan accoord gaan met het uitstel en gaan sparen.
Veel mensen maken bij het aanvragen van toeslagen een fout door het bruto maand inkomen in te vullen en niet het bruto fiscale inkomen die veel hoger is.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2015 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=lexdura schreef op zondag 25 jan 2015, 06:39][quote=tijger1 schreef op zondag 25 jan 2015, 00:23]Waarom moet je heel zeker zijn van de uitkomst? Die ingebrekestelling en de eventuele dwangsom staan los van de uitkomst.

Simpel. Dat is omdat je het risico loopt dat de reactie op zo'n ingebrekestelling de volgende is: binnen de termijn van twee weken wordt het bezwaar ongegrond verklaard, met eventueel een matige motivering. Maar er is in elk geval voldaan aan de beslistermijn. De bezwaarmaker rest nog slechts de gang van de rechter...

Wat een rare achterdocht. En dan wil men dan toch? Dat dat bezwaar per omgaande afgewikkeld wordt? Langzaam of vlug, er volgt altijd dezelfde motivering. Een bezwaar wordt heus niet soepeler beoordeeld als de belastingdienst er lang over heeft mogen doen.

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2015 om 10:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Veel mensen maken bij het aanvragen van toeslagen een fout door het bruto maand inkomen in te vullen en niet het bruto fiscale inkomen die veel hoger is.......

Wat bedoel je hiermee?

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2015 om 11:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er al een verschil is, bijvoorbeeld door in te houden pensioenpremies, is het ficale inkomen LAGER dan het bruto inkomen.

Mar wellicht wordt bedoeld dat het vakantiegeld of zo vergeten wordt.

ro
door ron530 - Jan 25, 2015 om 11:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@carola op de loonstrook staat behalve het genoten loon per maand ook het fiscale loon per jaar vermeld. Rekensommetje leert dat het cao loon bij een bruto minimumloon 12 maal 1500 euro 18000 euro is. Het fiscale loon ligt hoger omdat er geen rekening gehouden wordt met heffing en arbeidkorting. Het fiscale loon is steekhoudend voor de dienst toeslagen.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2015 om 12:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Ook bij het brutoloon wordt er geen rekening gehouden met heffingskortingen. U bent in de war.

En het fiscale loon kan alleen maar LAGER ZIJN.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2015 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vroeger was het fiscale loon hoger dan het brutoloon, omdat de werkgeverspremie voor het ziekenfonds er bij opgeteld werd. Maar dat is al een paar jaar niet meer het geval.

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2015 om 12:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 25 jan 2015, 11:34]@carola op de loonstrook staat behalve het genoten loon per maand ook het fiscale loon per jaar vermeld. Rekensommetje leert dat het cao loon bij een bruto minimumloon 12 maal 1500 euro 18000 euro is. Het fiscale loon ligt hoger omdat er geen rekening gehouden wordt met heffing en arbeidkorting. Het fiscale loon is steekhoudend voor de dienst toeslagen.

????? Klopt echt niet, wat je hier schrijft.

le
door lexdura - Jan 25, 2015 om 13:01
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 25 jan 2015, 09:37][quote=lexdura schreef op zondag 25 jan 2015, 06:39][quote=tijger1 schreef op zondag 25 jan 2015, 00:23]Waarom moet je heel zeker zijn van de uitkomst? Die ingebrekestelling en de eventuele dwangsom staan los van de uitkomst.

Simpel. Dat is omdat je het risico loopt dat de reactie op zo'n ingebrekestelling de volgende is: binnen de termijn van twee weken wordt het bezwaar ongegrond verklaard, met eventueel een matige motivering. Maar er is in elk geval voldaan aan de beslistermijn. De bezwaarmaker rest nog slechts de gang van de rechter...

Wat een rare achterdocht. En dan wil men dan toch? Dat dat bezwaar per omgaande afgewikkeld wordt? Langzaam of vlug, er volgt altijd dezelfde motivering. Een bezwaar wordt heus niet soepeler beoordeeld als de belastingdienst er lang over heeft mogen doen.

Helemaal geen achterdocht. Praktijkervaring.
Een ongegrond verklaring van het bezwaar is makkelijker. Als de burger niet in beroep gaat heb je mazzel, gaat ie wel in beroep dan probeer je het daar wel recht te breien.
Zo werkt de wet dwangsom in de praktijk. En dat is ook de reden dat in gevallen waar een goede rechtskundig adviseur bij betrokken is niet meteen een beroep op de dwangsom gedaan wordt. Je hebt namelijk meer aan een gemotiveerde beschikking dan aan een haastklus.
Bedenk daarbij ook dat bij bezwaar sprake is van een bredere toetsing dan bij de rechter.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2015 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn praktijkervaring. De belastingdienst wijst een bezwaar niet zomaar af en doet dat keurig gemotiveerd en geeft als men dat wil daar ook nog een toelichting op.

Dus niets haastklus.

oe
door oeffie - Dec 8, 2015 om 11:32
1 Antwoorden / Vragen

heb een correctie ontvangen van mijn pensioenfonds over de jaren 2001 t/m 2014. Nu moet ik de een groot gedeelte van mijn toeslagen 2014 terug betalen. Vogens mij mag de belasting deze correctie niet mee nemen in de berekening van mijn toeslagen