sa
door sarena1962 Oct 19, 2014 om 21:51
Geldzaken & recht

Toeslagen ramp en uitzettingskans

Door een groffe fout van belastingdienst hebben ze van huurder toeslagpartner gemaakt.
hoewel ze fout toegevrn en voor 2014 hebben hersteld blijft zogenaamde terugvordering om zelfde reden over 2012 en 2013.
ik leef onder minimumniveau door dit gedoe huurachterstand etc.
als ze nog langer niet betalen kom ik met kind op straat te staan.
Mag dat zomaar? Zijn ze niet verplicht te zorgen dat je neteen weer toeslagen krijgt???
heb door de stress al weer ambulancerit naar ziekenhuis moeten maken

1147 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoe kunt u nu huurtoeslag krijgen als u een onderhuurder hebt.

Als je trouwens alle vragen beantwoordt wordt die medebewoner uw toeslagpartner doordat u ern kind hebt. Dus geef grove fout can de beladtingdienst.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry voor de tikfouten. Na de update wil het toetsenbord niet echt goed meer.

"Dus geen grove fout van de belastingdienst."

sa
door sarena1962 - Oct 20, 2014 om 00:56
5 Antwoorden / 2 Vragen

IK ben hoofdhuurder en wettelijk is onderhuurder GEEN toeslagpartner dus wel degelijk een groffe fout.
en ZIJ geven dat zelf toe aan telefoon in mail en online.
bij toegeven fouten lijkt me dat ze het sneller moeten oplossen

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst die u mailt? En ook nog online? Geloof er niets van.

Lees de vragen eens bij de aanvraag huurtoeslag.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 09:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja hoor, de belastingdienst doet ook aan e-mail.

U zou over uw situatie contact kunnen opnemen met de nationale ombudsman.
0800 33 55 555 dan krijgt u wel een goed advies over wat u kunt doen om deze zaak zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zou toch wonderlijk zijn dat als je een deel van je huurwoning verhuurt, je voor de volle mep huurtoeslag kunt krijgen.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 10:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Toch is het zo

Hospita en huurtoeslag

Als u een deel van de woning onderverhuurt moet er een schriftelijke huurovereenkomst zijn met de onderhuurder. Heeft u een schriftelijke huurovereenkomst gesloten met een onderhuurder? Geef dit dan binnen 4 weken aan de Belastingdienst door. De onderhuurder en zijn inkomen tellen dan niet mee voor uw huurtoeslag

bron

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Prima dat zijn inkomen en vermogen niet meetellen voor de berekening van de huurtoeslag, maar ik kan mij niet voorstellen dat dan de HELE huur voor de huurder in aanmerking komt voor huurtoeslag.

Dit is toch super fraudegevoelig?

Vroeger met huursubsidie werd dat deel van het verhuurde afgescheiden van de huur. Lijkt me ook wel zo logisch.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 11:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Met onderhuur is, vrees ik, altijd al gefraudeerd en altijd al erg fraudegevoelig geweest. Dan zou je er een veel scherpere controle op los moeten laten.

Is dit een rechtvaardige regeling om kamerverhuur niet mee te rekenen bij aanvraag huurtoeslag? Ik vind van niet.
Ik vermoed dat dit is gedaan, omdat anders een flink aantal hospita's, die kamers verhuurden aan studenten, er de brui aan zouden geven. Dan moet er weer gezorgd worden voor meer studentenkamers en dat is dan waarschijnlijk nog duurder.
Er staat me vaag iets van bij dat daar in de Tweede Kamer debatten over zijn gevoerd.

Nu het eenmaal zo is als het is, heeft Sarena recht op de volle toeslag. Mijn persoonlijke mening doet er dan niet zoveel toe.

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2014 om 11:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is nog maar de vraag of de onderhuurder er 'officieel' zit. Geen enkele woningbouwvereniging gaat akkoord met onderhuur. Datzelfde is waarschijnlijk het geval bij particuliere verhuurders.

sa
door sarena1962 - Oct 20, 2014 om 11:21
5 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk offivieel met toestemming woningvereniging.
maar blijkbaar kan na ombudsman de boel wel geregeld. Zowel bij mij als anderen met deze situatie is vandaag ineens weer uitbetaald.
Dus post kan weg maar geen idee hoe

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2014 om 11:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Erg vreemd dat er dan nog recht op huurtoeslag bestaat. Tenslotte betaal je honderden euro's minder aan huur. Niet te geloven dat dit zomaar kan.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat geeft dan onvermoede kansen voor heel veel mensen.

En volgend jaar, of het jaar erop, grote stukken in de krant over de grote fraudegevoeligheid bij de huurtoeslag.

Huurinkomsten zijn belastingvrij. Maximale huurtoeslag loopt door. Piet met flink inkomen trekt bij Truus met heel laag inkomen in, stellen huurcontractje op. KASSA.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 11:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=sarena1962 schreef op maandag 20 okt 2014, 11:21]Natuurlijk offivieel met toestemming woningvereniging.
maar blijkbaar kan na ombudsman de boel wel geregeld. Zowel bij mij als anderen met deze situatie is vandaag ineens weer uitbetaald.
Dus post kan weg maar geen idee hoe
Deze post blijft staan zolang de redactie dat wil, maar raakt vanzelf in de vergetelheid.

Ik ben blij voor je dat het is geregeld. Je had er recht op en daarmee uit.

sa
door sarena1962 - Oct 20, 2014 om 11:34
5 Antwoorden / 2 Vragen

De huur die deze vrouw betaald telt bij mijn inkomen.
daarmee zit ik nog steeds heel ver ONDER de grens.
dus mw Carola daarom kan dat. Mijn inkomen MET onderhuur ver onder grens

sa
door sarena1962 - Oct 20, 2014 om 11:35
5 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u

=zoekster schreef op maandag 20 okt 2014, 11:33:
=sarena1962 schreef op maandag 20 okt 2014, 11:21: Natuurlijk offivieel met toestemming woningvereniging.
maar blijkbaar kan na ombudsman de boel wel geregeld. Zowel bij mij als anderen met deze situatie is vandaag ineens weer uitbetaald.
Dus post kan weg maar geen idee hoe

Deze post blijft staan zolang de redactie dat wil, maar raakt vanzelf in de vergetelheid.

Ik ben blij voor je dat het is geregeld. Je had er recht op en daarmee uit.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=sarena1962 schreef op maandag 20 okt 2014, 11:34]De huur die deze vrouw betaald telt bij mijn inkomen.
daarmee zit ik nog steeds heel ver ONDER de grens.
dus mw Carola daarom kan dat. Mijn inkomen MET onderhuur ver onder grens

In 2014 is kamerverhuur tot € 4.748 onbelast, dus dat telt niet bij uw inkomen.

beertje92
door beertje92 - Nov 6, 2014 om 14:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Pardon voor reactie op een topic zo oud als deze. Uw huurtoeslag 2014 is bijgesteld, omdat dit het lopende jaar betreft. Hier kan de Belastingdienst gewoon een nieuwe voorschotbeschikking voor opstellen. Indien u een naheffing hebt ontvangen over uw huurtoeslag van 2012 en 2013 (gebaseerd op dezelfde, al dan niet foutieve, grondslag) dient u een bezwaarschrift in te dienen tegen deze beschikkingen. Doet u dit niet, dan zal de Belastingdienst het invorderingsproces starten.

Was het nog niet tegengekomen in de reacties, leek me wel relevant.