door wilhetweten Oct 23, 2014 om 17:07
Geldzaken & recht

Toeslagen terugbetalen 2 jaar

Het volgende wil ik voor leggen aan jullie. Dat ik moet terug betalen en zo weet ik daar gaat dit ook niet om . Maar krijg nu 2 aanslagen 2012 en 2013 voor huur en zorgtoeslag. Nu lijkt mij het zo dat je in 2013 de aanslag van 2012 krijgt. Die niet gehad en in 2014 gelijk van 2012 en 2013 heeft de belasting dienst vorig jaar vrij gehad of zo. Je mag in termijnen betalen maar dan nog 1jaar terug betalen lukt wel maar twee jaren terug betalen word wel lastig. Hoe help je gezinnen in de schuld. Is dit normaal of niet

14774 56 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt een betalingsregeling treffen voor 24 maanden.

Als u over 2012 en 2013 terug moet betalen, zou ik ook maar eens naar de voorlopige beschikking 2014 kijken, of die niet veel te hoog is.

U had natuurlijk ook zelf begin 2013 door kunnen geven dat het gebruikte geschatte inkomen te lasg was, want toen kreeg u tenslotte uw jaaropgave. En dat had u ook begin 2014 kunnen doen inzake de voorlopige aanslag 2013.

Maar als u zelf alles op zijn beloop laat, komen de definitieve beschikkingen op een voor u ongelegen moment.

Dus de enige die uw gezin in de schuld heeft geholpen, bent u zelf.

wi
door wilhetweten - Oct 23, 2014 om 17:29
19 Antwoorden / 6 Vragen

Tijger dat snap ik wel maar had me zoon niet mee geteld die werkt maar iedereen hoor je jaar erna krijg je een berekening waarom ik nu dan gelijk 2 jaar en 2 jaar hoor ik niks.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het inkomen van uw zoon is niet van belang voor zorgtoeslag.

En als er iets wijzigt in de samenstelling van het gezin bijvoorbeeld, is het verstandig dat meteen door te geven.

Veel mensen hebben nog geen definitieve beschikking gehad over 2012.

getty
door getty - Oct 23, 2014 om 18:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien heeft u of uw zoon zelf pas later aangifte over 2012 gedaan, waardoor de definitieve berekening vertraagd was. Hoe dan ook mag dit en kunt u daar niets tegen doen.
Als u beide terugvorderingen niet in de standaard 24 maanden kunt betalen, kunt u via de site van de belastingdienst een formulier persoonlijke betalingsregeling printen en die invullen en opsturen.
Er wordt dan gekeken naar uw financiële situatie en u kunt dan mogelijk een lager maandbedrag terugbetalen dan standaard wordt aangeboden.

turboterry
door turboterry - Oct 24, 2014 om 12:20
14 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt de belastingdienst niet de schuld geven:
Je vraagt zelf die toeslagen aan. Je bent zelf verantwoordelijk voor de gegevens die je invult, dus ook voor het geschatte inkomen. En wijzigingen geef je ook zelf door.
Als je dat niet doet, krijg je dit soort toestanden.
Jammer, maar je hebt gewoon teveel gehad en opgemaakt!

hans515
door hans515 - Oct 24, 2014 om 12:32
250 Antwoorden / 117 Vragen

Heb verleden jaar hetzelfde gehad, moest van drie jjaar terug betalen. Zij hebben " altijd " gelijk, het is voorlopig wat je krijgt.
Na tel. Contact hebben wij een regeling getroffen om van het totaal €20,00 per maand terug te betalen. Het is niet leuk, maar ja wel te doen.....

mahadma
door mahadma - Oct 24, 2014 om 12:40
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In geval van twijfel op hoeveel toeslagen dat je recht hebt, kan je altijd via de belastingsite kklik HIER een proefberekening maken. Dan zie je vanzelf of je goed zit, teveel krijgt en dus moet terug betalen of er extra bij krijgt.

kooikers
door kooikers - Oct 24, 2014 om 12:46
43 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=getty schreef op donderdag 23 okt 2014, 18:31]Misschien heeft u of uw zoon zelf pas later aangifte over 2012 gedaan, waardoor de definitieve berekening vertraagd was.
De belastingdienst zal waarschijnlijk achtergelopen hebben, ik kreeg geen zorgtoeslag en nu pasgeleden via een afrekening over 2012 en 2013 alsnog een heel kleine zorgtoeslag over die 2 jaren.

filos
door filos - Oct 24, 2014 om 12:56
5 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas ja moet dat betaald worden ik heb ook met dat zelfde probleem te doen gehad vanaf 2010 zelfs moest ik terugbetalen heb ze gebeld ook en gezegd waarom doen jullie dat niet in een keer goed de juiste toeslag betalen en niet later nog eens terug moeten betalen!

Tja dat kunnen ze niet was het antwoord :( grrrrrrrrrrrrr belastinsdienst gemakkelijker no way!

ba
door bassie16 - Oct 24, 2014 om 12:58
43 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kooikers schreef op vrijdag 24 okt 2014, 12:46][quote=getty schreef op donderdag 23 okt 2014, 18:31]Misschien heeft u of uw zoon zelf pas later aangifte over 2012 gedaan, waardoor de definitieve berekening vertraagd was.

De belastingdienst zal waarschijnlijk achtergelopen hebben, ik kreeg geen zorgtoeslag en nu pasgeleden via een afrekening over 2012 en 2013 alsnog een heel kleine zorgtoeslag over die 2 jaren.

De belastingdienst heeft inderdaad een behoorlijke achterstand opgelopen, is (vorig jaar?) zeer vaak in verschillende media over bericht. Veel kantoren werden samengevoegd wat veel personeel hun baan kostte, de reden van de achterstand dus. Ik ben ook inderdaad nog aan het terugbetalen over 2012, huurtoeslag in dit geval, overigens door mijn eigen fout.

ba
door bassie16 - Oct 24, 2014 om 12:59
43 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kooikers schreef op vrijdag 24 okt 2014, 12:46][quote=getty schreef op donderdag 23 okt 2014, 18:31]Misschien heeft u of uw zoon zelf pas later aangifte over 2012 gedaan, waardoor de definitieve berekening vertraagd was.
De belastingdienst zal waarschijnlijk achtergelopen hebben, ik kreeg geen zorgtoeslag en nu pasgeleden via een afrekening over 2012 en 2013 alsnog een heel kleine zorgtoeslag over die 2 jaren.

mo
door mokassa - Oct 24, 2014 om 13:31
15 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst mag tot vijf jaar na afloop van het betreffende kalenderjaar geld terugvorderen. Aangezien kennelijk het inkomen van uw inwonende zoon (mede) debet is aan de terugvorderingen kunt u (een deel van) de terugvorderingen op hem verhalen.

yo
door yoka - Oct 24, 2014 om 13:33
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hetzelfde meegemaakt. €30000,00 terug betalen. Wij zitten altijd net op het randje van wel of geen recht op huur subsidie. Dus wat ik nu doe, ik vraag niets aan, kijk nadat ik het belasting formulier ingevuld hebt of ik recht heb en zo ja, vraag het dan pas aan. Dan weet je zeker dat je niets terug hoeft te betalen want dan hebben ze je actuele gegevens. Het was zo dat ze naar mijn inkomen van 4 jaar terug de berekening hadden gemaakt toen ik veel ziektekosten had en ja, ook ik keek niet achterop het formulier hoe ze de berekening gemaakt hadden. Heb nu wel geleerd wat ik moet doen. Achteraf aanvragen.

yo
door yoka - Oct 24, 2014 om 13:35
7 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry moet zijn €3000,00 euro. €30000,00 is wel er fout al is het maar 1 nulletje

gerard1944
door gerard1944 - Oct 24, 2014 om 13:45
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het is op afstand natuurlijk niet in te schatten of uw inkomen erg wisselend is. Mocht dit het geval zijn, of u in enig jaar b.v. veel aftrekbare ziektekosten hebben gehad waardoor uw inkomen dus eenmalig een stuk lager is, dan is het altijd verstandig om bij het overzicht dat u in november krijgt even een PROEF berekening te maken. De definitieve hoogte van de toeslagen wordt gecontroleerd aan de hand van uw definitieve aanslag. Denkt u dus dat uw inkomen door welke oorzaak dan ook voor het komende jaar sterk kan afwijken vul dan opnieuw de aanvraag in en houd het inkomen aan de hoge kant. Mocht u n.l onverhoopt te weinig toeslag gekregen hebben dan wordt dat het opvolgende jaar ongeveer in augustus netjes nabetaald.

anjabroeders
door anjabroeders - Oct 24, 2014 om 13:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

de belasting dienst mag 5 jaar nog terug vorderen zo hebben zij dat mijn toen uit gelegd omdat ik dat ook een keer aan de hand heb gehad, verder weet ik het niet ik hoop voor je dat het lukt en succes ermee

kl
door klusman - Oct 24, 2014 om 13:53
91 Antwoorden / 9 Vragen

Helaas zal mij dit ook overkomen. Over 2013 heb ik al een acceptgiro gehad, maar nog geen beschikking. Dus ik weet nog niet hoe de herberekening eruit ziet.
Over 2012 schijn ik al een beschikking te moeten hebben ontvangen. Ik heb echter nog steeds niets. (zal aan de belastingdienst of NL-post liggen).
Ik had dus ook het inkomen moeten aanpassen, maar wie denkt daaraan.
T/m 2011 werd het inkomen waarop het voorschot is gebaseerd nog op de voorschot-beschikking vermeld nadien niet meer. Misschien handig van de belastingdienst om dit weer te te vermelden, dan kun je het meteen aanpassen.
De automatisering zal dit wel weer niet aankunnen.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@klusman

U kunt simpel even inloggen op www.toeslagen.nl en dan kunt u zien met welk inkomen er rekening gehouden is voor de afgelopen jaren.

Als u al een acceptgiro gekregen hebt, had u de beschikking al binnen moeten hebben. Masr alle gegevens staan op de site. Ook van 2012.

kl
door klusman - Oct 24, 2014 om 14:53
91 Antwoorden / 9 Vragen

@tijger1

Helaas heb ik meestal ruzie met de omgang van dit soort sites.
De nederlandse samenleving moet eens bewust zijn van het gegeven dat nog niet iedereen al bedreven is in het gebruik van computers en zelfs dat mensen niet beschikken over zo'n ding.
Ik begin er dus niet aan om daar te zoeken.

kl
door klusman - Oct 24, 2014 om 14:55
91 Antwoorden / 9 Vragen

@tijger1

Helaas heb ik meestal ruzie met de omgang van dit soort sites.
De nederlandse samenleving moet eens bewust zijn van het gegeven dat nog niet iedereen al bedreven is in het gebruik van computers en zelfs dat mensen niet beschikken over zo'n ding.
Ik begin er dus niet aan om daar te zoeken.

mahadma
door mahadma - Oct 24, 2014 om 14:58
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan de belastingdienst ook gewoon bellen 0800-0543.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@klusman

Maar als u zich kunt registreren op deze site en ook kunt inloggen, dan moet dat op www.toeslagen.nl geen probleem zijn, maar ik neem aan dat de telefoon niet helemaal onbekend aan u zal zijn, dus volg de raad van Mahadma op.

purlle
door purlle - Oct 24, 2014 om 15:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Idd. de Belastingdienst vindt dat zij altijd gelijk hebben, post bij hun in systeem als verstuurd, jouw probleem als je het niet hebt gekregen. Wij moeten binnen 6 weken ergens op reageren, ander is het gewoon een kwestie van "jammer dan" maar zij mogen er gerust een half jaar over doen om brieven te beantwoorden of zelfs nog langer zonder dat je hun als burger sancties op kunt leggen.

Je zou toch denken dat de Belastingdienst kan zien wat je inkomen is en zo zelf zou kunnen controleren of een Toeslag terecht of onterecht wordt aangevraagd.

Ik ben ook in een zaak met hun verwikkeld, ze eisen geld van mij terug, zij betalen wel Toeslagen maar niet op mijn rekeningnummer zodat ik niets kan controleren maar mag achteraf wel het onterecht door hun betaalde terugbetalen. Ze beweren bij hoog en laag dat ik wel een beschikking heb ontvangen, nou niet dus. Ze doen a.h.w. leuk boodschappen van andermans geld zonder te vragen of dat nodig is en leggen de rekening bij een ander neer. Als ik hier kritische vragen over stel, krijg ik domweg geen antwoord.

Bij de Belastingdienst zijn het net een stel paria's die een ander gewoon kapot maken omdat zij ongrijpbaar op een troon zitten. Van eerst gedane telefonische toezeggingen wordt later gezegd dat het niet klopt en dat diegene van wie de naam n.b. genoteerd is er (toevallig) niet meer werkt.
Woest en machteloos maakt dit soort gedrag mij; als ik zoiets zou flikken op mijn werk, kan ik meteen ophoepelen.

ho
door honda98 - Oct 24, 2014 om 15:04
103 Antwoorden / 1 Vragen

om in te loggen bij de belasting dienst mijn toeslagen heb je wel een DIGI D account nodig !
dat is reuze handig !
zodat je alles na kan gaan en ook wijziggingen aan geven kan online !

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@purlle

Als u inlogt, kunt u zien op welk rekeningnummer betaald wordt.

na
door narobo - Oct 24, 2014 om 17:29
15 Antwoorden / 4 Vragen

Zou me niet laten aanpraten dat u de enige schuldige bent, alhoewel de Belastingdienst u er op kan aanspreken dat u verantwoordelijk blijft voor het juiste inkomen. Maar in mijn ogen valt de Belastingdienst evenveel te verwijten; zij neemt niet de moeite - niet alleen bij toeslagen, maar ook bij de zogenaamde aanrechtsubsidie - om het juiste inkomen te achterhalen. Hier geldt het motto "leuker kunnen we het niet maken, maar wel makkelijker (voor de Belastingdienst zelf dan). De Belastingdienst neemt niet de moeite je verzamelinkomen te achterhalen ondanks het feit dat deze gegevens bij haar bekend zijn. De werkwijze bij Toeslagen vind ik bedroevend. Een veelheid aan mededelingen, verrekeningen, terugbetalingen, (16A4tjes tellende) beschikkingen, definitieve berekeningen, voorschotberekeningen, acceptgirokaarten uit Utrecht, Heerlen, Almelo en Apeldoorn. Voor 2012 is mijn toeslag wel vier keer veranderd; soms al na een maand om na twee jaar dan eindelijk de definitieve berekening te krijgen. Dit zou anders moeten kunnen!

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@narobo

De belastindienst legt de fefinitieve beschikking op nadat het inkomen over dat jaar definitief vaststast.

16A viertjes tellende beschikking, u maakt een grapje, of u heeft er zelf een puinhoop van gemaakt.

wi
door wilhetweten - Oct 24, 2014 om 17:45
19 Antwoorden / 6 Vragen

vind gewoon triest want hoor er nu steeds meer die gelijk voor twee jaren worden aangeslagen. Ze maken het nu veel gezinnen moeilijk kom je elk jaar met een aanslag dan is het wel op te brengen maar nu slapen ze een paar jaar en dan ineens gaan ze werken. Dan vragen ze twee jaar terug dat is dan wel heel veel voor minima's. Je mag dan wel over 24 maanden terug betalen maar is toch mensen in de problemen helpen .
Doe je werk en kom jaar erna met de rekening en niet op laten hopen en dan als je keer zin heb wat te gaan doen de rekening sturen

na
door narobo - Oct 24, 2014 om 18:11
15 Antwoorden / 4 Vragen

Voor alle duidelijkheid; het gaat om in totaal 16 A4tjes in een periode van bijna drie jaar, die de belastingdienst nodig heeft te informeren over de alsmaar wisselende zorgtoeslag voor een bepaald jaar. Dat heeft - voor wie dat niet geheel duidelijk is - alles te maken met de administratie van de Belastingdienst.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men krijgt een voorlopige beschikking, dan een definitieve beschikking. Als er terugbetaald moet worden ook nog een acceptgirokaart met daarnaast een toelichting. Toch compleet logisch.

En als er ern wijziging is, krijgt men uiteraard nog een extra voorlopige beschikking. Niets mis mee.

wi
door wilhetweten - Oct 24, 2014 om 18:44
19 Antwoorden / 6 Vragen

tijger je reageert steeds maar je snapt er niks van. Als je een bekeuring krijgt komt die vrij snel binnen . Stel je heb in 2012 zeg 3 bekeuringen je hoort niks dan in 2013 zeg 5 bekeuringen je hoort maar niks. Dan eind 2014 komen ze allemaal tegelijk binnen dat vind jij normaal. En wij begrijpen ook dat jij geld zat heb en niet erg vind hoe ze daar werken maar het gaat erom dan veel gezinnen met een laag in komen ineens een berg geld nodig hebben. Omdat ze jaren niks gehoord hebben

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met iemand met acht bekeuringen kan ik al helemaal geen medelijden hebben.

U kent helemaal mijn financiële situatie niet, dus daar kunt u niet over oordelen.

Men krijgt een voorlopige beschikking aan de hand van ZELF opgegeven cijfers. Die kunnen uiteraard per ongeluk niet correct zijn. Maar in het begin van het jaar krijgt men de jaaropgaven van het loon of de uitkering, wat is er nu ernvoudiger dan even in te loggen en te kijken of een en ander een beetje overeenstemt? Kan men dat niet? Neem de telefoon en bel.

Wijkt het teveel af, geef dan een wijziging door en binnen zes weken wordt dat verwerkt.

Zo kan men voorkomen dat men jaren later heel veel moet terugbetalen.

Dus ik snap het volkomen. Achterover blijven leunen en incasseren en als dan de afrekening kont, is het huis te klein.

Weet ook nog dat u het in 24 maanden mag terubetalen.

ba
door bassie16 - Oct 24, 2014 om 18:57
43 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 18:23]Men krijgt een voorlopige beschikking, dan een definitieve beschikking. Als er terugbetaald moet worden ook nog een acceptgirokaart met daarnaast een toelichting. Toch compleet logisch.

En als er ern wijziging is, krijgt men uiteraard nog een extra voorlopige beschikking. Niets mis mee.

Ja hoor, heel logisch allemaal vooral ook omdat bij de belastingdienst een definitieve beschikking blijkbaar een hele andere betekenis heeft als bij mij. Ik had van 2012 toch echt al een definitieve beschikking binnen waarop duidelijk stond dat ik niets terugkreeg maar ook niets hoefde terug te betalen. Wat schetst mijn verbazing, een jaar later krijg ik bericht dat ik alsnog over 2012 terug moet betalen. Een duidelijk antwoord van de belastingdienst hoe dit kan heb ik nooit gekregen. Definitieve beschikking? Echt niet!!!!

wi
door wilhetweten - Oct 24, 2014 om 19:06
19 Antwoorden / 6 Vragen

ze moeten in ieder geval niet een paar jaar wachten met de rekening zo loopt het alleen maar op bij veel gezinnen. Vele zullen het weten maar ook vele niet en die krijgen ineens de rekening van een aantal jaren. dus heb je aanslag van 2 jaren moet je 4 termijnen per maand bestalen is toch vrij pittig

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2014 om 19:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je zorgtoeslag moet terug betalen, dan klopt het inkomen niet dat je hebt opgegeven voor de toeslagen. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om te zorgen dat de geschatte inkomsten kloppen!

pe
door peterkeller - Oct 24, 2014 om 19:30
66 Antwoorden / 0 Vragen

De oorspronkelijke vraag is inmiddels al wel behandeld. Maar in dit kader toch nog wel een algemeen advies. Als je om wat voor reden op de kleintjes moet letten, moet je ook gewoon op de kleintjes letten.

Allereerst geen post meer met de postduif. Die raak veel te vaak zoek. Door de postbode en door jezelf thuis in je archief. Bij digitaal hoef je zelf niets meer in je papieren mappen op te bergen. Op de betreffende site gewoon wijzigen dat je alles digitaal wilt ontvangen. Digitaal komt altijd aan en kan je 24 uur per dag inzien.

Voor van alles en nog wat kun je op internet precies zien wat er gedaan wordt. Betalingen en brieven en alles komt ook altijd aan (in je digitale postbus) Bij de bank, Belastingen, Waternet, Energiebedrijf.

Volg ook dagelijks betalingen of er niets verkeerd gaat. Bij een ander zag ik laatst dat 7 x een maandbedrag energie DUBBEL was afgeschreven. ‘Hij had er nog niet naar gekeken’.

En de meeste websites als de Belastingen, energiebedrijven, Waternet e.d. zijn echt wel klantvriendelijk in gebruik. En bedenk, dat aan (bijna) alles gedacht zal moeten zijn. Wat je zoekt moet er écht in staan, alleen soms wel even weten welke knop je moet aanklikken. Ze kunnen zich toch niet veroorloven dat een miljoen mensen éven gaan bellen omdat een klant iets (onbenulligs) niet kan vinden.

Gewoon er even voor gaan zitten, gewoon doen, concentreren en je komt vanzelf een heel eind verder, maar vooral in je eigen belang!

En vergeet vooral niet de helpfuncties met het vraagteken ? Die staat boordevol met informatie en hulp om je op weg te helpen.

an
door andreepatijn - Oct 24, 2014 om 19:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg ook onlangs mijn definitieve afrekening van de zorgtoeslag van 2012 en een week later die van 2013 in de bus. Het gaat niet om grote bedragen die ik moet terugbetalen, maar alleen om het feit dat ik ver voor 1 april 2013 mijn inkomsten aan de belastingdienst heb opgegeven en dat ik bijna 2 jaar later pas de afrekeningen krijg. Dat de belastingdienst zo ver achterloopt komt door de bezuinigingen en de vele veranderingen bij de belastingdienst. En zoals het nu naar uit ziet zal het niet gauw verbeteren maar zal het eerder nog veel erger worden.( en dit ligt niet aan de mensen die er werken!)

ka
door kassa23 - Oct 24, 2014 om 19:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen een maand definitieve aanslag 2011, terugbetaling zorgtoeslag 2011 en 2014, terugbetaling kindgebondenbudget 2011 en 2013. Volgens mij een inhaalslag. Over 2012 nog niets ontvangen. Als je na drie jaar pas hoort dat ze een aftrekpost niet accepteren kin je niet voorkomen dat het jaren achter elkaar mis gaat.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 20:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=bassie16 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 18:57][quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 18:23]Men krijgt een voorlopige beschikking, dan een definitieve beschikking. Als er terugbetaald moet worden ook nog een acceptgirokaart met daarnaast een toelichting. Toch compleet logisch.

En als er ern wijziging is, krijgt men uiteraard nog een extra voorlopige beschikking. Niets mis mee.

Ja hoor, heel logisch allemaal vooral ook omdat bij de belastingdienst een definitieve beschikking blijkbaar een hele andere betekenis heeft als bij mij. Ik had van 2012 toch echt al een definitieve beschikking binnen waarop duidelijk stond dat ik niets terugkreeg maar ook niets hoefde terug te betalen. Wat schetst mijn verbazing, een jaar later krijg ik bericht dat ik alsnog over 2012 terug moet betalen. Een duidelijk antwoord van de belastingdienst hoe dit kan heb ik nooit gekregen. Definitieve beschikking? Echt niet!!!!

Grote onzin. Als het inkomen gewijzigd is door gegevens die later boven tafel gekomen zijn, krijgt u daar bericht van.

Geen bezwaar gemaakt dan?

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=kassa23 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 19:40]Binnen een maand definitieve aanslag 2011, terugbetaling zorgtoeslag 2011 en 2014, terugbetaling kindgebondenbudget 2011 en 2013. Volgens mij een inhaalslag. Over 2012 nog niets ontvangen. Als je na drie jaar pas hoort dat ze een aftrekpost niet accepteren kin je niet voorkomen dat het jaren achter elkaar mis gaat.

Discutabetele aftrekposten moet men ook niet in aanmerking nemen bij het vragen van een toeslag.

na
door narobo - Oct 24, 2014 om 20:04
15 Antwoorden / 4 Vragen

Jammer dat sommigen, die ook nog een beperkte blik van de problematiek hebben, deze rubriek gebruiken om anderen de maat te nemen. Natuurlijk zou het in alle gevallen zo moeten zijn dat je een voorschotbeschikking krijgt, die zo snel als mogelijk wordt gevolgd door een definitieve beschikking, uiteraard zonder al te veel verrekeningen. De werkelijkheid is helaas anders. Dat is ook reden van het onderzoek door de Nationale Ombudsman naar de dienst Toeslagen van de Belastingdienst. Het gaat bij die dienst dan vooral om klachten over de behandelingsduur van aanvragen, bezwaarschriften, klachten en verzoeken tot een betalingsregeling. Ook gaat het om trage afhandelingen en het uitblijven van betalingen. De Staatssecretaris begrijpt de zorgen van de Ombudsman en erkent dat bij de terugbetaling van toeslagen fouten optreden die tot schrijnende situaties kunnen leiden. Dit staat in schril contrast tot het beeld dat sommigen van ons van deze dienst hebben. Mooi als het in sommige gevallen wel goed gaat.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard maken ze fouten, maar u kunt niet stellen dat het "in sommige gevallen goed gaat", het gaat in de meeste gevallen goed.

Als men eens begon met het inkomen niet te laag of net krap aan aan te geven, dan hoeft men niet, of nauwelijks iets terug te betalen, en krijgt men het te weinig ontvangen bedrag altijd nabetaald.

na
door narobo - Oct 24, 2014 om 20:16
15 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik wel en niet kan stellen bepaal ik zelf, maar wordt bovendien nog eens in hoge mate gestaafd door het feit dat de Ombudsman op eigen initiatief een onderzoek instelt.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat doet de Omdudsman wel naar meer dingen.

Bijvoirbeeld bij duizend foute aanslagen op de miljoenen die uitgebracht worden.

Maar ja, achteraf klagen is makkelijker, dan zelf je verantwoording nemen.

wi
door wilhetweten - Oct 24, 2014 om 21:23
19 Antwoorden / 6 Vragen

tijger je blijf maar de belasting verdedigen en je weet heel goed die en een zooitje van maken. Nu heb ik het idee jij daar werk je voelt je zo aangesproken dus als je er werk ga dan maandag is wat doen in plaats hier zeuren Als ze de werk gewoon doen komt er elk jaar een aanslag. Of is de belasting ook al een gokhuis we loten erom wanneer we wat sturen

mahadma
door mahadma - Oct 24, 2014 om 21:30
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zeg Tijger, Nu heb ik het idee jij daar werk, nooit geweten dat je belastingambtenaar was, en dat je daar nog tijd voor hebt met de rest van al je (bij) banen .............

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 24 okt 2014, 21:27]Zeg Tijger, Nu heb ik het idee jij daar werk, nooit geweten dat je belastingambtenaar was, en dat je daar nog tijd voor hebt met de rest van al je (bij) banen .............

Uiteraard heb ik daar tijd voor, want ik schuif de afwikkeling van die toeslagen gewoon jaren vooruit. Zal ze krijgen die toeslag ontvangers ;-)

Onbegrijpelijk dat mensen zo dom kunnen zij . Ze maken zelf stomme fouten of doen helemasl niks als het fout loopt, maar het enige wat ze kunnen is instanties de schuld geven en jammeren.

Ken persoonlijk ook zo'n geval, zorg- en huurtoeslag aangevraagd in 2013 waar hij in de verste verte niet voor in aanmerking komt. Loopt uiteraard gewoon door in 2014. Nu pas stop, dus over 2013 zo'n € 2.100 terug betalen en ca.
€ 2.500 over 2014.

Wie krijgt de schuld? De belastingdienst.

wi
door wilhetweten - Oct 24, 2014 om 22:06
19 Antwoorden / 6 Vragen

2014 is nog niet eens verekend je moet gaan slapen knul. En als je iets niet weet en er niet aan herinnerd word of pas paar jaar later dan zijn ze toch gewoon traag maar je reacties zijn net zo dom als de belasting werkt

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2014 om 22:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wilhetweten schreef op vrijdag 24 okt 2014, 22:06]2014 is nog niet eens verekend je moet gaan slapen knul. En als je iets niet weet en er niet aan herinnerd word of pas paar jaar later dan zijn ze toch gewoon traag maar je reacties zijn net zo dom als de belasting werkt

Maar zo moeilijk is het niet om uit te rekenen wat er over 2014 ongeveer terug betaald moet gaan worden, knul.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilhetweten

Ik meende uit uw naam om te maken, dat u wilde weten hoe het in elkaar zit, maar blijkbaar wilt u alleen maar klagen.

ma
door manwijf - Oct 31, 2014 om 14:01
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik laat mn aangifte's doen door een administratiekantoor. Ik ben er daardoor vanuit gegaan, dat het allemaal correct gegaan is. Als ik het allemaal moet controleren, als ik het al kan, dan had ik het net zo goed zelf kunnen doen.

Nu moest ik over heel 2013 mn zorgtoeslag terugbetalen. Dat valt vies tegen. Ik heb gelijk de belastingdienst gebeld, want ondanks dat zij deze brief versturen, zetten ze niet de zorgtoeslag stop. Dus ook over 2014 moest ik tm oktober nog terugbetalen.

Ze hebben gewoon mensen te kort. Daarom loopt alles zo op. Ze constateren ook heel vaak misstanden, maar als ze het bij hun meerdere aankaarten, wordt er niets mee gedaan. Zo ging het ook bij de Roemenenfraude. Daar is overigens nooit meer iets van teruggekomen. Dat steekt me wel eens. Ons weten ze wel te vinden, maar als het echt om geld gaat, laten ze het erbij. Schandalig! Niet dat ik niet wil betalen hoor, maar er mag geen onderscheid zijn. Grote jongens komen overal mee weg, een fatsoenlijke burger wordt bang gemaakt en achtervolgt tot in de sterren.

Let nog wel even op, hoe het precies zit met het in termijnen terugbetalen. Ik meende dat er rente over betaald moet worden. Als ik me niet vergis 6%, maar daar wil ik van af zijn. Ik heb zelf daarom in ieder geval alles in een keer betaald.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Ik verzorg voor ern asntal mensen in mijn omgeving de aangifte inkomstenbelasting en ik geef hen mee dat de uitkomst die ik aangeef maar € 1,00 mag schelen met de aanslag van de belastingdienst. Is het anders dan wil ik dat per omgaande horen.

Maar ook kijk ik voor hen naar de toeslagen. Hebben ze er recht op, maar niet asngevraagd? Dan doe ik dat meteen. Is de voorlopige beschikking veel te hoog of te laag? Dan pas ik dat meteen aan.

Ook kijk ik naar de lopende beschikking van het nieuwe jaar, moet hij aangepast door veranderde omstandigheden? Meteen laten wijzigen.

De belastingdienst wijzigt niet uit zichzelf de gegevens voor een nieuw toeslagjaar aan de hand van het oudere jaar. Tenslotte hebben zij daar geen inzicht in.

Maar het administratiekantoor wat uw aangifte verzorgd, had dat moeten regelen, cq bij u moeten aankaarten. Slordig dat zij dat niet gedaan hebben vind ik.

ma
door manwijf - Nov 2, 2014 om 15:37
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Zoals jij het schetst zo hoort het ook. Ik ben ook teleurgesteld in hun werkwijze en zal er nog wel iets over zeggen. Om problemen te voorkomen zal ik in de toekomst in ieder geval een eventuele toeslag achteraf declareren. Lijkt me wel zo veilig.

Ik heb het wel direct laten wijzigen hoor toen ik het wist, maar voordat dat in hun systeem staat... Je weet het wel he.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2014 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Houd er rekening mee dat de voorlopige beschikkingen inzake toeslagen voor het nieuwe jaar volgende maand verstuurd worden. Dus controleer of de wijziging ook in het nieuwe jaar van kracht is.

Hoewel voor het achteraf aanvragen van toeslagen, afgezien van kinderopvantoeslag, men nu in ieder geval de tijd heeft tot 1 september van het jaar volgend op het betreffende jaar, vind ik persoonlijk het achteraf aanvragen niet verstandig.

Het kan altijd per abuis over het hoofd gezien worden.

Verstandiger is, vind ik, als men hele onzekere inkomsten heeft, de aanvraag voor de toeslag met zodanige cijfers in te vullen, dat men net het minimum krijgt, of met cijfers dat het 0 is.

Als dan de aangifte inkomstenbelasting is ingediend en men denkt zelf verder nergens meer aan, herberekent de belastingdienst toch automatisch het bedrag waarop men recht heeft.

ma
door manwijf - Nov 2, 2014 om 16:16
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Goeie tip! Bedankt.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2014 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Graag gedaan.