ma
door marieke marieke Feb 16, 2015 om 13:56
Auto & vervoer

Tom tom loopt leeg tijdens gebruik

ik heb mijn tomtom helemaal opgeladen en ik ben ongeveer 1,5 uur onderweg en hij valt uit. ik kijk naar de batterijstatus die is op. weer helemaal opgeladen en een ritje van 30 km gereden, en toen was ie voor 60% op.De autoaansteker werkt wel, want die is in 10 tellen warm. Weet iemand wat er aan de hand is? voordat ik naar de winkel terug ga?

9736 49 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 14:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Enige warmte ontwikkeling in de voeding (stekker die in de aansteker aansluiting gaat) is te begrijpen. Ik begrijp dat er dus wel stroom geveld wordt aan de voeding maar dus niet in de blond blond aankomt. Of de voeding is defect Of de blond blond heeft een accu probleem. Ga terug naar de verkoper (met bon) en probeer of een andere voedingkabel en als dat het probleem niet is, vraag dan een nieuwe blond blond.

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 14:48
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Laad de blond blond wèl op via de usb pc kabel?

ma
door marieke marieke - Feb 16, 2015 om 16:47
19 Antwoorden / 4 Vragen

ja, hij laadt op via de usb pc kabel en met een adaptor in het stopcontact.

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 16:49
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dan is kennelijk de auto lader defect, ga naar de winkel en ruim deze om.

gompy2
door gompy2 - Feb 16, 2015 om 17:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe oud is je Tom Tom?
En gebruik je hem vaak?

gompy2
door gompy2 - Feb 16, 2015 om 17:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Klik maar op mijn plaatje, mag je een nieuwe uitzoeken ;-)

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 17:07
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als je die allemaal tegelijk aanzet, wordt het wel een p**therrie.

gompy2
door gompy2 - Feb 16, 2015 om 17:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@mahadma

Ja ja, inderdaad, maar vond het wel een grappig plaatje.

Als ik al zo iets nodig ben, heb ik een hele goeie op mijn telefoon, Sygic GPS Navigation .
Met een ander appje er bij hoef ik alleen maar in te spreken waar ik heen wil, straat, huisnummer, plaats, en de rest gaat vanzelf,
Daar heb je geen duur los navigatiesysteem meer voor nodig.

ma
door marieke marieke - Feb 16, 2015 om 17:59
19 Antwoorden / 4 Vragen

de tomtom is volgende week 1 jaar oud. en ik hem pas 3 x gebruikt.
ik neem nu een papieren route beschrijving van de ANWB routeplanner mee, maar dat is niet de bedoeling.

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 18:02
11537 Antwoorden / 51 Vragen

1 jaar oud = garantie, dus met bon naar de verkoper.

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2015 om 18:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een smartphone heeft kunt u een gratis app erop zetten zoals de MapFactor klik hier of die van @gompy2. Eventueel als tijdelijke oplossing i.p.v. papieren kaarten. Voor een voordelige houder in de auto voor de gsm kunt u bij Action kijken. U kunt in de auto dan ook testen of de gsm wel opgeladen wordt.

gompy2
door gompy2 - Feb 16, 2015 om 18:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is dus duidelijk garantie zoals al aangegeven is.

Mijn specifieke vraag had als reden omdat een oplaadbare batterij niet het eeuwige leven heeft, en na verloop van tijd, afhankelijk van het gebruik, binnen de kortst mogelijke keren leeg is, maar dus niet na amper 1 jaar.

Als nood zou je dus, als je een (android) smartphone hebt, een gratis GPS navigatie app kunnen gebruiken, zoals aurora1 ook al schreef.
Buiten MapFactor is er ook nog Navfree.

Klik hier-> Navfree

Ze zijn beiden wel goed, ik heb ze ook beiden uitgeprobeerd, en ze doen beiden wat ze moeten doen, waarbij MapFactor de meest uitgebreide is met de meeste mogelijkheden.

Die ik zelf nu gebruik,Sygic, heb ik 25 Euro voor moeten betalen met levenslange update van Tom Tom Europa, alle landen kaarten (Tele-atlas) of Navteq kaarten (Amerikaans), beide kan men gebruiken.
Levenslange update van wereldkaarten kostten toen net geen 40 Euro, ze zijn nu wat duurder maar ze stunten wel 10 keer per jaar met goedkope prijzen.

ma
door marieke marieke - Feb 16, 2015 om 19:33
19 Antwoorden / 4 Vragen

ik dank jullie voor de antwoorden. Ik ga in t weekend naar de winkel en kijk wat ze kunnen doen .en ik zal de gratis GPS navigatie app voor de smartphone gebruiken.

gompy2
door gompy2 - Feb 16, 2015 om 19:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij ga ik het antwoord al weten wat die lui van die winkel gaan zeggen als ik zo zoek op Google.
1,5 Uur lees je veel vaker, en 2 uur het maximum, dus dat schijnt dan normaal te zijn, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Klik hier-> Batterijduur Tom Tom

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 19:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Uit eigen ervaring blijkt dat je langer als 1 1/2 tot 2 uur met één acculading kan doen.

ma
door marieke marieke - Feb 16, 2015 om 19:50
19 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de accu maar 1,5uur werkt als ie is aangesloten op de sigaretenaansteker is erg vervelend als ik 2uur moet rijden. hij zou zichzelf toch moeten opladen tijdens het rijden?

gompy2
door gompy2 - Feb 16, 2015 om 20:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja inderdaad marieke marieke, als die op een sigarettenaansteker aangesloten zit moet het apparaat het blijven doen, tenzij die sigarettenaansteker-lader kapot is of er intern iets los zit in die stekker..
Maar in je begin post schreef je dat de autoaansteker wel werkte..

=marieke marieke schreef op maandag 16 feb 2015, 13:56: ik heb mijn tomtom helemaal opgeladen en ik ben ongeveer 1,5 uur onderweg en hij valt uit. ik kijk naar de batterijstatus die is op. weer helemaal opgeladen en een ritje van 30 km gereden, en toen was ie voor 60% op.De autoaansteker werkt wel, want die is in 10 tellen warm. Weet iemand wat er aan de hand is? voordat ik naar de winkel terug ga?

Heb je geen bekende die even kan meten of er wel spanning op het plugje staat wat in de Tom Tom zelf gaat als die in de aansteker aansluiting zit?

(Ik neem tenminste aan dat het zo gaat bij een Tom Tom)

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 20:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het autoaansluitpunt, de stekker dus voor de 12 volt, wordt snel warm, dus dat geeft m.i. aan dat er wel spanning is, maar dat de accu geen laadspanning krijgt. Ergo, kabel verwisselen, probleem op-gelost, zo ik het nu zie.

ma
door marieke marieke - Feb 16, 2015 om 20:13
19 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb de tomtom pas over 6 weken weer nodig.en inhet weekend heb ik iemand die even de spanning kan controleren.
bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 20:35
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Succes!

wimmi20
door wimmi20 - Feb 18, 2015 om 12:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mahadma,
uw fantasie slaat op hol.
Nergens staat dat de stekker warm wordt.

Het probleem is duidelijk.
Vraagsteller vertelt dat de TT in 1 jaar tijd slechts 3 maal is gebruikt.
Dus de accu werd veel te weinig opgeladen, en de capaciteit is daardoor verminderd.
Als je oplaadbare apparaten niet geregeld oplaadt gaat de accu naar de knoppen.
Gevalletje eigen schuld.
=========================

quote=mahadma schreef op maandag 16 feb 2015, 20:06]Het autoaansluitpunt, de stekker dus voor de 12 volt, wordt snel warm, dus dat geeft m.i. aan dat er wel spanning is, maar dat de accu geen laadspanning krijgt. Ergo, kabel verwisselen, probleem op-gelost, zo ik het nu zie.

fc
door fcoolsma - Feb 18, 2015 om 12:21
4 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak is het stopcontact van de sigaretten aansteker niet geschikt voor een navivigatie systeem. De stekker is dan te kort. Ik zelf heb het in mijn auto ook, maar sluit hem aan op de continu stopcontact tussen de voorstoelen deze is om bv cd spelers op aan te sluiten.

ja
door janf43 - Feb 18, 2015 om 12:25
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken dat probleem. Er is wel spanning maar kennelijk pikt de plug van het laadsnoer die niet op. Dan zal ook het groene indicatielampje op uw TomTom ook niet branden.

Is het het originele snoer van TomTom? Bij mij maakte de plug geen contact. Een andere gekocht en verder geen problemen gehad

clio23
door clio23 - Feb 18, 2015 om 12:50
46 Antwoorden / 0 Vragen

Als je even met TomTom belt krijg je meteen het goede antwoord en als het aan het apparaat ligt stuur je het kosteloos op en binnen 5 dagen heb je het terug, je hebt 2 jaar garantie.

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2015 om 12:55
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht een defecte zekering in de kabel?

wimmi20
door wimmi20 - Feb 18, 2015 om 13:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb een vraag aan Marieke,
u schrijft ik heb de TT opgeladen.
Dat deed u kennelijk thuis.
Maar bij een TT zit geen thuislader.
Hoe deed u dat dan ?

ma
door marieke marieke - Feb 18, 2015 om 13:34
19 Antwoorden / 4 Vragen

antwoord voor wimmi20 aan het einde van de tt stekker zit toch een usb?
die stop ik in de pc voor een update ,en thuis heb ik een algemene reislader voor e-book, camera, telefoon.

antwoord janf43 het groene lampje brand en ik heb de originele snoer van tomtom

ho
door honza23 - Feb 18, 2015 om 13:35
261 Antwoorden / 3 Vragen

1) op accu's zit meestal maar 6 maanden garantie

2) de veelgeprezen gratis navigatie software van Nokia (Here Maps, offline te gebruiken) is sinds enkele weken gratis te downloaden voor Apple en Android !

gompy2
door gompy2 - Feb 18, 2015 om 14:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=honza23 schreef op woensdag 18 feb 2015, 13:35]1)
2) de veelgeprezen gratis navigatie software van Nokia (Here Maps, offline te gebruiken) is sinds enkele weken gratis te downloaden voor Apple en Android !
Mooi, die ga ik ook eens uitproberen...
Ik kick op die dingen, klik maar op mijn avatar ;-)

De navigatiesoftware die eerder genoemd werd is ook allemaal voor offline gebruik, dit even ter verduidelijking...

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2015 om 14:58
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Maar bij een TT zit geen thuislader. Wel een universele usb laadkabel.

ma
door marieke marieke - Feb 18, 2015 om 15:03
19 Antwoorden / 4 Vragen

die universele usb laadkabel kan ik toch in de reisoplader stoppen?

hu
door hubbersg - Feb 18, 2015 om 16:03
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo. Ik zou toch eerst een andere oplaadkabel proberen b.v van een telefoon of ander apparaat misschien zit de fout in de oplaadstekker of kabel mocht dit ook niet werken dan licht het zeer waarschijnlijk aan de tomtom zelf,gebruik wel een oplader waar tijdens het laden een groen of blauw ledje in brand dan bent u zeker dat de tomtom ook voeding krijgt.
,

hu
door hubbersg - Feb 18, 2015 om 16:09
13 Antwoorden / 0 Vragen

Een opgeladen tomtom (niet een blond blond) zal indien niet op de autostekker aangesloten hooguit anderhalf a, twee uur werken.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 18, 2015 om 17:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hubbersg,
lees toch eens wat vraagstelsters zelf verklaart:
het lampje op de TT brandt als de TT is aangesloten op de aansteker aansluiting.
Ik heb het niet over een lampje in het snoer.
Dan krijgt de TT dus stroom.
En uw advies om een andere kabel te gebruiken is zinloos.

Even de zaken op een rij : de TT krijgt tijdens het rijden stroom.
Want het lampje in de TT brandt.
Zelfs als de accu zeer slecht is, moet de TT blijven werken, want er is stroom vanuit de accu van de auto.
Als de TT zichzelf uitschakelt na een poosje dan ligt het niet aan de interne accu van de TT.

ma
door marieke marieke - Feb 18, 2015 om 19:47
19 Antwoorden / 4 Vragen

kan het zijn dat het aan de sigarettenaansteker ligt? want als ik oplaad met de kabel van de tomtom in de pc laad ie op, en als ik met de reisadaptor in het stopcontact oplaad geeft de tomtom ook aan dat de batteij oplaad. als ik de tomtom aansluit via de sigarettenaansteker geeft de tomtom aan dat de batterij oplaad, maar na een half uur is ie bijna leeg.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 18, 2015 om 19:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Begin nou eens met thuis de TT op te laden terwijl deze aanstaat.
En kijk dan eens na een uur of 2 of er iets is gebeurd.
En of na die 2 uur de batterij meter nog op vol staat.

hu
door hubbersg - Feb 18, 2015 om 22:20
13 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 18 feb 2015, 17:14]Hubbersg,
lees toch eens wat vraagstelsters zelf verklaart:
het lampje op de TT brandt als de TT is aangesloten op de aansteker aansluiting.
Ik heb het niet over een lampje in het snoer.
Dan krijgt de TT dus stroom.
En uw advies om een andere kabel te gebruiken is zinloos.

Even de zaken op een rij : de TT krijgt tijdens het rijden stroom.
Want het lampje in de TT brandt.
Zelfs als de accu zeer slecht is, moet de TT blijven werken, want er is stroom vanuit de accu van de auto.
Als de TT zichzelf uitschakelt na een poosje dan ligt het niet aan de interne accu van de TT.

hu
door hubbersg - Feb 18, 2015 om 22:21
13 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 18 feb 2015, 17:14]Hubbersg,
lees toch eens wat vraagstelsters zelf verklaart:
het lampje op de TT brandt als de TT is aangesloten op de aansteker aansluiting.
Ik heb het niet over een lampje in het snoer.
Dan krijgt de TT dus stroom.
En uw advies om een andere kabel te gebruiken is zinloos.

Even de zaken op een rij : de TT krijgt tijdens het rijden stroom.
Want het lampje in de TT brandt.
Zelfs als de accu zeer slecht is, moet de TT blijven werken, want er is stroom vanuit de accu van de auto.
Als de TT zichzelf uitschakelt na een poosje dan ligt het niet aan de interne accu van de TT.[/quot

al
door aldecoha - Feb 18, 2015 om 22:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er kan in de stekker die gebruikt in het auto stopcontact een defecte zekering zitten.
( niet bij alle types)

wimmi20
door wimmi20 - Feb 18, 2015 om 23:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller verklaart zelf dat in de auto het lampje in de TT brandt.
Dus de TT krijgt stroom.
Volgens u kan dat dus met een defecte zekering !
+++++++++++++++++++++++++++++++++======

=aldecoha schreef op woensdag 18 feb 2015, 22:52: Er kan in de stekker die gebruikt in het auto stopcontact een defecte zekering zitten.
( niet bij alle types)

ma
door marieke marieke - Feb 19, 2015 om 09:43
19 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb de tomtom gisteravond helemaal opgeladen aan de pc. 22.30 uur was ie vol.
vanmorgen om half 9 stond ie nog op 85%
ben er mee naar mijn werk gereden (25km) toen stond ie op 45%
het lampje van de oplader brandt gewoon.

ph
door philip36 - Feb 19, 2015 om 11:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U moet de TomTom eens minstens 24 uur laten opladen.
Als het lampje van de auto-oplader (sigarettenaansteker) brandt, wil niet zeggen dat de TT oplaadt.
Probeer maar eens door de oplader in de sigarettenaansteker te doen zonder de TT hierop aan te sluiten.
Ik zou toch maar eens een andere autolader proberen.
Na het opladen van de TT gisteravond heeft u hem toen ook helemaal uitgeschakeld?
Want als hij aan staat, ook al is het scherm niet aan gebruikt hij toch stroom.

ma
door marieke marieke - Feb 19, 2015 om 11:14
19 Antwoorden / 4 Vragen

ik zal de tt in het weekend 24uur opladen, maar ik dacht dat als ie aangeeft dat ie vol is de stekker eruit moet, net als bij ander opgeladen apparaten.

ma
door marieke marieke - Feb 19, 2015 om 11:22
19 Antwoorden / 4 Vragen

philip, jij zegt dat als het lampje brand van de autooplader) dat dat niet wil zegen dat de tt laad.
maar de tomtom geeft op het scherm aan batterij laad op.

ph
door philip36 - Feb 19, 2015 om 12:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@marieke

Je mag wel langer doorladen, meestal zit in het apparaat een oplaadbegrenzer en gaat hij bij 100% over op een veel lagere laadstroom.
Ik heb bij de iPad gemerkt dat ik veel langer met een acculading doe als ik hem na de 100% nog een tijdje aan de lading laat.
Na de 100% wordt de oplader minder warm, maar laadt nog steeds bij.

Als de TT op het scherm aangeeft dat de batterij oplaadt, zal dat ook wel het geval zijn.
Maar dat verklaart nog niet waarom de TT dan uiteindelijk toch ontlaadt.
Kijk eens bij de instellingen of bluetooth staat ingeschakeld en schakel die dan uit.

Wat u ook eens kunt doen is, dezelfde route naar uw werk afleggen met de TT maar niet aan de oplader om te kijken wat het verschil is met de TT wel aan de oplader.

gompy2
door gompy2 - Feb 19, 2015 om 12:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Marieke marieke,

Het schijnt dat als je een Tom Tom uit zet, het apparaat niet daadwerkelijk uit wordt gezet maar in een soort sluimertoestand blijft waarbij er toch stroom wordt gebruikt.
Daarom is de batterij, ook al gebruik je de Tom Tom niet en legt hem weg, toch na verloop van tijd leeg, naar het schijnt.
Er staat meer over dit item geschreven op internet, en ook hier op dit forum.

Klik-> Lege accu tomtom

Klik-> Link-2

Klik-> Link-3

Klik-> Link-4

Klik-> Link-5

Maar het moet wel zo zijn dat als je Tom Tom aangesloten is, en blijft op de sigarettenaansteker, op het display van je Tom Tom duidelijk wordt aangegeven dat er opgeladen wordt, en jij verder niets loskoppelt, het apparaat niet na verloop van tijd leeg mag zijn als die opgeladen wordt tijdens het rijden.

ma
door marieke marieke - Feb 19, 2015 om 12:46
19 Antwoorden / 4 Vragen

ik weet dat de tomtom ook leeg loopt als je hem niet gebruikt en uit hebt. maar als je de tt in de auto gebruikt mag ie toch niet leeglopen?

gompy2
door gompy2 - Feb 19, 2015 om 13:08
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marieke marieke schreef op donderdag 19 feb 2015, 12:46]ik weet dat de tomtom ook leeg loopt als je hem niet gebruikt en uit hebt. maar als je de tt in de auto gebruikt mag ie toch niet leeglopen?
Nee inderdaad niet.

Ik heb géén Tom Tom.
Als je rijdt, dan blijft aangegeven op je display van de Tom Tom dat er opgeladen wordt?
Is dat wel het geval dan moet je het apparaat gewoon kunnen blijven gebruiken, ook al zou je een kapotte batterij hebben.
Er is dus denk ik iets anders aan de hand.
Je hebt nog garantie op het apparaat zelf, dus kun je terug naar de verkoper gaan.

Ik las hier dat op een batterij maar 6 maanden garantie wordt gegeven.
Tom Tom geeft zelf aan dat een batterij niet vervangen kan worden, maar wel gewoon gebruikt kan worden met een autolader.
Klik hier-> De batterij van je navigatiesysteem kan niet worden vervangen.

Uiteraard kan die batterij wel vervangen worden.
Klik hier-> Tom Tom reparatie

ma
door marieke marieke - Feb 19, 2015 om 13:21
19 Antwoorden / 4 Vragen

gompy 2
je hebt gelijk, ik heb de links van tomtom bekeken, en denk dat ik maar moet stoppen met zelf te zoeken, en naar de winkel terug ga met de garantiepapieren. mocht er inderdaad een nieuwe accu in moeten dat moet dan maar. dan vind ik wel dat de accu snel op is.

iedereen bedankt voor het meedenken