blue star
door blue star Aug 12, 2014 om 16:07
Winkels & webshops

Tomaten telers door boycot getroffen.

Waarom krijgen de tomatentelers maar ca 0,007 eurocent per kg voor hun geteelde waar ? en moeten wij € 4,00 betalen bij de supermarkt, dit zit erg krom,
ik zou wel eens willen weten wie er allemaal mee snoept en deze prijs zo belachelijk hoog blijft.

Hartelijk dank voor uw reactie Willy-Perée

1458 22 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2014 om 16:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee waar u woont maar vanmorgen op de markt waren dozen tomaten €0,50 per pond. Welke super vraagt €4,00 vanaf gisteren? Zelfs Appie niet en die is best aan de prijs. Tja, wat de telers hebben afgesproken met de supers zijn de zogeheten wurgcontracten, maar ja: we willen allemaal goedkoper als het even kan. Hoorde overigens net een marktkoopman op internet zeggen: de verkoop is goed maar niet meer dan normaal. Volgens mij gewoon: een mens kan immers een bepaalde hoeveelheid inslaan voor het bederft.

gompy2
door gompy2 - Aug 12, 2014 om 16:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Telers hebben nog contracten waar ze naar betaald worden (zeggen ze)
Waar betaal je 4 Euro voor een kilo tomaten dan?
Klik-> Tomaten

diumenge
door diumenge - Aug 12, 2014 om 16:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Weet niet waar dat cijfer vandaan komt maar dat zou betekenen dat ze zes cent voor duizend kilo krijgen, dat lijkt mij sterk.

diumenge
door diumenge - Aug 12, 2014 om 16:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zeven cent bedoel ik uiteraard.

mahadma
door mahadma - Aug 12, 2014 om 16:29
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Afgezien van de stelling van de Ts, het enige wat er gebeurd is dat de telers het rechtstreeks naar de winkels brengen? Ik dacht het niet, daar zit (veel) tussenhandel en (hoge) transportkosten bij. En iedereen moet zijn kosten betaald hebben EN winst maken.

blue star
door blue star - Aug 12, 2014 om 17:29
20 Antwoorden / 7 Vragen

Jazeker gompy 2, hier in Maastricht bij de Plus daar betaal je € 1,99 per halve kilo dat is € 3,98 per kg
met de afronding is dit € 4,00 per kg dit kost het hier gewoon,heel gewoon al jaren,maar het zijn wel trostomaten
verpakt in 5 a' 6 stuks per verpakking.

gompy2
door gompy2 - Aug 12, 2014 om 17:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=blue star schreef op dinsdag 12 aug 2014, 17:29]Jazeker gompy 2, hier in Maastricht bij de Plus daar betaal je € 1,99 per halve kilo dat is € 3,98 per kg
met de afronding is dit € 4,00 per kg dit kost het hier gewoon,heel gewoon al jaren,maar het zijn wel trostomaten
verpakt in 5 a' 6 stuks per verpakking.
Uiteraard is dat er niet bij vermeld van die tros-tomaten.
Van de AH Online, maar dan wel de gewone tomaten.

AH Tomaten

Prijs per KG € 1,38

Tomaten zijn overwegend rood en rond. De bekendste is de gewone ronde tomaat.

Smaak: Ronde tomaten zijn stevig en sappig.
Bewaren: Niet in de koelkast, want dan verliezen tomaten hun smaak.
Bereiden: Het kroontje verwijderen en wassen. Ontvellen: de tomaat in kokend water dompelen, eruit halen en in koud water dompelen. Vervolgens het velletje eraf trekken of schillen. Zeer geschikt in soepen, sauzen en salades.

AH Tomaten

500 gr

0.69
Klik-> Tomaten

Klik-> Tros-tomaten Prijs per KG € 3,09

Veel te duur, dan maar de gewone.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2014 om 18:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@blue star, tros en andere (Italiaanse e.d.) tomaten zijn sowieso altijd al duurder geweest. Nu is het weer de gewone tomatentijd, dan gaat de prijs altijd wat omlaag. Toen ik die dingen zelf kweekte kwamen ze ook tot rijpte in "de goedkope" tijd. Dus dat moet je dan voor de lol doen. Zal morgen eens in 'mijn' PLUS kijken wat ze rekenen; kan niet goedkoper dan wat ik vandaag op de markt heb gekocht.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 12, 2014 om 18:54
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de plaatselijke groenteboer 1 euro per kilo trostomaten. Een 'nadeel', je moet ze eerst 3 dagen laten rijpen voordat je ze gebruikt.
Bij die uit de supermarkt staat de schimmel er dan al op..

Sowieso is met veel producten de groenteboer goedkoper.

pi
door pieterwolters - Aug 12, 2014 om 21:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk is het voor telers toch interessant. Anders snap ik niet dat ze niet allang met elkaar een verkoopkanaal zijn gestart om direct aan de consument te leveren. Niemand die zoiets verbiedt.

blue star
door blue star - Aug 12, 2014 om 23:04
20 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt pieterwolde,ik zou in ieder geval niet voor 7 eurocent leveren, het kweken van tomaten kost geld en er mag niets misgaan, maar ik denk dat de consument wakker moet worden en eens wat luider aan de bel moet trekken, op die manier redden we de telers ook, ze zullen zoals je al zij, binnenkort de bananenboxer verslaan hier in Maastricht, tegen mooie prijsjes,want deze mensen moeten nu wel van hun opgebouwde voorraad af,of alles doordraaien ! dat lijkt me ook geen optie.maar ik helpt mee veel tomaten eten en vaak tomatensoep.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 13, 2014 om 00:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Alleen de Europese telers zijn getroffen...
In Brazilië juichen ze nu!

Er waren in Februari 2014 al afspraken en proefleveringen, en nu dus iets eerder wegens de door Europa zelf gemaakt we gaan Rusland boycotten dus doen zij hetzelfde....

Het BRIC overleg dus Brazilië, Rusland, India en China...
Verder is groente en fruit merkloos dus een blanco doos en ik plak er als tussenhandelaar dan wel een sticker op.....
Net als de vele China producten bij de Action waar dan een adres in Eindhoven of Amsterdam op komt....

Een iets langere route en extra tussenpersoon maar die kosten zijn nihil, groter probleem is koeling en tijdsduur en schepen zijn traag en vrachtwagens op slechte wegen kneuzen dus rot fruit....

Ik zeg het maar zo, er zijn ook Nederlandse Joden en alle producten uit Israël zijn gewoon legaal en toegestaan volgens Vladimir Poetin!

blue star
door blue star - Aug 13, 2014 om 10:29
20 Antwoorden / 7 Vragen

tot15karakters,

En Australië, maar deze leveren geen groente of fruit,maar uiteindelijk is de Europese consument wel de klos,van de boycot,wist je dat momenteel (zie bovenstaand artikel) een kg verpakte trostomaten hier in Maastricht de prijs van Fl 8,77 gulden kosten,als ik dat tegen mijn ouders vertelde sloten ze me op.
Inmiddels hebben de peren weer een aandacht in de krant,en zo gaan we weer verder.
Bedankt voor de mooie reactie

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2014 om 11:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@blue star, zoals beloofd, vanmorgen even bij de PLUS gekeken. Helemaal geen prijsdaling voor vooral de tomaten, paprika's e.d. Wel meloenen, de Galia's (maar die komen niet uit Nederland ?) maar verder: gewone prijzen voor fruit en groente. Dat was gisteren op de markt beduidend anders. De 'gewone' Hollandse (waterige) tomaat is wel goedkoper maar alweer, niet zo goedkoop als op d markt. Kan ook niet. Eet smakelijk van de tomatensoep!

blue star
door blue star - Aug 13, 2014 om 13:01
20 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt tenormin leuke naam trouwens,

Bedankt voor de vergelijking bij de Plus maar je zag zelf dat deze waanzinnige prijs van FL 8,77 guldens/of € 3,98 per kg verschrikkelijk duur is, bij Albert Hein zijn ze nog voordeliger en die is al niet goedkoop.

http://www.ah.nl/appie/producten/product/wi128875/ah-trostomaten

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2014 om 14:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=blue star schreef op woensdag 13 aug 2014, 13:01]Bedankt tenormin leuke naam trouwens,

Bedankt voor de vergelijking bij de Plus maar je zag zelf dat deze waanzinnige prijs van FL 8,77 guldens/of € 3,98 per kg verschrikkelijk duur is, bij Albert Hein zijn ze nog voordeliger en die is al niet goedkoop.

http://www.ah.nl/appie/producten/product/wi128875/ah-trostomaten

appie.

Zie dat dit toch een andere prijs aangeeft. Misschien ligt dat aan de franchise ondernemen van AH? PLUS is altijd duurder met groente en fruit, wel goede kwaliteit. Maar, hoewel het door de euro niet meer opgaat: op de markt is je gulden nog een daalder waard.
Off Topic: nou, die naam is niet zo leuk eigenlijk: dat was de naam van mijn eerste medicijn, haha. (Heet nu Atenolol). Wat een lol. ;-)

blue star
door blue star - Aug 13, 2014 om 14:35
20 Antwoorden / 7 Vragen

appie,

laten we zeggen oogjes open en snaveltje dicht,vorige week had ik de griep ik zei steeds piep, piep,piep,gebruik nu het medicijn Ranitidine,het bespaart mij aan benzine, hi hi hi.
wie weet nog zo'n leuke ?

ik groet u.

gerbera
door gerbera - Aug 13, 2014 om 23:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De tomaat is een waterbal rood en rond. Dus niet zo hard roepen "hij is gezond"

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2014 om 23:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 13 aug 2014, 23:20]De tomaat is een waterbal rood en rond. Dus niet zo hard roepen "hij is gezond"

Nou gerbera, die kreet klopt dus echt niet. tomaten. Dus het tegendeel, bewezen trouwens, is waar. Ook al vind je het waterballen.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 23:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vandaag maar een pond tomaten gekocht om de boeren te helpen.

blue star
door blue star - Aug 14, 2014 om 10:11
20 Antwoorden / 7 Vragen

Ik bedankt iedereen hartelijk voor de reacties op kwekers/trostomaten/boycot
en sluit bij deze af.

mahadma
door mahadma - Aug 14, 2014 om 10:15
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Alleen de redactie kan een topic sluiten. Maar dank voor het afmelden.