gu
door gurbejong Mar 19, 2013 om 15:11
Geldzaken & recht

Tono / Provea spookrekeningen

Ik heb op een aanbieding gereageerd van Tono (Provea), sokken tegen betaling van enkel verzendkosten.
Daar zit een abonnement aan vast die je zelf moet opzeggen. Ik heb zelf geen bewijzen kunnen vinden dat ik het abonnement heb opgezegd, dus daar zal ik wel fout zitten.

Punt is nu dat ik volgens Tono moet betalen voor twee vervolgzendingen. En deze zendingen heb ik nooit ontvangen.

De telefonische klantenservice van Tono zegt dat volgens de computer de zendingen zijn ontvangen, maar ze kon me niet uitleggen hoe ze dat dan weten. In dat proces gaat blijkbaar wat mis bij Tono. Wat volgens hun computer ontvangen is, hoeft dus niet per se ontvangen te zijn!

Van de klantenservice heb ik begrepen dat mijn postcode verkeerd in hun systeem staat, maar ik heb de zending van de aanbieding wel ontvangen op het juiste adres, en in ieder geval de 4e en de 5e aanmaning ook. Verder woon ik op huisnummer 12, terwijl er ook een 12 A bestaat en krijg ik geregeld post van de buurman.

Begrijpelijk dat er iets mis kan gaan met de verzending, maar ik ga natuurlijk niet betalen voor iets wat ik niet ontvangen heb. Ik moet volgens Tono € 53,60 betalen. Nu is er ook al een 6e aanmaning onderweg en daarna gaat het naar een incassobureau.

Ik ben erg boos en gefrustreerd door de onmacht tegen zo'n bedrijf. Tono zegt dat ik gewoon moet betalen en ik weet niet meer wat ik moet doen.

Het lijkt mij normaal dat ik niet zomaar zo'n bedrag betaal voor iets wat niet ontvangen is.

Wat kan ik het beste doen in deze situatie?

4288 10 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 19, 2013 om 15:20
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gurbejong schreef op dinsdag 19 mrt 2013, 15:11]Ik heb zelf geen bewijzen kunnen vinden dat ik het abonnement heb opgezegd, dus daar zal ik wel fout zitten.

Je weet zelf toch wel of je opgezegd hebt of niet? Heb je dit nu ondertussen wel al gedaan?

gu
door gurbejong - Mar 19, 2013 om 15:26
13 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 19 mrt 2013, 15:20][quote=gurbejong schreef op dinsdag 19 mrt 2013, 15:11]Ik heb zelf geen bewijzen kunnen vinden dat ik het abonnement heb opgezegd, dus daar zal ik wel fout zitten.

Je weet zelf toch wel of je opgezegd hebt of niet? Heb je dit nu ondertussen wel al gedaan?

Ik was in de veronderstelling dat ik het opgezegd had, maar heb dat blijkbaar verward met een eerdere opzegging. Maar het is inmiddels wel stopgezet, ja.

gu
door gurbejong - Mar 19, 2013 om 15:33
13 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kan me voorstellen dat ik dan zendingen moet ontvangen, omdat het abonnement niet gestopt is.
Probleem is echter, dat je die zendingen niet hoeft te betalen als je ze terugstuurt. Hetgeen nogal moeilijk gaat, als er niets is om terug te sturen.

Ben ik dan verplicht om die zendingen alsnog te ontvangen?
Zijn zij verplicht mij de mogelijkheid te geven die kosteloos terug kunnen sturen?
Wat gebeurt er met het openstaande bedrag?

sw
door swat1500 - Mar 20, 2013 om 00:51
3790 Antwoorden / 0 Vragen

U moet u ten aanzien van de leverancier opstellen met de stelling dat u bereid bent te betalen zodra zij geleverd hebben waar u recht op heeft.

Tono zal dus moeten aantonen dat u het bestelde wel degelijk hebt ontvangen. Tono kan dit niet bij u neerleggen.

U moet ook geen verklaringen gaan zoeken waarom u niets hebt gekregen. U dient dus alleen aan te voeren dat u de 1e zending hebt ontvangen en ook bereid zou zijn zending 2 en 3 te betalen zodra Tono deze ook daadwerkelijk aan u levert.

Dit alles niet per telefoon of e-mail doen maar gewoon "ouderwets" via een aangetekende brief.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Mar 20, 2013 om 08:11
355 Antwoorden / 1 Vragen

Bijna eens met de laatste poster. Als er een email mogelijkheid is ( en dat is er: een contactformulier op de site), dan geen extra kosten besteden aan een aangetekende brief. Maak een kopie/printscreen van het contactformulier. Evt. in die mail zetten dat je dit ook per reguliere post (€0,54) verstuurd.
Zie verder ook diverse topics over Tono/Provea e.d.

gu
door gurbejong - Mar 20, 2013 om 10:17
13 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de reacties!

Weten jullie dan ook of ik die zendingen weer kosteloos terug moet kunnen sturen, als ik ze niet wil?

Het volgende stond namelijk in de welkomstmail, die ik kreeg na het reageren op de aanbieding:

"Zonder tegenbericht van uw kant ontvangt u elke 3 maanden een exclusieve zending van 3 paar sokken voor de zeer voordelige prijs van ? 15,90 (+ ? 2,90 verzendkosten). Mocht deze zending u niet bevallen, kunt u deze zonder meer van de hand wijzen. U heeft geen enkele koopverplichting."

ka
door kakodie - Jul 29, 2013 om 21:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft iemand een bankrekeningnr. van provea en een emailadres om op te zeggen

bedankt vast

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2013 om 21:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Reclame Code Commissie kraakt ongevraagde toezending Provea Miriale

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt de manier waarop Provea Miriale een soort ondergoedabonnement aan de man probeert te brengen misleidend. Na ontvangst van een proefzending volgen er automatisch vervolgzendingen, zonder dat Provea Miriale daar bij de bestelling duidelijk over is. De Consumentenbond ontving klachten over deze praktijk en diende met succes een klacht in bij de RCC.

Provea Miriale heeft laten weten de uitspraak in overweging te nemen en de verkoopmethode te gaan aanpassen. Tot dat daadwerkelijk is gebeurd raadt de Consumentenbond aan om niet te betalen voor een ongewilde vervolgzending. Volgens de wet mogen consumenten die gewoon houden, maar om de zaak niet onnodig op de spits te drijven is het verstandig ongewilde lingeriesetjes of boxershorts toch terug te sturen naar Provea Miriale. Om de kosten voor het retour zenden of versturen van een opzegging zo beperkt mogelijk te houden, raadt de Consumentenbond aan die niet te verzenden naar het door Provea opgegeven postbusadres, maar ongefrankeerd naar het antwoordnummer (Provea SA, antwoordnummer 55019, 3640 VB in Mijdrecht). Provea heeft ook een 0900-nummer waar opzeggingen kunnen worden doorgegeven, maar de Consumentenbond raadt af dat te bellen, aangezien het 55 cent per minuut kost.

Gewonnen 'prijs'
Er waren de laatste tijd ook veel klachten over Provea Miriale van mensen die telefonisch waren benaderd door het ondergoedbedrijf met de mededeling dat ze een lingeriesetje of boxershort als prijs hadden gewonnen, omdat ze een enquête hadden ingevuld. Na ontvangst van de ‘prijs’ kwamen er vervolgzendingen. Provea Miriale verkoopt ook op soortgelijke wijze onder de naam Tono herenondergoed en sokken. In het verleden heeft de Consumentenbond daar ook geregeld klachten over ontvangen.

klik HIER voor de bron

dearagain
door dearagain - Jul 29, 2013 om 21:35
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=kakodie schreef op maandag 29 jul 2013, 21:09]Heeft iemand een bankrekeningnr. van provea en een emailadres om op te zeggen

bedankt vast

*die gegevens houden ze zorgvuldig geheim om het de "klant" zo lastig mogelijk te maken

gu
door gurbejong - Jul 30, 2013 om 12:27
13 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=kakodie schreef op maandag 29 jul 2013, 21:09]Heeft iemand een bankrekeningnr. van provea en een emailadres om op te zeggen

bedankt vast
klantenservice@provea.ch