sa
door saraa Apr 26, 2015 om 23:17
Huishouden & energie

Torenhoge stookkosten in flat met blokverwarming

Hallo,

ik heb al jarenlang een nogal hoge afrekening stookkosten. Ik heb een koopflat in een complex waar blokverwarming is. Slechts in de winter, zo'n vier maanden per jaar, heb ik 1 radiator constant zachtjes aan. Mijn totale stookkosten per jaar zijn 1000 euro. In vier maanden dat die ene radiator aan staat, zou ik dus 250 euro per maand verbruiken? Dit lijkt mij onmogelijk.

Graag zou ik willen weten hoe zoiets kan?

De radiatoren in mijn huis zijn zo oud als het huis zelf: uit 1965. De betreffende radiator die ik altijd aan had, is onlangs gaan lekken en nu is deze weggehaald. Geen nieuwe geplaatst. Kan het zo zijn dat oude radiatoren gewoon heel onzuinig zijn?

Alvast bedankt.

Groeten
Sara

35595 27 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 26, 2015 om 23:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tik eens in het zoekvakje bovenaan in: blokverwarming, dan kunt u heel veel lezen over (de kosten van) blokverwarming.

ja
door janf43 - Apr 26, 2015 om 23:35
733 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe wordt uw warmteverbruik gemeten?

ho
door hopetobehelping - Apr 27, 2015 om 06:53
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste saraa,

allereerst wel bijzonder dat een oude radiator is weggehaald en er geen nieuwe is geplaatst. Is dit op uw verzoek ? Voor het plaatsen van een nieuwe radiator moet uw VVE zorgen, daar betaalt u maandelijks uw service kosten voor. Zou als ik u was aandringen op het plaatsen van een nieuwe radiator anders zit u de komende winter wellicht in de kou.
De € 1000,- op jaarbasis is een behoorlijk fors bedrag. Als het goed is dan bied de afrekening die u hierover gehad heeft u meer inzicht in de opbouw van de kosten.

De rekening van uw blokverwarming voor u zal bestaan uit een gedeelte vast en een gedeelte variabel.
De vaste stookkosten bestaan uit een percentage van de totale stookkosten (vaak 35%-40%). Ook als u zelf de verwarming helemaal niet aan heeft gehad dan betaalt u dit gedeelte dus. Bij de totale stookkosten zijn naast het gasverbruik ook de kosten voor de meter opname opgenomen. De vaste stookkosten worden volgens een verdeelsleutel (meestal oppervlakte appartement, groter appartement betaald meer vaste kosten) verdeeld over alle eigenaren/bewoners.
De variabele kosten zijn afhankelijk van wat uw gebruik is geweest, wat de metertjes op uw radiatoren aangeven.
Een rekening van de blokverwarming is niet altijd even gemakkelijk te lezen. Hierop vind u wel uw vaste en variabele kosten terug als het goed is. Dat moet u ook meer inzicht geven in de gemaakte kosten.
Wie maakt voor uw VVE de rekening op voor de blokverwarming (Ista/Techem) ?
Ik zou als ik u was sowieso de meterstanden controleren, het wil nog weleens fout gaan met de opname van de meterstanden bij blokverwarming.
De informatie op de site van Techem biedt u wellicht wat meer inzicht, klik hier.

Als radiatoren 'ongunstig' in de woning hangen en de afgegeven warmte niet optimaal uw woning verwarmen of een slecht geïsoleerde woning zal het verbruik uiteraard hoger zijn. De warmte die radiatoren ontvangen via de buizen geven ze af dus denk niet dat oude radiatoren veel onzuiniger zullen zijn.
Verder is het zo dat bij blokverwarming het gebruik van de andere eigenaren/bewoners ook kosten voor u met zich mee brengt (maar zij betalen ook mee aan de stookkosten die u maakt, uw verbruik). Dat komt omdat een gedeelte (meestal 35%-40%) van de totale stookkosten worden omgeslagen naar alle bewoners.
In veel appartementencomplexen wordt in de zomer maanden (april/mei t/m augustus/september) de verwarming (de ketel) uitgezet om de stookkosten te verlagen. Mocht dat bij uw complex niet gebeuren dan zou ik dat overleggen met uw VVE (scheelt voor iedereen kosten dan).

sa
door saraa - Apr 27, 2015 om 07:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Er is geen nieuwe geplaatst omdat ik dat te duur vond worden, het hele grapje met de lekkende radiator kostte me al ruim 400 euro. Gelukkig heb ik in die ruimte (woonkamer) nog een kleine radiator.

De VvE vertelde dat ik de reparatie zelf moest betalen en net als een eventuele nieuwe, omdat het in de woning zelf is.

Op de radiatoren zitten metertjes en de meteropname gaat via Ista. In de zomer mei-augustus gaat de hele blokverwarming in de flat uit. Op de afrekening staat ook alleen een hoog verbruik vermeld bij de betreffende radiator in de woonkamer die nu weg is, bij de andere radiatoren staat 0 (die heb ik nooit aan).

ho
door hopetobehelping - Apr 27, 2015 om 08:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste saraa,

wel bijzonder dat u voor de kosten van de radiator opdraait. We hebben zelf nog nooit een nieuwe radiator hoeven te laten plaatsen maar het vervangen van de draaiknoppen komt gewoon voor rekening van de VVE.

Als u naar uw rekening kijkt, hoeveel van die € 1000,- zijn dan vaste kosten en hoeveel zijn variabele kosten ? Staat het percentage van de vaste kosten er ook bij ?

aurora1
door aurora1 - Apr 27, 2015 om 10:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou eens in het reglement en/of de splitsingsakte kijken of de kosten voor u of voor de VvE zijn, lees ook klik hier.
Voor een vergelijkbare vraag klik hier.
Heeft u destijds het opgenomen verbruik altijd gecontroleerd, dus ook zelf het verbruik van de meter genoteerd? En klopte e.e.a. met de rekening van Ista?

f.weele
door f.weele - Apr 27, 2015 om 12:37
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste saraa, ga met de overige bewoners in overleg, eventueel in een bewonerscommissie. Informeer bij de vve wanneer de centrale ketel aan revisie toe is of vervangen dient te worden. Op dat monent kan het voorstel gedaan worden om bij iedere bewoner een eigen (hr)- ketel te plaatsen of is misschien de mogelijkheid aanwezig om aangesloten te worden op stadsverwarming c.q. restwarmte industrie. De kosten van plaatsing eigen ketel wegen altijd op tegen blokverwarming. In het complex waar ik woon is dit eind vorig jaar ook gebeurd. De besparing op energiekosten is nu al de helft.

m.vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 27, 2015 om 12:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=f.weele schreef op maandag 27 apr 2015, 12:37]Beste saraa, ga met de overige bewoners in overleg, eventueel in een bewonerscommissie. Informeer bij de vve wanneer de centrale ketel aan revisie toe is of vervangen dient te worden. Op dat monent kan het voorstel gedaan worden om bij iedere bewoner een eigen (hr)- ketel te plaatsen of is misschien de mogelijkheid aanwezig om aangesloten te worden op stadsverwarming c.q. restwarmte industrie. De kosten van plaatsing eigen ketel wegen altijd op tegen blokverwarming. In het complex waar ik woon is dit eind vorig jaar ook gebeurd. De besparing op energiekosten is nu al de helft.

m.vr.gr.
Wat u voorstelt is een goed idee maar meestal niet uitvoerbaar omdat de leidingen van andere bewoners door het huis kan lopen en er ook een afvoer voor de rookgassen niet altijd in dit soort woningen aanwezig is.

f.weele
door f.weele - Apr 27, 2015 om 13:19
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@valerius-2; het is ook de bedoeling dat bij iedere bewoner een eigen ketel wordt geplaatst. De oude leidingen van de blokverwarming kunnen verwijderd worden. Kanalen plaatsen voor de afvoer van rookgas en aanvoer van lucht kunnen tegenwoordig met de nieuwe technieken die voorhanden zijn heel goed uitgevoerd worden. In het complex waar ik woon was dit 6-8 jaar geleden niet haalbaar,maar nu wel. Zoals ik vermeldde is dit ook gebeurd. Omdat ik zelf in de bewonerscommissie zit en dit voorstel 2 jaar geleden al had gedaan heeft de woningcorporatie toch de mogelijkheid gevonden hier invulling aan te geven, ook al was dit voor hun de duurste optie. Het is ook een hele operatie en meer dan 70 procent van de bewoners moet ermee akkoord gaan. Maar je bent ieder geval van Ista af en de verdeling van de stookkosten. Het risico op hoge stookkosten omdat de ketel niet goed staat afgesteld of warmteverlies heeft is ook niet meer aanwezig.
m.vr.gr.

ro
door ron530 - Apr 27, 2015 om 13:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bij het weghalen van de hoofdradiator had ook de warmte meter ontkoppeld moeten worden dat is blijkbaar niet gebeurt want het ding meet nog steeds de doorstroming in de leiding en bepaald dus de afgenomen warmte maar nu voor het gehele circuit.

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2015 om 14:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Denk toch dat de VvE eens om de tafel moeten gaan zitten; een verwarming uit 1965 (dus 50 jaar oud!!) is wel aan vernieuwing toe. En dan zijn individuele C.V. ketels het meest zuinig. Zal wel een flinke renovatie worden; kan me niet voorstellen dat u de enige bent met een vrij hoge rekening.

ma
door marnix1 - Apr 27, 2015 om 15:52
256 Antwoorden / 22 Vragen

@Ron, de radiator is in zijn geheel weggehaald ,lees ik, daarop zat een metertje.
Die is dan ook weggehaald, neem ik aan.

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2015 om 16:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marnix1 schreef op maandag 27 apr 2015, 15:52]@Ron, de radiator is in zijn geheel weggehaald ,lees ik, daarop zat een metertje.
Die is dan ook weggehaald, neem ik aan.

Ja, warmtemeter zit immers bevestigd aan de radiator, geen radiator - geen warmtemeter - (meer).

ho
door hopetobehelping - Apr 27, 2015 om 16:17
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 27 apr 2015, 14:15]Denk toch dat de VvE eens om de tafel moeten gaan zitten; een verwarming uit 1965 (dus 50 jaar oud!!) is wel aan vernieuwing toe. En dan zijn individuele C.V. ketels het meest zuinig. Zal wel een flinke renovatie worden; kan me niet voorstellen dat u de enige bent met een vrij hoge rekening.

Een nobel plan maar vraag me wel af of dit haalbaar is.
Dit zelfde is bij onze VVE ook wel eens geopperd maar op kosten afgeschoten (ken de details en de bedragen niet meer). Bouwjaar is bij ons 1970 maar de verwarmingsketels zijn paar jaar geleden wel vervangen. De stookkosten van vraagsteller vind ik wel erg hoog, circa € 80,- per maand, wij zitten (ook hoog) op circa € 65,- per maand.
Ben erg benieuwd in hoeverre de kosten van vraagsteller vooral komen uit de 'vaste kosten' of uit de 'variabele kosten'. Er gaat nogal eens iets fout bij het aflezen van de metertjes waardoor de rekening niet klopt. Vroeger hadden we ook Ista, nu (naar mijn mening gelukkig) niet meer, er ging teveel fout.

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2015 om 16:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 27 apr 2015, 14:15]Denk toch dat de VvE eens om de tafel moeten gaan zitten; een verwarming uit 1965 (dus 50 jaar oud!!) is wel aan vernieuwing toe. En dan zijn individuele C.V. ketels het meest zuinig. Zal wel een flinke renovatie worden; kan me niet voorstellen dat u de enige bent met een vrij hoge rekening.

Da's leuk, maar in de praktijk zit er veel te weinig 'in de pot' om dat te gaan veranderen. Dat betekent dan dat ieder huishouden duizenden euro's moeten kunnen ophoesten.

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2015 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. En topicstarter heeft al geen nieuwe verwarming laten plaatsen vanwege de kosten die dat met zich mee brengt.

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2015 om 17:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, als een enkeling het laat doen kost dat inderdaad kapitalen. En hoeveel een VvE in kas heeft weet ik ook niet natuurlijk. Gezien de leeftijd lijkt het mij alleen verstandig dat men het daar, in die club, het toch eens over moet gaan hebben.

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2015 om 17:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 27 apr 2015, 17:04]Gezien de leeftijd lijkt het mij alleen verstandig dat men het daar, in die club, het toch eens over moet gaan hebben.

Dat ben ik helemaal met je eens. Persoonlijk zou ik niet eens een huis huren met blokverwarming, laat staan kopen.

ma
door marnix1 - Apr 27, 2015 om 17:26
256 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 27 apr 2015, 17:04]Ja, als een enkeling het laat doen kost dat inderdaad kapitalen. En hoeveel een VvE in kas heeft weet ik ook niet natuurlijk. Gezien de leeftijd lijkt het mij alleen verstandig dat men het daar, in die club, het toch eens over moet gaan hebben.
Hier in de flat wordt binnenkort de blokverwarming er uit gedaan, dit kan enkel maar als iedereen meedoet.
Het is juridisch niet te doen een enkel adres af te sluiten van die verwarming. kan wel maar dan moet je nog meebetalen aan de totale rekening.(ligt aan VVE-regels)
Kosten per appartement, jawel, 6000 euri!
Was ff slikken ,maar de voordelen zijn legio.
Eindelijk gaan we gewoon ons eigen verbruik betalen ,tot nu toe werd de rekening gewoon gedeeld door de 150 adressen. Was best oneerlijk, veel mensen hier zijn de hele winter weg, anderen hebben altijd de radiatoren openstaan met ale ramen open.
Eerst was er sprake van dat we individueel bemeterd zouden worden ,dus met die metertjes-ellende.
Gelukkig is er besloten tot eigen ketels.
nu gaan we ook nog eens profiteren van het door ons aangeschafte dubbelglas.

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2015 om 18:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marnix1, heb hetzelfde meegemaakt, in zoverre, dit is een gewone huurflat. Eerst werd er een onderzoek gedaan onder alle bewoners en de uitslag was dat 74% ja zei. (Was ook een volledige renovatie van de flat uit 1960), dus veel meer werd aangepakt. Als huurder ging men wel meer betaling door eigen CV, maar werd ruimschoots "terugverdient" in de rekening van... Lijkt mij dat ook een VvE geld in kas moet hebben voor veel meer zaken, zoals daken, schilderen enz. Tenzij dit een slapende VvE is.

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2015 om 18:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Lijkt mij dat ook een VvE geld in kas moet hebben voor veel meer zaken, zoals daken, schilderen enz.........

Zou moeten, maar in de praktijk is het zo dat bewoners diep in de buidel moeten tasten als er iets gedaan moet worden. Potje voor buitenschilderwerk e.d. is er wel, maar o wee als het dak of het riool 'ineens' in zeer slechte staat is.

Kennissen van me gaan binnenkort ook over de individuele c.v. 1/3e van de eigenaren was al afgehaakt (letterlijk) van de blokverwarming. Kosten voor de overige 2/3e v.d. eigenaren werden dus veel te hoog. Per woning komt dat op zo'n 6.000 - 7.000 euro. Kassa!

Voordeel is wel dat een woning makkelijker verkoopbaar wordt. Blokverwarming is uit de vorige eeuw, dat willen veel mensen helemaal niet meer.

me
door menekse - Apr 27, 2015 om 19:11
53 Antwoorden / 3 Vragen

De Warmtewet is op 1 januari 2014 in werking getreden. De wet moet ervoor zorgen dat huishoudens die zijn aangesloten op een collectieve warmtevoorziening niet te veel betalen voor warmte.

Wegens administratieve en technische redenen is het voor woningcorporaties vaak gunstiger de blokverwarming te vervangen voor CV installatie.

Deze Warmtewet is ook van toepassing voor de koopflat van Sara

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2015 om 19:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=menekse schreef op maandag 27 apr 2015, 19:11]Deze Warmtewet is ook van toepassing voor de koopflat van Sara

De Minister wil deze Warmtewet herzien en heeft hierover een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. Stukje uit die brief:

De Minister van Economische Zaken wil de Warmtewet gaan evalueren en algeheel herzien. Dit geeft hij aan in de brief aan de Tweede Kamer over de Warmtevisie van 2 april 2015.

Eerder was de Minister van plan om - voorafgaand aan de evaluatie - de grootste knelpunten in de Warmtewet vast op te lossen met een wetswijziging. Dat gaat nu niet door.

Wel heeft de Minister in zijn kamerbrief gezegd dat ook bij de herziening van de Warmtewet beoogd zal worden om:

VvE’s uit te zonderen van de verplichtingen van de Warmtewet, en
het toepassen van correctiefactoren toe te staan.
De Minister zal ACM vragen om hiermee in het toezicht rekening te houden. Wij krijgen hierover nog een schriftelijk verzoek van de Minister. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zal ACM meer informatie plaatsen op deze website.

Volledige brief KLIK

sa
door saraa - Apr 27, 2015 om 22:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik zo lees over de hoge kosten van 6000 euro als de hele flat van de blokverwarming af gaat, ga ik dat absoluut niet voorstellen bij mijn VvE. Zoiets kan een gemiddeld persoon niet ophoesten, dat zijn belachelijke bedragen ook al zou het op de lange termijn voordeliger zijn.

Even over de afrekening:
-Variabele energiekosten 622 euro
-Overige kosten 306

De hele flat:
-Gasverbruik 104.253 m2 70.000 euro
-Administratiekosten 1500 euro
-Administratiekosten Ista 5500 euro
-Reparatie- en mutatiekosten tlv betreffende eigenaren 427 euro (dit was bijna exact het bedrag wat ik aan reparatie voor die lekkende radiator moest betalen trouwens)

valerius-2
door valerius-2 - Apr 28, 2015 om 00:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=saraa schreef op maandag 27 apr 2015, 22:46]Als ik zo lees over de hoge kosten van 6000 euro als de hele flat van de blokverwarming af gaat, ga ik dat absoluut niet voorstellen bij mijn VvE. Zoiets kan een gemiddeld persoon niet ophoesten, dat zijn belachelijke bedragen ook al zou het op de lange termijn voordeliger zijn.

Even over de afrekening:
-Variabele energiekosten 622 euro
-Overige kosten 306

De hele flat:
-Gasverbruik 104.253 m2 70.000 euro
-Administratiekosten 1500 euro
-Administratiekosten Ista 5500 euro
-Reparatie- en mutatiekosten tlv betreffende eigenaren 427 euro (dit was bijna exact het bedrag wat ik aan reparatie voor die lekkende radiator moest betalen trouwens)

Hoie is de warmwater regeling, of heeft iedereen zijn eigen warmwater voorziening?

sa
door saraa - Apr 30, 2015 om 08:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een ketelhuis onder de flat, bedoel je dat? In mijn huis is geen cv-ketel alleen elektrische boiler maar die heeft niets met de cv te maken als ik het goed begrijp.

door 1953 - Apr 30, 2015 om 09:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vergeet niet dat bij blokverwarming veel bijkomende kosten bijkomen.

Blokverwarming is niet meer van deze tijd, kostenrovend!

Een paar jaar terug trad een wet in werking, waarbij werd gekeken naar de capaciteit van de gasmeter(s), hoe hoger, hoe meer bijkomende kosten worden berekend. Kan mij nog goed herinneren dat een VvE blokverwarming heeft en daardoor duizenden euro extra per jaar kwijt waren. Staatsmelkkoe! Afnemers van blokverwarming waren en zijn duurder uit dan individuele gasmeter in het appartementsrecht hebbende.

Stel het aan de orde, als agendapunt, in de algemene ledenvergadering van uw VvE. U kunt uw medeappartementsrechthebbenden voorstellen, weer die agendapunt algemene ledenvergadering VvE, om de blokverwarming uit te bannen. Uw VvE-bestuur zou daar onderzoek naar kunnen doen en de algemene ledenvergadering daarover adviseren dan wel als agendapunt voorleggen.