nh
door nhz66 Mar 5, 2014 om 15:03
Huishouden & energie

Totaalbed ervaring vraag

In januari zijn wij naar totaalbed gegaan om een nieuwe boxspring te kopen. In de winkel hebben wij op een aantal bedden gelegen en daar besloten om voor een bepaald bed te gaan. De afmeting, matrassen en topper waren op zich prima, maar wij wilden graag een 200cm breedtemaat en een andere kleur.

De verkoopster heeft alles opgeschreven en vermeld dat ze de kleur en breedtemaat naar onze wensen aangepast heeft. De levertijd is besproken en we hebben een handtekening gezet.

Na 6 weken werd het bed geleverd en gemonteerd, dit is allemaal vrij netjes gegaan. Na enkele uren luchten zijn wij even gaan liggen op ons bed, daarbij viel ons direct op dat het bed korter was dan in de winkel. We hebben het bed nagemeten en het komt inderdaad overeen met dat wat er in de overeenkomst staat. We zijn direct terug naar de winkel gegaan en komen daar tot de conclusie dat het bed waar wij voor gekozen hebben 210cm lang is, tevens kwam de verkoopster toen ineens wel met het verhaal dat er ook nog een 220cm lengtemaat beschikbaar is. Erg vreemd want ik ben zelf 190cm lang en we hebben duidelijk afgesproken dat we dát bed wilden hebben, maar dan grijs en 200cm breed.

Volgens totaalbed is dit volledig onze fout, want wij hebben een handtekening gezet. Dit is natuurlijk waar, echter hebben wij duidelijk gevraagd naar dat bed. Daarbij is het in de winkels geheel onduidelijk hoe groot de showroom bedden zijn, er staan namelijk geen afmetingen bij.

Als oplossing bied totaalbed nu om het bed voor 70% van de nieuwwaarde terug te nemen. Dit komt neer op ca €1000,- extra kosten, los van de €150,- die de extra lengte sowieso al kost.

Wij begrijpen dat we zelf een handtekening hebben gezet, maar we zijn voor ons gevoel verkeerd voorgelicht en 30% inleveren op een gloednieuw bed wat nog niet beslapen is is volgens ons te gek voor woorden. Ze leveren alles zelf, dus het bed kan gewoon opnieuw ingepakt worden en als nieuw verkocht worden. Er heeft immers nog niemand op geslapen en het is door totaalbed zelf gemonteerd.

Wat vinden jullie en wat zouden wij nog kunnen doen?

32132 29 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2014 om 15:34
16826 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft het, om even duidelijk te zijn, het over een breedtemaat; ik vraag me af of u een lengtemaat bedoelt? Dus b.v. 180 x 200? Kunt u het nog even nader verklaren, als het niet te veel moeite is?

nh
door nhz66 - Mar 5, 2014 om 15:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

Excuus wanneer ik niet helemaal duidelijk ben geweest, ik zal het hieronder nog even toelichten.

Het bed waar wij op gelegen hebben in de winkel heeft een afmeting van 180x210cm (BxL). We hebben het bij de aanschaf alleen over de breedtemaat gehad, wij waren in de veronderstelling dat dat betreffende bed de langste uitvoering was. Dat maakte op zich ook niet zoveel uit, want de maat was goed.

Het bed wat wij geleverd hebben gekregen is 200x200cm (BxL). Dit is ook wat de verkoopster op de offerte heeft gezet en waar wij akkoord mee zijn gegaan, omdat we de maat van het showroombed niet wisten. Zoals hierboven vermeld hebben wij duidelijk aangegeven dat we dat bed (soort matrassen, electrisch verstelbaar en topper) wilden, maar dan in 200cm breed en in het grijs.

Daarnaast komt het sowieso erg onkundig over om aan iemand van 190cm een bed van 200cm lang te verkopen, maar dat terzijde.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2014 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan dan wel onkunde zijn, maar op de bon stond toch de maat? De ene 2 meter is net zo lang als de andere. Dus u kon weten dat het bed waar u op lag geen twee meter was, als de lengte voldoende was.

En een volgende klant wil hem misschien niet in grijs, logisch dat u niet al uw geld terugkrijgt. Want dit bed wordt nu een aanbieding.

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2014 om 16:19
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Oh jakkes, dat de geleverde maat ook op de order staat. Aan wat de verkoopster u vertelde dat het bed dus 180 x 210 zou zijn ging u daarvan uit, terwijl op de order wel duidelijk vermeld stond dat dit 180 x 200 is? Ik ben heel erg bang dat dit inderdaad u de 30% zal gaan kosten, dat zijn de algemene voorwaarden in de meubelbranche. Dat het een splinternieuw bed is, ja, ik ben het wel met u eens maar...Dit zijn nu eenmaal de regels. En ik kan nu wel belerend gaan doen en u vertellen dat u die orderbevestiging nog eens goed had moeten lezen maar daar schiet u dus ook niets mee op. Officieel hanteren ze dus keurig de regels. Misschien door nog eens te gaan praten of ze wat coulance kunnen toepassen. Heel vervelend en kostbaar voor u.

nh
door nhz66 - Mar 5, 2014 om 16:31
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wij zijn ons er van bewust dat een handtekening bindend is, we verwachten ook niet dat het zomaar even gratis omgeruild wordt. Wat ons echter wel enorm stoort is dat we gewoon verkeerd voorgelicht zijn. De verkoopster heeft nooit vermeld dat ze een kortere maat opschreef dan waar wij voor gekozen hebben. Zelf konden we dat ook niet vergelijken daar er geen afmetingen staan bij de showroom modellen. Wij zijn er bij het zetten van de handtekening vanuit gegaan dat opgeschreven is waar wij naar gevraagd hebben en dat de vele getallen op de offerte klopten.

Uiteraard geld dat je zelf goed op moet letten, maar je mag als klant toch ook bepaalde verwachtingen hebben lijkt me.

We hebben overigens de rayonmanager gesproken en die heeft ons laten weten dat het onze eigen schuld is en dat ze niet meer willen doen dan het bed voor 1000euro minder terug te nemen,

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2014 om 16:42
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja maar, beste nhz66, al heeft de verkoopster het gezegd, u schrijft immers zelf dat het ook op de order zelf stond (de foute maat) en ja, dat was dan wel fout maar, thuisgekomen, heeft u dat ding dan niet nog eens bekeken als was het maar om te zien voor hoeveel geld (want dat is het), had gespendeerd? Ik had al geschreven dat nakaarten geen zin heeft, maar het staat op de bon: had u het thuis nagezien dan had u het per direct kunnen veranderen en nu....is het echt te laat. En zoals u schrijft: de rayonmanager wil u niet tegemoet komen. Dan houd het op. Of u zult zich met 10 cm korter moeten behelpen om de financiële schade te beperken. Ik zou geen andere oplossing voor u weten.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2014 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed begrijp, heeft de verkoopster helemaal niet gezegd dat het bed waar u op lag 210 cm was en u hebt niet aangegeven dat u een bed langer dan normaal wenst ivm uw lengte.

Jammer van het geld.

aurora1
door aurora1 - Mar 5, 2014 om 17:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees nog eens de voorwaarden van retourneren: klik hier.
Er moet dan toch ook een lager bedrag voor het kortere bed op de factuur hebben gestaan dan van het langere bed dat u getest heeft of zie ik dat verkeerd?
Ik ben bang dat het de keuze tussen een 10 cm korter bed voor de komende x jaren wordt, of met verlies een langer bed.

nh
door nhz66 - Mar 5, 2014 om 17:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

Er is inderdaad mooit over de lengtemaat gesproken, omdat het showroombed lang genoeg was en wij voor dat bed gekozen hebben. De verkoopster heeft vervolgens zelf een kortere maat opgeschreven, zonder dat wij wisten dat de maat die opgeschreven werd anders was dan waar wij voor gekozen hebben.

Nakaarten heeft verder ook geen zin, juridisch zal het ook wel kloppen. Wij zijn alleen benieuwd wat anderen hiervan vinden en of iemand wellicht tips heeft om dit toch nog netjes op te lossen. Daarmaast hoop ik dat dit bericht toekomstige klanten alerter maakt.

zoekster
door zoekster - Mar 5, 2014 om 17:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind dit ook niet kunnen hoor. U heeft een voorbeeld bed gekregen en daarbij is u niet verteld dat u op een langer bed lag dan wordt geleverd. U bent heel slecht voorgelicht.

Ik zou me beroepen op het volgende wetsartikel over non-conformiteit.

art 7:17 lid 4

Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.

mahadma
door mahadma - Mar 5, 2014 om 17:09
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Een contract heet nu eenmaal een contract. En als dat getekend is, is dit een duidelijk gegeven.
Maar in dit geval is het helder, de zaak heeft geleverd waarvoor getekend is, op tijd en gemonteerd.. En daar is niets op af te dingen. De zaak heeft een aanbod gedaan waar u het niet mee eens bent, maar met steeds kritischer cliënten moet je de regels ook strakker houden. Dus aan de afgesproken voorwaarden. Die gelden wederzijds.

Wellicht is het te verkopen via Marktplaats of vrienden, kennissen, relaties? Dan heb je kans dat de schade beperkt wordt.

nh
door nhz66 - Mar 5, 2014 om 17:09
6 Antwoorden / 1 Vragen

PS: vanwege de een verzamelprijs en het ontbreken van de volledige gegevens bij het showroommodel is ons in de prijs helaas niks opgevallen.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2014 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u praat wel uitgebreid over de breedte, maar wat voor u van belang is, de lengte, daar hebt u het helemaal niet over. U hebt helemaal niet dat bed gekocht waar u op lag, want het moest anders zijn dan het showroommodel.

nh
door nhz66 - Mar 5, 2014 om 17:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals, we hebben het niet over de exacte lengtemaat gehad omdat die goed was. Evenals het type matras, type topper en het electrisch verstelbare. Die waren allemaal goed. Er is letterlijk alleen gesproken over de dingen die we anders wilden, de kleur en de breedte. Daarma hebben we een setje poten uitgezocht en de boel laten opschrijven.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2014 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat mij erom dat u echt lang bent. Te lang voor een normaal bed om daar prettig op te liggen, dus mijns inziens zou dat het eerste zijn waar u het over zou moeten hebben.

Het is wat anders als u precies dat bed had gekocht wat er stond en er komt dan een korter bed. Maar u hebt allerlei wensen geuit en besproken en besteld, terwijl u kon weten dat dat bed niet een "normale" lengte had, anders had u er niet zo prettig op gelegen.

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2014 om 18:05
16826 Antwoorden / 108 Vragen

zoekster schrijft:
[quote]Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.

Ben het vaak met je eens, maar zoals je uit mijn bovenstaand commentaar al hebt kunnen lezen: de maten staan op de bon!! De bon word getekend!! Al zie je het niet á la moment, dan kijk je thuis toch?

nh
door nhz66 - Mar 5, 2014 om 18:07
6 Antwoorden / 1 Vragen

Achteraf gezien is het sowieso niet handig geweest om niet exact alles na te lopen en alle maten na te kijken, maar wanneer ik tegen een verkoper zeg dat ik dat bed wil dan mag je toch aannemen dat dat over genomen wordt?

Wanneer ik in een showroom een auto kies met een bepaalde uitstoot, zonder exact te weten welke motor daarin zit. Dan mag je toch ook van de verkoper verwachten dat hij de juiste waardes overneemt?

Ik weet dat het uiteindelijk de klant is die de handtekening zet, maar het lijkt mij toch niet te veel gevraagd dat een verkoper weet wat hij opschrijft? Je mag als klant toch uitgaan van de expertise van en winkelmedewerker?

Kortom, en dat zei ik al eerder, ik weet dat het juridisch vast wel goed is wat ze doen. Netjes vind ik het echter allerminst. Wellicht 'de fouten' tijdens de verkoop cq het adviesgesprek nog wel het meest.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2014 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Want dat monster of model werd ook nog eens niet gekocht.

zoekster
door zoekster - Mar 5, 2014 om 18:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=nhz66 schreef op woensdag 5 mrt 2014, 17:30]Nogmaals, we hebben het niet over de exacte lengtemaat gehad omdat die goed was. Evenals het type matras, type topper en het electrisch verstelbare. Die waren allemaal goed. Er is letterlijk alleen gesproken over de dingen die we anders wilden, de kleur en de breedte. Daarna hebben we een setje poten uitgezocht en de boel laten opschrijven.
Heeft u mijn bijdrage niet gelezen? Ik zou niet zomaar de handdoek in de ring gooien. U heeft gezegd, ik wil dat bed hebben alleen dan 2 meter breed. Dan gaat die verkoopster zomaar een bed van 2 meter lengte opschrijven? Dat is toch raar? In tegenstelling tot de anderen vind ik dit een vreemde eigengereidheid van de verkoopster en zou ik met het wetsartikel wat ik eerder heb vermeld aan de slag. Gewoon er vol voor gaan.

Wat heeft u nu te verliezen, behalve die 1000 euro? Aangetekende brief met het verhaal met een verzoek om een schriftelijk antwoord binnen 14 dagen. Dan maar zien waar ze mee komen.
Niet zomaar het kopje laten hangen!

@tenormin, ik ben een vechtjas tot het einde ;-)

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2014 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Maar er is zoveel gewijzigd, de breedte, de stof, de poten. Maar over het belangrijkste voor iemand van 1.90 meter wordt niet gesproken.

En dan nog, net wat Tenormin schrijft, als je zo'n uitgave gedaan hebt, kijkt ieder mens thuis toch nog is naar de bon waarop staat wat je allemaal besteld hebt?

zoekster
door zoekster - Mar 5, 2014 om 18:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 5 mrt 2014, 18:12]@zoekster

En dan nog, net wat Tenormin schrijft, als je zo'n uitgave gedaan hebt, kijkt ieder mens thuis toch nog is naar de bon waarop staat wat je allemaal besteld hebt?
Nee, omdat die persoon dacht dat hij op een 2 meter lang bed lag, ervanuitgaande dat de verkoopster alleen zijn aanpassingen had gemaakt, dan is er geen argwaan.
Wat voor verkoopster gaat 2 meter invullen als de klanten op een bed van 2.10 liggen? Je gaat toch niet zomaar zelf een lengte bedenken als verkoopster?

Kijk, bij jullie antwoorden heeft nhz66 niets. Nada. Met mijn antwoord is er nog kans op een uitkomst. Misschien komen de partijen elkaar dan nog ergens tegen...

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2014 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar we kunnen het een vragensteller niet altijd naar de zin maken. ;-)

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2014 om 18:48
16826 Antwoorden / 108 Vragen

zoekster schrijft:
[quote]@tenormin, ik ben een vechtjas tot het einde ;-)

Niemand meer dan ik, uiteraard buiten nhz66, zou meer dan blij zijn als jouw advies ook resultaat heeft en ook niemand meer zal de uitkomst (dat er alsnog word ingegaan op het verzoek) toejuichen zoals jij het nog kan zien. Ik ben er behoorlijk sombertjes over. We wachten af: ik wens nhz66 veel succes.

mahadma
door mahadma - Mar 5, 2014 om 18:55
11537 Antwoorden / 51 Vragen

TS heeft al contact gehad met de rayonmanager, en gelet op de reactie van laatstgenoemde lijkt het mij niet dat ze elkaar "tegenkomen". Het is helaas niet mogelijk, dat de consument altijd wint.

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2014 om 19:29
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]En dan nog, net wat Tenormin schrijft, als je zo'n uitgave gedaan hebt, kijkt ieder mens thuis toch nog is naar de bon waarop staat wat je allemaal besteld hebt?

@zoekster, toch nog een aanvulling: toen ik mijn nieuwe nestje had gekocht keek ik wel degelijk enige keren naar die opdracht/bon: het was voor mij een knots van een bedrag dus ja, (kinderachtig misschien) voordat hij in de ordner verdween wat ie aandachtig nagelezen. ;-O

zoekster
door zoekster - Mar 5, 2014 om 19:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Daar gaat het mij niet om. Het gaat erom dat de koper in de veronderstelling was dat een bed van 2 meter lengte genoeg was, omdat hij dacht op een bed van 2 meter proef te hebben gelegen. Maar ze lagen proef op een bed van 2.10 lengte.

De verkoopster heeft zelf 2 meter lengte op de bon geschreven, waarom is me een raadsel. Had de koper gevraagd om een bed van 2 meter lengte en achteraf blijkt dat te kort dan kan ik me helemaal vinden in jullie redenering. Maar de verkoopster heeft 2 meter op de bon ingevuld zonder overleg, terwijl de koper aan het proefliggen was op een bed van 2.10. Ook staat er bij de proefbedden nergens dat de bedden 2.10 zijn.

Dat vind ik nou raar. Dat een verkoopster zomaar zo'n beslissing voor de kopers maakt. Zonder overleg. Dat ze zelf zomaar een korter bed invult op de bon en niet eens overlegt over een lengte van 2.10 waarop is de kopers lagen in de winkel, dat vind ik onbegrijpelijk.

Is het ook nog eens zo dat de kopers geen geld terug willen, maar om hetzelfde bed vragen, maar dan 10 cm langer met daarbij de extra betaling van 150 euro. Maar totaalbed wil er ook nog 1000 euro uitknijpen.

mahadma
door mahadma - Mar 5, 2014 om 20:11
11537 Antwoorden / 51 Vragen

TS is kennelijk lang van lichaamsbouw. En kennelijk (ik ben geen beddenverkoper) is 2 meter lang een standaard maat. De breedte was voor TS een ding om te wijzigen en dàt is ook gewijzigd. Daarom zal de verkoopster die maat als lengte opgeschreven hebben.

pino123
door pino123 - Mar 5, 2014 om 20:53
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Even los van de handtekening, de meeste mensen weten dat bedden in bepaalde maten komen. Zowel in de breedte als in de lengte. De maat 2.00 is redelijk standaard, 2.10 en 2,20 niet! Ik kan mij dus voorstellen dat aangezien u zo specifiek om een breedte vroeg, u gewoon de standaard lengte zou willen. Los even dat ik het redelijk knullig vindt van de verkoper, om niet even de lengte maten te controleren. Al kan je je afvragen of de verkoper het wist, dat het bed 2.10 was. Ik zelf zou daar niet eens vanuit gaan gezien het gemiddelde niveau wat er vaak in zo'n winkel staat.

user123
door user123 - Mar 7, 2014 om 06:15
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 5 mrt 2014, 18:08][quote=nhz66 schreef op woensdag 5 mrt 2014, 17:30]Nogmaals, we hebben het niet over de exacte lengtemaat gehad omdat die goed was. Evenals het type matras, type topper en het electrisch verstelbare. Die waren allemaal goed. Er is letterlijk alleen gesproken over de dingen die we anders wilden, de kleur en de breedte. Daarna hebben we een setje poten uitgezocht en de boel laten opschrijven.
Heeft u mijn bijdrage niet gelezen? Ik zou niet zomaar de handdoek in de ring gooien. U heeft gezegd, ik wil dat bed hebben alleen dan 2 meter breed. Dan gaat die verkoopster zomaar een bed van 2 meter lengte opschrijven? Dat is toch raar? In tegenstelling tot de anderen vind ik dit een vreemde eigengereidheid van de verkoopster en zou ik met het wetsartikel wat ik eerder heb vermeld aan de slag. Gewoon er vol voor gaan.

Wat heeft u nu te verliezen, behalve die 1000 euro? Aangetekende brief met het verhaal met een verzoek om een schriftelijk antwoord binnen 14 dagen. Dan maar zien waar ze mee komen.
Niet zomaar het kopje laten hangen!

@tenormin, ik ben een vechtjas tot het einde ;-)

Ten eerste is een juridische weg zinloos vanwege de koopovereenkomst.

Ten tweede zijn de kosten van een procedure veel hoger dan de huidige meerprijs

Ten derde ligt er een heel schappelijk voorstel, ze zijn immers niet verplicht om een gebruikt bed terug te nemen.

Ten vierde : een verstoorde relatie kan tot gevolg hebben dat totaalbed het voorstel van tafel haalt.

Ik zou het aanbod met beide handen aanpakken wanneer u echt niet kunt slapen op 200 lengte.
Met 1.90 zou dat geen groot probleem moeten zijn. Gemiddeld wordt 15cm bij de lichaamslengte opgeteld voor de matrasmaat, maar het maakt ook uit of er bijvoorbeeld sprake is van een hoofdbord of voetbord.