sp
door spookydaffy May 25, 2007 om 02:13
Geldzaken & recht

Totale beslaglegging van loon + vakantiegeld

vandaag werd bij ons het loon + vakantiegeld uitbetaald. nog geen 15min later was alles op 0,70 cent na weer afgeschreven. ik postbank bellen waar mn geld heen was, er was een spoed beslag aangevraagd en die hebben ze uitgevoerd. ik weet van nix. en ze konden me niet vertellen wie dat heeft aangevraagd bij hun want de opdracht was nog niet verwerkt. mag dit zo maar gebeuren? heb ik geen beslagvrije voet? hoe moet ik nu mn huur betalen en eten? zo creer je toch weer andere schulden bij iemand? het kwam als een dreun in mn gezicht.

Alvast bedankt Martine

785 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 07:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

als u daadwerkelijk geen schulden,onbetaalde rekeningen of iets dergelijks heeft lijkt mij de beslaglegging niet terecht zeker niet als u van niets weet....

wat ook nog kan is dat er via uw werk beslag is gelegd dat uw baas zijn verplichtingen niet is nagekomen.

in ieder geval zo snel mogelijk proberen uit te vinden door wie het is gedaan en als het niet terecht is geld per direct terugvorderen..

succes ermee..

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 07:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht er inderdaad beslag worden gelegd dan wordt al het geld van de rekeningen op de dag van beslaglegging naar een tussenrekening geboekt. De bank heeft dan een zwijgplicht van 4 weken en daarna wordt het geregeld met de deurwaarder. Dat u van niets weet lijkt mij niet voor de hand liggend. Misschien pas verhuist en iets niet doorgegeven voor het nieuwe adres?

De bank kan wel een spoedprocedure opzetten met de deurwaarder om die 4 weken te verkorten

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 07:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Martine,

Alvorens er beslag gelegd wordt, worden er meerdere aanmaningen gestuurd. Vervolgens wordt een deurwaarder ingeschakeld en als die na maanden aanmanen niets voor elkaar heeft gekregen, wordt er via de RECHTBANK beslag op je inkomen en zo gelegd.

Alleen belastingen (gemeente én rijk) hoeven niet via de rechter omdat deze belastingdeurwaarders recht hebben van Parate Excecutie.

Ook kan het nog zo zijn dat je een schuld hebt bij de postbank zelf (te lang het kwartaalkrediet niet aangezuiverd of zo).

Als je geen idee hebt waar deze beslaglegging vandaan komt zijn er drie mogelijkheden:

1:Je hebt stelselmatig alle post weggegooid die met welke rekening dan ook te maken heeft.

2: Er heeft naamsverwisseling plaatsgevonden.

3: je hebt een huisgenoot die enorme schulden heeft gemaakt en dat verborgen houdt.

Ik zou als ik jou was, eerst eens je financiële administratie op orde zien te krijgen.

Beslagleggingen vinden namelijk NOOIT plaats zonder voorafgaande aankondiging.

Linda

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 08:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling: Een beslagvrije voet is alleen van toepassing bij loonbeslag. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 08:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

......of er is een grove fout gemaakt en je wordt aangezien voor een ander of...... je hebt je kop in het zand gestoken en dacht, het loopt niet zo'n vaart, terwijl je dan natuurlijk had moeten en kunnen weten dat dit aanstaande was.
Je weet het zelf natuurlijk het beste, maar bij optie één trek je alle registers open om dit recht te laten zetten en anders.....???

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 08:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te mogen executeren heeft een crediteur een executoriale titel nodig (deze is te o.a. verkrijgen door het gelijk van een rechter via een vonnis) om beslag te kunnen leggen, moet de crediteur een deurwaarder in de arm nemen. deze deurwaarder moet het vonnis laten betekenen door de debiteur (u in dit geval). hierdoor bent u bekend met het beslag. dit is de 'normale' gang van zaken. sommige instanties hebben recht om parate executie uit te voeren. dit wil zeggen dat ze zonder deze weg beslag mogen leggen. dit mogen onder andere de pandhouder, hypotheekhouder, belastingdienst. volgens mij is het onmogelijk om van niets te weten. er zullen verschillende aanmaningen geweest zijn om het verschuldigde bedrag aan de crediteur over te maken.

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cyvonne,

jij zegt dat een hypotheekhouder recht heeft om zonder tussenkomst van de rechtbank tot beslaglegging over te gaan. Dat is niet helemaal waar.

Op het moment dat je je pand in hypotheek geeft, heeft de hypotheekhouder het recht dit te verkopen/veilen via de notaris. Daarvoor is inderdaad geen tussenkomst van een rechter nodig. Maar als er daarna (als de opbrengst onvoldoende blijkt te zijn) nog schuld overblijft, dan moet de (inmiddels ex-) hypotheekhouder wél naar de rechter om (loon) beslag te kunnen leggen.

En zoals al eerder opgemerkt hier, er moet altijd een beslagvrije voet worden vastgesteld (hele hoge uitzonderingen daargelaten).

Linda

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo martine@

hier lijkt mij meer aan de hand dan -------.

Als u echt helemaal van "nix"weet met betrekking tot vorderingen, schulden etc. dan is er iets goed mis. Ik betwijfel dat echter omdat u het heeft over het creeren van andere schulden.

Hoe dan ook is het wel zo dat er eerst beslag kan worden gelegd als er een vonnis "onder ligt" van een kantonrechter en dit vonnis ook door een deurwaarder is betekend.

Hoe dan ook kan en mag ook de Postbank niet maar zo zonder uw toestemming/medeweten of zonder een gerechtelijk vonnis dat beslag mag worden gelegd op de rekening niet tot uitvoering overgaan. De Postbank doet echter met enige relmaat wel dingen die ze niet mogen, dat zou dus niet zo vreemd zijn.

Hoe dan ook komt het mij bijzonder zinnig voor om een advocaat in te schakelen en/of dringend nader advies te vragen bij het Sociale loket in uw gemeente.

Voor de goede orde: de Postbank gaat al in de fout als men u niet kan vertellen op wiens "bevel" het beslag is uitgevoerd.

Voor de goede orde: belastingvordering middels beslag kan zonder gerechtelijk vonnis maar dan moet u ook op de hoogte zijn via een betekende vordering van een belastingdeurwaarder.