de eelco
door de eelco Jul 9, 2013 om 11:57
Auto & vervoer

Tractor parkeren op openbare weg.

zaterdag op een verjaardag was er een discussie of je een tractor op een openbare parkeerplaats mag parkeren..((ik woon in een dorp met aardig wat tractors))..ik heb gezegd dat het gewoon mag mits het niet langers is dan 3 dagen zoals bijvoorbeeld een caravan.heb nu gekeken in het apv van de gemeenten maar staat niks over landbouwvoertuigen dus mijn mening is nog steeds dat hij er gewoon mag parkeren met zijn trekker maar dan niet langer dan 3 dagen achtereen.de desbetreffende eigenaar van de trekker was ook aanwezig op de verjaardag en vraag zich nu af of hij in overtreding is als hij de trekker regelmatig op een parkeerplaats zet...de gemeentehuis gebeld maar de mederwerker kon hierover geen antwoord geven en zei dat het misschien dan zo was zoals een caravan...wie heeft er gelijk ,de mensen die zeggen dat het niet mag of de mensen die zeggen dat je 3 dagen er gewoon mag parkeren....alvast hartelijke dank namens de eigenaar van de trekker want die wil graag een helder antwoord voordat hij gezeur krijgt....

14503 5 Rapporteer

hutch
door hutch - Jul 9, 2013 om 12:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

In veel gemeenten valt een landbouwvoertuig onder de categorie aanhangers, caravans, enz. Dus mag er maximaal 3 dagen achter elkaar geparkeerd worden.

Maar als er in de APV niets geregeld is omtrent het parkeren van landbouwvoertuigen (tractoren) is het niet verboden. Dus deze voertuigen dienen wel expliciet genoemd zijn, als tractor of als lanbouwvoertuig.

Uiteraard dient er wel aan allerlei (andere) wettelijke regels gehouden worden.
Dus uw gemeente moet het kunnen zeggen. Ook kunt u de APV van uw gemeente opvragen en het zelf uitzoeken. Misschien op internet? Google op de naam van uw gemeente + APV.

Mocht er wel wat over in staan, kijk ook even wat een tussenliggende termijn behoort te zijn.
Als ik elke dag met een tractor naar m'n werk ga, staat die tractor dus niet 3 dagen achter elkaar voor de deur.......

Gr. Hutch

valerius-2
door valerius-2 - Jul 9, 2013 om 17:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waar staat dat een trekker niet op een auto parkeerplaats mag staan? Dat vind u nergens. Ik zie wel eens een motorfiets of een z'g 15 km er op staan maar nog nooit een bekeuring hier op ge zien. Dus neem maar aan dat het mag. Het is een parkeerplaats en geen autparkeer plaats.

dearagain
door dearagain - Jul 9, 2013 om 20:13
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*een plaatselijke politieagent zou dit toch moeten weten (hoewel hutch natuurlijk ook wel een hoop weet)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 10, 2013 om 14:49
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Stel dat het niet zou mogen; hoe zouden ze de eigenaar dan willen bekeuren?

Zelf ga ik altijd met de tractor naar Amsterdam, nooit een parkeerplaats hoeven zoeken en ook nog eens 0 euro per uur i.p.v. 6..

de eelco
door de eelco - Jul 12, 2013 om 09:28
607 Antwoorden / 92 Vragen

iedereen bedankt voor het mee denken.....een mederwerker is inmiddels bij me kennis langs geweest en hij moest per direct de tractor verwijderen.bij de volgende overtreding zal de tractor direct worden verwijdert op de kosten van de eigenaar van de tractor want hij mag hem maar 3 dagen achtereen parkeren op de openbare parkeerplaatsen,dus elke 3 dagen op een andere parkeerplaats zetten word niet geacepteerd..hier moet hij het maar mee doen en toen me kennis vroeg hoe dat landelijk is geregeld zei de amtenaar elke gemeente bepaald zelf zijn regels...