Transportschade aan de koffer
In mei 2014 heb ik een Samsonite S'Cure gekocht en deze heb ik 3 keer gebruikt en is kapot gegaan op 9 juni 2015 bij transport op het vliegveld. Bij de voorwaarden bij Samsonite staat dat er geen garantie verleend wordt bij transportschade. Ik heb Samsonite geschreven dat ik het vreemd vind dat er geen garantie is op transportschade als koffers speciaal voor transport gemaakt worden. Omdat er een grote barst zit bij de beugel van de koffer en daardoor ook scheuren in de koffer zijn ontstaan, vraag ik of het niet een productie/kwaliteitsfout kan zijn, Samsonite staat toch bekend om zijn degelijkheid? Men reageert terug dat ze de koffer zullen ophalen en de koffer zullen gaan testen of dit het geval is. De volgende dag krijg ik een mail, dat ik zelf de koffer moet opsturen naar een ander adres, omdat ik de koffer met rentepunten bij de ING hebt gekocht. Ik ga bellen en geef aan dat het toch niet uit moet maken waar ik de koffer heb gekocht, maar dat het om de koffer zelf gaat. Daarbij geeft ze mij weinig hoop en geeft ook aan dat de verzendkosten voor mij zijn als het inderdaad om transportschade gaat. De volgende vraag is wat voor garantie ik krijg als ik dezelfde koffer koop en hetzelfde weer zal gebeuren? De aanschafwaarde is van deze koffer €199,00 populair in de recensies, staat goed aangeschreven, maar dan beter een duurdere aan duurdere koffer moet kopen. Ik schrijf mijn verhaal aan ING en geef aan dat ik nu een andere behandeling krijg omdat zij in grote hoeveelheden deze koffers hebben afgenomen en andere condities en dat ik het antwoord nu al weet als ik de koffer op stuur...Nogmaals schrijf ik Samsonite dat ik de gang van zaken vreemd vind, maar het blijft om transportschade gaan en zij zullen niet erkennen dat het om een kwaliteitsfout gaat. Mijn vorige koffer is 27 jaar oud, maar deze kantelde veel omdat hij 2 willen heeft. Er mankeert niets aan deze koffer. De S'Cure heeft 4 wielen, is een stuk lichter, maar men geeft aan dat deze sterker is...
Wat moet ik doen?
Heeft u geen reisverzekering waar dit onder valt? Als u de koffer daar niet meer beschadigd kan tonen, kunt u daar ook niet meer claimen. Zou dus niet te snel de koffer opsturen, u moet nog maar afwachten of en hoe u dan de koffer terugkrijgt.
[quote=gerdamarijke schreef op dinsdag 1 sep 2015, 19:42]Heeft u geen reisverzekering waar dit onder valt? Als u de koffer daar niet meer beschadigd kan tonen, kunt u daar ook niet meer claimen. Zou dus niet te snel de koffer opsturen, u moet nog maar afwachten of en hoe u dan de koffer terugkrijgt.
Beste estrin,
het zal voor u lastig zijn om aan te tonen of het wel of geen transportschade betreft.
Op een vliegveld wordt niet altijd even zachtzinnig met de bagage omgesprongen. U heeft ook geen idee waarschijnlijk hoe uw koffer precies op het vliegveld stuk is gegaan.
Als ik u was zou ik de koffer ook niet zomaar opsturen.
Geen idee of u een gespecialiseerde winkel (in koffers/tassen) in de buurt heeft waar men Samsonite koffers verkoopt. U zou daar anders eens langs kunnen gaan met uw koffer en hun vragen hoe men daar denkt dat de koffer stuk is gegaan. Wie weet kan men u ook nog op een idee brengen hoe u dit het beste aan kunt pakken.
Samsonite staat er misschien niet voor open, maar is het nog een idee om foto's te maken en die op te sturen naar Samsonite en Samsonite op basis daarvan te laten bepalen of het wel of geen transportschade betreft.
Bedankt voor de reactie. Ik ben ook al naar de winkel gegaan en zij vond dit ook een vreemd verhaal. Zij krijgt nooit klachten over Samsonite, wel over de beugel als men die vergeet terug te
schuiven, maar niet over barsten/scheuren. Ook foto's heb ik al naar Samsonite gemaild en daar reageerden ze eerst positief op dat ze niet gelijk konden zien of het om een productiefout ging en dat ze de koffer zouden komen ophalen. Mijn vraag gaat vnl. over het gebruik van een koffer dat deze daar bestand voor moet zijn, want daar koop je juist een koffer voor. Nu zou ik denken dat ik beter een wegwerpkoffer kan kopen en na elk gebruik deze moet weggooien. Een voorbeeld...een kok koopt toch ook goede messen om ermee te kunnen snijden en moet toch niet bang zijn dat deze breken?
Je had die schade natuurlijk bij de luchtvaartmaatschappij moeten verhalen, dat zal nu lastig worden om dat alsnog te doen.
Helaas heb ik dit later thuis pas opgemerkt. Ik heb daar niet bij stilgestaan dat dit had kunnen gebeuren en was dan ook echt verbaasd toen ik het zag.
Ook hier geldt voor garantie claims moet u bij de LEVERANCIER zijn en niet bij de fabrikant tenzij die een en dezelfde zijn.
Op transport schade kan je geen garantie geven omdat het voorkomen daarvan buiten de macht van de fabrikant, leverancier en gebruiker ligt. Geen enkele koffer kan zodanig gecontrueerd zijn dat deze elke transport schade kan doorstaan. Dit zal dús niet onder garantie kunnen vallen tenzij u kunt aantonen dat er sprake is van een productie fout. U moet uw claim dus indienen bij degene die verantwoordelijk was voor het transport van uw koffer of bij uw reisverzekering.
Mijn koffer is ook eens kapot gegaan na een vlucht. (De halve achterkant lag er af).
Dit heb ik meteen op het vliegveld aangekaart bij de maatschappij (Emirates). Zij namen de verantwoordelijkheid hiervoor en hadden binnen een week een nieuwe koffer voor me geregeld.
Als ik U was zou ik proberen de vliegtuig maatschappij te benaderen.
Samsonite kan er ook weinig aan doen als een medewerker van het vliegveld een paar keer met zn karretje over je koffer rijdt ofzo. Het is dus terecht dat dit niet onder de garantie valt.
Beste estrin,
Transportschade moet inderdaad op de luchthaven waar het gebeurt gemeld worden. Daar zijn speciale balie's voor. Bij de balie maken ze een PIR op. Hiermee kunt u de schade claimen bij de maatschappij waarmee u vloog. Uiteraard moet dit voor het verlaten van de luchthaven. Voor u dus nu te laat. Blijft, zoals al eerder gemeld, de reisverzekering over.
De s'cure is een bijzonder goede koffer,maar alles kan door geweld stuk. Koffers vallen soms van grote hoogte van de wagens af die ze van en naar het vliegtuig vervoeren, of er valt een andere koffer met de punt op die van u.
Ben zelf werkzaam in de kofferbranche en maak dit ( helaas) veel mee.Wij geven wel alle klanten een formulier mee waarop staan dat zij de koffer na de baggageband moeten controleren en eventuele schade direct moeten melden.
U heeft er nu niets meer aan, maar voor andere alvast een tip.
Wellicht kan uw koffer nog wel gemaakt worden bij Samsonite. Probeer het anders bij een gespecialiseerd reparatiebedrijf zoals Roger Hansen in Enschede.
susses
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Onaangekondige prijsverhoging sportschool
Goedendag,
vanmiddag een onaangename verassing tijdens het nalopen van de financiele administratie. SInds 1 november 2023 heb ik een abonnement bij een sportschool. Deze sportschool heeft, zonder het aan mij bekend te maken, de abonnementsprijs verhoogd. Ik ben niets te beroerd om te betalen, laten we dat voorop stellen. Ik wil echter wel graag op tijd weten dat er een prijsverhoging aa
...
Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer