ge
door gerardwillems Aug 22, 2014 om 21:52
Auto & vervoer

Trek met grote reparatiekosten 3 jaar oud

In augustus 2013 heb ik van een medewerker van een fietsenhandelaar uit Driel een Trek FX 35 + elektrisch fiets gekocht. Hij bood deze ongeveer 2 jaar oude fiets aan via marktplaats. Het was een geweldige fiets, tot 19 juli jongstleden. Toen stopte hij spontaan met alles tijdens het fietsen! Nu blijkt bij controle bij mijn fietsenmaker dat de accu, motor en waarschijnlijk ook het display en de gehele elektronica plus de bekabeling defect zijn. Een totale reparatie van ongeveer € 1.650,00. Dit bedrag staat natuurlijk in geen vergelijk met de originele aanschafprijs van deze fiets dit was € 1.899,00. De fiets heeft ongeveer 2500 Km gefietst, waarvan ik er ongeveer 1000 Km van heb gereden. Vanaf eind juli ben ik bezig om e.e.a. op een nette manier geregeld te krijgen via Trek & de originele leverancier. Dit laatste is op een complete fiasco uitgelopen, originele leverancier was niet bereid om de originele aankoop nota bovenwater te toveren. Zelf een handgeschreven bon was niet bespreekbaar, de inspanningen van een medewerker van de handelaar hebben ertoe geleid dat Trek een coulance voorstel naar mijn fietsenmaker (ook Trek dealer) maakte. Zo zouden 20% coulance verlenen. Totale reparatie zou kunnen oplopen naar ongeveer € 1.400,00
Ik heb hier een heel vervelend gevoel van over gehouden, en de nasmaak is erg bitter.
Zou iemand mij kunnen vertellen welke rechten er eigenlijk zijn als je een product van zo’n jonge leeftijd eigenlijk hebt, die niet door eigen toedoen compleet kapot gaat.

Ik heb in al mijn mailwisselingen met Trek & de originele leverancier steeds openheid van alle details gegeven. En ik verwachte ook geen 100% garantie, maar een coulance voorstel waarbij Trek, mijn huidige fietsenmaker en ik ons in konden vinden. Dit laatste is niet bereikt.

2142 25 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 22, 2014 om 22:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt niets beginnen. U heeft een tweedehandsfiets gekocht die nu inmiddels drie jaar oud is.
Gewoonweg een kansloze zaak.

Ben wel benieuwd hoeveel u voor de fiets heeft betaald, want dat laat u merkwaardig genoeg achterwege in uw verhaal.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2014 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat bedoelt u met dat u die fiets van een medewerker hebt gekocht? Was het een particuliere verkoop?

gerbera
door gerbera - Aug 22, 2014 om 22:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de defecten, die u noemt, lees kan ik niet anders stellen dat men u bijna willes en wetens een barrel hebben verkocht. Er moet heel wat gebeuren wil alles in een keer defect raken en zelfs de gehele bekabeling naar de knoppen zijn. Tenzij de accu mogelijk al een defect had of er een is geplaats met een te hoog voltage dan normaal gebruikelijk is voor deze fiets. Maar dan nog moet dat voor de bekabeling niet zo veel uitmaken. Ik heb eerder het gevoel dat men u, gelet op de hoge reparatiekosten, een nieuwe fiets probeerd te verkopen.

mahadma
door mahadma - Aug 22, 2014 om 23:09
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Vaak is het ook nog zo dat de eerste garantie die je krijgt, vervalt bij de tweede eigenaar. Dus u heeft helemaal geen enkelbeen om op te staan, het totaal plaatje bekeken.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2014 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gebera

Die fiets heeft wel een heel jaar gedraaid.

alfatrion
door alfatrion - Aug 23, 2014 om 01:10
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een tweedehands product moet u beginnende slijtage verwachten. De accu is een slijtage gevoelig onderdeel, dus daar kunt u niets beginnen. Dit anders met betrekking tot de motor, display en elektronica. Dat zouden een duurzame product moeten zijn.

Ook ik ben benieuwd naar de aanschafprijs. Als u de fiets ver onder de marktprijs heeft gekregen dan had u wellicht moeten verwachten dat er iets ernstigs mee aan de hand was.

door 1953 - Aug 23, 2014 om 01:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kort gezegd de vermeende reparatiekosten zijn beduidend hoger dan een nieuwe fiets van dit kaliber met de wettelijke garantie van 2 jaren.

Mijn gedacht is een nieuwe fiets aanschaffen.

De kinderziektes van de vorige generaties fietsen zijn mogelijk inmiddels verleden tijd geworden.

gerbera
door gerbera - Aug 23, 2014 om 12:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 22 aug 2014, 23:32]@gebera

Die fiets heeft wel een heel jaar gedraaid.
Dan nog lijkt het mij sterk dat het gehele electrische systeem, inclusief de bedrading, in een keer defect raakt. Het is mij niet duidelijk hoe men tot die conclusie is gekomen, wat geeft het diplay b.v. aan, hoe hebben ze de motor getest, wat is er aan de bedrading te zien, hoe is de staat van de accu, enz. enz. ??? Tenzij de fiets is getroffen door blikseminslag of aan 220 volt heeft gehangen, in dat geval kan ik mij voorstellen dat deze defecten zijn ontstaan.

ge
door gerardwillems - Aug 24, 2014 om 11:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

De fiets is inderdaad van een particulier gekocht, als de eerst verkopende dus de fietsenmaker uit Driel een kopie aankoopnota had gegeven was er meer coulance geweest. Maar een fiets die direct na de aankoop aug 2013 getest is bij een fietsenmaker is geweest, compleet nagekeken en uitgelezen was 100 procent in orde. Dat is hij ook altijd geweest! Tijdens het fietsen er ineens mee stopt, de fiets heeft gewoon een probleem gekregen waarvoor hij niet beschermd is! Het kan nooit zo zijn volgens mij, dat als er 1 probleem zich voordoet de gehele electronica defect gaat. Daar moet een beveiliging in zitten, en die zit er niet in denk ik. Dan is het volgens mij een tekortkoming van het product! Ongeacht of hij eerste of tweede of weet ik hoeveel hands!

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2014 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar had die "medewerker" dan geen aankoopnota?

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 11:40
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gerardwillems schreef op vrijdag 22 aug 2014, 21:52]Nu blijkt bij controle bij mijn fietsenmaker dat de accu, motor en waarschijnlijk ook het display en de gehele elektronica plus de bekabeling defect zijn.

Dan zou ik ook maar een andere fietsenmaker zoeken als ik u was.
Zelfs de bekabeling defect? En 1650 euro reparatie? Ik geloof er niets van.

Zo te lezen heeft u gewoon een 2-de hands fiets gekocht van een medewerker van een fietsen-leverancier, dus een particuliere verkoop? Volgens Europese wetgeving gelden daarvoor dezelfde garantievoorwaarden als voor een zakelijke verkoop, tenzij de aanbieder duidelijk in de advertentie heeft vermeld dat het een particuliere verkoop betreft en daarmee elke aanspraak op garantie vervalt.
Maar ook daar komt u niet veel verder mee. De bewijslast ligt na 6 maanden bij de koper en dat wordt lastig en de fiets is inmiddels 3 jaar oud.

Ik zou naar een betrouwbare fietsenmaker stappen, want ik vertrouw die 1650,- schade voor geen meter.

mahadma
door mahadma - Aug 24, 2014 om 11:41
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ongeacht of hij eerste of tweede of weet ik hoeveel hands!

Bij verkoop onder 2 particulieren, en daar gaat het hier om, vervalt gewoon alle garantie.

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 12:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 24 aug 2014, 11:41]Ongeacht of hij eerste of tweede of weet ik hoeveel hands! Bij verkoop onder 2 particulieren, en daar gaat het hier om, vervalt gewoon alle garantie.
... indien de verkoper dat in zijn aanbieding vermeld heeft (Europese wetgeving)
Immers, tegenwoordig is het voor een particulier lastig na te gaan of het een particulier of een commerciële aanbieder betreft. Zat commerciële aanbieders ook op MP.

mahadma
door mahadma - Aug 24, 2014 om 12:14
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Czar,

zoals ik eerder gesteld heb, is het ook vaak dat de garantie vervalt (van importeur/fabriek) zodra het artikel verkocht wordt tweede hands.

Hoe dan ook, van particulier naar particulier ben je 99% van de gevallen de genoemde garantie kwijt. En of dat vermeld staat in de advertentie, dan heb je te maken met onderzoek. Dus gewoon effe vragen.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2014 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En er geeft natuurlijk geen een importeur of fabrikant drie jaar of langer garantie.

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 12:58
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 24 aug 2014, 12:17]En er geeft natuurlijk geen een importeur of fabrikant drie jaar of langer garantie.

Harde schijf fabrikanten hebben wel 5 en zelfs wel 10 jaar garantie gegeven en dat zelfs ook allemaal aan hun importeurs, groothandels en leveranciers. Toen kwam je met een defecte harde schijf van 4 jaar oud bij een winkel en kreeg je voor de helft van de prijs een nieuwe mee. Klant blij, niet wetende dat de winkelier er dik aan verdiende.

alfatrion
door alfatrion - Aug 24, 2014 om 13:03
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 24 aug 2014, 11:41]Bij verkoop onder 2 particulieren, en daar gaat het hier om, vervalt gewoon alle garantie.
Dat is onjuist. De eerste koper blijft gewoon garantie houden. Alleen de overdracht daarvan middels een cessie kan de garantieaanbieder tegengaan door in de garantievoorwaarden op te nemen dat dit niet mag. Bovendien heeft de tweede koper de wettelijke garantie.

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 13:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 24 aug 2014, 13:03]
Dat is onjuist. De eerste koper blijft gewoon garantie houden. Alleen de overdracht daarvan middels een cessie kan de garantieaanbieder tegengaan door in de garantievoorwaarden op te nemen dat dit niet mag. Bovendien heeft de tweede koper de wettelijke garantie.

Dat is ook onjuist!
Garantie is gewoon een toezegging van de leverancier (zakelijk of particulier), niets meer en niets minder. Wettelijke garantie bestaat dus feitelijk niet, wettelijke aansprakelijkheid wel.

En ja, ik weet het, ik gebruik de termen zelf ook vaak door elkaar, want als we het over garantie hebben, dan bedoelen we vaak aansprakelijkheid.
En met die cessie ben ik het natuurlijk helemaal eens. Via-via kun je de aansprakelijkheid gewoon door geven van de 1 naar de ander.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2014 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar hebben we het nu helemaal over? De Ts koopt van een particulier een twee jaar oude elektrische fiets. Hij fiets er een jaar mee en nu doet hij het niet meer.

Uiteraard hoeft hij helemaal niet meer bij die particulier aan te komen.noch bij de dealer.

billieboy
door billieboy - Aug 24, 2014 om 14:33
84 Antwoorden / 29 Vragen

Vraag is of de transactie in de winkel heeft plaatsgehad. Zo ja dan is het niet denk ik geen particuliere-particuliere verkoop. Aangezien ook op 2e hands fietsen, auto,s garranties kunnen worden gegeven, had je om garantie kunnen vragen.

Ik zou naar een fietsenmaker in Arnhem gaan en daar de fiets opnieuw ter reparatie aanbieden met het verzoek een prijsopgave te doen alvorens deze te repareren. Vertel bijvoorbeeld dat je de fiets deze zomer kadoo hebt gekregen en dat hij er net mee is opgehouden. Kijken wat er dan gebeurt.

Sukses

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 14:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=billieboy schreef op zondag 24 aug 2014, 14:33]Vraag is of de transactie in de winkel heeft plaatsgehad. Zo ja dan is het niet denk ik geen particuliere-particuliere verkoop.

De vraag is eerder of hij er een kassabonnetje van heeft.
Waar de transactie plaats vond lijkt me niet zo ter zake doende.
Maar dan nog, een kassabonnetje van een jaar oud voor een fiets van 3 jaar oud?

ho
door hopetobehelping - Aug 24, 2014 om 14:44
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gerardwillems,

zoals ook al door anderen aangegeven zou ik een second opinion bij een andere fietsenzaak laten uitvoeren en vraag ook hun advies wat er mee te doen (dit advies hoeft u verder niets mee te doen maar wie weet brengt het u op ideeën).
Erg bijzonder dat ineens zowat alles stuk lijkt te zijn.
Naar garantie kunt u fluiten. Een ruimere coulance was normaal en netjes geweest (naar mijn mening).
Hoop dat het u lukt om voor een fors minder bedrag binnenkort toch weer te kunnen genieten van een tochtje op uw elektrische fiets.

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 15:10
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Grootste kans is dat de accu de geest heeft gegeven.
afhankelijk van de capaciteit 400-600 euro

De bedrading lijkt me onzinnig
bedrading kost hooguit 50-100 euro (incl. montage)

De BMS kan kapot zijn (accubesturing)
Prijs is nogal merk-afhankelijk, maar zo rond de 100 euro is al een aardig bedrag

De elektromotor brandt niet snel door, maar het kan:
Kosten helemaal afh. van het type motor (voorwiel, achterwiel of midden-motor), van 200-500 euro schat ik zo.

Besturing op het stuur kan doorgebrand zijn (niet erg logisch, eerder een los contactje)
Kosten helemaal afh. van de fabrikant, maar 100 euro is al behoorlijk

En als alles opeens is uitgevallen, dan gooi ik het in eerste instantie op een los contactje van 50 euro. Maar eerlijk gezegd, in theorie kan alles kapot zijn, ik heb de fiets zelf niet gezien, al geloof ik daar niet zo in dat alles kapot is. Maar het kan, niets is onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 24, 2014 om 15:42
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Zoek een andere fietsenhandelaar die dit merk ook verkoopt.

Het kan een meetfout zijn en alleen een defecte oude accu kan een verkeerd beeld geven.
Als ze een nog werkende, eventueel geleende erin zetten en alles doet het weer komt vaker voor.

Een oude accu kan storingen aan de PC geven die er niet zijn.
In mijn auto diverse Sensoren defect volgens Testkast.
Na montage accu en reset alles opgelost...

ge
door gerardwillems - Aug 26, 2014 om 22:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel allemaal voor jullie commentaar en advies, ik heb inmiddels een besluit genomen om de fiets. Te laten ombouwen naar een normale fiets. En ik koop een nieuwe, met 5 jaar garantie erbij. Maar nooit geen Trek meer. Ik blijf het vinden dat een coulance voorstel vanuit de fabrikant van 20 procent een belachelijk voorstel is. Ik zit zelf in de verkoop, en ik ga niet zo met klanten om zoals deze fabrikant doet. Onderdelen gaan normaal gesproken over de kop of nog meer. Daarom begrijp ik hun voorstel ook echt niet. Maar al het gezeik ben ik meer als moe, en ik ga lekker vor een nieuwe.