ce
door ceeslm2013 Jul 10, 2014 om 14:47
Computers & telefonie

Tussenhandel

Waarom moet ik als ik een tijdschrift koopt op de ipad net zoveel en soms nog meer betalen als wanneer ik het in de winkel koopt.
Je hebt geen drukkosten ,vervoer en de detailhandel die er ook aan moeten verdienen .

644 8 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 10, 2014 om 15:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Verzend kosten?

Cookies
door Cookies - Jul 10, 2014 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 10 jul 2014, 15:04]Verzend kosten?

Gaat via download, Valerius.

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2014 om 15:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@carola.83,

Maar het wordt wel 'verzonden'. ;-)

pi
door pieterwolters - Jul 10, 2014 om 15:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn een aantal redenen voor:

- Voor Nederlandse tijdschriften (met per definitie een lage oplage door de kleine markt) zijn de productiekosten (dus niet het drukken maar zorgen dat er een tijdschrift wordt gemaakt), de grootste kosten. Door papier te vervangen door elektronen heb je maar een klein kostenvoordeel.
- Het gaat (nog) om relatief kleine aantallen terwijl je wel een apart logistiek kanaal moet opzetten.
- Verder is het ook logisch dat uitgevers proberen de marges een beetje op te schroeven zodat ze tenminste nog iets verdienen met tijdschriften. Zo goed gaat het niet in de uitgeverswereld.

gompy2
door gompy2 - Jul 10, 2014 om 16:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ceeslm2013 schreef op donderdag 10 jul 2014, 14:47]Waarom moet ik als ik een tijdschrift koopt op de ipad net zoveel en soms nog meer betalen als wanneer ik het in de winkel koopt.
Je hebt geen drukkosten ,vervoer en de detailhandel die er ook aan moeten verdienen .
Het zijn de uitgevers die het monopolie hebben en om de vinger achter " onderlinge prijsafspraken" te krijgen is heel erg moeilijk naar het schijnt.
Voorlopig doen ze gewoon wat ze willen.
Voor fysieke "papieren" boeken is er de wet op de vaste boekenprijs.
Schoolboeken zijn uitgezonderd van de vaste boekenprijs, evenals tweedehands boeken.
Ook voor e-books geldt geen vaste boekenprijs, dus die prijzen zijn in principe vrij, maar zoek maar eens op internet, je ziet maar minimale prijsverschillen.
In praktijk kun je stellen dat de uitgevers wel vaste (hoge) prijzen hanteren, al kan men dat zomaar niet even bewijzen....

Het is zelf zo erg dat ze de verkoop van 2e hands e-boeken en bladen willen verbieden, zo erg is het al in Nederland.
Fysieke boeken mag men wel 2e hands verkopen en kopen, maar de e-boeken en tijdschriften dus niet.

Er is een site in Nederland, (klik->) Tom Kabinet, die 2e hands boeken verkoopt en ook inkoopt.
De eigenaars worden door de uitgevers onder druk gezet om hun activiteiten te staken anders gaan ze naar de rechter.
Eind Juni stond er er een artikel bij Tweakers over dit gebeuren, lees dat maar eens.

Klik-> Nederlandse site voor verkoop tweedehands e-books stuurt aan op rechtszaak

gompy2
door gompy2 - Jul 10, 2014 om 16:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor degene die het interesseert, er is op Vakblog een heel artikel te lezen over auteursrecht en digitale rechten.
Het gaat ook over met name e-boeken en wat Tom Kabinet wil en doet.
Klik-> Mag je je gekochte ebooks verhandelen via Tom Kabinet?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 10, 2014 om 17:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

1. Je moet niks.
2. Er is een hoop mis qua auteursrecht (wat gompy2 ook aandraagt).

De boekenindustrie had een mooi voorbeeld aan de entertainment industrie, die hebben het tot en met de dag van vandaag nog altijd niet begrepen. Kun je ergens 'n CD, DVD, laat staan Blu-ray (figuurlijk dan hè), tegen een redelijke prijs, downloaden (offline opslaan)? (enkel pieterwolters kent deze plekken, wil ze alleen niet met ons delen)

Boekenindustrie gaat nog zware tijden krijgen. Terwijl er zoveel valt te verdienen met 'n simpel businessmodel, maar ze willen het gewoon niet, ze denken nog in 1524 te leven..

valerius-2
door valerius-2 - Jul 10, 2014 om 19:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 10 jul 2014, 15:06][quote=valerius-2 schreef op donderdag 10 jul 2014, 15:04]Verzend kosten?

Gaat via download, Valerius.
Even nadenken is wel zo makkelijk.