ma
door mariposa 1967 Aug 26, 2012 om 11:10
Geldzaken & recht

Tweedehands spullen verkoop op marktplaats iet de wwb als inkomen

Ik ruim mijn zolder of kledingkast op en wat ik niet meer gebruik zet ik op marktplaats. Het zijn geen grote bedragen wat ik verdien aan mijn tweedehands spullen. Met dit geld koop ik weer nieuwe kleding of schoenen voor. Nu zit ik vanaf mei in de uitkering en hun zeggen mij dat dit gezien wordt als inkomen. Ze kunnen me korten of het geld terugvorderen van mijn uitkering. Over mijn spullen waarover ik al belasting en BTW betaald heb. Ik kan dit nergens over terug vinden op geen enkele overheid of gemeente site, dat dit een bron van inkomen is. En hoe zit het dan om je tweedehands spul te verkopen op een rommelmarkt, is dit dan ook inkomen?
Waar staat er in de Sociaal Verzekeringswet en de Wet inkomsten belasting dat een burger met een uitkering de inkomsten van tweedehands spullen moet opgeven? Wanneer is deze wet gepubliceerd?

27975 104 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je er al belasting en BTW over betaald hebt heeft daar helemaal niets mee te maken. De Sociale Verzekeringswet en de Wet Inkomstenbelasting zijn hier helemaal niet van toepassing. Het gaat om de WWB.

In de wet staat dat je alle inkomsten op moet geven. Het is natuurlijk ook een vorm van inkomen. Vraag is alleen hoe de gemeente er mee omgaat. Als je verkoopt op een rommelmarkt ben je in feite beroepsmatig bezig. Heel sec geredeneerd, steek je er tijd in en die tijd ben jij niet beschikbaar voor arbeid, dus voor verkoop op een rommelmarkt zou je toestemming moeten vragen en je inkomsten op moeten geven.
Verkoop via Marktplaats hangt er denk ik ook van af hoe bedrijfsmatig het wordt gezien. Verkoop jij eens iets via Marktplaats dan zal het niet zo'n probleem zijn. Heb je standaard een hele lijst met spullen op Marktplaats staan en verkoop je geregeld iets, dan zou dat als een vorm van werk kunnen worden gezien en zou je inkomen dus op moeten geven.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang je je eigen spullen op marktplaats verkoopt is het geen handelen, er is ook geen sprake van inkomsten want je lijdt immers verlies op de verkoop. Is er sprake van in en verkoop dan is het wel handelen dus inkomsten uit arbeid.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

In basis ben je "aan het handelen". Maar handelen en handelen zijn twee verschillende zaken. Je kan kiezen om of je te kleine kleding wegooien of te verkopen voor een redelijke prijs zodat je weer nieuw kan kopen. De mening van Winterman dat je niet beschikbaar zou zijn voor arbeid, deel ik niet. Je kan heel eenvoudig volledig werken en 's avonds een pakketje inpakken en opsturen in je pauze. Handelen kan zoals ik begon twee kanten op gaan. Als je honderden euro's per maand "verhandeld" kan ik mij voorstellen dat dit als inkomen wordt gezien. Maar als je een enkele transactie per maand hebt met kleine bedragen is dat m.i. geen handelen. Als je (als voorbeeld) een cashback actie hebt, dus iets kopen, bonnetje insturen en geld terug krijgen op je rekening, als inkomen wordt gezien zijn we toch wel heel ver gezonken in onze maatschappij. In totaal gezien denk ik dat het totaalbedrag van de marktplaats verkopen van invloed is of dit als inkomen gezien kan worden.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 26 aug 2012, 11:34: Zolang je je eigen spullen op marktplaats verkoopt is het geen handelen, er is ook geen sprake van inkomsten want je lijdt immers verlies op de verkoop. Is er sprake van in en verkoop dan is het wel handelen dus inkomsten uit arbeid.

Helaas ziet de WWB dat niet zo. Die kijken naar het hier en nu. Dat die inkoop in het verleden heeft plaatsgevonden doet er niet toe. Het zijn inkomsten en alle inkomsten moet je opgeven.

mahadma schreef op zondag 26 aug 2012, 11:35: Je kan heel eenvoudig volledig werken en 's avonds een pakketje inpakken en opsturen in je pauze.

Dat klopt, maar je werkt niet. Je zit in de bijstand. Het is niet mijn mening, maar de visie van de WWB. Je kan ook niet zomaar vrijwilligerswerk gaan doen omdat je toch geen werk hebt. Je zal het aan moeten vragen en er toestemming voor moeten krijgen. Zelfs als je een vrijwilligersvergoeding ontvangt moet je die opgeven.

Een cashback actie zal niet worden gezien als inkomen. Dat is een onzinnige vergelijking. Het totaalbedrag van Marktplaats is ook niet bepalend. Het gaat om het beroepsmatige karakter. Er geldt niet een vrijstelling van bijvoorbeeld tot 200 euro voor Marktplaats.
Verdien jij iedere maand op deze manier 20 euro dan is het inkomen voor de WWB.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als jij dagelijks of wekelijks wat verkoopt is het duidelijk handelen of dat nu 2e hands is of niet doet niet terzake.
Wat wel terzake doet is dat je geld ontvangt en dat gewoon op moet gaan geven, logisch ook want de werkende mens betaald er uiteindelijk wel voor om jou een uitkering te kunnen geven.

Daar zitten regels aanvast, oa solliciteren en daar heb je dus geen tijd voor.
Het is dus gewoonweg normaal dat je in je eigen onderhoud voorziet alles wat niet uit de pot hoeft te komen is meegenomen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom in deze wereld van macht en geld en voor de mensen welke het nog niet in de gaten hebben, we zijn in Nederland ook zo ver gezonken.

De Nederlanders hebben een reputatie op dit gebied
en met name in de WWB ben je een slaaf.

- tuin schoonmaken,
de was ophangen,
de fietsband van je bejaarde buurvrouw plakken
etc etc
wordt gezien als werk / fraude.

Tip:
- maak fotos van spul wat je verkoopt.
- zet deze foto ook op marktplaats.

Dit is het bewijs dat het gaat om jouw afgedankte spullen.

De mensen bij de gemeente kunnen natuurlijk de fotos tegen jouw gebruiken ( zullen ze ook zeker doen ).

Dat je met de paar centjes nieuwe kleding koopt
en daarbij geen aanvullende bijstand nodig hebt,
zover denkt men bij de WWB niet.
In de WWB wordt elke vorm van initiatief, ontmoedigd.
Net zolang totdat je gewillig en een makkelijke slaaf bent geworden.

De medewerkers welke daar werkzaam zijn hebben elke vorm van menselijk inlevings- gevoel verloren en sterker, op het ontbreken van deze gave wordt men op geselecteerd.

Medewerkers van WWB zijn ook mensen, net als jij en ik, toch ?

Suc6

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik de WWB dus goed begrijp, moet je je oude spullen weggooien en geld voor nieuwe spullen aanvragen bij de WWB. Als je dus probeert om de WWB geld te besparen, door je spullen tweede hands te verkopen, wordt dat ontmoedigd. Nederland op z'n smalst?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opabertje je ziet het wel heel negatief, de WWB is inderdaad een vangnet als er even geen inkomsten zijn, met rechten en plichten. Als je de zolder opruimt en wat spullen op marktplaats verkoopt doet niemand daar moeilijk over maar bied je structureel meubels en kleding aan dan is er sprake van handel dus inkomsten.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee.

opabertje moet schijnbaar wat persoonlijke frustratie kwijt, maar zit er naast. Aanvullende bijstand krijg je slechts als jouw inkomen onder de voor jou geldende bijstandsnorm zit en heeft hier dus niets mee te maken.

Waar het om gaat is dat je iedere vorm van inkomsten op moet geven. De Gemeente kan dan best oordelen dat ze er niets mee doen, maar je bent wel verplicht het op te geven.

De Gemeente houdt hercontroles bij bijstandsuitkeringen, waarbij ook je bankafschriften worden gecontroleerd. Komt daar een geregeld inkomen op voor, uit bijvoorbeeld verkoop op Marktplaats en je hebt dit niet gemeld, dan kan daar een sanctie op volgen. Ook als geoordeeld wordt dat deze inkomsten niet hoeven te worden verrekend met de bijstandsuitkering.

Nu zou je kunnen besluiten om cash te handelen via Marktplaats. Ook dat is niet verstandig. Het is juist die aardige buurvrouw die vindt dat jij met je bijstandsuitkering toch wel erg vaak nieuwe en dure kleren koopt en daar dan even melding van maakt, met als gevolg dat er een onderzoek wordt gestart.

Dus, geef het gewoon op. De kans is groot dat er niets mee gedaan wordt, mits het incidenteel is en niet een bedrijfsmatig karakter heeft.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vraag aan de topic starter: Om welke bedragen per maand of totaal praten we hier?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op zondag 26 aug 2012, 12:08: Als ik de WWB dus goed begrijp, moet je je oude spullen weggooien en geld voor nieuwe spullen aanvragen bij de WWB. Als je dus probeert om de WWB geld te besparen, door je spullen tweede hands te verkopen, wordt dat ontmoedigd. Nederland op z'n smalst?
Hoe bespaar je de WWB geld door je spullen te verkopen als de WWB dat geld niet mag korten op je uitkering?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel: je hebt een nieuwe wasmachine nodig, kost € 350,00. Heb je niet, je vraagt dit aan bij de WWB. Stel ze gaan accoord, kost de WWB dus € 350,00.

Stel je verkoopt het wrak aan een handige harrie voor € 50,00. Cash heb je geen probleem, maar via de bank is er dus een inkomen van € 50,00. De WWB gaat dan € 50,00 korten en hoeft maar € 300,00 te betalen. Als je het ding als wrak laat afvoeren levert het niets op en kost het de WWB € 350,00 in plaats van € 300,00. Helder Diumenge? De wasmachine mag je voor mijn part vervangen door 1001 andere dingen, dit is slechts een uitleg.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op zondag 26 aug 2012, 12:37: Stel: je hebt een nieuwe wasmachine nodig, kost € 350,00. Heb je niet, je vraagt dit aan bij de WWB. Stel ze gaan accoord, kost de WWB dus € 350,00.

Stel je verkoopt het wrak aan een handige harrie voor € 50,00. Cash heb je geen probleem, maar via de bank is er dus een inkomen van € 50,00. De WWB gaat dan € 50,00 korten en hoeft maar € 300,00 te betalen. Als je het ding als wrak laat afvoeren levert het niets op en kost het de WWB € 350,00 in plaats van € 300,00. Helder Diumenge? De wasmachine mag je voor mijn part vervangen door 1001 andere dingen, dit is slechts een uitleg.
Wat een onzin de gemeente waar de WWB onder valt verstrekt geen bijzondere bijstand voor een defect apparaat, hooguit een renteloze lening.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op zondag 26 aug 2012, 12:37: Stel: je hebt een nieuwe wasmachine nodig, kost € 350,00. Heb je niet, je vraagt dit aan bij de WWB. Stel ze gaan accoord, kost de WWB dus € 350,00.

Stel je verkoopt het wrak aan een handige harrie voor € 50,00. Cash heb je geen probleem, maar via de bank is er dus een inkomen van € 50,00. De WWB gaat dan € 50,00 korten en hoeft maar € 300,00 te betalen. Als je het ding als wrak laat afvoeren levert het niets op en kost het de WWB € 350,00 in plaats van € 300,00. Helder Diumenge? De wasmachine mag je voor mijn part vervangen door 1001 andere dingen, dit is slechts een uitleg.

Een uitleg die kant nog wal raakt. Als die €50 al als inkomen wordt gezien, dan zal die worden gekort op je uitkering en niet op die verstrekking van die wasmachine. Een verstrekking, die als hij al gedaan wordt, zal gaan via de Bijzondere Bijstand. Als, want in principe wordt je geacht zelf voor dit soort zaken te sparen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt het nu over bijzonder bijstand, daar gaat het hier niet om. Jou stelling is dat dat TS de bijstand geld bespaard door die spullen te verkopen, die besparing is er alleen als de gemeente minder bijstand hoeft uit te keren. Helder Mahadma?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

De 1 verkoopt alleen echt zo nu en dan zelf gebruikt, overbodig spul, de ander koopt speciaal in om te verkopen. Zelf weet je wat de waarheid is, medewerkers belast met de uitvoering van de WWB niet.
Je zou bijna geneigd zijn alle bonnetjes van je inkopen en bankafschriften jaaaaren te bewaren om aan te kunnen tonen dat je het ooit zelf gekocht hebt.
Als je braaf over een periode van een paar maand je 'inkomsten' à €5- €25? opgeeft, zal misschien ingezien worden dat het peanuts is en kost het controleren van die inkomsten meer dan het (niet) oplevert.
En natuurlijk hoef je niet 24 uur per dag, 7 dagen per week,beschikbaar te zijn voor werk en/of te solliciteren. ;-)

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mariposa, U kunt de gemeente vragen om het artikel, waarin staat dat de opbrengst van de verkoop van Uw kleding op marktplaats, opgegeven moet worden als inkomen.

Jolijn, denk als je wil even met mij mee.
Want ik weet nog niet waarom, maar het kan, volgens mij, niet kloppen wat die medewerker van de gemeente stelt n.m. verkoop van kleding of iets dergelijks te zien als inkomen.
Dus ik doe een poging:
Je koopt een kledingstuk voor €100,- Na verloop van tijd verkoop je het op marktplaats voor €30,- =restwaarde of opbrengst.
Er is hier echter geen sprake van winst.
Ook geen loon uit arbeid, teruggave van belasting, alimentatie.....
Het behoort volgens mij, daarom niet onder inkomen te vallen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op zondag 26 aug 2012, 14:00: Jolijn, denk als je wil even met mij mee.
Want ik weet nog niet waarom, maar het kan, volgens mij, niet kloppen wat die medewerker van de gemeente stelt n.m. verkoop van kleding of iets dergelijks te zien als inkomen.
Dus ik doe een poging:
Je koopt een kledingstuk voor €100,- Na verloop van tijd verkoop je het op marktplaats voor €30,- =restwaarde of opbrengst.
Er is hier echter geen sprake van winst.
Ook geen loon uit arbeid, teruggave van belasting, alimentatie.....
Het behoort volgens mij, daarom niet onder inkomen te vallen.

Nou de gemeente denkt wel even met je mee, of je het nu leuk vind of niet, het is niet anders,
gaat niet om winst maar om geld is geld.......

--Bijverdienen
Als u af en toe een klusje doet voor iemand, spulletjes verkoopt via internet of u past regelmatig op kinderen en u krijgt daar geld voor, dan bent u aan het bijverdienen.
Dat heeft invloed op de hoogte van uw bijstandsuitkering.
Soms hebt u zelfs helemaal geen recht meer op een uitkering--Bijstand en bijverdienen

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 26 aug 2012, 12:45: Wat een onzin de gemeente waar de WWB onder valt verstrekt geen bijzondere bijstand voor een defect apparaat, hooguit een renteloze lening.

Niet helemaal onzin.
Het is wel in sommige gevallen mogelijk geld te Krijgen..

--Vorm van de bijzondere bijstand
Bijzondere bijstand voor duurzame gebruiksgoederen wordt in principe verstrekt in de vorm van een geldlening of borgtocht.
Als dit niet mogelijk is, kan de bijstand "om niet" worden verstrekt.
U hoeft de bijstand dan niet terug te betalen.

U kunt soms ook bijstand in natura ontvangen.--Info

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jouw link geopend, maar dit overtuigd mij niet.
Hier wordt geschreven over bijverdienen.
Op de verkoop van je "oude" gebruikte kleding e.d. verdien je niets, want je maakt geen winst op het verkochte kledingstuk.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevoeging:
Stacey, ik denk toch echt, dat het hier gaat om, als je bv.goederen inkoopt en deze mét winst gaat verkopen op internet of marktplaats.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op zondag 26 aug 2012, 14:57: Ik heb jouw link geopend, maar dit overtuigd mij niet.
Hier wordt geschreven over bijverdienen.
Op de verkoop van je "oude" gebruikte kleding e.d. verdien je niets, want je maakt geen winst op het verkochte kledingstuk.

Oh, alle gemeentes die deze regels hanteren zeggen jou niets, ze hebben het duidelijk gewoon over Spulletjes verkopen op internet en of dat nu oude onderbroeken zijn of bankstellen, verkoop =kassa en geld is geld ongeacht Hoe je er aankomt.
Als je je oude onbroeken wel mocht verkopen dat hadden ze dat er wel als uitzondering bijgezet.
De bijstand is een vangnetregeling, en geen aan te vullen uitkering omdat ie zo laag is.......
Zoals ik al zei heeft het niets te maken met winst maar met het ontvangen van geld ongeacht hoe en waarom je dat geld ontvangt, geld is geld en bij de bijstand is het zo dat elke cent telt.........

Ze gaan steeds strenger controleren op dit soort zaken, ook bij het UWV dus zou zeggen geloof het maar gewoon.........

--Als u een uitkering heeft en wel eens uw overbodige spullen verkoopt via Marktplaats, Speurders, Tweedehands en soortgelijke websites, moet u erop letten dat u dit doorgeeft aan UWV--Bron

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inkomsten is inkomsten of jij het nu ooit gekocht hebt of niet doet niet terzake.
Met dat geld wat je verdiend hoeven wij De Werkende Mensen minder bij te dragen aan de werkelozen.
Vandaar dat je dus ook gekort wordt als je inkomsten hebt.

Winst staat er al helemaal los van het gaat om dat moment niet anders.

Alles wat jij verdiend dien je op te geven het is een vangnet niet een extraatje bovenop je bijverdiensten.

En als ik zo eens op MP kijk dan zitten er veel werkelozen hun oude meuk te verkopen en men verdient er goed aan.
Wij betalen met zijn allen voor jullie uitkering dus is het ook niet zo raar dat er regels zijn waar je je aan dient te houden.
Houd je je daar niet aan word je gewoon gekort.

trend spray schreef op zondag 26 aug 2012, 14:57: Ik heb jouw link geopend, maar dit overtuigd mij niet.
Hier wordt geschreven over bijverdienen.
Op de verkoop van je "oude" gebruikte kleding e.d. verdien je niets, want je maakt geen winst op het verkochte kledingstuk.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Stacey,
Het enige wat ik mij afvraag of het juist is, wat een medewerker van de gemeente TS verteld.
Mijn begrip van inkomen is wellicht iets anders dan die medewerker, welke overigens ook maar een mens is en zich kan vergissen.

Ik heb jouw link (van 15.11u) geopend en ben wederom niet overtuigd, want ik maak wel een verschil tussen goederen op marktplaats verkopen tegen winst.
Als je namelijk winst maakt is er duidelijk sprake van bijverdienen, en moet dit terecht opgegeven worden als bijverdiensten.

Of de medewerker van de gemeente gelijk heeft of ik, kan ik uit jouw link niet halen.

Nu ik er wat langer over nadenkt kan het wel kloppen, als er geredeneerd wordt dat de spullen die je verkoopt op marktplaats of internet eigenlijk afgeschreven zijn/geen waarde meer hebben. Dus om die reden toch gezien kan worden als winst.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat snap jij nu niet aan dit!

Bijverdienen

Als u af en toe een klusje doet voor iemand, spulletjes verkoopt via internet of u past regelmatig op kinderen en u krijgt daar geld voor, dan bent u aan het bijverdienen. Dat heeft invloed op de hoogte van uw bijstandsuitkering. Soms hebt u zelfs helemaal geen recht meer op een uitkering.

Het is toch erg duidelijk of niet dan.
Je zit te hameren op winst daar gaat het niet over het gaat over INKOMEN en ja dat is alles wat je verdiend.

Stel even je hebt een uitkering van 900 euro en je verkoopt maandelijks voor 500 euro op MP dan hoeft de overheid en wij als werkenden nog maar 400 euro aan jou te spenderen.

In jou optiek zou het dus zijn 900 euro uitkering + 500 euro bijverdienen is 1400 euro lekker in je eigen zak duwen zo werkt het niet.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oester, had je het tegen mij?
M.a.w. was jouw bericht aan mij gericht?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij bent degene die niet overtuigd is nu zie het bewijs.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op zondag 26 aug 2012, 16:06: Ik heb jouw link (van 15.11u) geopend en ben wederom niet overtuigd, want ik maak wel een verschil tussen goederen op marktplaats verkopen tegen winst.
Als je namelijk winst maakt is er duidelijk sprake van bijverdienen, en moet dit terecht opgegeven worden als bijverdiensten.

Je moet het woord Winst vergeten, daar draait het niet om, het draait om het Verkrijgen van Geld en verkrijgen van geld ongeacht hoe zijn gewoon Inkomsten of dat nu veel of weinig is...
Bij de link van uwv spreken ze ook duidelijk over UW overbodige spullen, een te kleine broek is overbodig en als je die verkoopt krijg je geld dat je niet had (ondanks het feit dat je die broek ooit zelf gekocht/betaald had).

Dat ze niets accepteren zal ook zijn voor de duidelijkheid en ter voorkoming van fraude, ze kunnen niet bij iedereen gaan controleren of je die broek zelf voor 2 euro bij de kringloop kocht en die dezelfde dag doorverkoopt voor 5 euro om wat te bijverdienen ........
Feit is dat je handel drijft en daarmee geld verdiend ongeacht of dit nu met of zonder winst is.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mariposa,

denk dat alle reacties al wel duidelijk aangeven dat de verkopen extra inkomsten zijn. Waarschijnlijk bent u met uw verhaal naar de gemeente toegestapt en heeft u daarmee 'slapende honden wakker gemaakt'.
Uit uw vraag concludeer ik dat het een eenmalige actie is van uw zijde om uw zolder op te ruimen en de spullen te verkopen via Marktplaats. Het zal waarschijnlijk om tientjes gaan. Doe het rustig aan, niet alles in een keer.
Ben geen kenner van hoe een gemeente apparaat werkt maar kan me niet voorstellen (tenzij het structureel is) dat als u in een maand voor enkele tientjes verkoopt op marktplaats u daardoor in de problemen komt. De kosten die een gemeente dan moet maken wegen totaal niet op tegen de verdiensten die er voor de gemeente tegenover zouden staan.
Veel plezier alvast met de nieuwe spullen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

addiemen schreef op zondag 26 aug 2012, 16:44: De kosten die een gemeente dan moet maken wegen totaal niet op tegen de verdiensten die er voor de gemeente tegenover zouden staan.
.

Dat zie je beetje verkeerd, zo`n opsporings/fraude ambtenaar is gewoon in dienst en vangt salaris en elke cent die ze op een uitkering kunnen korten is voor hun wel gewoon Winst..........

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke Stacey, ik ben het een beetje met je eens. Je kunt het zien als "handel".

En als je het kwijt wil, omdat je er verder niets meer aan hebt of mee doet, heeft het eigenlijk geen waarde en is alles wat je er voor krijgt (sorry Stacey) winst of anders gezegd: mooi meegenomen.
Marktplaats kun je zien als een rommelmarkt. Oke, ben er uit.
Dank je wel Stacey.

En Oester, ik ga maandag naar de gemeente om ze te vertellen, dat ik volgens Oester een uitkering heb. Ben benieuwd of ik die dan krijg....

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Addiemen, waar maak je uit op dat TS met het verhaal naar de gemeente is gestapt? Het lijkt mij waarschijnlijker dat ze op dagafschriften bijschrijvingen zagen en daar toen vragen over zijn gaan stellen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mariposa je bent veel te eerlijk in deze maatschappij. Waarom lukt het die smerige ratten met dubbele paspoorten het wel om de boel te belazeren. Ga eens naar Beverwijk en zet je ogen wijd open. En als je geweigerd word bij het UWV dan rijdt de directeur morgen weer een duurdere auto. Nogmaals je bent te eerlijk.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet een beetje verkeerd. Gewoon hardstikke verkeerd. De gemeente denkt niet aan kosten en verdiensten.
Kijk alleen maar naar de WMO. Voorzieningen worden niet hergebruikt, maar gewoon verstrekt en daarna afgeschreven.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@macwouter, is dat wat je onder 'think different' verstaat?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik ben in 2 jaar tijd 10 kilo aangekomen mede door dat ik ziek ben geweest en dacht mijn te kleine kleding te verkopen op marktplaats om hiervan nieuwe te kopen. Ook dit is terug te vinden op mijn bankafschriften. Achteraf gezien had ik beter een beroep kunnen doen op de bijzondere bijstand. Ik vindt het erg triest dat Nederland zo bezig is om de kleintjes aan te pakken. Laten ze het geld voor deze controleurs besparen en laten ze dit geld besteden aan controleurs daar waar daadwerkelijk grote bedragen weg gesluisd worden. Beste schrijvers bedankt voor jullie meningen en raad.
Ik merk wel dat het heel erg uit een loopt van gedachten. Maar laat Nederland maar lekker naar de kloten geholpen worden door dit stelletje mierenneukers. Laten ze de echte fraudeurs maar eens aanpakken....in mijn ogen zijn ze een stelletje lafaards en dat wordt ook betaald door de belasting betalers. Mr. Kamp en Krom hebben een psychiater nodig om hun paranoïde waanideeën en verlies van de realiteit van de werkelijkheid eens te bespreken.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja je bent zielig is dat wat je wilt horen.

Een ander zal het ook moeten doen met zijn inkomen klaar uit.
Alleen degene die werkt die kan inderdaad wat bijverdienen en wat extra's doen.

Als jij een uitkering ontvangt is het dus logisch dat alle inkomsten naast je uitkering gekort worden op je uitkering.
Immers wat je extra hebt hoeven wij met zijn allen niet te betalen.

Wat jij wilt is dubbel profiteren en dat is maar goed dat daar strenge controles op zijn.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zondag 26 aug 2012, 16:55: @macwouter, is dat wat je onder 'think different' verstaat?

Ik heb vanaf nu meer respect voor je. Jij weet tenminste waar ik het vandaan heb. In dit soort onderwerpen (uitkeringen) komt het al helemaal naar boven hoe oneerlijk het allemaal is.De een krijgt niets of wordt gekort en de ander krijgt alles voor mekaar.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zondag 26 aug 2012, 16:51: Addiemen, waar maak je uit op dat TS met het verhaal naar de gemeente is gestapt? Het lijkt mij waarschijnlijker dat ze op dagafschriften bijschrijvingen zagen en daar toen vragen over zijn gaan stellen.

Beste diumenge,
heb gelukkig nog nooit in de situatie verkeerd dat ik een beroep op de gemeente heb moeten doen. Is het werkelijk zo dat de gemeente bankafschriften van cliënten naloopt ?

Beste mariposa,
Ben het overigens met macwouter eens, misschien bent u te eerlijk geweest. Ondanks dat het niet van deze tijd is is het voor u dan wellicht beter om bij een advertentie op marktplaats voorkeur voor contante betaling en afhalen (of afleveren) te vermelden.
Het zou toch te bizar voor woorden zijn als er voor een paar tientjes (ga ik in ieder geval van uit) van een oprecht mens er zo'n heissa door de gemeente gemaakt wordt.

Off-topic:
Wellicht ten overvloede maar als het niet over een paar tientjes gaat dan mag de gemeente van mij optreden. De voorzieningen worden door de belastingbetaler opgebracht en is een ieder die het nodig heeft gegund maar misbruik daarvan mag wat mij betreft hard worden aangepakt.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

95% is niet eenmalig en geen tientjes werk.

Er gaat veel geld in om, logisch dat gemeentes speciale mensen hebben die dagelijks advertenties afspeuren.

Elk inkomen is gewoon inkomen simpel zat.

De tijd van dikke auto rijden en een uitkering hebben is gewoonweg voorbij.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo zie je maar weer, zo veel mogelijk op laten halen en gewoon contant. Kun je daar af en toe wat lekkers van kopen of kleding en zo.

iedereen snoept wat bij en dat is ook goed. Voortaan geen papier spoor meer achter laten en niet handelen onder je echte naam. Die ratten van de gemeente en belasting dienst zitten overal. Lijkt soms de tijd van WW2 wel, maar dan met geld in plaats van joden, ze komen het zo bij je uit huis halen.

Ze korten mensen op alle vlakken, en dan vinden ze het vreemd dan mensen manieren vinden om regels te ontduiken.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als mensen gewoon gaan werken krijg je ook die ratten niet achter je aan simpel zat.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

hk_mr308 schreef op zondag 26 aug 2012, 17:45: Zo zie je maar weer, zo veel mogelijk op laten halen en gewoon contant. .

Dan benaderen ze je wellicht via marktplaats..............
`kunt u even het adres geven waar ik het kan halen ?`
verrek zeg u zit in ons bestand.....

Haal een stevige bananendoos bij de super, pak de kleding in en gooi doos op zolder tot koninginnedag en dan ga je zitten op de vrijmarkt, niet in je eigen dorp wllicht als het kleine gemeente betreft.....

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op zondag 26 aug 2012, 18:05:
hk_mr308 schreef op zondag 26 aug 2012, 17:45: Zo zie je maar weer, zo veel mogelijk op laten halen en gewoon contant. .

Dan benaderen ze je wellicht via marktplaats..............
`kunt u even het adres geven waar ik het kan halen ?`
verrek zeg u zit in ons bestand.....

Haal een stevige bananendoos bij de super, pak de kleding in en gooi doos op zolder tot koninginnedag en dan ga je zitten op de vrijmarkt, niet in je eigen dorp wllicht als het kleine gemeente betreft.....

hahaha, dat is ook een goede manier ja ;)

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verkoop al jaren de gedragen kleren van mijn jongste via mp. Geen enkel probleem mee met mijn WWB. Ik heb die kleren nl gekocht van mijn uitkering dus hoezo bijverdienen??

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 26 aug 2012, 18:35: Ik heb die kleren nl gekocht van mijn uitkering dus hoezo bijverdienen??

Ik zou zeggen lees alles nog even goed door ;-)

En geen probleem omdat ze (nog) niet ontdekt hebben wellicht ?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja werkeloze praten alles recht wat krom is.

Het zijn inkomsten wat jij van te voren hebt uitgegeven is niet van toepassing.
Als het aan mij zou liggen werden de regels nog vele malen strenger in dit land.

Tijd om via MP spullen te verkopen dan ook tijd om te werken simpel zat.
Er zijn nl ook administratieve baantjes achter de pc, dus ipv marktplaats moet je dan werken.

Het wordt door sommige net gezien dat men rechten heeft om zolang mogelijk een uitkering te krijgen schijnbaar.

Je moet blij zijn dat we zo'n stelsel hebben.

Als zelfs mensen in een rolstoel betaald werk hebben dan weet ik zeker dat 90% uit de bijstand kan in dit land want die zijn gewoon te lam om te gaan werken.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze krijgen regelmatig mn afschriften onder ogen waar de bedragen opstaan dus ze weten ervan.
Een ander verhaal wordt het als je speciaal dingen inkoopt om ze door te verkopen met winst.

Bij ons zien ze het doorverkopen van je ouwe meuk niet als bijverdienen, en terecht. Het woord zegt het al: bij-ver-dienen. Er komt iets extra`s bij en dat is niet het geval bij ouwe meuk verkoop.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons zien ze het doorverkopen van je ouwe meuk niet als bijverdienen, en terecht. Het woord zegt het al: bij-ver-dienen. Er komt iets extra`s bij en dat is niet het geval bij ouwe meuk verkoop

Dat komt nog wel ben maar niet bang.
HET ZIJN INKOMSTEN niks meer niks minder, en dankzij die inkomsten kan je uitkering omlaag zo hoort het ook te gaan.
Als jij dagelijks op MP zit om te verkopen heb je ook tijd om gewoon te werken.

Het wordt eens tijd dat ze dit soort lamzakkerij veel harder gaan aanpakken.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je denkt toch niet dat de ambtenaar zich druk gaat zitten maken om dat ene spijkerbroekje die ik eens in de zoveel tijd voor 4 euro doorverkoop. Ze hebben wel iets beters te doen.

Gelukkig zijn de ambtenaren hier zeer realistisch.

Wel grappig dat je denkt dat je met een uitkering zoveel kinderkleding kan kopen dat je elke dag op mp zit te verkopen :-)

je komt een beetje gefrustreerd over!

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 26 aug 2012, 18:45: Bij ons zien ze het doorverkopen van je ouwe meuk niet als bijverdienen.

Dan heb je geluk met je gemeente als ze dit accepteren, gemeentes hebben zelf de mogelijkheid bepaalde voorwaarden in te vullen of te hanteren maar recht het niet te accepteren hebben ze wel, want wie zegt dat er geen winst gemaakt kan met oude meuk en dat het daadwerkelijk van jou was .......

En zal bij jou wellicht niet enkel feit zijn dat het je oude troep is maar dat het een acceptabel bedrag is, verkoop eens voor een halve bijstandsuitkering in een maand en zwaai met je bankafschrift, ff kijken hoe snel je gekort wordt...........

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ga je gewoon werken he.
Heb je ook niks met de regels omtrent uitkeringen te maken.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

en dat het daadwerkelijk van jou was .......

Dat is in mijn geval niet moeilijk na te gaan............

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

oester schreef op zondag 26 aug 2012, 18:59: Dan ga je gewoon werken he.
Heb je ook niks met de regels omtrent uitkeringen te maken.

Hoezo, ik heb geen enkele moeite met de regels ;-)

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 26 aug 2012, 19:02: en dat het daadwerkelijk van jou was .......

Dat is in mijn geval niet moeilijk na te gaan............

Nee, maar omdat ze geen tijd en geld willen verspillen dat bij iedereen uit te gaan zoeken, logisch lijkt me, kunnen ze het dus zien als inkomen en het simpelweg verbieden, dan is het gewoon duidelijk en doe je dan toch dan hang je.....

Dus zou het altijd navragen bij gemeente waar je woont hoe ze ermee omgaan voor je iets gaat doen, maar gezien alle bezuinigingen die gemeentes voor hun kiezen krijgen verwacht ik wel dat de coulance die ze soms verlenen dan een keer gaat ophouden.....

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas of misschien niet helaasL m.i. heeft 'winterman' volledig gelijk.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

:-) Altijd weer leuk om te lezen, die zwart-wit reacties.
Het zal misschien best leuk staan in een sollicitatie brief: verkoopervaring: ja, en dan een link van MP advertenties.
Bij een willekeurig bedrijf naar binnen stappen en een baan eisen...want.... 'ik verkoop wel eens wat op MP, dussss,daarom'.

Misschien klink het heel raar, maar weet je dat er ook mensen in de WWB zijn met een baan?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

oester schreef op zondag 26 aug 2012, 15:13:
En als ik zo eens op MP kijk dan zitten er veel werkelozen hun oude meuk te verkopen en men verdient er goed aan.
Wij betalen met zijn allen voor jullie uitkering dus is het ook niet zo raar dat er regels zijn waar je je aan dient te houden.

Mag ik daar 's wat voorbeelden van? Staat er dan een W bij zo'n advertentie? En ook de inkoopprijs?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dagelijks op MP dezelfde verkopers tegenkomen die geen KVK inschrijving hebben en particulier handelen.
Iemand die werkt heeft niet heel de dag de tijd daarvoor.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh, nou, ik kom niet dagelijks op MP, ook niet om te zien of er dagelijks dezelfde verkopers zijn.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk wel, als je op kantoor zit maak je gewoon daar de ads aan en kan je de reacties volgen op je hotmail account.

Aan de frequentie, bedragen en omschrijvingen op je bankafschriften kunnen de WWB ambtenaren echt wel nagaan of je zit te handelen of dat je je ouwe meuk verkoopt. En een realistische ambtenaar zal er geen probleem mee hebben als je je oude kleding/schoenen doorverkoopt.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee maar controleurs wel.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mahadma, diumenge, ron. Ik vind het toch wel handig als mensen het verdiende geld van hen op MP verkochte (door henzelf gebruikte) spullen, kunnen gebruiken bij de aankoop van bijv. een 2ehands wasmachine op datzelfde MP, ipv een nieuwe vergoed te krijgen via de bijzondere bijstand.
(Een ander potje, die bijzondere bijstand, maar van dezelfde gemeente)

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jolijn nr.2, daar ben ik het wel mee eens, maar mahadma schreef het alsof TS die spullen verkoopt zodat er minder uitkering nodig is, als dat echt het motief was dan hij/zij die vraag hier niet (op deze manier) gesteld. Het lijkt mij dat het duidelijk is dat het de bedoeling is om wat bij te verdienen boven de uitkering (wat ik mij best kan voorstellen), zou inderdaad prima zijn om dat dan te gebruiken om de wasmachine te vervangen ipv daar bijzondere bijstand voor aan te vragen.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 26 aug 2012, 18:55: Je denkt toch niet dat de ambtenaar zich druk gaat zitten maken om dat ene spijkerbroekje die ik eens in de zoveel tijd voor 4 euro doorverkoop. Ze hebben wel iets beters te doen.

Gelukkig zijn de ambtenaren hier zeer realistisch.

Ambtenaren zijn wel vaker realistisch. Punt is gewoon dat het bekend is en dat is waar het om gaat.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2012 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

mariposa 1967 schreef op zondag 26 aug 2012, 17:20: Ja ik ben in 2 jaar tijd 10 kilo aangekomen mede door dat ik ziek ben geweest en dacht mijn te kleine kleding te verkopen op marktplaats om hiervan nieuwe te kopen. Ook dit is terug te vinden op mijn bankafschriften. Achteraf gezien had ik beter een beroep kunnen doen op de bijzondere bijstand. Ik vindt het erg triest dat Nederland zo bezig is om de kleintjes aan te pakken. Laten ze het geld voor deze controleurs besparen en laten ze dit geld besteden aan controleurs daar waar daadwerkelijk grote bedragen weg gesluisd worden. Beste schrijvers bedankt voor jullie meningen en raad.
Ik merk wel dat het heel erg uit een loopt van gedachten. Maar laat Nederland maar lekker naar de kloten geholpen worden door dit stelletje mierenneukers. Laten ze de echte fraudeurs maar eens aanpakken....in mijn ogen zijn ze een stelletje lafaards en dat wordt ook betaald door de belasting betalers. Mr. Kamp en Krom hebben een psychiater nodig om hun paranoïde waanideeën en verlies van de realiteit van de werkelijkheid eens te bespreken.
Dat was gewoon (en terecht) afgewezen. Bijzondere Bijstand is voor bijzondere uitgaven die u van uw uitkering niet kan betalen. Kosten die bijvoorbeeld werkenden niet hebben. Laat nou iemand die werkt ook gewoon de eigen kleding moeten betalen! Ik moet van mijn uitkering ook gewoon mijn medicatie betalen, krijg daar geen Bijzondere Bijstand voor en haal nèt de drempel om het van de belasting af te trekken niet. Waarom zou kleding dan wel onder de Bijzondere Bijstand vallen?

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil schreef op zondag 26 aug 2012, 23:14: Bijzondere Bijstand is voor bijzondere uitgaven die u van uw uitkering niet kan betalen. Kosten die bijvoorbeeld werkenden niet hebben.

En wat voor kosten zouden dat dan moeten zijn? Wat voor kosten hebben werkenden niet?

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 02:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is hier lastig. De vraag/discussie is eigenlijk simpel. Mag je op marktplaats spullen verkopen terwijl je leeft van de samenleving en dus alle inkomsten moet melden bij de uitvoerende instanties. De discussie is simpel maar de retoriek van antwoorden hier beantwoord de vraag niet. Vraag het Roemer en vraag het Rutte ze geven antwoord passend bij ieders eigen monden.

Winterman kan wel regels en antwoorden scoren hier maar bij het uitvoeren hapert het vaak. Totale controle is ongewenst en onmogelijk. Marktplaats is wellicht nog haalbaar, maar er zijn 10.000 rommelmarkten overal in het land haast per maand. Daar kopen ook wethandhavers leuke spullen.

De tendens hier is dat bijstanduitkering hebben betekend geen leven anders dan volgens de regels te hebben. Het is makkelijk scoren de onderlaag aan te pakken. Heb je de pech een mbo iq te hebben en je heet Willem-Alexander dan krijg je elk jaar meer uitkering en zet je iets op marktplaats dan ploft de site.

Dit geeft de schijnheiligheid aan van de vraag en alle sterrenantwoorden. Wil een eerlijke menselijke maat op elk niveau.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

festinger schreef op maandag 27 aug 2012, 02:42: Dit geeft de schijnheiligheid aan van de vraag en alle sterrenantwoorden. Wil een eerlijke menselijke maat op elk niveau.

?? Ontgaat mij even wat je daarmee bedoelt ........

Vraag is wat mag, en feitelijk mag er eigenlijk niets als je in de bijstand zit en ben je afhankelijk van het beleid van je gemeente, of het wel of niet eerlijk is is weer een ander verhaal.
Ik heb er niet zo`n probleem mee als een bijstandsmoeder haar te kleine kinderkleertjes verkoopt om weer wat nieuwe dingetjes voor de kids te kunnen kopen, maar snap ook wel dat (on)controleerbaarheid meespeelt en er misbruik van gemaakt kan worden wat je alleen kunt uitsluiten door helemaal nee te zeggen als je het onmogelijk bij iedereen kunt gaan controleren.
Dus informeer bij je gemeente om probleem te voorkomen ( en informatiePlicht heb je altijd ook als ze er wel mee accoord zijn) is feitelijk het enige antwoord dat je op zo`n vraag kunt geven, maar gemeente van vraagsteller heeft er blijkbaar wel een probleem mee.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je echt handelt dan moet je er wel vanuit gaan dat je nooit bijzondere bijstand kan aanvragen. Bij zo`n aanvraag moet je nl de bankafschriften van de laatste 3 maanden meesturen. Dan val je dus snel door de mand.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

oester schreef op zondag 26 aug 2012, 19:35: Nee maar controleurs wel.

Welke controleurs??

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op maandag 27 aug 2012, 10:20:
oester schreef op zondag 26 aug 2012, 19:35: Nee maar controleurs wel.

Welke controleurs??

Die mannen in regenjassen die ook langskomen om je tandenborstels te tellen verwacht ik........

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit gezien.............

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik blijf erbij dat het verkopen van eigen spullen niet als inkomen wordt gezien want dat heeft een privé karakter. De gemeente gaat zich pas achter de oren krabben als het handelen een professioneel karakter krijgt. De verkoop van eigen spullen raakt een keer uitgeput toch, blijf je toch maar zolderopruimingen en kleding verkopen dan is het handel want het spul moet toch ergens vandaan komen. Wat betreft de mannen in lange jassen die hebben taken gedeeld de ene bespied verdachte gevallen en de ander het internet.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op maandag 27 aug 2012, 10:45: Nooit gezien.............

Heb je geluk gehad, zijn hoop klachten over die figuren altijd.
Maar als je een reserve tandenborstel hebt zou ik die voor de zekerheid maar wegdoen ;-)

--Een regulier huisbezoek betekent dat de gemeente uw leefsituatie wil controleren--Huisbezoek

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op maandag 27 aug 2012, 11:00: Ik blijf erbij dat het verkopen van eigen spullen niet als inkomen wordt gezien want dat heeft een privé karakter. De gemeente gaat zich pas achter de oren krabben als het handelen een professioneel karakter krijgt.

Jij kan jezelf wel achter de oren krabben, sommige gemeentes zien dat toch anders, hier een die zelfs een dagje vlooienmarkt als bijverdienen ziet....

--Bijverdienen
Stel: u doet af en toe een klusje, verkoopt spulletjes op de vlooienmarkt of past zo nu en dan op kinderen. Als u daar geld voor krijgt, dan bent u aan het bijverdienen. En als u tegelijkertijd een bijstandsuitkering van de gemeente ontvangt, dan heeft dit invloed op de hoogte van deze uitkering. Soms hebt u zelfs helemaal geen recht meer op bijstand.--EDE

--Hoeveel mag ik bijverdienen met een WWB uitkering?
Antwoord:
Uitgangspunt van de WWB-uitkering is dat dit een 'vangnet' is en alleen wordt betaald indien u echt nergens anders inkomsten mee kunt vergaren. Uitgangspunt is daarom dat alle inkomsten worden gekort. Per gemeente kan het beleid echter verschillen--Info

En dan is het nog een `geluk` dat je enkel je verdienste gekort zou worden,
dan blijft feitelijk je inkomen gelijk, en dat ze er geen Boetebedrag aan hangen als je het deed en het van hun niet mocht.......
Zou me overigens niet verbazen als we die kant ook nog eens opgaan gezien het huidige klimaat ....

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey, ik zet jouw links hier nog even neer, zodat het voor iedereen duidelijk is:

1. bijstandsuitkering en bijverdienen
2. let op bijverdienen internet
En dan hebben we er nog : nr.3 weet hoe het zit.

Dus als U een wwb. uitkering heeft, is het handig om te weten dat Uw uitkeringsinstantie dat graag van U verneemt. Schriftelijk en tijdig.

Stacey, denk je dat ze 30 april een uitzondering zullen maken?
Staat er niet bij, zover ik kan zien :-)

Nou, Stacey heb ik net mijn bericht af en lees ik wat je net plaatst. Oke , misschien dubbel.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als ik mijn oude overtollige fiets op MP verkoop ben ik in overtreding, ik heb er in een goede tijd 500 euro voor betaald en nu gaat die voor 5 tientjes over de muur. Is dat dan inkomen of een zakcentje! Vlooienmarkten hebben vaak een commercieel karakter, je bent fysiek de hele dag aanwezig en dat is werk. Ik blijf er bij dat af en toe verkopen op marktplaats niet als werk/inkomen wordt gezien.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

festinger schreef op maandag 27 aug 2012, 02:42:
Winterman kan wel regels en antwoorden scoren hier maar bij het uitvoeren hapert het vaak. Totale controle is ongewenst en onmogelijk. Marktplaats is wellicht nog haalbaar, maar er zijn 10.000 rommelmarkten overal in het land haast per maand. Daar kopen ook wethandhavers leuke spullen.

Voor het beantwoorden van de vraag is dat totaal irrelevant. Om een makkelijke vergelijking te maken. Je mag niet door rood rijden. Ook niet 's nachts als er bijna geen verkeer op de weg is. Dat de pakkans dan gering is wil niet zeggen dat het mag.

ron530 schreef op maandag 27 aug 2012, 11:00: Ik blijf erbij dat het verkopen van eigen spullen niet als inkomen wordt gezien want dat heeft een privé karakter. De gemeente gaat zich pas achter de oren krabben als het handelen een professioneel karakter krijgt. De verkoop van eigen spullen raakt een keer uitgeput toch, blijf je toch maar zolderopruimingen en kleding verkopen dan is het handel want het spul moet toch ergens vandaan komen.

Dat heb je dus fout. Het wordt als inkomen gezien. Het wordt alleen niet altijd verrekend, maar de keus of dat wel of niet gebeurt is niet aan jou. Je zal het op moeten geven.

stacey schreef op maandag 27 aug 2012, 11:02:
Heb je geluk gehad, zijn hoop klachten over die figuren altijd.
Maar als je een reserve tandenborstel hebt zou ik die voor de zekerheid maar wegdoen ;-)

Die figuur is gewoon dezelfde ambtenaar die je ook op kantoor te spreken krijgt. Vaak is de reden van een huisbezoek het feit dat de aanvrager niet in staat is om naar kantoor te komen. Bij mensen boven de 65 vind bijna altijd een huisbezoek plaats.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kan je iemand anders vragen de spullen op Marktplaats te verkopen, zelf foto's en advertentietekst maken en door iemand anders uit je buurt laten plaatsen.

Het moet hier in dit land niet heel veel gekker meer op worden, met een been sta ik al voor de grens om de Bananen Republiek Nederland voorgoed te verlaten!

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op maandag 27 aug 2012, 11:13:
En dan is het nog een `geluk` dat je enkel je verdienste gekort zou worden,
dan blijft feitelijk je inkomen gelijk, en dat ze er geen Boetebedrag aan hangen als je het deed en het van hun niet mocht.......
Zou me overigens niet verbazen als we die kant ook nog eens opgaan gezien het huidige klimaat ....

Het mag wel. Je moet het alleen opgeven. Doe je dat niet en komen ze er later achter dan hangt er wel degelijk al ook een mogelijke waarschuwing of sanctie aan vast.

ron530 schreef op maandag 27 aug 2012, 11:31: Dus als ik mijn oude overtollige fiets op MP verkoop ben ik in overtreding, ik heb er in een goede tijd 500 euro voor betaald en nu gaat die voor 5 tientjes over de muur. Is dat dan inkomen of een zakcentje! Vlooienmarkten hebben vaak een commercieel karakter, je bent fysiek de hele dag aanwezig en dat is werk. Ik blijf er bij dat af en toe verkopen op marktplaats niet als werk/inkomen wordt gezien.

Het is inkomen en wordt ook als dusdanig gezien. Wil niet zeggen dat het 100% zeker is dat het met de uitkering verrekend wordt, maar die keuze is niet aan jou. Je dient het op te geven.
Dat jij het niet als werk/inkomen ziet doet er niet toe. Dat is een gevoelskwestie voor jou. De wet is er vrij duidelijk in.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals je eigenlijk zelf al hebt gezegd: Het zijn je eigen spullen.

Als zij zeggen dat je spullen die je verkoopt op Marktplaats als inkomen op moet geven dan moet je dat als negatief inkomen opgeven. Maak een lijstje met de spullen die je verkocht hebt en zet er een 'inkoop-' en verkoopprijs bij, geef het negatieve inkomen (verlies) op en vraag aan hen het verschil terug.

Als zij dan zeggen dat het zo niet werkt dan zeg je dat dat nu eenmaal hun eigen regels zijn: Inkomen zijn toch verdiensten? Die kunnen óók negatief zijn..

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou dus als uitkeringsgerechtigde je eigen afgedankte spullen die je ten gelde maakt moeten opeten, je wordt immers gekort op de uitkering. Instanties kijken wel graag mee op verkoopsite's maar dan moet er een aanleiding zijn. Als ik een WWB uitkering zou hebben liet ik betaling per bank gewoon niet toe, kom maar halen en contant betalen. Is geen fraude want elke particulier mag persoonlijke eigendommen verkopen.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ramonnetje schreef op maandag 27 aug 2012, 12:01: Zoals je eigenlijk zelf al hebt gezegd: Het zijn je eigen spullen.

Als zij zeggen dat je spullen die je verkoopt op Marktplaats als inkomen op moet geven dan moet je dat als negatief inkomen opgeven. Maak een lijstje met de spullen die je verkocht hebt en zet er een 'inkoop-' en verkoopprijs bij, geef het negatieve inkomen (verlies) op en vraag aan hen het verschil terug.

Als zij dan zeggen dat het zo niet werkt dan zeg je dat dat nu eenmaal hun eigen regels zijn: Inkomen zijn toch verdiensten? Die kunnen óók negatief zijn..

Wat een ontzettend lollige bijdrage.

Om even op die stoplichten terug te komen, als jij nu overal over het rode licht groene folie gaat plakken kunnen we allemaal onbeperkt doorrijden.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Oester
is een erg toepasselijke naam ;)

Ik heb een uitkering nl AOW en heb er 40 jaar voor gewerkt
AOW ers mogen binnenkort ook niets meer verkopen op mp
want dan worden ze ook gekort op hun AOW,
als het aan de slaven drijvers Kamp en Kromp zal liggen.
Een bevolking wordt in de greep van deze 2 heren gehouden.

Ik als ouwe z*k heb dit ik al eens eerder meegemaakt nl
eind 30e jaren. ( toen was jij nog niet geboren ).

Beste kerel jouw tijd komt er nog aan
en veel eerder dan je nu voor mogelijk zal houden.
Wens je veel sterkte voor de toekomst.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op maandag 27 aug 2012, 12:02: Je zou dus als uitkeringsgerechtigde je eigen afgedankte spullen die je ten gelde maakt moeten opeten, je wordt immers gekort op de uitkering. Instanties kijken wel graag mee op verkoopsite's maar dan moet er een aanleiding zijn. Als ik een WWB uitkering zou hebben liet ik betaling per bank gewoon niet toe, kom maar halen en contant betalen. Is geen fraude want elke particulier mag persoonlijke eigendommen verkopen.

Je wordt niet gekort. Het kan verrekend worden. Nogmaals, die kans is niet 100% zeker, kijk maar naar sonjaatje, maar het is niet aan jou om dat te bepalen.

Het verkopen van particuliere eigendommen is geen fraude. Het niet opgeven van de verdiensten wel, want je tekent formulieren waarop je aangeeft niets verdient te hebben.

Het contant laten betalen kan wel, maar ook daar zit een risico aan vast. Jouw buren zien jou de hele dag lekker thuis zitten met je bijstandsuitkering. Je bent een uitnemer want "er is zat werk" en je leeft nu van hun zuurverdiende centen.
Een anonieme aangifte is zo gedaan en iedere aangifte moet onderzocht worden.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kern van het verhaal is eigenlijk,
Hoever staan we de overheid toe in hun tomeloze controle drift van 2 of 3 heren. ( onder leugenachtige redenen )

Als je het aan mij vraagt gaat het al over de streep heen.
Wat doen we er aan ?

Ik kan je het al voorspellen door ervaring uit het verleden,
het voetvolk of slavenvolk doet helemaal niets.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op maandag 27 aug 2012, 11:17: Stacey, denk je dat ze 30 april een uitzondering zullen maken?
Staat er niet bij, zover ik kan zien :-)

Geen idee, maar dat zou wat mij betreft wel zo mogen zijn, het is maar 1 keer in het jaar feest en daar mag iedereen toch wat voordeel van hebben al was het maar dat ze dan ook wat geld hebben om er een borrel op te nemen ;-)

ron530 schreef op maandag 27 aug 2012, 12:02: Je zou dus als uitkeringsgerechtigde je eigen afgedankte spullen die je ten gelde maakt moeten opeten, je wordt immers gekort op de uitkering. .

Je wordt in zoverre gekort dat je net zoveel krijgt als je uitkering is dan ja, dus je komt niets tekort je hebt alleen geen fiets meer.

Maar hoewel het bij sommige gemeentes op het kinderachtige af is moet je wel bedenken dat ze soms ook niet anders kunnen want dat is niet zo makkelijk te controleren en er is genoeg ruimte voor misbruik.

Ik ken en vrouwtje die gaat paar dagen per week kringloopwinkels af, haalt daar goedkope meubels knapt ze op en zet ze op marktplaats en neemt de merkkleding daar mee en verkoopt die via 2e handswinkels die Inkopen..........dat is goed zaken doen en wie bewijst wat ?
Nou heeft ze geen bijstand dus zou ze alleen wellicht belastingplichting zijn maar dat kan iedereen feitelijk zo doen.
Ik kan wel een bon hebben van een tshirt van mijn kind, maar wie zegt welk tshirt dat precies is en of ik er niet ook 5 bij de schalm voor een euro had gehaald die nu voor 5 euro per stuk gaan......

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 27 aug 2012, 11:42:
stacey schreef op maandag 27 aug 2012, 11:13:
En dan is het nog een `geluk` dat je enkel je verdienste gekort zou worden,
dan blijft feitelijk je inkomen gelijk, en dat ze er geen Boetebedrag aan hangen als je het deed en het van hun niet mocht.......
Zou me overigens niet verbazen als we die kant ook nog eens opgaan gezien het huidige klimaat ....

Het mag wel. Je moet het alleen opgeven. Doe je dat niet en komen ze er later achter dan hangt er wel degelijk al ook een mogelijke waarschuwing of sanctie aan vast.

.

Dat was bedoeld als ze ontdekken dat je het doet en niet opgaf...........dat leek me duidelijk.
Sancties zullen ze pas toe overgaan als je echt handel blijkt te drijven, en dan is het terecht.
Je mag wel gewoon bijverdienen alleen is dat geen extra maar wordt weer verrekend, je wordt er dus nooit rijk(er) van.
Je moet het melden/meldingsplicht en wat de gemeente ermee doet is dus per gemeente afhankelijk van gevoerde beleid

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is toch een verschil tussen particuliere verkoop en handel. Als een uitkeringsgerechtigde meubeltjes op gaat knappen of kleding gaat herstellen om ze vervolgens te verkopen is dat zeker een commerciële bezigheid. Dat valt ook in de buurt op toch! Wil je je oude fiets verkopen dan is er geen sprake van commerciële bezigheid.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op maandag 27 aug 2012, 12:33:
Sancties zullen ze pas toe overgaan als je echt handel blijkt te drijven, en dan is het terecht.

Nee hoor. Verkoop jij zoals ron als voorbeeld geeft je fiets en je meldt deze inkomsten niet en ze komen daar later achter, dan heb je al een waarschuwing te pakken. Gebeurt zo iets 5 maanden later weer, dan volgt een sanctie en dan drijf je dus niet echt handel, maar voldoe je gewoon niet aan je meldingsplicht.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 27 aug 2012, 12:43:
stacey schreef op maandag 27 aug 2012, 12:33:
Sancties zullen ze pas toe overgaan als je echt handel blijkt te drijven, en dan is het terecht.

Nee hoor. Verkoop jij zoals ron als voorbeeld geeft je fiets en je meldt deze inkomsten niet en ze komen daar later achter, dan heb je al een waarschuwing te pakken. Gebeurt zo iets 5 maanden later weer, dan volgt een sanctie en dan drijf je dus niet echt handel, maar voldoe je gewoon niet aan je meldingsplicht.

Ja, maar na zo`n waarschuwing ben je dan wel wijzer lijkt me,
en als je daar maling aan hebt en het weer doet is het je eigen probleem.
Maar als je duidlijk handel drijft en er beter van wordt vraag ik me af of ze eerst (nog) gaan waarschuwen....

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee. Dan bestaat zelfs de mogelijkheid dat je uitkering wordt beeindigd.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op maandag 27 aug 2012, 12:39: Er is toch een verschil tussen particuliere verkoop en handel. Als een uitkeringsgerechtigde meubeltjes op gaat knappen of kleding gaat herstellen om ze vervolgens te verkopen is dat zeker een commerciële bezigheid. Dat valt ook in de buurt op toch!

Ja dat is even afhankelijk van controleerbaarheid..
voor haar is het een beetje uit de hand gelopen hobby want het geld is leuk maar daar was het niet om begonnen en dat heeft ze niet echt nodig.
Ze moet ook net een geschikt meubeltje kunnen vinden, dat kun je niet plannen.

Maar dan kun je dus ook zeggen het zijn/waren Mijn meubels want ik had ze van mijn eigen geld/uitkering gekocht en ook al btw betaald..........
En als je echt kwaad wil laat je ze bij kennissen ophalen zodat het niet druk wordt en als je meubels je huis insleept .....misschien heb je ze wel nodig ?
En als je beetje goed verkoopstuk hebt wat lekker opbrengt hoef je het misschien maar 1x in de maand wat te verkopen.
Dat is dus beetje lastig controleerbaar.

Het Lijkt het raar, enerzijds maak je zelf uit waar je uitkering aan uitgeeft maar je mag je uitkering er niet mee proberen te verdubbelen......
maar het is wel logisch.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunnen al die mensen die zoveel verdienen met verkoop op Marktplaats misschien laten weten hoe je dat doet? Ik verkoop wel eens wat, maar vaker dan een of twee keer per maand lukt het niet en als je in totaal dan € 20,00 "verdient" mag je blij zijn.

Verdiensten zijn het niet, want het gaat allemaal weg voor een fractie van de prijs die je er zelf voor betaald hebt, maar de gemeente ziet het kennelijk anders en die heeft het voor het zeggen. Je moet je toch aan die regels houden, ook als je het er niet mee eens bent en als de regels onrechtvaardig lijken of zijn. Zal bij het UWV wel hetzelfde zijn.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

opabertje schreef op maandag 27 aug 2012, 12:15: ...
Ik heb een uitkering nl AOW en heb er 40 jaar voor gewerkt
AOW ers mogen binnenkort ook niets meer verkopen op mp
want dan worden ze ook gekort op hun AOW,
...
Onzin, je mag met AOW bijverdienen zonder dat je één cent gekort wordt. AOW is nog steeds onvervreemdbaar. Stel je niet zo aan dus.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

donna schreef op maandag 27 aug 2012, 13:58: Kunnen al die mensen die zoveel verdienen met verkoop op Marktplaats misschien laten weten hoe je dat doet? Ik verkoop wel eens wat, maar vaker dan een of twee keer per maand lukt het niet en als je in totaal dan € 20,00 "verdient" mag je blij zijn.

Verdiensten zijn het niet, want het gaat allemaal weg voor een fractie van de prijs die je er zelf voor betaald hebt, maar de gemeente ziet het kennelijk anders en die heeft het voor het zeggen. Je moet je toch aan die regels houden, ook als je het er niet mee eens bent en als de regels onrechtvaardig lijken of zijn. Zal bij het UWV wel hetzelfde zijn.

Welbeschouwd zijn het ook niet altijd super `verdienste` als je de tijd die je erin steekt gaat verrekenen, zeker als je op zoek gaat naar spullen en ze opknapt en (door)verkoopt dan verdien je misschien een euro per uur als je gaat omrekenen hoeveel tijd je eraan kwijt bent ;-)
Maar als je het leuk vind en tijd hebt .....voor op je kont zitten krijg je verder ook niets ;-)

Wat de prijs betreft, als je iets wat je nieuw kocht verkoopt is er weinig kans op winst of je moet een gek tegen komen die meer dan de winkelprijs betaald maar als je iets haalt bij de kringloop en doorverkoopt valt er wel (wat) winst te behalen.
Bij vrouwtje die ik ken begon het eigenlijk omdat ze dingen opknappen leuk vind maar als je huis vol is wat moet je er na hobbyen dan weer mee dus ging het maar op marktplaats, zie je ook wel bij mensen die (`kunst`) schilderen, je kunt niet zelf alles ophangen en de familie heeft er ook al een hangen dus kun je het als het klaar is weggooien of op de rommelmarkt proberen, dan heb je wellicht je materiaalkosten er weer uit.

UWV heeft ook regels, zie eerdere link.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik zo sommigen reacties leest wat zijn we hier in nederland
dan toch behoorlijk ziek aan het worden.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet je naar een land gaan waar het beter geregeld is Joloe. Noem er eens drie.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Yes, ik ben de 100 ste reageerder, dan kreeg je toch een prijs ? ;-)

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn er maar zat die hun inkomen verdubbelen door MP.
Dus ja als je dan een uitkering hebt dient die per direct gestopt te worden je kan immers in je eigen onderhoud voorzien en daar hoeft de rest van de werkenden niet voor op te draaien.

Feit blijft ook als je wel heel de dag tijd hebt voor dat soort werk want dat is het in feite, dan kan je ook gewoon normaal gaan werken.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@oester,

er zijn ook legio mensen die volledig buiten hun schuld in deze beslist niet prettige positie zijn gekomen. En of die mensen wel kunnen/mogen werken is ook nog eens de vraag. Generaliseren is ook een vak, ik hoop van harte dat je nooit in deze situatie komt, maar een beetje minder kan ook wel. En ja, er zijn in alle groepen mensen/inkomens rotte appels, rijke zakenlui willen ook wel eens iets zwart doen, toch?

ve
door verwijderd - Aug 28, 2012 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Interessante vraag.

Het zal iedereen logisch zijn dat echte handel via MP een vorm van werk en dus inkomen is. Je bent dan verplicht dit op te geven aan de WWB.

Nu lijkt mij dit anders voor kleinschalige privé handel.
Maar ja wat lijkt is niet perse zo.
Toch wil ik graag even wijzen op punt 4.2 van een rechterlijke uitspraak gedaan in mei 2012:

LJN: BW5987, Centrale Raad van Beroep , 10/3893 WWB + 10/3894 WWB

4.2. Zoals de Raad eerder heeft overwogen (CRvB 15 maart 2011, LJN BP8124) is het voor ontvangers van bijstand niet verboden om goederen via internet te verkopen, mits daarvan en van daaruit verkregen verdiensten tijdig melding wordt gemaakt aan het bijstandverlenend orgaan. De opbrengst van incidentele verkoop van privégoederen, al dan niet via internet, wordt in het algemeen niet als inkomen aangemerkt, zodat daarvan in beginsel geen mededeling behoeft te worden gedaan.

Ik weet niet precies of hieruit Jurisprudentie te concluderen is. Maar volgens mij staat hier dat je kleinschalige privé verkopen niet verplicht bent te melden en dat deze niet als inkomsten worden gezien.... in het algemeen.
Ruimte voor interpretatie dus.

Wat ik wel concludeer uit deze uitspraak
is dat als je kleinschalige privé advertenties plaatst.
En kiest voor 'alleen ophalen'
En bij ophalen contact afrekent
En niet niet meldt aan de WWB
Je niet de inlichtingenverplichting ontduikt.

Ninc

ve
door verwijderd - Aug 28, 2012 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jurisprudentie is natuurlijk geen wet. Je kan er geen rechten aan ontlenen. Met termen als "in het algemeen" en "in beginsel" kan je ook niet veel. Het is nogal vaag. Daaruit kan je natuurlijk ook concluderen dat je het niet hoeft te melden, maar als je het meldt het niet zal worden verrekend, dus waarom niet melden dan. Zeker gezien het feit dat beide zaken tot een hoger beroep hebben geleid en er in slechts in 1 van de 2 alsnog in het voordeel van de bijstandsgerechtigde is beslist en dit dan vooral op basis van het te geringe bewijs.