ca
door caviamax Sep 11, 2011 om 11:51
Computers & telefonie

Ubuntu verwijderen

Beste experts,

Ik zit met mijn handen in mijn haar. Ik heb gisteren Ubuntu geïnstalleerd, maar nu wil ik 'm weer verwijderen. Echter, ik ben zo dom geweest om geen aparte partitie te maken.... Hoe kan ik nu Ubuntu verwijderen, met het behouden van XP?

Caviamax

8076 23 Rapporteer

birdies
door birdies - Sep 11, 2011 om 11:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Google op 'ubuntu verwijderen' en je krijgt 'tig' zoekresultaten.

ca
door caviamax - Sep 11, 2011 om 12:08
231 Antwoorden / 126 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 11 sep 2011, 11:59]Google op 'ubuntu verwijderen' en je krijgt 'tig' zoekresultaten.

Veel sites die ik aanklik doen het niet. En eerlijk gezegd wordt ik er ook niet wijzer van...

macwouter
door macwouter - Sep 11, 2011 om 13:15
825 Antwoorden / 9 Vragen

Oei oei dit gaat fout. Je hebt geen aparte partitie aangemaakt daardoor dus heeft Ubuntu je gehele harde schijf ingepikt. Ook je opstart partitie van windows is verdwenen. Als je een windows cd of dvd hebt ga dan naar de eerste de beste computerboer en laat je opstart partitie herstellen om dat zelf te doen is veel te ingewikkeld. Let op dat ie er geen illegale windows opzet. Opstarten met je recover cd of backup heeft geen zin meer. Jammer maar het zij zo.

gsm
door gsm - Sep 11, 2011 om 14:28
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Als Windows XP nog wel via een keuze menu van Ubuntu te starten is bij het booten, dan kan je eenvoudig de Master Boot Record (MBR) herstellen.

Dat kan via de herstelconsole, na booten van een Windows XP CD.

ca
door caviamax - Sep 11, 2011 om 15:17
231 Antwoorden / 126 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 11 sep 2011, 14:28]Als Windows XP nog wel via een keuze menu van Ubuntu te starten is bij het booten, dan kan je eenvoudig de Master Boot Record (MBR) herstellen.

Dat kan via de herstelconsole, na booten van een Windows XP CD.

Ja, ik kan de twee besturingssystemen kiezen. Dus moet ik met de XP cd opstarten en dan Master Boot Record (MBR) kiezen?

gsm
door gsm - Sep 11, 2011 om 16:26
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=caviamax schreef op zondag 11 sep 2011, 15:17]
Ja, ik kan de twee besturingssystemen kiezen. Dus moet ik met de XP cd opstarten en dan Master Boot Record (MBR) kiezen?

Ubuntu heeft zich dus wel degelijk op een aparte partitie geïnstalleerd.

Je start op van de XP CD.
Deze gaat een aantal drivers laden en vraagt dan om te installeren (Enter) of te repareren (R).
Kies repareren (dus druk op de R-toets).

Kies de te repareren Windows installatie, waarschijnlijk nummer 1.
Geef indien gevraagd het Administrator wachtwoord. Meestal is dat leeg, dus druk alleen op de Enter toets.
Zodra je de commando prompt hebt kun je het commando fixmbr uitvoeren, dus fixmbr intoetsen en op Enter drukken.
Om af te sluiten geef je het commando exit en drukt op Enter.

ca
door caviamax - Sep 11, 2011 om 16:29
231 Antwoorden / 126 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 11 sep 2011, 16:26][quote=caviamax schreef op zondag 11 sep 2011, 15:17]
Ja, ik kan de twee besturingssystemen kiezen. Dus moet ik met de XP cd opstarten en dan Master Boot Record (MBR) kiezen?

Ubuntu heeft zich dus wel degelijk op een aparte partitie geïnstalleerd.

Je start op van de XP CD.
Deze gaat een aantal drivers laden en vraagt dan om te installeren (Enter) of te repareren (R).
Kies repareren (dus druk op de R-toets).

Kies de te repareren Windows installatie, waarschijnlijk nummer 1.
Geef indien gevraagd het Administrator wachtwoord. Meestal is dat leeg, dus druk alleen op de Enter toets.
Zodra je de commando prompt hebt kun je het commando fixmbr uitvoeren, dus fixmbr intoetsen en op Enter drukken.
Om af te sluiten geef je het commando exit en drukt op Enter.

Dan is het opgelost? Moet ik nog een back-up maken?

ca
door caviamax - Sep 11, 2011 om 16:31
231 Antwoorden / 126 Vragen

Maakt het trouwens nog uit welke XP CD dat is. Ik heb Pro, maar volgens mij heb ik alleen Home bij de hand...

gsm
door gsm - Sep 11, 2011 om 21:32
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=caviamax schreef op zondag 11 sep 2011, 16:31]Maakt het trouwens nog uit welke XP CD dat is. Ik heb Pro, maar volgens mij heb ik alleen Home bij de hand...
Dat maakt volgens mij niets uit.

gsm
door gsm - Sep 11, 2011 om 21:49
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=caviamax schreef op zondag 11 sep 2011, 16:29]Moet ik nog een back-up maken?
Het is altijd verstandig om een image of back-up te maken van het systeem voordat je grote veranderingen uitvoert. Fixmbr is echter redelijk veilig.

Ubuntu zal daarna niet meer werken, maar de partitie van Ubuntu zal er nog wel zijn op de harde schijf. Met EASEUS Partition Manager (Home edition) kun je de partities herstellen naar het oorspronkelijke aantal en de gewenste grootte.
Maar soms kan dat bij XP er toe leiden dat opvolgende partities verdwenen lijken.
Dat komt doordat de Windows XP partitionering afwijkt van de nieuwe standaard voor VIsta en Windows 7. Met het programma testdisk kun je verdwenen partities meestal weer terugvinden en herstellen. Maar maak toch liever eerst een back-up van jouw belangrijke data, voordat je veranderingen in de schijfindeling aanbrengt.

ca
door caviamax - Sep 11, 2011 om 22:08
231 Antwoorden / 126 Vragen

Oke, dank. Ik ga er morgen mee aan de slag. Jullie horen van mij.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Sep 11, 2011 om 22:12
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Kleine aanvulling: bovenstaande oplossingen gaan er van uit dat u GEEN Wubi gebruikt heeft bij de installatie. Wubi maakt namelijk geen aparte partities aan.

gsm
door gsm - Sep 11, 2011 om 22:44
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=deinert schreef op zondag 11 sep 2011, 22:12]Kleine aanvulling: bovenstaande oplossingen gaan er van uit dat u GEEN Wubi gebruikt heeft bij de installatie. Wubi maakt namelijk geen aparte partities aan.
Wubi kun je ook gewoon verwijderen vanuit het configuratiescherm of via de wubi map in WIndows met de meegeïnstalleerde uninstaller.
Het Wubi bestandssysteem is in feite slechts een groot Windows bestand, waarbinnen Ubuntu draait. Ik draai Wubi 11.4 al een tijdje op mijn netbook met Windows 7 Starter. Wubi is prima om Ubuntu eens te proberen in geïnstalleerde vorm.

gerardk
door gerardk - Sep 12, 2011 om 16:28
175 Antwoorden / 8 Vragen

Met een Vista installatie cd kan je de vaste schijf partitioneren en daarna eventueel XP er op zetten. Met alleen een XP installatie cd lukt dat niet.

ca
door caviamax - Sep 12, 2011 om 16:32
231 Antwoorden / 126 Vragen

Net geprobeerd met een XP CD, vroeg 'ie om een wachtwoord. Geen idee wat dat is, kan ik het achterhalen?

bo
door bobbielinux - Sep 12, 2011 om 21:32
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ga gewoon naar het forum van Ubuntu, Je tekst hier...
Daar kan je ook de documentatie vinden hoe je op de juiste manier Ubuntu kan installeren

bo
door bobbielinux - Sep 12, 2011 om 21:33
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ga gewoon naar het forum van Ubuntu, klik...
Daar kan je ook de documentatie vinden hoe je op de juiste manier Ubuntu kan installeren

gsm
door gsm - Sep 13, 2011 om 00:08
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=caviamax schreef op maandag 12 sep 2011, 16:32]Net geprobeerd met een XP CD, vroeg 'ie om een wachtwoord. Geen idee wat dat is, kan ik het achterhalen?
Zoals in mijn eerdere aanwijzingen staat aangegeven:
Geef indien gevraagd het Administrator wachtwoord. Meestal is dat wachtwoord leeg, dus druk bij die vraag alleen op de Enter toets.

ca
door caviamax - Sep 13, 2011 om 14:38
231 Antwoorden / 126 Vragen

[quote=gsm schreef op dinsdag 13 sep 2011, 00:08][quote=caviamax schreef op maandag 12 sep 2011, 16:32]Net geprobeerd met een XP CD, vroeg 'ie om een wachtwoord. Geen idee wat dat is, kan ik het achterhalen?
Zoals in mijn eerdere aanwijzingen staat aangegeven:
Geef indien gevraagd het Administrator wachtwoord. Meestal is dat wachtwoord leeg, dus druk bij die vraag alleen op de Enter toets.

Heb ik gedaan. Wachtwoord is fout...

gsm
door gsm - Sep 13, 2011 om 21:54
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=caviamax schreef op dinsdag 13 sep 2011, 14:38]
Heb ik gedaan. Wachtwoord is fout...
Tja, dan heeft iemand een wachtwoord ingevuld tijdens de installatie van Windows XP en houdt het hier een beetje op...

Met een Windows Professional CD:
Je kunt nog wel Windows XP installeren starten (Enter) en Aangepaste installatie kiezen.
Geef aan dat je Windows XP wil installeren op de bestaande partitie.
Stop de installatie echter tijdig (met esc of F3) voordat je de partitie gaat formatteren of opnieuw installeren.
Breek de installatie dus tijdig af en grote kans dat MBR hersteld is!

ta
door tar - Sep 13, 2011 om 21:58
522 Antwoorden / 9 Vragen

Sommige fabrikanten stellen het wachtwoord 1234 in...

ca
door caviamax - Sep 13, 2011 om 22:22
231 Antwoorden / 126 Vragen

Ga d'r mee aan de slag! Dank voor alle tips en steun!

edwardus
door edwardus - Sep 14, 2011 om 00:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn ook tools om het Administrator wachtwoord te resetten (te wissen).
Zo veilig is Windows ;-)
Deze bijvoorbeeld.