ro
door robvliegen Jul 6, 2015 om 12:55
Geldzaken & recht

Uit de auto gooien

Mijn zoon heeft een telefoontje gekregen van de plaatselijke politie dat hij als getuige wordt opgeroepen ivm dat hij iets uit een rijdende auto heeft gegooid waardoor een andere auto schade heeft opgelopen.
Afgezien of dit waar is of niet, vraag ik me af of je zomaar een auto uit kunt kiezen, aangifte gaat doen en zo je eventuele schade kunt verhalen. Want dat is toch de gang van zaken in dit geval. Er is hem telefonisch mede gedeeld dat de eisende partij 4 getuigen heeft waaronder hijzelf. Graag advies over wat te doen en of de tegenpartij juridisch een poot heeft om op te staan.

668 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 6, 2015 om 13:07
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Afgezien of dit waar is of niet, vraag ik me af of je zomaar een auto uit kunt kiezen, aangifte gaat doen en zo je eventuele schade kunt verhalen.
Als 'de tegenpartij' 4 getuigen heeft, + het kenteken (iets uit de auto gegooid) hebben, en er kennelijk schade is ontstaan, is dit niet zo gek. (deels off topic: dit is dus één van de redenen dat ik een dashcam gebruik). "Zomaar" is dus een niet passende term in deze vraag.

Er is hem telefonisch mede gedeeld dat de eisende partij 4 getuigen heeft waaronder hijzelf.
Dat zijn dan nog steeds 3 getuigen die kennelijk wat gezien hebben.

Graag advies over wat te doen en of de tegenpartij juridisch een poot heeft om op te staan.
Aan de vraag gehoor geven en eerst eens uitzoeken wat er precies aan de hand is, daarna kunt u altijd verdere stappen (moeten) zetten.

Als je ziet hoe een bestuurder een prent kreeg omdat hij een stuk worst uit het autoraampje weggooide, dan wil ik er niet aan denken wat een motorrijder/automobilist ervaart, dan wel de gevolgen (kunnen) zijn van de(schrik?) reactie. Dus, ga naar het buro en vindt eerst uit wat er precies aan de hand is. Heeft uw zoon werkelijk iets gedaan wat schade tot gevolg heeft, zal u of hijzelf toch de WA moeten aanspreken.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 6, 2015 om 18:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als er 4 getuigen zijn dan wordt het moeilijk om er onder uit te komen.

diumenge
door diumenge - Jul 6, 2015 om 18:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De term getuige lijkt mij niet te kloppen in dit geval, hij hoeft natuurlijk nooit tegen zichzelf te getuigen.

Maar als er getuigen zijn dan kan hij natuurlijk wel opgeroepen worden om zich te verdedigen of te bekennen.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft u eigenlijk aan uw zoon gevraagd of hij iets uit een rijdende auto heeft gegooid?

ho
door hopetobehelping - Jul 6, 2015 om 20:00
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste robvliegen,

de vraag is natuurlijk wat is er precies gebeurd ?
Is er daadwerkelijk iets uit de auto van uw auto gegooid ?

Als er naast de bestuurder van de andere auto 3 getuigen zijn die dat gezien hebben dan staan ze behoorlijk sterk. Niet meer dan logisch dan dat uw zoon door de politie als getuige wordt opgeroepen. Hij dient hier dan ook gewoon gehoor aan te geven.

Ik denk dat niemand het leuk vind als er iets uit een andere auto wordt gegooid waardoor je zelf schade aan je auto krijgt.

hutch
door hutch - Jul 6, 2015 om 20:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=robvliegen schreef op maandag 6 jul 2015, 12:55]Mijn zoon heeft een telefoontje gekregen van de plaatselijke politie dat hij als getuige wordt opgeroepen......
Ik vraag mij af of hij wel door de politie gebeld is, gezien de opmerking gemaakt door die grapjurk aan de telefoon. De politie zal dat dan ook nooit zo brengen.

Diumenge heeft gelijk, uw zoon kan en mag NOOIT als getuige tegen zich zelf optreden.

De politie kan hem wel als horen. Voordat dat verhoor aanvangt, dient hem de cautie gegeven te worden. M.a.w. dient hem medegedeeld te worden dat hij niet verplicht is (!!) om te antwoorden op de door de politie gestelde vragen.

Verder raad ik u aan, mocht hij wel worden opgeroepen door de politie, om een advocaat te raadplegen. Mogelijk dat hij in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief. Klik * * voor meer info.

Succes....