Uit eten extra kosten
laatst gezellig uit eten geweest.
Vraag:
Dient in een restaurant rekening gehouden te worden met voedingsallergie, moeten producten voorzien zijn van allergie informatie?
Vraag 2:
Mag naast een vast afgesproken bedrag voor 2,5 uur onbeperkt buffet, een bedrag extra worden gerekend omdat borden niet leeg waren gegeten?
(Ik had aangegeven dat ik het niet kon eten omdat achteraf het eten allergenen bleek te bevatten).
Het antwoord op uw eerste vraag is via Google te vinden en dat heb ik dan maar voor u gedaan: klik hier.
Het antwoord op vraag 2 zou u zelf kunnen weten als dat de regels van het restaurant zijn. Met zo weinig informatie kan er weinig over gezegd worden.
Wat is de naam van het restaurant en waar zit het?
[quote=molenaar123 schreef op zaterdag 23 mei 2015, 22:02]laatst gezellig uit eten geweest.
Vraag:
Dient in een restaurant rekening gehouden te worden met voedingsallergie, moeten producten voorzien zijn van allergie informatie?
Vraag 2:
Mag naast een vast afgesproken bedrag voor 2,5 uur onbeperkt buffet, een bedrag extra worden gerekend omdat borden niet leeg waren gegeten?
(Ik had aangegeven dat ik het niet kon eten omdat achteraf het eten allergenen bleek te bevatten).
Een restaurant hoeft geen rekening te houden met allergieën, maar tegenwoordig moet de menukaart wel voorzien zijn van allergieinformatie.
En het tweede punt: veel restaurants met een all-you-can-vreet formule hanteren een terugbetaling voor niet opgegeten gerechten om te voorkomen dat mensen alles bestellen of pakken en het niet opeten. Geen gekke regeling als je het mij vraagt. Als allergenen een reden zou zijn om daar onderuit te komen heeft iedereen die zijn bord niet leeg krijgt natuurlijk spontaan een allergie en zijn we terug bij af.
Het is natuurlijk te voorkomen als u bij het reserveren u allergie opgeedft zodat men er rekening mee kan houden. Bij het restaurant waar ik veel komt is het zo dat men dit meld.
Mijn partner is vegetarier, dus dat is in elk restaurant oppassen. Maar door ervaring wijs geworden weten wij waar we wel en niet 'uit eten kunnen gaan'. Vooral vooraf effe melden, kan er heel veel. Vragen aan de bediening/kok levert geen problemen op.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat er regels zijn bij het 'all you can eat' systeem, maar die zullen per restaurant verschillen. En als een restaurant die regels heeft, loop dan ipv 3 keer met 'een kop op je bord' 6 x met een wat kleinere porties. Vooraf ipv achteraf regels vragen, dàt is vragen om problemen.
Tot op dit moment geen problemen ondervonden (ook niet bij net reserveren) aan te geven dat, in dit geval, mijn schoondochter, een gluten allergie heeft. Bijna elk restaurant houdt er rekening mee. Niet tot vreugde van de kok, maar het is een feit dat veel mensen er nu zijn achtergekomen dit probleem te hebben. Vraag 2: als ik restaurateur zou zijn: nee, van mij kreeg u geen cent terug: u weet uw gezondheidsproblemen beter dan een restaurant en "achteraf" klagen vind ik eigenlijk unfair: dan had u ook vooraf kunnen aan geven dat u niet tegen "allergenen" kon. Al schrijft u dat u vooraf dat u niet tegen allergenen kon, tijdens het buffet had u het nog een keer duidelijk moeten maken. Het gaat momenteel nog vaak fout (heb het dus pas nog ondervonden, maar schoondochter maakt er geen probleem van, zegt het wel weer als het fout gaat, maar momenteel zo'n hype: een serveerster/der zegt sorry en maakt het goed met een gratis koffie (ha ha, met een koekje dat ook ook niet kan). Flexibel opstellen en genieten van wat men wel kan eten: positief blijven.
@tenormin
De T's vraagt in vraag 2 geen geld terug, maar moest extra betalen omdat het bord niet leeg was.
Blijkbaar kwam de T's er pas achter dat het voedsel allergenen bevatte, nadat het eten op het bord opgeschept was.
Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.
Wonderlijke vreetschuur.;-)
Had over bijbetalen heen gelezen: ook geen probleem geweest als bord niet leeg is: tegenwoordig is de 'doggy-bag' erg in; had de TS het eten aan iemand anders kunnen geven.
Bijbetalen omdat je je bordje niet leeg hebt gegeten? Flauw hoor
Misschien was het wel niet lekker, kan me dan voorstellen dat de kok op kwantiteit kookt en niet op kwaliteit.
Want zo is de horeca, van echt lekker eten krijg je altijd weinig, meestal zijn dan de gebruikte ingredienten dan ook aan de prijs.
Zo kreeg ik eens na afloop van etentje een hele grote schaal met kersenbonbons aangeboden bij van der Valk.
Dacht nog>> die zijn niet karig, even later bleek waarom, het was hele vieze chocolade, koetjesrepenchocolade, nep dus, surrogaat.
Kijkend op ander tafels stonden daar ook volle schalen met bonbons van klanten die al vertrokken waren, iedereen had dan ook maar 1 kersenbonbon gegeten.
Daarom ben ik daar op tegen, het is een vrijbrief voor de horeca om heel smerig eten op tafel te zetten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer