mo
door molenaar123 May 23, 2015 om 22:02
Voeding & gezondheid

Uit eten extra kosten

laatst gezellig uit eten geweest.
Vraag:
Dient in een restaurant rekening gehouden te worden met voedingsallergie, moeten producten voorzien zijn van allergie informatie?
Vraag 2:
Mag naast een vast afgesproken bedrag voor 2,5 uur onbeperkt buffet, een bedrag extra worden gerekend omdat borden niet leeg waren gegeten?
(Ik had aangegeven dat ik het niet kon eten omdat achteraf het eten allergenen bleek te bevatten).

2166 19 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 23, 2015 om 22:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het antwoord op uw eerste vraag is via Google te vinden en dat heb ik dan maar voor u gedaan: klik hier.
Het antwoord op vraag 2 zou u zelf kunnen weten als dat de regels van het restaurant zijn. Met zo weinig informatie kan er weinig over gezegd worden.
Wat is de naam van het restaurant en waar zit het?

pi
door pieterwolters - May 23, 2015 om 22:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=molenaar123 schreef op zaterdag 23 mei 2015, 22:02]laatst gezellig uit eten geweest.
Vraag:
Dient in een restaurant rekening gehouden te worden met voedingsallergie, moeten producten voorzien zijn van allergie informatie?
Vraag 2:
Mag naast een vast afgesproken bedrag voor 2,5 uur onbeperkt buffet, een bedrag extra worden gerekend omdat borden niet leeg waren gegeten?
(Ik had aangegeven dat ik het niet kon eten omdat achteraf het eten allergenen bleek te bevatten).

Een restaurant hoeft geen rekening te houden met allergieën, maar tegenwoordig moet de menukaart wel voorzien zijn van allergieinformatie.

En het tweede punt: veel restaurants met een all-you-can-vreet formule hanteren een terugbetaling voor niet opgegeten gerechten om te voorkomen dat mensen alles bestellen of pakken en het niet opeten. Geen gekke regeling als je het mij vraagt. Als allergenen een reden zou zijn om daar onderuit te komen heeft iedereen die zijn bord niet leeg krijgt natuurlijk spontaan een allergie en zijn we terug bij af.

valerius-2
door valerius-2 - May 23, 2015 om 22:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het is natuurlijk te voorkomen als u bij het reserveren u allergie opgeedft zodat men er rekening mee kan houden. Bij het restaurant waar ik veel komt is het zo dat men dit meld.

mahadma
door mahadma - May 23, 2015 om 23:20
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn partner is vegetarier, dus dat is in elk restaurant oppassen. Maar door ervaring wijs geworden weten wij waar we wel en niet 'uit eten kunnen gaan'. Vooral vooraf effe melden, kan er heel veel. Vragen aan de bediening/kok levert geen problemen op.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat er regels zijn bij het 'all you can eat' systeem, maar die zullen per restaurant verschillen. En als een restaurant die regels heeft, loop dan ipv 3 keer met 'een kop op je bord' 6 x met een wat kleinere porties. Vooraf ipv achteraf regels vragen, dàt is vragen om problemen.

tenormin
door tenormin - May 24, 2015 om 01:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Tot op dit moment geen problemen ondervonden (ook niet bij net reserveren) aan te geven dat, in dit geval, mijn schoondochter, een gluten allergie heeft. Bijna elk restaurant houdt er rekening mee. Niet tot vreugde van de kok, maar het is een feit dat veel mensen er nu zijn achtergekomen dit probleem te hebben. Vraag 2: als ik restaurateur zou zijn: nee, van mij kreeg u geen cent terug: u weet uw gezondheidsproblemen beter dan een restaurant en "achteraf" klagen vind ik eigenlijk unfair: dan had u ook vooraf kunnen aan geven dat u niet tegen "allergenen" kon. Al schrijft u dat u vooraf dat u niet tegen allergenen kon, tijdens het buffet had u het nog een keer duidelijk moeten maken. Het gaat momenteel nog vaak fout (heb het dus pas nog ondervonden, maar schoondochter maakt er geen probleem van, zegt het wel weer als het fout gaat, maar momenteel zo'n hype: een serveerster/der zegt sorry en maakt het goed met een gratis koffie (ha ha, met een koekje dat ook ook niet kan). Flexibel opstellen en genieten van wat men wel kan eten: positief blijven.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2015 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

De T's vraagt in vraag 2 geen geld terug, maar moest extra betalen omdat het bord niet leeg was.

Blijkbaar kwam de T's er pas achter dat het voedsel allergenen bevatte, nadat het eten op het bord opgeschept was.
Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.

Wonderlijke vreetschuur.;-)

hutch
door hutch - May 24, 2015 om 09:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Vraag 1: nee.

Vraag 2: ja, indien dit aangegeven is.

tenormin
door tenormin - May 24, 2015 om 15:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Had over bijbetalen heen gelezen: ook geen probleem geweest als bord niet leeg is: tegenwoordig is de 'doggy-bag' erg in; had de TS het eten aan iemand anders kunnen geven.

aurora1
door aurora1 - May 24, 2015 om 15:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tenormin, (met verwijzing naar o.a. @pieterwolters) lees eens klik hier en klik hier als voorbeelden over betalen voor voedsel dat op het bord blijft liggen (verspilling).

van leyden
door van leyden - May 24, 2015 om 16:04
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Bijbetalen omdat je je bordje niet leeg hebt gegeten? Flauw hoor
Misschien was het wel niet lekker, kan me dan voorstellen dat de kok op kwantiteit kookt en niet op kwaliteit.

Want zo is de horeca, van echt lekker eten krijg je altijd weinig, meestal zijn dan de gebruikte ingredienten dan ook aan de prijs.

Zo kreeg ik eens na afloop van etentje een hele grote schaal met kersenbonbons aangeboden bij van der Valk.
Dacht nog>> die zijn niet karig, even later bleek waarom, het was hele vieze chocolade, koetjesrepenchocolade, nep dus, surrogaat.
Kijkend op ander tafels stonden daar ook volle schalen met bonbons van klanten die al vertrokken waren, iedereen had dan ook maar 1 kersenbonbon gegeten.

Daarom ben ik daar op tegen, het is een vrijbrief voor de horeca om heel smerig eten op tafel te zetten.

van leyden
door van leyden - May 24, 2015 om 16:26
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Als iets onbeperkt is dan is de kwaliteit nooit denderend.

Niemand is zo gek om goeie etenswaren te kopen en te koken voor de massa.
Ze kijken wel uit, dat is paarlen voor de zwijnen gooien.

Maar de prijs zegt ook niet alles over eten, internet helemaal al niet, de recensies zijn altijd gelogen en verzonnen als ze tegenvallen, ook is er censuur alom.

De enige methode om lekker te eten is mond op mond reclame, dat dan letterlijk genomen, de rest is allemaal onbetrouwbaar op internet.

Ik zal nooit nieuwe tokootjes uitproberen. waarom zou ik, ken genoeg adresjes waar je heerlijk kan eten voor weinig geld.

van leyden
door van leyden - May 24, 2015 om 16:32
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Bedoel dus dat recensies vervalst worden door de bedrijfstrol , als de echte recensies tegenvallen.
Die worden dan gecensureerd, maar dat is logisch.

Echt logisch hoor, in de horeca vinden ze dat een normale zaak,>> ze laten niet hun zaak failliet gaan door de negatieve recensies.

hutch
door hutch - May 24, 2015 om 16:41
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=molenaar123 schreef op zaterdag 23 mei 2015, 22:02]Mag naast een vast afgesproken bedrag voor 2,5 uur onbeperkt buffet, een bedrag extra worden gerekend omdat borden niet leeg waren gegeten?
Er wordt hier voorbij gegaan aan het feit dat het een lopend buffet is.

D.w.z. (over het algemeen) dat men tegen betaling van een tevoren vastgesteld bedrag (zoals TS ook aangeeft) zoveel eten mag als men wil/kan.
(Vaak moet men dan de drankjes apart afrekenen, maar dat terzijde.)

In dat geval is er uiteraard geen sprake van een zakje vragen om eten mee te nemen.

En om het opscheppen van overtollig eten tegen te gaan, is er heel vaak een regel gesteld zoals door TS aangegeven. Ook logisch lijkt mij. Niet dat iemand voor één klein hapje een bord helemaal vol doet.

van leyden
door van leyden - May 24, 2015 om 16:41
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Bertoni rijdt zogenaamd de hele wereld rond om de lekkerste truffel te vinden. Zeggen ze

In werkelijkheid kopen ze massaal de goedkoopste soort truffel in, die in Zuid Europa ongeschikt wordt bevonden voor menselijke consumptie en daar.om aan het vee of de hond gevoerd wordt.

Daarom.
Neem je fond mee naar dat restaurant.

van leyden
door van leyden - May 24, 2015 om 16:50
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Als het lopend buffet is dan is het helemaal onzin zo n boetesysteem.

Waarom?
De meesten zullen denken, ik kan toch elke keer zo bijhalen als het te weinig is.
Zo denken de mensen.
Maar een paar zullen echt zoveel opscheppen dat ze het nooit op kunnen eten.
Voor die paar aso s een boetesysteem handhaven is in mijn ogen klantonvriendelijk.

Ze doen maar, andere forumleden zullen mij wel weer ongelijk geven, ik geef ze nu al gelijk.
Maar... ik zal er nooit gaan eten.
Punt.

van leyden
door van leyden - May 24, 2015 om 17:04
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Recensies (op internet) zijn in principe ook mond op mond reclame. maar dat is onbetrouwbaar. Bedrijfstrollen met hun fakezooi zijn daar verantwoordelijk voor, Bijna alles wordt vervalst of gelogen als de echte recensies tegenvallen.

De enige recensies die betrouwbaar zijn is van mensen die je persoonlijk kent. Dat is dus de letterlijke mond op mond reclame

van leyden
door van leyden - May 24, 2015 om 17:37
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mocht iemand nog uit eten willen in Leiden, dan hou ik me aanbevolen.

Ken zo 5 restaurantjes waar je heerlijk kunt eten voor weinig geld. Als bewoner van de stad ben ik een echte insider. Eigenlijk is mijn info goud waard.
Weet nu al zeker, dat sommigen zich daar druk over maken.

Op zijn minst vinden ze het not done, opdringerig, off topic en misschien zelfs opschepperig.
Maar over die triljarden fake recensies zal je ze nooit horen. die staan niet op kassa

De meesten zullen recensies ook wel met een portie wantrouwen bekijken, als er jubelende recensies staan, dan wil met het vaak wel eens proberen.
Soms / vaak / geregeld valt dat tegen, daar ga ik niet meer heen denken ze dan.
Het avondje is mislukt, want vies eten enzovoort. Gaan ze klagen, eerst bij de chef, daarna op internet, dan wordt hun reactie verwijderd en iedereen is gefrustreerd.

Dat bedoel ik dus, mensen gaan liever 1000 keer zelf op hun plaat, dan dat ze het mij zullen vragen.
DE garantie voor een heerlijk avondje uit.

r.kemperman
door r.kemperman - May 24, 2015 om 20:15
423 Antwoorden / 4 Vragen

Bij ons favoriete All-you-can-eat-restaurant staat duidelijk voorop de spelregels:
1) maximaal 5 items per persoon per gang (Dit zijn allemaal kleine gerechtjes!)
2) verspilling kost voor Sushi € 1,-- per stuk en voor alle andere gerechten € 2,00 er stuk
Op de binnenpagina staat onderop en grote letters: Heeft u een allergie? Neem contact op met onze bediening.

Als je dus vooraf geen contact opneemt, dan is het dus gewoon je eigen verantwoording voor wat betrekking de allergieën.
Als je dus toch meer besteld dan je op kan (en geloof me ik zie het iedere keer weer gebeuren) dan is dat je eigen fout en kost het je du extra geld.
Ik heb daarentegen nog nooit meegemaakt dat er extra betaald moet worden als iemand een gerecht besteld heeft, er van proeft en dan de rest laat staan omdat hij het niet lekker vindt. Moet natuurlijk niet bij alle gerechten en niet bij de laatste ronde gebeuren

mo
door molenaar123 - May 26, 2015 om 11:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

R. Kemperman
Al deze regels waren niet aangegeven, niet op de site, niet in het restaurant, ik heb aangegeven dat ik een allergie had.
daarop was hun antwoord achteraf ", dan moet je niet uit eten gaan", dit nadat op de rekening extra kosten stonden vermeld.
ik heb begrip dat niet iedereen op de hoogte is van alle ingrediënten.