ro
door roy95 Jul 15, 2014 om 15:28
Geldzaken & recht

Uitbetalen ziekte (0-uren contract)

Hallo,

Ik ben ruim 2 jaar full-time aan het werk in een supermarkt. Ik werk gemiddeld 32 uur per week. 3 weken geleden heb ik me ziek gemeld in verband met rugklachten. Ik heb toen 2 dagen thuis gezeten en ben vanaf die tijd nog maar minimaal aan het werk omdat ik te veel rugpijn heb. Ik werk nu ongeveer 10 tot 12 uur per week.
Toen ik vroeg of ik wel doorbetaald zou krijgen kreeg ik als antwoord: Nee je hebt een 0-uren contract dus krijg je niet betaald bij ziekte.
Vervolgens heb ik contact opgenomen met FNV bondgenoten om te vragen waar ik recht op had. Zei vertelde me dat ik wel doorbetaald moet krijgen. Helaas ben ik geen lid van een vakbond.
Ik ben opnieuw naar mijn baas gestapt en heb hem uitgelegd dat ik er wel recht op had. Toen wilde mijn baas suggereren dat ik geen last had van mijn rug en dat ik maar deed waar ik zin in had. Hij zei dat ik het genezingsproces verstoorde want hij had gehoord dat ik wel opstap was geweest.
Ik was in het weekend inderdaad naar een festival in de buurt gegaan(maar een paar uur langer hield ik niet vol met mijn rug). maar vraag me af of dit het genezingsproces verstoord. En ik geloof niet dat mijn baas daar over kan oordelen hij is namelijk geen dokter.
Verder is het wel zo dat je er alles aan moet doen om zo snel mogelijk uit de ziektewet te komen. Ik ben gelijk naar huisarts gegaan, heb foto's laten maken in het ziekenhuis, ben naar podotherapeut geweest voor steunzolen. En heb manuele therapie op verzoek van de huisarts.

Mij lijkt dat ik recht heb op doorbetaling maar weet niet welke stappen ik moet ondernemen. Ook ben ik bang mijn baan kwijt te raken.

Het zou toch niet mogen in Nederland dat je zonder inkomen kan komen te zitten. Ik heb ook mijn kosten en zeker nu al die zieke kosten erbij zullen komen moet ik een inkomen hebben om deze te kunnen betalen.

Bij voorbaat dank

groetjes

2453 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2014 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga naar het UWV of het Juridisch Loket. Kijk op Google voor het adres en laat u informeren.

Naar een festival gaan, als u ziek bent, is sowieso niet verstandig.

Word ook lid van de bond, dan hebt u ruggesteun bij kwesties.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 15, 2014 om 16:35
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Ja sorry roy95, niet in staat zijn om te werken, maar wel om uren naar een festival gaan? Dat kan natuurlijk niet. Ik begrijp de frustratie van je baas.

Voor je rechten lees dit. KLIK.

ha
door haverkamp - Jul 21, 2014 om 19:43
54 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Roy,

Sneu voor jouw dat het zo loopt.
Wellicht heb je ook wat aan deze link

ha
door haverkamp - Jul 21, 2014 om 19:48
54 Antwoorden / 1 Vragen

Nieuwe poging

http://www.allesoverhr.nl/Themas/Juridisch%20-%20Nul-urencontract%20%20wat%20mag%20wel%20en%20wat%20mag%20niet.aspx

ha
door haverkamp - Jul 21, 2014 om 19:53
54 Antwoorden / 1 Vragen

Laatste keer

klik

zoekster
door zoekster - Jul 21, 2014 om 19:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Waarom is er nog geen melding gemaakt bij de bedrijfsarts? Uw werkgever kan en mag helemaal niet oordelen over uw ziekte en welke werkzaamheden of andere bezigheden u nog wel of niet kunt doen.

Stel uw vraag nog eens gratis hier

KLIK

Daar zitten goede arbeidsrechtsjuristen, die u kunnen adviseren.