si
door siepengijs Dec 23, 2014 om 20:32
Geldzaken & recht

Uitbetaling pensioen

Op 28-1-2015 word ik 65 jaar. Krijg per mei 2015 AOW. Pensioen van ABP en een klein pensioen van PMT. Van deze laatste ontving ik schrijven om in een keer pensioen uitbetaald te krijgen. Ik weet dat kortgeleden dit uitbetalen een item was bij kassa maar heb niet alles mee gekregen.
Is het verstandig / zijn er consequenties ivm betasting bij uitbetalen in een keer, of is het beter na AOW leeftijd (dus na mei)?

4138 10 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 23, 2014 om 20:43
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het beste was volgend jaar.(2016) Komend jaar (2015) vind er een uitmiddeling plaats over het aantal maanden dat u nog niet en het aantal maanden dat u wel AOW gerechtigd bent. In uw geval dus 4/12 (hoog tarief) en 8/12 (laag tarief) over het uiteindelijke inkomen over 2015.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2014 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u eventueel recht op toeslagen, houd er dan rekening mee dat die afkoop niet van invloed is op de huurtoeslag, wel op de zorgtoeslag.

Als u afkoopt, vergeet dan niet asngifte te doen, want op de afkoop wordt het hoge tarief ingehouden, maar de belastingdienst smeert het als het ware uit over het hele jasr, waardoor u belasting moet terugkrijgen, of in ieder geval minder moet nabetalen.

Als u niet reageert, kunt u de afkoop uitstellen tot 2016 en dat is gunstiger.

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2014 om 21:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo siepengijs,

Voor de betreffende uitzending en info: klik hier.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2014 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die uitzending ging met name over het feit dat de toeslag op de AOW gekort wordt als de partner van een AOW-er een afkoop van een pensioen krijgt.

Hier krijgt de Ts zelf pensioen en en afkoop. Is dus een andere zaak.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 23, 2014 om 21:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja u kunt dit zelf ook uit vogelen, maar hier heeft u de reden waarom. Als AOW er betaalt u veel minder loonheffing omdat daar geen aow premie meer in zit. Voor die tijd wordt het inkomen wel daar mee in de loonheffing verwerkt.

Zeeg
door Zeeg - Dec 24, 2014 om 13:28
39 Antwoorden / 0 Vragen

Lees het artikel over afkoop van een klein pensioen in de nieuwsbrief van vandaag

fr
door frans56 - Dec 24, 2014 om 13:48
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hebt U een huurhuis??? ga dan naar de site proefberekening toeslagen van de belastingdienst en kijk of U met uw inkomen van 2015 met of zonder afkoopsom nog in aanmerking komt voor
huurtoeslag, waarschijnlijk niet meer. Immers een afkoopsom is al gauw enkele duizenden euro's en als U dat optelt bij uw inkomen en dat van uw eventuele partner, komt U al snel boven de grens uit. En nog belangrijker. Als Uw gezamelijke inkomen in 2015 boven de E 37.000 Euro uitkomt en U woont in een sociale huurwoning dan word U een scheefhuurder in 2015 en gaat uw huur 1.5 % extra omhoog, en gaat het jaar daarop als Uw inkomen lager is er niet meer af. Mijn advies is dan ook: NOOIT AFKOPEN.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2014 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frans56

De afkoop van een pensioen telt niet mee voor huurtoeslag.

ro
door ron530 - Dec 24, 2014 om 14:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 24 dec 2014, 14:00]@frans56

De afkoop van een pensioen telt niet mee voor huurtoeslag.

Toch wel, want de afkoopsom wordt bij het totale inkomen opgeteld. Vraagsteller kan de belastingdienst wel vragen de afkoopsom niet mee te tellen bij het totale inkomen. Houd er ook rekening mee dat over de afkoopsom een absurd hoog belasting tarief wordt gehanteerd, in het minst erge geval 36%. In mijn optiek niet afkopen maar door laten lopen.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2014 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Maar men kan dus verzoeken om het niet mee te tellen en daar gaat het om. We weten natuurlijk niet of de Ts voor huurtoeslag in aanmerking komt.

En zo absurd is dat belastingtarief niet, dat betaalt dus in ieder geval elke min-65 over zijn inkomen boven ruim €18.000.

En omdat het bedrag door de belastingdienst aan het hele jaar wordt toegerekend, betaalt hij over de periode na ingang AOW een lager tarief en krijgt dus nog wat verrekend. Maar er wordt op dat bedrag ook nog premie ZVW ingehouden.