jo
door joop12345 Feb 23, 2009 om 15:40
Geldzaken & recht

Uitbouw van woonkamer door buren zonder mij te raadplegen. Mag dat?

Onze buren willen de woonkamer aan de tuinkant uitbouwen met 2,5 meter. Ik sta voor een voldongen feit want die uitbouw "komt er sowieso". Er is geen tekening getoond, niet overlegd over de steensoort, niet over de hoogte. Dat hoeft niet volgens de buurman, hij is met deze lengte van uitbouwen vrij om te doen wat ie wil. Tijd om zaken af te wegen is er niet, ze gaan binnenkort beginnen. Het tussenmuurtje op de erfafscheiding wordt afgebroken.

Onze woning staat in de verkoop en ik zou graag zien dat ze wachten met bouwen tot er een koper is, daar kunnen ze mee overleggen, wellicht wil die ook meedoen waardoor de kosten voor beide uitbouwen lager worden.

Ik wil u graag vragen, ivm de tijd die er is tussen nu en het begin van de bouw (één of twee weken):

-Mag de buurman het tussenmuurtje als erfafscheiding zonder mijn  toestemming weghalen?

-Mag de buurman zijn muur op een halve cm. van de erfafscheiding bouwen zodat een volgende bewoner met goed fatsoen zelf geen muurtje kan plaatsen?

-Is hij wettelijk verplicht mij van alle plannen op de hoogte te stellen?

-Kan ik de bouw uit laten stellen?

Veel vragen maar het overvalt me. Ik probeer vrij te krijgen om bij de gemeente informatie te krijgen maar weet niet of dat op tijd lukt.

Vast bedankt voor uw antrwoord.

36339 9 Rapporteer

pe
door pedro01 - Feb 23, 2009 om 15:54
12 Antwoorden / 0 Vragen

google en je komt veel te weten

http://www.noordwijkerhout.nl/webdocs/woningwet/aan_en_uitbouwen.pdf

poltol
door poltol - Feb 23, 2009 om 18:19
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Met spoed naar bouw en woning toezicht van de gemeente gaan. Dit is vergunning plichtig. Er mag niet uitgebouwd worden zonder toestemming. Zie

aan en uitbouwen

Succes, poltol

cr
door criticus - Feb 23, 2009 om 22:00
48 Antwoorden / 4 Vragen

misschien brengt het een potentiele koper wel op een idee!  ik ga ervan uit dat de buurman e.e.a via de gemeente heeft geregeld. Als hij inderdaad een vergunning van de gemeente heeft gekregen, kan je er volgens mij niets meer aan doen.

criticus

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 24, 2009 om 03:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Joop,

Het tussenmuurtje op de erfafscheiding wordt afgebroken.

Dat tussenmuurtje is van uw beiden, dus kan hij dat zonder uw toestemming niet afbreken. Wel er tegenaan bouwen, doch dan zou de uitbouw niet hoger mogen worden dan het muurtje, als u dat zonlicht ontneemt. Hij mag zijn aanbouwmuur niet op de plaats van de scheidingsmuur zetten. Dan zou deze half op uw grond staan.

Mijn buurman bouwde zijn aanbouw zonder overleg 0,5 mtr hoger dan de scheidingsmuur van 1,90 mtr. Het ontnam me de laagstaande namiddagzon in de woonkamer.
Ik naar bouw en woning toezicht. Op de goedgekeurde tekening stond de aanbouw 0,1 mtr. hoger dan de muur die niet werd afgebroken. Dus die 0,4 mtr. is er weer af gegaan.

Hardware ERror MAN.

jo
door joop12345 - Feb 24, 2009 om 17:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank mensen.

De vergunning is niet nodig omdat de uitbouw 2,5 meter is, de gemeente heeft dat per mail bevestigd en een bestandje meegestuurd waarin dat na te lezen viel.

Omdat ik de woning verlaat en het die mensen wel gun wil ik niet dwarsliggen. Het heikele voor mij is dat ze mij overvallen hebben zonder inzage te geven in hun plannen en niet mee willen denken met onze verkoop van de woning. Al nadenkende komen er steeds meer vragen boven. De uitbouw komt op een onderheid terras. De heipalen zijn berekend op een terras van 5 bij 3. Ons terras is al de helft dikker dan nodig was, dus zwaarder dan we met de aannemer die de palen de grond ingeslagen heeft besproken hebben. Het terras is over de breedte van de twee woningen vrij snel een cm of 5 van de woning afgegleden. Dus maak ik mij ook zorgen over wat er gebeurt als er nog een grote uitbouw bij komt. De twee terrassen (bij elkaar 10x5m) rusten op 6 heipalen die tot de eerste zandlaag gaan. De palen van de woning gaan dieper en dat heeft volgens mij een reden. Ik wil me ook indekken tegen eventuele schade achteraf mochten de palen gaan zakken of anderszins iets gebeuren. Als dat niet vastgelegd is verwacht ik problemen. Ik weet niet hoe dat wettelijk geregeld is, moet ik nog uitzoeken. Stel dat ik accoord ga of niet protesteer, gedoog ik dan en heb ik dan toch recht op verhaal mocht de betonnen vloer (beide terrassen zijn één vloer, samen gelegd) gaan zakken? Ik heb een rechtsbijstandverzekering via de vakbond en ik moet ook eerst uitzoeken ofdit soort zaken (gaat om lengte van de zaak gekoppeld aan een bedrag) wel binnen de marges van de verzekering vallen.

Vanavond gaan de aannemer en de buurman mij precies uitleggen wat er gaat gebeuren en daarna kom ik met mijn voorstel. Ik wil alleen maar uitstel om alle voors en tegens te kunnen onderzoeken. Daar hoort ook het verminderd binnenvallende daglicht bij. Nu kun je 's ochtends een poosje lekker in de zon zitten, achterhuis. Straks kan dat niet meer.

Nogmaals, ik gun het hen maar wil alles gebruiken om me eerst te oriënteren, iets waar zij mij de kans niet voor gunden.

Die opmerking over het tegen het tussenmuurtje aanbouwen en dan niet hoger mogen zijn is een goeie. Ik heb al heel wat teksten doorgelezen maar deze niet aangetroffen. Kunt u me zeggen waar ik dat kan vinden? Maakt me een stuk sterker met mijn verhaal.

Groet.

poltol
door poltol - Feb 24, 2009 om 21:53
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Joop,

Volgens mij zit de gemeente fout!!! De uitbouw moet kleiner zijn dan 2,5 meter. Als op de tekening 2,5 meter staat dan is het wel degelijk vergunning plichtig. Vraag dus aan de aannemer en de buurman hoe ver ze zullen gaan. Twee meter en negenenveertig centimeter mag, maar twee meter vijftig niet.

Succes, poltol

mastag
door mastag - Feb 24, 2009 om 22:50
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Allemaal,
Ik heb onlangs ook uitgebouwd en het rare was dat ik in 1e instantie een schuin dak wilde op de aanbouw. Dat kon, ik mocht dan 1.9 m uitbouwen en was vergunningplichtig. Kosten 285 euro.
2e optie was een plat dak nemen, ik mocht zonder kosten en zonder vergunning 2.5 meter uitbouwen. Mijn muur staat ong 1 cm van de erfscheidingsgrens. Wel hebben wij in overleg met buren daar al aan hun zijde voorbereing getroffen voor het geval zij ook willen uitbouwen. Beton loopt tot ong 1 meter over erfgrens.

Succes ermee.
vr gr Mastag

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 25, 2009 om 00:31
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Vroeger was toestemming van de buren noodzakelijk, maar nadat men de regels soepeler heeft opgesteld voor vergunningsvrije werken aan woningen is dat niet meer nodig binnen de gestelde limieten.

Voor het afbreken van de mandelige scheidingsmuur ligt de kwestie wel anders, want die muur is gemeenschappelijk eigendom en de buurman mag die muur niet zonder uw instemming afbreken. Dat argument en het feit dat u met de verkoop bezig bent kunt u gebruiken als wisselgeld om uitstel te bedingen, zodat de aspirant koper kan overwegen om tegelijk mee uit te bouwen, waardoor de risico's voor eventuele verzakking ook worden geelimineerd.

Voor het geval toch eerder met de bouw aangevangen wordt is het raadzaam om een vooropname te laten doen en eventuele hoogte boutjes te laten aanbrengen om een mogelijke verzakking direct op te merken tijdens de bouw. Uiteraard moet daarvoor ook tijdens de bouw met regelmaat gemonitoord worden. De kortere palen van het terras rusten op een zandlaag die wel voldoende draagkracht hebben voor het terras maar niet voor de uitbouw vermoed ik. De palen voor de woning zijn niet voor niets veel langer en rusten op een dikkere zandlaag met voldoende draagkracht.

Raadpleeg zonodig een grondmechanisch adviesbureau om een en ander in goede banen te geleiden en nadere voorwaarden te laten stellen. Succes ermee.

jo
door joop12345 - Mar 5, 2009 om 17:33
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo mensen, weer bedankt voor de reacties. Het is opgelost. Er is een inventarisatie gemaakt voor eventuele gevolgschade en het betonnen terras is inmiddels weg.

Het is zo belangrijk volledige openheid van zaken te geven en ook de eventuele knelpunten te benoemen. In ons geval had de buurman, die meeleest want hij had dit onderwerp gelezen voor hij langskwam, pech dat de communicatie tussen mijn vrouw en mij ook niet helemaal perfect was. Toen hij langskwam met zijn aannemer bleek dat het hele verhaal drie weken zou duren, de betonnen vloer weggehakt zou worden en een lichtere aanbouw geplaatst zou worden en dat de inventarisatie direct zou gebeuren. Had ik dat gelijk geweten dan hadden de zaken anders gelegen. Niet helemaal zijn schuld dus alhoewel hij wat directer op had kunnen treden. Als ik zoiets bij de hand had gehad zou ik niet tot kort voor de bouw wachten en zekerheid willen hebben dat ik geen tegengas krijg of op alle fronten in mijn recht sta. Ik had erop gestaan dat de bouwplannen ingezien werden en de voors en tegens benoemd. We hadden de zaak een hele tijd op kunnen houden door het muurtje op de erfscheiding. Met een bouw binnen drie weken en afspraken over uiterste werktijden waren mijn bezwaren verdwenen.

Eind goed al goed.

M en A, maak er wat van.