me
door meid25wwb Sep 16, 2015 om 19:30
Geldzaken & recht

Uitkering afgewezen: Huisbezoek

Ik heb een vraagje aan jullie, ik heb eind juli een bijstandsuitkering aangevraagd.
vervolgens alle stukken ingeleverd. Half augustus kreeg jk een brief of ik aanvullende stukken wou inleveren binnen de 2 weken termijn.

Over de aanvullende stukken had ik vragen over, want er staat alleen bij bewijsstukken inleveren, ik had me coach gebeld een paar keer zodat ik zeker weet hoe ze die bewijsstukken wouden bv van als ik een auto heb geleend of geld aan iemand geleend, hij vertelde me dat ik de desbetreffende persoon niet mocht spreken, en aan hem moest stellen, toen heeft hij me verteld je kan naar die personen toe gaan en schriftelijk een verklaring opstellen. Dat heb ik toen allemaal gedaan en ingeleverd binnen de termijn.

Vervolgens vroeg ik binnen 4 weken een voorschot (artikel 52 participatiewet) aan aangezien ik me op eind juni had gemeld maar eerst 4 zoekweken had, en ik geen geld meer had om boodschappen te doen en me vaste lasten niet kon betalen zoals huur etc.
De antwoord daarop was, je krijgt geen voorschot want de aanvullende stukken is waarschijnlijk iets mee.
Vervolgens werd ik vorige week gebeld dat ik met spoed moest komen, ging over me aanvraag, ik ben toen naar de gemeente gegaan en me gemeld, vervolgens kreeg ik een astmaaanval en ben ik naar buiten gegaan, ik kreeg toen een brief of ik een week later opspraak wou komen en onder de brief stond, we willen u woonsituatie vastellen, en ik moest van eind juli tot nu weer bankafschriften meenmen.

Dag van de afspraak kwam ik, kreeg ik 2 sociale recherches, 3 uur lang hadden ze het over me vrienden, me huis moest ik tekenen en beschrijven wat ik deed en hoeveel kleren ik heb etc.
Vevolgens de verklaringen getekend en vroegen ze of ik akkoord ging met een huisbezoek, uiteraard zei ik ja want ik heb niks te verbergen, ik ging met hun in de auto en moest de weg laten zien.

Eenmaal bij me huis waren de 2 recherches volkomen veranderd, zeer geïrriteerd en boos tegen mij. Omdat alles klopte wat ik getekend had. Mijn huis was wel vies en had nog vuilniszakken in de keuken, het enige wat ik had was dat me koelkast kapot was dat zei ik ook in de begin, ik had nog blikjes staan die beschimmeld waren omdat ik nog moest schoonmaken, verder had ik me boodschappen op het aanrecht zoals melk cornflakes drinken etc.
ik liet hun alles zien, moest me wasmachine aanzetten me magnetron demonstreren enzo.

Tijdens de gesprek kwam een oude kennis van me ex, met de vraag of hij bij mij was, ik zei nee sorry, vervolgens kwam 1 van de recherche heel brutaal naar buiten stelde zich voor en ging die jongen allemaal vragen stellen. Ik schrok me dood en vond het erg onbeleefd en ongepast.

Daarna begonnen dr recherches te zegen waarom staan je kleren daar en niet in dr kast, waarom is je huis zo rotzooi, waarom ligt je printer daar, ze gingen egt vissen naar iets.
ik werd toen boos op hun, omdat ze erg bevoordeeld waren, en erg brutaal waren, 1 recherche pakte me administratie en keek erin maakte foto's en pakte me wetboeken en keek daarin zonder toestemming. Ze maakten ook foto's van bv een een beschimmelde eten, en van de verse voedsel niet.

Einde van huisbezoek 15.00 terwijl ik me om 09.00 gemeld had, jaja 6 uur lang zeiden ze op het einde; je hebt Dit in scerne gezet en we denken dat je hier niet woont, dus bij deze je uitkeringaanvraag wordt afgewezen.

6434 17 Rapporteer

me
door meid25wwb - Sep 16, 2015 om 19:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

Deel 2!!

Ik heb een advocaat gebeld en hij belde de gemeente op met de mededeling kijk artikel 52 mevrouw heeft wel recht op een voorschot, daarna belden ze mij vandaag, ja je krijgt met spoed een voorschot van 90% maar je krijgt nog dr beschikking mét dr afwijzing. Paar uur later wordt ik weer door de gemeente gebeld dit keer door de behandelaar (die ik eerst niet mogen spreken) die zegt ik ga u geen voorschot geven aan de hand van artikel 52 lid 1a
Daarin staat als de belanghebbende niet tijdig of onvolledig de aanvullendr stukken niet levert geen recht op voorschot heeft, Dit vindt ik zo oneeeerlijk want toen ik vragen had over hoe ze het precies wouden kreeg ik geen concrete antwoord en nu gebruiken ze dit tegen me. En als ik vraag wat ik precies niet compleet krijg ik geen antwoord, wordt alleen verwezen naar de huisbezoek.

Nu mijn vraag: Heeft de gemeente eerlijk en corect gehandeld? M.b.t. me aanvraag voorschot en aanvraag uitkering.En wat kan ik nu doen, ik zit er echt aan te denken om maar eten te gaan stelen aangezien ik niet meer bij anderen kan gaan schooien

Ik ga zoiezo in bezwaar! En heb nu al 3 maanden achterstanden, wordt misschien me huis uitgezet, Electra binnenkort afgesloten

Sorry voor de spelfouten

mahadma
door mahadma - Sep 16, 2015 om 19:54
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Wij kunnen niet beoordelen of er correct gehandeld is. Wij waren er niet bij. Daarnaast heeft een verhaal net zoals de bekende pannenkoek twee kanten. Wij lezen nu één kant. U kunt het beste duidelijke uitleg vragen waarom exact er geweigerd is u een uitkering te verstrekken. Dat zal via een bezwaarprocedure moeten, verwacht ik.

zoekster
door zoekster - Sep 16, 2015 om 20:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Laat je advocaat een bezwaarschrift voor je schrijven en opsturen. Verder kan hij een voorlopige voorziening voor u aanvragen bij de rechter met een spoedprocedure. Ik neem aan dat uw advocaat dat ook weet. Maar voor de zekerheid:

Lees dit klik HIER even door.

Waaruit: twee voorwaarden voorlopige voorziening:

1. u moet een spoedeisend belang hebben. Dit spoedeisende belang moet blijken uit het verzoekschrift waarmee u de voorlopige voorziening aanvraagt
2. u kunt alleen een voorlopige voorziening vragen als er ook een bezwaar- of beroepsprocedure aanhangig gemaakt is.

Zoals ik het lees wil de gemeente hun hele bewijs dat u daar niet woont baseren op beschimmeld eten en een smerig huis. Maar het stikt van de mensen die hun huishouden niet op orde hebben. Ik vermoed dat de rechter u een voorlopige voorziening zal toekennen.

me
door meid25wwb - Sep 16, 2015 om 20:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Mahadma, klopt maar het was 2 tegen 1. Ik ga ook zeker de verslagen opvragen aangezien ik daar ook recht op heb.
alleen het lullige dat na 6 oktober me 12 weken bezwaar periode ingaan. Dus het kan nog tot volgend jaar duren.

@Zoekster me advocaat had het inderdaad over een voorlopige voorziening aanvragen, dat ga ik zeer zeker doen, volgens de advocaat sta ik ook heel sterk. Maargoed moet eerst de beschikking met de besluit afwachten(voor 6 oktober) en tot die tijd kan ik niks, niet eens een kleine lening voor eten. Ongelooflijk dit

mahadma
door mahadma - Sep 16, 2015 om 20:16
11539 Antwoorden / 51 Vragen

maar het was 2 tegen 1

Dit soort bezoeken worden altijd (uit veiligheidsoverweging en getuige voor elkaar) door 2 ambtenaren gedaan. Maar zij dienen wel een verslag te maken.

me
door meid25wwb - Sep 16, 2015 om 20:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 16 sep 2015, 20:16]maar het was 2 tegen 1

Dit soort bezoeken worden altijd (uit veiligheidsoverweging en getuige voor elkaar) door 2 ambtenaren gedaan. Maar zij dienen wel een verslag te maken.

Uiteraard, alleen het oneerlijke in mijn ogen/geval is dat hun elkaar kunnen aanvullen, en elkaar kunnen dekken.
Terwijl ze Abts ede afleggen, en ik zeker weet als ik de vrouwelijke college vraag klopt het dat u mannelijke collega in mijn boeken en papieren keek zonder mijn toestemming dat ze nee gaat zeggen.

Wat ik erg vervelend vindt is dat deze 'sociale recherches' geen grenzen hebben via de wet. Ze kunnen inprincipe alles doen en vragen zonder dat de wet hun daarvoor kan aanspreken. Ze kunnen zo extreem je privacy schenden, door bijvoorbeeld alleen een bankafschrift wat bij hun vragen roept.

Met alle respect, ik snap hun functie en uiteraard horen zulke mensen er te zijn en controles uit kunnen voeren.
Maar doe het dan eerlijk of maak video opnames als bewijs voor beide kanten.

Nu is het mijn woord tegen 2 ambtenaren.

me
door meid25wwb - Sep 16, 2015 om 20:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 16 sep 2015, 20:16]maar het was 2 tegen 1

Dit soort bezoeken worden altijd (uit veiligheidsoverweging en getuige voor elkaar) door 2 ambtenaren gedaan. Maar zij dienen wel een verslag te maken.

Ja ze maken de verslag, maar alleen ik weet dat dit oneerlijk gebeuren zal zijn, iemand die overal aan meewerkt en alles laat zien en dan nog afwijzen omdat je DENKT dat die gene er niet woont.

Als alle verdachten in Nederland veroordeeld zouden worden omdat de rechter denkt gelijk te hebben. Dan zouden ontzettend veel mensen nu veroordeeld zijn. Je kan tof niet iemand zijn recht afwijzen omdat je iets vermoed, ik zei nog tegen de 2 sociale recherches des noods komen jullie weeklijks onverwacht of vragen jullie de buren of wat dan ook, maar dat wouden ze niet horen.
Ze wouden alleen dat ik iets ga 'toegeven' wat niet waar is, ze bleven maar pushen geef het maar toe we zijn hier vaak geweest maar niemand doet de deur open en wij weten wel beter etc.

zoekster
door zoekster - Sep 16, 2015 om 20:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als u echt geen eten heeft, zou u misschien een verzoek bij de voedselbank kunnen indienen. Ook zou uw advocaat nog eens een gesprek kunnen aangaan met de behandelend ambtenaar.
Als u vindt dat de gemeente vertragingstactieken toepast of u op de een of andere manier onheus behandelt, dan zou u ook nog hierover een klacht kunnen indienen bij de ombudsman.

Is er geen mogelijkheid om een baantje te vinden? Misschien bij een supermarkt?

sw
door swat1500 - Sep 16, 2015 om 21:46
3776 Antwoorden / 0 Vragen

U redeneert dat u recht op een uitkering heeft tenzij ... Het werkt echter andersom. U kunt een uitkering krijgen mits ..
Het gaat nu kennelijk mis op het mits. De gemeente heeft de stellige indruk dat u niet naar waarheid verklaart hebt en de staat van uw woning wijst kennelijk op niet permanente bewoning. Dit is kennelijk voor de gemeente voldoende om uw aanvraag af te wijzen. Aangezien de sociale recherche is ingeschakeld heb ik het vermoeden dat men mogelijk over meer informatie beschikt die wijst op mogelijke misbruik.
Er wordt helaas ontzettend veel gefraudeerd met sociale uitkeringen en de overheid moet ook steeds meer elk dubbeltje omdraaien.
U zult het dus het resultaat van de bezwaar procedure moeten gaan afwachten. Wellicht tot die tijd wat kleine baantjes zoeken om de eindjes aan elkaar te knopen tot beslist is op uw bezwaar en zorgen dat uw woning op orde is bij een eventueel volgend huisbezoek.
Dingen gaan stelen gaan alleen in uw nadeel werken en kan u ook tegengeworpen worden bij de aanvraag van uw uitkering. U verkleint door het plegen van misdrijven immers uw kansen op de arbeidsmarkt.

zoekster
door zoekster - Sep 16, 2015 om 22:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 16 sep 2015, 21:46]

U zult het dus het resultaat van de bezwaar procedure moeten gaan afwachten.
Nee, dat hoeft niet, je kunt een voorlopige voorziening aanvragen, daar hoef je niet de bezwaarprocedure voor af te wachten. Verder is het in sommige gemeente zo dat je bij de eerste aanvraag meteen een huisbezoek krijgt. Dus ongeacht of je 'verdacht' bent.

Je stelt van alles, maar je weet er in feite niets vanaf.

me
door meid25wwb - Sep 16, 2015 om 22:55
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 16 sep 2015, 20:56]Als u echt geen eten heeft, zou u misschien een verzoek bij de voedselbank kunnen indienen. Ook zou uw advocaat nog eens een gesprek kunnen aangaan met de behandelend ambtenaar.
Als u vindt dat de gemeente vertragingstactieken toepast of u op de een of andere manier onheus behandelt, dan zou u ook nog hierover een klacht kunnen indienen bij de ombudsman.

Is er geen mogelijkheid om een baantje te vinden? Misschien bij een supermarkt?

Ik heb toevallig de voedselbank gebeld, ik heb me net online ingeschreven dus hoop dat dat snel gaat lopen.

Met advocaat vertelde me:
*Dat ik een klacht moet indienen naar de gemeente toe over de manier van handelen naar mij toe.
*Dat we een voorlopige voorziening gaan aanvragen bij de rechter
* Bezaarschrift aan de hand van de beschikking
*Bezwaarsch naar de gedeputeerde Staten over het verkrijgen van vootschot artikel 52 participatiewet.

En ik ga morgen ook even de ombudsman en juridische loket bellen.
Ik vindt dit gewoon zo oneerlijk en zal er alles aan doen, want als het waar was wat hun suggereren dan is dat hun goed recht en zou ik dit niet zo aanvechten.

Ik ben 25 dus wordt niet zo snel aangenomen, maar ik heb zelfs solliciaties deze week gedaan bij callcenters dus hoop op korte termijn wat te vinden.

Ps: bedankt voor je info

zoekster
door zoekster - Sep 16, 2015 om 23:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Graag gedaan.

En niet gaan stelen, dan kom je in een neerwaartse spiraal waar je nooit meer uitkomt. Maar ik vermoed dat het een kreet van wanhoop was.

Succes verder.

ro
door ron530 - Sep 17, 2015 om 12:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waarschijnlijk zijn er bij de aanvraag al twijfels over uw woonsituatie gerezen want normaal gesproken zijn de gevraagde bewijsstukken voldoende om het recht op een uitkering te beoordelen. In uw geval heeft dat tot een huisbezoek geleid en wat de sociaal rechercheurs in uw woning aantroffen is niet bepaald in uw voordeel verlopen. Die rechercheurs zijn best wel wat gewend bij huisbezoeken maar gezien de rotzooi die ze in de woning aantroffen is men er van uit gegaan dat u al langere tijd niet in de woning aanwezig bent geweest. Uw bezwaar wordt eerst door de gemeente in behandeling genomen en u krijgt de stukken met de bevindingen van de sociaal rechercheurs ruim voor de behandeldatum toegestuurd. Uit die stukken zal ook blijken welke gegevens er van u opgevraagd zijn, dat zijn er meer dan u denkt en wat er allemaal aan vooraf is gegaan voordat u eigenlijk van bijstandsfraude werd beticht want daar gaat hier om. Het is aan u om te bewijzen dat de bewijslast tegen u op basis van aannames is gebaseerd en dat is bijna ondoenlijk.
Ik wens u veel succes met het vinden van een baan want een uitkering gaat u hangende het bezwaar niet ontvangen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2015 om 12:20
16838 Antwoorden / 202 Vragen

alleen het lullige dat na 6 oktober me 12 weken bezwaar periode ingaan. Dus het kan nog tot volgend jaar duren.

Als een bezwaarperiode nu is ingegaan, waarom moet het dan tot volgend jaar duren?

Maar alles kort en krachtig op een rij zettend: uw advocaat dient hier te handelen voor u. Primair zult u m.i. hard moeten kunnen maken dat u wel degelijk woont op het bij de Gemeente bekende adres en waar u de controle kreeg.

me
door mein33 - Sep 17, 2015 om 12:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=meid25wwb schreef op woensdag 16 sep 2015, 19:30]

ik had me coach gebeld een paar keer zodat ik zeker weet hoe ze die bewijsstukken wouden

meid25wwb,

U geeft te kennen in uw topic dat u een "coach" heeft.
In uw verdere beschrijvingen van de omstandigheden waar u in verkeerd kom ik de betrokkenheid en/of inzet van deze "coach" niet meer tegen en dat verbaasd mij.
Ik vraag mij af welke rol deze "coach" heeft / zou moeten hebben in uw situatie.

ro
door ron530 - Sep 17, 2015 om 13:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Van een job coach of consulent is pas sprake als de uitkering tot stand gekomen is. Meid25wwb is al in de intake fase een uitkering ontzegd omdat er twijfels over de woonsituatie zijn gerezen. Nu de aanvraag is afgewezen moet zij in een bezwaar zelf aantonen dat de bevindingen van de gemeente niet juist zijn. De kans dat het gaat lukken is klein want de bevindingen van de rechercheurs wegen zwaarder dan het verhaal van meid25wwb. Heel eerlijk toen ik las over de staat binnen de woning was mijn eerste gedachte "hier is al dagenlang niemand geweest"

d-m
door d-m - Sep 24, 2015 om 12:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Volgens mij zit het zo.
Tegenwoordig vindt de regering dat je tot je 27e of 30e moet leren als je geen werk hebt.
Je moet dan een studie gaan volgen en een studiebeurs aanvragen.

Dat je huis een puinhoop is, komt gewoon door al die zorgen en weining geld.
Heb ik ook.

Als je op straat komt te staan kun je je als vrouw melden bij Leger des Heils voor
vrouwen zeggen ze.

Ik krijg ook geen uitkering en ze zeggen dat ik ook nooit werk krijg en dus
kom ik ook op straat. Kan het bijna niet geloven. Alle spullen uit je jeugd en van nu weg.
Als of je huis affikt. Misschien kan de Randstad nog helpen.

Dennis.