ac
door acwinkelier Oct 2, 2013 om 17:34
Geldzaken & recht

Uitkering Lijfrente.

November wordt ik 65 jaar en loopt mijn lijfrente af. Ik krijg het gespaarde geld dan uitgekeerd. Rond de 10.000 euro.
Is het verstandig om het in 1x te laten uitkeren en kan dat of in maandelijkse termijnen verspreidt over jaren.
Wie heeft hier ervaring mee.???? En weet iemand hoeveel belasting er dan afgaat????

541 5 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 2, 2013 om 17:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zal u via een belasting deskundige uit moete zoeken. Als u alles in 1 neemt dan zit u wel in een hoog belastingschijf daar zit de kneep. Dus ppraat met iemand die hier meer over weet. U kan dit ook vragen via de belasting telefoon daar bent een anonieme beller.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 2, 2013 om 17:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nog een aanvulling het is alleen maar van toepassing als u de premie's belasting vrij zijn betaald.

fi
door fisbel - Oct 2, 2013 om 21:45
851 Antwoorden / 3 Vragen

Hoeveel belasting u betaalt hangt helemaal van uw overige inkomen af.
Als u in 1 keer laat uitbetalen is de kans groter dat er meer belasting moet worden betaald.
Als u volgend jaar of volgende jaren laat uitbetalen en het inkomen valt in de eerste twee schijven betaalt u minder belasting (tot 18%) dan in dit jaar. De AOW-premie is dan immers niet meer verschuldigd.

Zonder specifieke gegevens over het soort lijfrente, uw andere inkomen(s) / pensioenen over 2013 en 2014 is uw vraag niet te beantwoorden. Het raadplegen van iemand met kennis van zaken is noodzakelijk.

zw
door zwaardvis - Oct 2, 2013 om 22:24
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Kun je het wel in 1x laten uitbetalen? Ben je wettelijk niet verplicht om een lijfrente uitkering aan te schaffen?

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2013 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Áls u het in één keer laat uitbetalen, is het in ieder geval verstandig de uitkering door te schuiven naar volgend jaar.

Voor de verder advies ontbreken er teveel gegevens.